تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسایر تجهیزات

آموزش گذاشتن لگن برای بیمار

لگن بهداشتی یک وسیله‌ی عمومی اما بسیار کارآمد است که برای جمع‌آوری ادرار و مدفوع بیمارانی که توانایی استفاده از سرویس بهداشتی را ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازه‌ی گسترده‌ای از بیماران ناچار به استفاده از این وسیله هستند. به طور مثال افرادی که دوران نقاهت پس از عمل جراحی را طی می‌کنند، سالمندانی که توانایی استفاده از سرویس بهداشتی را ندارند و یا افرادی که از بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون رنج می‌برند، از آن دسته بیمارانی هستند که نیاز به استفاده از لگن بهداشتی دارند.

اما نکته‌ی بسیار مهمی که اغلب در استفاده از لگن بهداشتی کمتر به آن پرداخته شده است، نحوه استفاده صحیح از این تجهیز است، به طوری که هم حریم شخصی بیمار حفظ شود و هم پرستار معذب نگردد.

علاوه‌بر این، گذاشتن لگن بهداشتی برای سالمندان به دلیل ضعیف‌تر بودن عضلات و نازک بودن پوست بدن، ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. بنابراین آگاهی از یکسری نکات لگن گذاری برای سالمندان و رعایت آن‌ها می‌تواند کمک بسیاری زیادی به راحتی بیمار کند.

ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن آموزش گذاشتن لگن برای بیمار و نحوه استفاده‌ی صحیح از لگن بهداشتی، نکاتی را در رابطه با لگن‌گذاری برای بیماران سالمند نیز بیان کنیم. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

گیف تبلیغاتی لگن بهداشتی pip

آموزش گذاشتن لگن برای بیمار به صورت مرحله به مرحله

همانطور که در قسمت مقدمه نیز به آن اشاره شد، استفاده‌ی صحیح از لگن بهداشتی جزء مواردی است که اغلب کمتر به آن توجه می‌شود. درصورتی که حفظ آرامش و حریم شخصی بیمار و همچنین راحتی پرستار بسیار حائز اهمیت است. در ادامه‌ی این مطلب، آموزش گذاشتن لگن برای بیمار را به صورت مرحله به مرحله ذکر خواهیم کرد.

مرحله ۱، لوازم مورد نیاز خود را آماده کنید

جهت گذاشتن لگن برای بیمار، ابتدا لازم است تا لوازم مورد نیاز خود را در دسترس قرار دهید. این لوازم شامل موارد زیر می‌شوند.

  • لگن بهداشتی مناسب
  • دستکش
  • شوینده‌ی دست مانند صابون
  • پوشک جاذب
  • ملحفه‌های تمیز
  • دستمال مرطوب و یا پودر بچه، به منظور جلوگیری از زخم شدن پوست بیمار
  • دستمال توالت
  • سطل زباله
  • ظرف نمونه‌گیری، در صورتی که نیاز به جمع‌آوری نمونه مدفوع و یا ادرار بیمار است

مرحله ۲، قرار دادن لگن زیر بیمار

۱- چنانچه بیمار در بیمارستان بستری است و یا از تخت‌هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده می‌کند، سعی کنید ارتفاع تخت را به ‌گونه‌ای تنظیم کنید تا قرار دادن لگن زیر بیمار و برداشتن آن راحت‌تر انجام شود و فشار زیادی به کمر بیمار وارد نگردد.

قرار دادن لگن زیر بیمار

2- خود را به بیمار معرفی کنید و آنچه در حال انجام است را برای او توضیح دهید.

۳- از افرادی که در اتاق هستند بخواهید که اتاق را ترک کنند و سعی کنید از حریم خصوصی بیمار محافظت کنید.

پس از قرار دادن لگن زیر بیمار، اتاق را ترک کنید

4- دست‌های خود را بشویید و از دستکش استفاده کنید.

قبل از قرار دادن لگن، دست های خود را بشویید

۵- برای جلوگیری از آلوده شدن و یا خیس شدن تخت، یک ملحفه تمیز و یا پوشک را در زیر بیمار قرار دهید.

جهت جلوگیری از خیس شدن تخت، یک ملحفه زیر بیمار قرار دهید

۶- لگن بهداشتی را زیر بیمار قرار دهید.

نکته: امروزه انواع مختلفی از لگن‌های بهداشتی به بازار عرضه می‌شوند که می‌توان آن‌ها را از لحاظ سهولت کاربری و ایجاد راحتی برای بیمار در دو گروه کلی جای داد:

دسته اول، لگن‌های رایج با طراحی ساده: اگرچه استفاده از لگن‌های ساده بسیار رایج است. اما قرار دادن این لگن‌ها زیر بیمار با محدودیت‌ها و سختی‌هایی همراه است. به عنوان مثال برای قرار دادن اینگونه لگن‌ها زیر بیمار، لازم است تا فرد کمر خود را بلند کند. این مسئله برای بیمارانی که ناچارند در طولانی مدت از لگن‌های بهداشتی استفاده کنند، باعث فشار به کمر شده و مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

یک نمونه از لگن بهداشتی قدیمی

چنانچه از لگن‌های ساده استفاده می‌کنید، برای قرار دادن لگن بهداشتی زیر بیمار از او بخواهید تا به طرفین بغلتد و کمی کمر خود را بلند کند. اگر بیمار توانایی کافی برای حرکت کردن را نداشت، با یک دست لگن بهداشتی را نگه داشته و با دست دیگر بیمار را به پهلو  بچرخانید. سپس لگن را زیر بیمار قرار داده و مجددا او را به حالت اولیه برگردانید.

قرار دادن لگن های معمولی زیر بیمار نیازمند صرف انرژی زیادی است و ممکن است در دراز مدت باعث آسیب دیدن بیمار شود.
قرار دادن لگن های معمولی زیر بیمار نیازمند صرف انرژی زیادی است و ممکن است در دراز مدت باعث آسیب دیدن بیمار شود.

دسته دوم، لگن‌های بهداشتی با طراحی مدرن: انواع دیگری از لگن‌های بهداشتی که از طراحی جدیدی برخوردار هستند، این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند تا لگن را به راحتی زیر بیمار قرار دهد، بدون اینکه نیاز باشد بیمار کمر خود را بلند کند.

لگن بهداشتی پل ایده آل پارس

غلطیدن به طرفین و بلند شدن برای اغلب بیماران، به ویژه کسانی که توانایی حرکتی ندارند، بسیار دشوار است و پرستار را نیز به زحمت می‌اندازد. استفاده از لگن‌هایی با طراحی مدرن باعث آسودگی بیمار و همچنین خستگی کمتر پرستار و یا مراقب بیمار خواهد شد. برای قرار دادن اینگونه لگن‌های بهداشتی زیر بیمار، کافی است تا لگن را نزدیک بیمار آورده، پوشش تناسلی و درپوش لگن را برداشته و به راحتی لگن را زیر او قرار دهید.

نحوه قرار دادن لگن زیر بیمار
نحوه قرار دادن لگن زیر بیمار
نحوه قرار دادن لگن زیر بیمار

با استفاده از لگن‌های بهداشتی با طراحی مدرن، به راحتی بیشتر  بیمار و شخصی که از او مراقبت می‌کند کمک کنید

۷- برای جلوگیری از زخم شدن پوست بیمار می‌توانید از پودر استفاده کنید. اما حتما توجه داشته باشید که استفاده از پودر هیچگونه منعی برای بیمار نداشته باشد. در صورت وجود هرگونه زخم و یا حساسیت پوستی، پیش از استفاده از پودر و یا دستمال‌های مربوط با پزشک مشورت کنید.

۸- توجه داشته باشید که قرار دادن لگن بهداشتی زیر بیمار با در نظر گرفتن طراحی لگن انجام می‌شود. معمولاً ناحیه گسترده به سمت سر بیماران و ناحیه باریک به سمت پاها قرار می‌گیرد.

۹- حین لگن‌گذاری، لگن را به زور و با فشار زیر بیمار قرار ندهید. زیرا این مسئله می‌تواند باعث آسیب دیدن بیمار شود.

۱۰- مطمئن شوید که لگن بهداشتی کاملاً زیر بیمار قرار گرفته است و در صورت دفع ادرار و مدفوع، بستر و ملحفه‌ها آلوده نمی‌شوند.

۱۱- درصورتی که بیمار بر روی تخت بیمارستانی و یا تخت‌هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع خوابیده است، پشت تخت را بلند کنید و برای راحتی بیمار، یک بالشت زیر کمر او قرار دهید. این کار باعث راحت‌تر شدن دفع ادرار و یا مدفوع خواهد شد.

آموزش قرار دادن لگن بهداشتی

12- محل را ترک کنید تا بیمار آرامش خاطر داشته باشد و از او بخواهید که هر زمان آماده بود، برای برداشتن لگن به شما خبر دهد.

مراحل قرار دادن لگن زیر بیمار

13- به منظور برداشتن لگن، پشت تخت را پایین بیاورید تا برداشتن لگن راحت‌تر انجام شود.

نحوه استفاده از لگن بهداشتی برای بیمار

14- لگن بهداشتی را از زیر بیمار بردارید.

پس از قرار دادن لگن، 15. ناحیه پرینه بیمار را کاملا شسته و سپس خشک کنید

۱۵- ناحیه پرینه بیمار را کاملا شسته و سپس خشک کنید.

پس از برداشتن لگن از زیر بیمار، 15. ناحیه پرینه بیمار را کاملا شسته و سپس خشک کنید

۱۶- مطمئن شوید که بیمار خیلی نزدیک به لبه‌ی تخت قرار نگرفته باشد تا از افتادن وی بر روی زمین و آسیب دیدن او جلوگیری کنید.

۱۷- محتویات لگن بهداشتی را تخلیه کنید. درصورتی که نیاز است از ادرار و یا مدفوع بیمار نمونه‌برداری شود، پیش از تخلیه کردن لگن بهداشتی، این کار را انجام دهید.

محتویات لگن را تخلیه کنید

18- لگن بهداشتی را به دقت تمیز و ضدعفونی نمایید.

لگن بهداشتی را بشورید و ضدعفونی کنید

۱۹- ملحفه‌ یا پوشکی که زیر بیمار قرار داشت را دور بیندازید.

۲۰- توجه داشته باشید که دست‌های خود و بیمار را شسته و ضدعفونی نمایید. رعایت بهداشت دست برای بیمار و ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی ضروری است تا خطر بروز عفونت کاهش یابد.

پس از استفاده از لگن بهداشتی، دست های خود را بشویید

۲۱- دقت کنید که هرگونه زخم، مشکلات پوستی، تغییر رنگ و یا بوی ناخوشایند ادرار و مدفوع را به پزشک اطلاع دهید.

هرگونه زخم، مشکلات پوستی، تغییر رنگ و یا بوی ناخوشایند ادرار و مدفوع را به پزشک اطلاع دهید

چگونه لگن‌گذاری را برای بیماران خود راحت‌تر کنیم؟

همه‌ی ما تقریباً افرادی را می‌شناسیم که روزانه نیاز دارند تا از لگن بهداشتی استفاده کنند. همانطور که گفته شد این بیماران علاوه‌بر مشکلات جسمی که از آن رنج می‌برند، دچار احساس شرمندگی و ناراحتی نیز می‌شوند. با دانستن و رعایت کردن نکات کوچکی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، می‌توانید تا حد زیادی آرامش بیمار خود را فراهم کنید.

• سعی کنید اعتماد بیمار را جلب کنید

بیماران اغلب هنگام لگن‌گذاری، احساس ناراحتی و شرمندگی می‌کنند. به همین دلیل یکی از نکاتی که دانستن آن حین آموزش گذاشتن لگن برای بیمار ضرورت دارد، جلب اعتماد و رضایت فرد است.

پیش از قرار دادن لگن بهداشتی زیر بیمار، ابتدا به او سلام کنید و توضیح دهید که می‌خواهید به او در استفاده از لگن بهداشتی کمک کنید. سعی کنید با صبر و مهربانی رفتار کنید. به بیمار این اطمینان را بدهید که در این کار تجربه و مهارت کافی را دارید. این مسئله می‌تواند به آرامش بیمار شما کمک کرده و ترس و عدم اطمینان وی را کاهش دهد.

• از حریم شخصی بیمار خود محافظت کنید

از ابتدای قرار دادن لگن زیر بیمار تا انتهای مراحل برداشتن لگن، سعی کنید از حریم شخصی بیمار خود محافظت کنید. در اتاق بیمار را ببندید و پنجره‌ها را با پرده بپوشانید. اگر بیمار در بیمارستان بستری است و شخص دیگری نیز در اتاق وجود دارد، پرده‌ای که دو تخت را از یکدیگر جدا می‌کند را بکشید. پاهای بیمار را با یک پتو یا ملحفه بپوشانید و تا حد امکان سعی کنید بیمار احساس خجالت نکند.

خوشبختانه، امروزه لگن‌هایی به بازار عرضه می‌شوند که برخلاف لگن‌های معمولی، می‌توانند پوشش بصری ایجاد کرده و از انتشار بوهای ناخوشایند نیز جلوگیری کنند. به این ترتیب لازم نیست تا بیمار عریان و بدون پوشش بر روی لگن دراز بکشد. وجود پوشش (سرپوش) برای اعضای تناسلی در اين مدل لگن‌های بهداشتی، به حفاظت از حریم شخصی بیمار و آرامش خاطر او کمک زیادی خواهد کرد.

علاوه‌بر این وجود سرپوش می‌تواند از پاشش ترشحات ادرار بیمار جلوگیری کند و راحتی بیشتر پرستار را فراهم کند.

در هنگام استفاده از لگن از حریم شخصی بیمار خود محافظت کنید

• با استفاده از آب گرم، راحتی بیمار خود را فراهم کنید

دراز کشیدن بر روی لگن‌های سرد می‌تواند برای بیمار بسیار ناخوشایند باشد. به همین دلیل پیش از قرار دادن لگن بهداشتی زیر بیمار، لگن را با آب داغ پر کنید و اجازه دهید آب گرم چند دقیقه در لگن بماند. سپس آن را تخلیه کرده و لگن را خشک کنید. استفاده از لگن بهداشتی گرم، در راحتی بیمار موثر خواهد بود.

• از لگن بهداشتی مناسب استفاده کنید

شاید با این پرسش مواجه شوید که یک لگن بهداشتی مناسب دقیقا از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

امروزه انواع مختلفی از لگن‌های بهداشتی بیمار به بازار عرضه می‌شوند، اما همه‌ی آن‌ها از یک کیفیت برخوردار نیستند. قدیمی بودن و ناکارآمدی طراحی اغلب لگن‌های بهداشتی، باعث شده ‌است تا همواره دشواری‌هایی هم برای بیمار و هم برای خدمه‌ی بیمارستانی برای استفاده از لگن وجود داشته ‌باشد. برای مثال ناراحت بودن و ایجاد درد و فشار در بدن بیمار، دشواری استفاده از آن برای بیماران مؤنث، باز بودن بیش از اندازه‌ی دهانه، دشواری تخلیه‌ی لگن و… مواردی هستند که استفاده از لگن را سخت و آزاردهنده می‌کنند. این امر تاثیرات روانی منفی زیادی را هم برای بیمار و هم برای پرستار برجا خواهد گذاشت.

خوشبختانه امروزه لگن‌هایی وجود دارند که از طراحی جدید و مطابق با آناتومی بدن بیمار ساخته می‌شوند و از مزیت‌های زیادی نسبت به لگن‌های بهداشتی معمولی برخوردار هستند. در ادامه برخی از نکات مهمی که می‌تواند شما را در انتخاب یک لگن مناسب و در نتیجه افزایش راحتی بیمار و همچنین پرستار، یاری کند را ذکر خواهیم کرد.

ایمنی در کاربرد و کنترل: یک لگن بهداشتی مناسب به گونه‌ای طراحی می‌شود که به حفظ تعادل بیمار و جلوگیری از ریزش محتویات بر روی بستر جلوگیری نماید. بدنه گود و وجود دستگیره برای کنترل لگن، ضمن اینکه باعث می‌شود تا بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد، تا حد زیادی از آلوده شدن محیط نیز جلوگیری می‌کند.

طراحی ارگونومیک: برای افزایش راحتی بیمار و جلوگیری از بروز زخم بستر سعی کنید از لگن‌هایی استفاده کنید که در طراحی آن‌ها اصول ارگونومیک لحاظ شده باشد. عدم وجود لبه‌های تیز و نازک از آسیب رساندن به بدن بیمار جلوگیری می‌کند و داشتن سطحی گسترده باعث می‌شود تا فشار موضعی کمتری به بدن بیمار وارد گردد.

طراحی ارگونومیک لگن بهداشتی بیمار

جابه‌جایی آسان: هنگام برداشتن لگن‌های معمولی و جابه‌جایی آن‌ها ممکن است محتویات آن به بیرون ریخته و تخت را آلوده کند. خوشبختانه امروزه برخی از لگن‌های بهداشتی با داشتن بدنه‌ی گود و بهره‌مندی از دو مخزن، این اطمینان را ایجاد می‌کنند که حین برداشتن لگن و جابه‌جایی آن، کمترین احتمال بیرون ریختن محتویات وجود داشته باشد.

لگن بهداشتی بیمار با طراحی مناسب

نکات لگن‌گذاری برای سالمندان

نکات لگن‌گذاری برای سالمندان

لگن گذاری برای بیماران سالمند نیازمند دقت و توجه بسیار بالایی است. به خاطر داشته باشید که پوست سالمندان بسیار نازک است و در صورت اعمال هرگونه فشار حین لگن گذاری ممکن است به راحتی زخم شود. بنابراین توجه داشته باشید هنگام گذاشتن لگن برای این دسته از بیماران، لگن بر روی پوست بیمار کشیده نشود.

علاوه‌بر این ممکن است عضلات سالمندان به دلیل سن بالا، برای نشستن بر روی لگن ضعیف شده باشد. در چنین شرایطی به بیمار خود توصیه کنید تا تمریناتی برای تقویت این عضلات انجام دهد. تمرینات زیر جهت تقویت این عضلات موثر خواهند بود:

  • انبساط و انقباض عضلات شبیه به متوقف کردن ادرار و راه اندازی آن
  • انقباض عضلات مقعد و رها کردن آن

به بیمار خود توصیه کنید که ماهیچه های مزبور را منقبض ساخته و حداقل ۲ تا ۳ ثانیه، این عضلات را منقبض نگه دارند. انجام حداقل ۵ بار این تمرینات در روز می‌تواند در تقویت ماهیچه‌هایی که ضعیف شده‌اند، موثر باشد.

گیف تبلیغاتی لگن بهداشتی pip

بیمارانی که ناچار به استفاده از لگن بهداشتی هستند، از چه مشکلاتی رنج می‌برند؟

خجالت‌زدگی: همانطور که گفته شد، بازه وسیعی از بیماران ناچارند تا از لگن بهداشتی استفاده کنند و این مسئله ممکن است آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کند. احساس خجالت و ناراحتی یکی از مشکلات بسیار شایعی است که این بیماران تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که حفظ حریم شخصی و جلب اعتماد و رضایت بیمار حین لگن‌گذاری یکی از مسائل بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

یبوست: در کنار خجالت‌زدگی، مشکل یبوست نیز یکی دیگر از معضلاتی است که این دسته از بیماران اغلب به آن دچار هستند. احساس خجالت ممکن است باعث شود بیمار استفاده از لگن را ناخوشایند بداند و بنابراین در برابر دفع مدفوع مقاومت کند. در چنین شرایطی انقباض عضله اسفنکتر خارجی (external sphincter) و ماهیچه شرمگاهی ‌راست ‌روده‌ای (puborectalis) کاهش یافته و این مسئله یبوست را در پی خواهد داشت.

زخم بستر: زخم بستر یکی از مشکلات شایعی است که اغلب کسانی که از لگن بهداشتی به مدت طولانی استفاده می‌کنند ممکن است به آن دچار شوند. استفاده از لگن‌های بی‌کیفیتی که متناسب با آناتومی بدن طراحی نشده است، باعث می‌شود تا وزن بیمار توسط سطح کوچکی تحمل می‌شود و فشار موضعی زیادی را بر پشت بیمار وارد گردد.

همه چیز راجع به زخم بستر: علل، نشانه‌ها و پیشگیری
بخوانید

نحوه نظافت لگن بهداشتی بیمار

به منظور جمع‌آوری آسان‌تر ادرار و یا مدفوع بیمار، می‌توانید از کسیه‌های جمع‌آوری ادرار و مدفوع داخل لگن بهداشتی استفاده کنید. پس از پر شدن کیسه، به راحتی و بدون تماس ادرار و مدفوع با لگن بهداشتی، کیسه را دفع کنید. به این ترتیب فضای داخلی لگن تا حد زیادی تمیز است و تنها می‌توانید لگن را با استفاده از آب و مواد شوینده تمیز کنید.

نحوه نظافت لگن بهداشتی بیمار
نحوه نظافت لگن بهداشتی بیمار
نحوه نظافت لگن بهداشتی بیمار

اما چنانچه از کیسه جمع‌آوری ادرار و مدفوع استفاده نمی‌کنید، لازم است تا پس از استفاده از لگن بهداشتی، حتما آن را به دقت ضدعفونی نمایید.

ابتدا محتویات لگن را مستقیم داخل توالت تخلیه کنید با استفاده از آب و مواد ضدعفونی کننده لگن را تمیز کرده و سپس سطح آن را خشک نمایید.

تمییز کردن لگن بهداشتی بیمار

برخی از لگن‌های بهداشتی موجود در بازار، قابلیت شست و شو به صورت ماشینی را دارند و نظافت آن‌ها به راحتی و بدون دخالت دست صورت خواهد گرفت. همچنین برخی از انواع لگن بهداشتی بیمار را نیز می‌توان با استفاده از دستگاه اتوکلاو به طور کامل ضدعفونی کرد تا احتمال انتقال آلودگی و عفونت کاهش یابد.

جمع‌بندی

قرار دادن لگن بهداشتی برای بیمار می‌تواند مسئله‌ای چالش برانگیز باشد و درصورت رعایت نکردن یکسری نکات، این امر می‌تواند زخم شدن پوست بیمار را به دنبال داشته باشد و سبب بروز مشکلات بیشتری شود. از همین رو، ما در این مقاله سعی کردیم تا آموزش گذاشتن لگن برای بیمار را به صورت مرحله به مرحله برای شما ذکر کنیم و ضمن آن نیز توضیحاتی را در رابطه با نکات قرار دادن لگن بهداشتی برای سالمندان برای شما ارائه نماییم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

لگن بهداشتی .P.I.P

لگن بهداشتی pip

لگن بهداشتی .P.I.P با طراحی ارگونومیک، کارآمد و جدید نواقص لگن‌های قدیمی مانند ایجاد درد و فشار در بدن بیمار، دشواری استفاده از آن برای بیماران مؤنث، باز بودن بیش از اندازه‌ی دهانه، زننده و آلوده بودن کار با لگن (در نتیجه‌ ایجاد استرس و ناخشنودی در بیمار و پرستار) دشواری تخلیه‌ی لگن و… را برطرف نموده و استفاده از لگن را هم برای بیمار و هم برای پرستار بسیار آسانتر از گذشته کرده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مناسب برای خانم‌ها و آقایان
  • دارای پوشش بصری، محافظت از حریم شخصی بیمار و جلوگیری از انتشار بوهای ناخوشایند
  • داشتن سطحی ۳/۵ برابر بزرگتر از سایر لگن‌ها، کاهش فشار وارده بر پشت بیمار و جلوگیری از بروز زخم بستر
  • دارای دستگیره، افزایش کنترل و تعادل بیمار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا