تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسمپلر

راهنمای جامع خرید سمپلر: چگونه یک انتخاب هوشمندانه داشته باشیم؟

غیر ممکن است که به یک آزمایشگاه مدرن و پیشرفته قدم بگذارید و چشمتان به یک سمپلر نیفتد. در حقیقت بیش از ۶ دهه است که سمپلرها به بخشی جدایی‌ناپذیر از آزمایشگاه‌ها از جمله آزمایشگاه شیمی، تشخیص طبی، داروسازی، پزشکی قانونی و … مبدل شده‌اند[۱].

با توجه به کاربرد وسیع، خرید سمپلر یک مسئله‌ی بسیار مهم محسوب می‌شود و عدم توجه به برخی نکات هنگام خرید یک سمپلر، موجب بروز دردسرها و مشکلاتی خواهد شد که از جمله‌ی آن‌ها میتوان به اشتباه شدن نتایج آزمایش‌ها و ضررهای قابل توجه مالی اشاره کرد.

فاکتورهای بسیاری هستند که در هنگام خرید سمپلر باید به آن‌ها توجه داشت که از جمله‌ی این فاکتورها میتوان به کیفیت قطعات، میزان دقت و درستی سمپلر، در دسترس بودن قطعات یدکی و … اشاره نمود. بنابراین لازم است هنگام خرید سمپلر علاوه‌بر بودجه، این نکات را هم مد نظر قرار دهید تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

سمپلرهای حجم ثابت پل ایده‌آل پارس

در همین راستا در این مقاله که با عنوان راهنمای جامع خرید سمپلر ارائه گردیده است، سعی کرده‌ایم تا با تمرکز بر روی ملاک‌های خرید یک سمپلر آزمایشگاهی، شما را در انتخاب سمپلر مناسبتان کمک کرده باشیم. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

هنگام خرید سمپلر چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهید؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، هنگام خرید یک سمپلر لازم است تا موارد زیادی بررسی شوند. امروزه شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان به طراحی و تولید انواع سمپلرها مشغول هستند و این تنوع ممکن است باعث ایجاد سردرگمی در پروسه‌ی انتخاب و خرید سمپلر گردد. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در رابطه با ملاک‌های مهم در خرید سمپلر، می‌تواند راه‌گشای شما قرار گیرد. در ادامه به‌صورت مرحله به مرحله به شرح این نکات خواهیم پرداخت.

نکات مهم مراقبت و نگهداری از سمپلر
بخوانید

۱- سمپلر مناسب را با توجه به نیاز آزمایشگاهتان انتخاب کنید

سمپلر مناسب را با توجه به نیاز آزمایشگاهتان انتخاب کنید

یکی از ملاحضات اولیه هنگام خرید سمپلر، توجه به نوع کاربرد آن در آزمایشگاه است. درحقیقت ماهیت نمونه و مقداری که قصد حجم‌برداری از آن را دارید، در انتخاب سمپلر شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به‌طور کلی سمپلرها به لحاظ اصول عملکرد در ۲ دسته‌ی سمپلر جابه‌جایی مثبت و سمپلر جابه‌جایی هوا جای می‌گیرند.

به‌منظور حجم‌برداری از محلول‌های آبی، سمپلرهای جابه‌جایی هوا نتایج بسیار دقیقی را به شما ارائه می‌کنند. در این نوع از سمپلرها، همواره حجم مشخصی از هوا بین پیستون و نمونه وجود دارد که موجب می‌شود تا نمونه در تماس مستقیم با سمپلر قرار نگیرد. سمپلرهای جابه‌جای هوا از جمله متداول‌ترین نوع سمپلرهای مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها به‌شمار می‌روند.

اما توجه داشته باشید درصورتی که در آزمایشگاه خود با نمونه‌هایی با ویژگی‌های خاص مانند نمونه‌های رادیواکتیو، نمونه‌های بسیار چگال و یا بسیار ویسکوز و نمونه‌های خورنده سرو کار دارید، سمپلر جابه‌جایی مثبت گزینه‌ی نسبتا مناسب‌تری برای آزمایشگاه شما خواهد بود. در این نوع از سمپلرها پیستون بخشی یکپارچه از نوک سمپلر بوده و در تماس مستقیم با نمونه قرار می‌گیرد.

13 نکته‌ی کلیدی به‌منظور حجم‌برداری با سمپلر
بخوانید

جهت اطلاع از نحوه‌ی عملکرد سمپلر جابه‌جایی مثبت و سمپلر جابه‌جایی هوا، مقاله‌ای جامع تحت عنوان اصول عملکرد سمپلرها تهیه نموده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌نماییم.

پس از انتخاب سمپلر بر اساس اصول عملکرد، حال لازم است تا با مدل‌های مختلف سمپلر و نوع کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا شوید تا خرید سمپلر را بر اساس نیاز خود انجام دهید. به‌این منظور به مطالب زیر توجه نمایید.

سمپلر حجم ثابت یا حجم متغیر؟

 سمپلرها در دو مدل حجم ثابت و حجم متغیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. سمپلرهای حجم ثابت تنها برای حجم‌برداری از مقدار مشخصی از نمونه استفاده می‌شوند در حالی‌که سمپلرهای حجم متغیر جهت انتقال حجم‌های مختلفی از نمونه (متناسب با ظرفیت تعیین شده برای سمپلر) ایده‌آل هستند.

نکته‌ای که سمپلرهای حجم ثابت را نسبت به سمپلرهای حجم متغیر متمایز می‌کند این است که تعداد قطعات درگیر در این مدل سمپلر کم‌تر بوده و همین مسئله باعث می‌شود تا سرویس و کالیبراسیون آن نسبت به سمپلر حجم متغیر آسان‌تر باشد که این امر نکته‌ی بسیار مهمی جهت خرید سمپلر محسوب می‌شود.

علاوه‌بر این باید در نظر داشته باشید که اگر لازم است تا در آزمایشگاه خود به‌طور مرتب مقدار مشخصی از نمونه (به‌طور مثال ۱۰۰ میکرولیتر) حجم‌برداری نمایید، خرید یک سمپلر حجم ثابت، می‌تواند بهترین انتخاب جهت دست‌یابی به دقیق‌ترین نتایج باشد.

سمپلر تک کاناله یا چندکاناله؟

انتخاب تعداد کانال‌های یک سمپلر هنگام خرید، باید با توجه به تعداد نمونه‌ها و همچنین ظروفی که لازم است نمونه در آن‌ها تخلیه شود، صورت ‌گیرد. معمولا برای انجام کارهای معمول و متداول آزمایشگاهی، خرید یک سمپلر تک کاناله، انتخاب مناسبی است اما چنانچه نیاز دارید تا از یک نمونه به صورت مکرر حجم‌برداری نمایید، به‌منظور سهولت در کار و سرعت بیشتر، خرید سمپلرهای چند کاناله انتخاب معقولی خواهد بود.

سمپلر مکانیکی یا الکترونیکی؟

سمپلرهای الکترونیکی، یکی دیگر از انواع سمپلرها محسوب می‌شوند. استفاده از این نوع سمپلرها موجب کاهش خطاهای اندازه‌گیری می‌گردد. اما باید در نظر داشت که این نوع از سمپلرها دارای وزن بیش‌تری نسبت به سمپلرهای مکانیکی هستند و چنانچه قصد دارید ساعات طولانی را صرف حجم‌برداری توسط سمپلر کنید، یک سمپلر الکترونیکی گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود. همچنین قیمت سمپلرهای الکترونیکی نسبت به سمپلرهای مکانیکی بیشتر است و هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگه‌داری بالاتری دارند.

۲- دقت و درستی سمپلر: هرگز کیفیت را قربانی قیمت نکنید

عملکرد مطلوب سمپلر از لحاظ دقت و دستی نیز یکی از معیارهای اساسی جهت خرید سمپلر است. استفاده از یک سمپلر باکیفیت و کالیبره، در کاهش میزان خطاهای اندازه‌گیری و دست‌یابی به نتایج قابل اطمینان و تکرارپذیر بسیار موثر خواهد بود. دریافت گواهی انطباق کالیبراسیون هنگام خرید سمپلر، این اطمینان را به‌وجود می‌آورد که سمپلر خریداری شده از دقت و درستی مطلوبی برخوردار است.

۳- هنگام خرید سمپلر، رعایت اصول ارگونومی در طراحی آن را مورد توجه قرار دهید

سمپلری که خریداری می‌کنید برای ساعات طولانی و به‌طور مکرر در آزمایشگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بنابراین لازم است تا سمپلر از وزن بسیار کمی برخوردار باشد تا احتمال بروز آسیب‌های ناشی از عارضه‌ی آسیب فشارتکراری در کاربران کاهش یابد. همچنین لازم است تا سمپلرها علاوه‌بر وزن سبک، از طراحی کاملا ارگونومیک برخوردار بوده و هنگام کار با آن، فشار زیادی به دست پرسنل وارد نشود. پس لازم است تا حتما هنگام خرید سمپلر، به وزن آن و همچنین جای‌گیری راحت آن در دست توجه کنید.

آز آنجایی که عارضه‌ی آسیب فشار تکراری یکی از اختلالات رایج در آزمایشگاه‌ها به‌شمار می‌رود، مقاله‌ای با عنوان آسیب فشار تکراری: شایع‌ترین عارضه‌ی کار با سمپلر تهیه کرده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می نماییم.

۴- حین خرید سمپلر در دسترس بودن قطعات را مد نظر قرار دهید

سمپلرها نیز مانند هر ابزار دیگری دارای طول عمر مفید هستند. مواردی مانند کیفیت قطعات و مواد مورد استفاده در ساخت و طراحی سمپلر و همچنین نحوه‌ی نگهداری از آن، بر طول عمر مفید دستگاه تاثیر خواهند داشت. با این وجود امکان خرابی، فرسودگی و آسیب دیدگی برخی قطعات سمپلر امری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین هنگام خرید سمپلر باید در نظر داشته باشید که قطعات آن کاملا در بازار موجود بوده و قابل دسترس باشند. علاوه‌بر این مسئله، مطابقت سمپلر با انواع مختلف نوک سمپلرهای موجود نیز یکی از نکات بسیار مهم در خرید سمپلر محسوب می‌شود.

همچنین لازم است توجه داشته باشید سمپلرهایی که از مکانیزم حرکتی فلزی بهره می‌برند، دارای دوام و طول عمر بیش‌تری خواهند بود. بنابراین در خرید سمپلر آزمایشگاهی خود، کیفیت قطعات را نیز در نظر بگیرید.

۵- سمپلری را خریداری کنید که قابل اتوکلاو بوده و نظافت آن به‌سادگی صورت گیرد

نطافت سمپلرهای PIP

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک سمپلر، قابل اتوکلاو بودن آن است. اتوکلاو کردن، یک پروسه‌ی مرسوم جهت استریل‌کردن سمپلر در آزمایشگاه‌ها محسوب می‌شود که بر اساس آن سمپلر در دمای ۱۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد و به مدت ۲۰ دقیقه تحت فشار بخار استریل می‌شود. لازم است تا سمپلری که قصد خرید آن‌را دارید تحت شرایط اتوکلاو کردن، دچار هیچ‌گونه تغییر شکل ظاهری (دفرمگی) نشده و کیفیت قطعات آن نیز ثابت بماند.

یکی دیگر از نکاتی که به هنگام خرید یک سمپلر آزمایشگاهی باید به آن توجه شود، قابلیت نظافت و آلودگی‌زدایی آسان آن، مطابق با راهنمای ارائه شده توسط سازنده است. در این صورت چنانچه سمپلر در اثر تماس با نمونه‌های عفونی، رادیواکتیو، سمی و … آلوده شود، کاربر می‌تواند نسبت به آلودگی‌زدایی از سمپلر، اقدام نمایید. همچنین باید توجه نمایید که سمپلر در برابر اشعه‌ی UV، حلال‌های آلی و مواد شوینده‌ی رایج در آزمایشگاه کاملا مقاوم باشد. این مسئله باعث می‌شود تا نظافت بدنه و آلودگی‌زدایی اجزایی درونی سمپلر در نهایت اطمینان و بدون آسیب دیدن دستگاه صورت گیرد.

سمپلرهای حجم ثابت پل ایده‌آل پارس

۶- گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب

گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب، نکته‌ی بسیار مهم دیگری است که حتما باید در هنگام خرید یک سمپلر، به آن توجه داشته باشید.

سمپلر یک ابزار دقیق محسوب می‌شود و دارای ساختار نسبتا پیچیده‌ای است. همین امر باعث می‌شود تا تعمیر سمپلر کار آسانی نباشد و از عهده‌ی هر شرکتی بر نیایید. حال چنانچه سمپلری که برای خرید انتخاب می‌کنید، دارای گارانتی معتبر باشد و از خدمات پس از فروش مناسبی بهره ببرد، دغدغه‌ای بابت تعمیر سمپلرتان نخواهید داشت و خیالتان از بابت دسترسی به قطعات مورد نیاز، آسوده خواهد بود.

جمع‌بندی

احتمالا متوجه شده‌اید که خرید یک سمپلر آزمایشگاهی فرآیندی است که علاوه‌بر تجربه، نیازمند تفکر همه‌جانبه و در نظرگرفتن پارامترهای متعددی خواهد بود. بنابراین پیش از خرید، پیشنهاد می‌شود تا ابتدا یک لیست کامل از نیازهای آزمایشگاه خود تهیه کرده و سپس با در نظر گرفتن تمامی جوانب از جمله نوع کاربرد، بودجه‌ی آزمایشگاه و … نسبت به خرید سمپلر آزمایشگاهی خود اقدام نمایید. در این مقاله سعی کردیم تا یک راهنمای جامع جهت خرید سمپلر را در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با استفاده از نکات گفته شده، قادر باشید تا به صورت هوشمندانه به خرید سمپلر خود اقدام نمایید و از صرف هزینه‌های اضافی و خرید یک سمپلر غیرضروری و نامناسب اجتناب کنید.

خوش‌حال می‌شویم تا تجربیات خود را در زمینه‌ی خرید سمپلر با دیگر کاربران ما در میان بگذارید.

یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت

خرید سمپلر جزو یکی از چالش‌برانگیزترین موارد برای مدیران یک آزمایشگاه به شمار می‌رود. همان‌طور که گفته شد، استفاده از سمپلرهای بی‌کیفیت نه‌تنها باعث بروز خطا در نتایج آزمایش‌ها می‌شود، بلکه موجب صرف هزینه‌های اضافی شده و یک انتخاب نادرست هنگام خرید سمپلر می‌تواند شما را با دردسرهای بسیاری مواجه سازد. در دسترس نبودن قطعات و همچنین عدم دسترسی به نمایندگی‌های مجاز جهت سرویس سمپلر در کنار هزینه‌های اولیه‌ی بسیار بالا را می‌توان به‌عنوان نمونه‌هایی از این مشکلات در نظر گرفت.

شرکت پل ایده‌آل پارس جهت رفع نیازهای شما و همچنین متناسب با کاربردهای مختلف در آزمایشگاه‌، اقدام به تولید نموده است که علاوه‌بر برخورداری از کیفیت بسیار بالا، کاملا مطابق با اصول ارگونومی طراحی شده‌اند. انتخاب این سمپلرهای باکیفیت می‌تواند یگ گزینه‌ی مقرون به‌صرفه و یک سرمایه‌گذاری کاملا طولانی مدت برای شما محسوب شود. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر، شما را به بازدید از صفحه‌ی اختصاصی سمپلرهای .P.I.P دعوت می‌نماییم.

سمپلرهای حجم ثابت پل ایده‌آل پارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا