سلامت

روز جهانی بهداشت : فرصتی برای ارتقاء سلامت

گرامی داشت روز جهانی بهداشت 

از دیرباز تاکنون، بشر همواره در تلاش بوده است عمری طولانی داشته باشد. انسان‌ها در گذر زمان متوجه این مسئله شدند که طول عمر زیاد، نیازمند توجه کافی به سلامت جسم و روان است. اما تجربه ثابت کرده است که همواره عوامل متعددی وجود دارند که انسان را در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگونی قرار می‌دهند و سلامت او را به خطر میندازند.

هدف از برگزاری روز جهانی بهداشت ، بررسی و شناخت بیماری‌ها و تمرکز بر راه‌های درمانی است.

با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع در سطح جهانی، قصد داریم در این مطلب به بررسی تاریخچه و اهداف روز بهداشت جهانی بپردازیم. ضمن آن نیز مروری بر این روز در سال‌های اخیر خواهیم داشت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مروری بر تاریخچه روز جهانی بهداشت

مروری بر تاریخچه روز جهانی بهداشت

در سال ۱۹۴۵ میلادی، گروهی از افراد سرشناس و به نام در سانفرانسیسکو گرد هم آمدند. این افراد معتقد بودند که در آن سال‌ها همکاری کافی بین کشورها برای کنترل شیوع بیماری‌های خطرناک در سراسر جهان وجود نداشته است. از همین رو برای ایجاد یک سازمان و نظارت بر سلامت جهانی برنامه ریزی کردند.

در سال ۱۹۴۶ میلادی، این تصمیم اجرایی شد و سازمان بهداشت جهانی که با نام اختصاری WHO شناخته می‌شود، تاسیس گردید.

در سال ۱۹۴۷ میلادی، اولین سرویس جهانی ردیابی بیماری توسط این سازمان ایجاد شد که اطلاعات را از طریق تلکس برای دیگر کشورها ارسال می‌کرد.

در ۷ آوریل ۱۹۴۸ میلادی، قانون اساسی WHO به اجرا در آمد. از آن زمان به بعد، این تاریخ هرساله  به عنوان روز جهانی بهداشت برگزار می‌شود. به دنبال دستورالعمل‌های تعیین شده توسط کشورهای عضو، سازمان بهداشت جهانی دو دهه اول خود را با تمرکز قوی بر مبارزات گسترده علیه سل، مالاریا، سیفلیس، آبله و جذام آغاز نمود.

هر ساله در ۷ آوریل که مصادف با ۱۸ فروردین ماه است، سازمان بهداشت جهانی موضوع خاصی را در دنیای سلامتی و پزشکی برجسته کند. از سلامت جسمی گرفته تا سلامت روانی و عاطفی. این روز فرصتی را ایجاد می‌کند تا توجه جهان به موضوع بهداشت جهانی جلب شده و آگاهی عمومی از طریق کمپین‌های مختلف افزایش یابد. به منظور تاکید بر موضوعات مرتبط در حوزه‌ی سلامت بشر، هر ساله شعار و موضوعی برای این روز انتخاب می‌شود و بدین وسیله برای تمام افراد جهان فرصتی ایجاد می‌گردد تا در فعالیت‌هایی که باعث بهبود سلامت همگانی می‌شود، مشارکت داشته باشند.

چرا روز جهانی بهداشت مهم است؟

روز جهانی بهداشت فرصتی مغتنم است تا وزرای بهداشت کشورهای مختلف در جهت گسترش و بهبود پوشش همگانی سلامت عمل کرده و اقدامات صورت گرفته‌ را به اطلاع عموم برسانند. در واقع، این روز الهام بخش اقدامات در مقیاس جهانی است. روز بهداشت جهانی یکی از هشت کمپین رسمی جهانی بهداشت است. 

روز جهانی بهداشت همچنین می‌تواند روز مهمی برای تأمل در مورد سلامتی خودتان باشد. 

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

سنت های روز جهانی بهداشت

سنت های روز جهانی بهداشت
  • از زمان آغاز به کار، مسائل بهداشتی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به شدت توسط مردم در سراسر جهان در روز جهانی بهداشت مورد توجه قرار گرفته است. سازمان جهانی بهداشت هر سال موضوع متفاوتی را برای این روز در نظر می گیرد که در مدارس، سمینارها، کارگاه ها و انجمن‌های گفتگو برجسته می‌شود. این روز به ما یادآوری می‌کند که برای سلامتی خود سپاسگزار باشیم و بهتر از خود مراقبت کنیم.فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و همچنین مسابقات خیریه و جمع‌آوری کمک‌های مالی سازماندهی شده، از جمله فعالیت‌هایی هستند که به مناسبت روز جهانی بهداشت در کشورهای جهان انجام می‌شوند.امروزه به دلیل سبک زندگی پر استرس ما، سلامت روان موضوعی بسیار مهم است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. یکی از سنت‌های روز جهانی بهداشت، توجه به سلامت روان است.

چگونه روز جهانی بهداشت را گرامی بداریم

اما شاید برایتان سوال باشد که شما در روز جهانی بهداشت چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید؟ چگونه می‌توانید در ارتقاء سلامت جهان دخیل باشید؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

۱. یک مکالمه را در جامعه خود سازماندهی کنید

سازمان جهانی بهداشت هرساله ابزارهای اطلاعاتی رایگانی را ارائه می‌دهد. این چالش را قبول کنید و در جامعه خود در مورد یکی از مسائل مراقبت‌های بهداشتی گفتگو کنید. می‌توانید این کار را در بین اعضای خانواده یا دوستانتان انجام دهید. با مراجعه به سایت سازمان جهانی بهداشت می‌توانید از موضوع هرسال روز جهانی بهداشت مطلع شوید.

۲.  موضوعات سال گذشته را بخوانید

سال ۲۰۲۳ ، ۷۵ امین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است. شما می‌توانید در این روز با مراجعه به موضوعات مختلف ببینید که مراقبت‌های بهداشتی تا کجا پیشرفت کرده است.  ممکن است حتی از اطلاعات قدیمی‌تر چیزی جالب و مرتبط بیاموزید.

۳. پشتیبان و قدردان زحمات پرستاران و پزشکان باشید

پرستاران و سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان، نقشی اساسی در حفظ سلامت جهان دارند. با توجه به شیوع کرونا ویروس (Covid 19) در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰، پرستاران با ارائه‌ی خدمات بهداشتی و مراقبتی، صحبت با بیماران برای رفع ترس و وحشت نسبت به این بیماری و انجام نمونه‌گیری برای تشخیص این ویروس، در صدر مقابله با کرونا ویروس قرار گرفتند. درحقیقت می‌توان گفت بدون وجود پرستاران، جهان قادر به مقابله با این ویروس نبود.

به همین دلیل، در روز بهداشت جهانی ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی، جایگاه ویژه‌ی پرستاران و ماماها و نقش مهمی که این افراد در تامین سلامت جامعه ایفا می‎کنند را برجسته کرد. همچنین خواستار تقویت نیروی کار پرستاری و ماما شد. به گفته‌ی این سازمان، چنانچه نیروی کار پرستاری و مامایی به اندازه کافی قوی باشد، می‌توان اطمینان حاصل کرد که همه افراد، در سراسر جهان، خدمات درمانی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

 از این رو، روز جهانی بهداشت ۲۰۲۰، به پرستاران و ماماها اختصاص یافته و شعار : “پشتیبان پرستاران و ماماها باشیم” برای این روز انتخاب گردید.   

روز بهداشت جهانی فرصت مناسبی است تا از زحمات کادر پرستاری قدردانی شود و برنامه‌ریزی‌هایی برای کمک به این نیروی کار، در جهت بهبود سلامت و رفاه جامعه صورت گیرد.

سوالات متداول دررابطه با روز جهانی بهداشت

روز جهانی بهداشت در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

هرساله، سالروز تاسیس سازمان بهداشت جهانی، در هفتم آوریل که مصادف با ۱۸ فروردین ماه است، با نام روز جهانی بهداشت گرامی داشته می‌شود.

هدف از برگزاری روز جهانی بهداشت چیست؟

روز جهانی بهداشت، فرصتی را ایجاد می‌کند تا توجه جهان به موضوع بهداشت جهانی جلب شده و آگاهی عمومی از طریق کمپین‌های مختلف افزایش یابد. این روز فرصتی مغتنم است تا وزرای بهداشت کشورهای مختلف در جهت گسترش و بهبود پوشش همگانی سلامت عمل کرده و اقدامات صورت گرفته‌ی را به اطلاع عموم برسانند.

شعار روز جهانی بهداشت در سال های گذشته چه بوده است؟

۲۰۲۳: سلامت برای همه  (Health For All)

۲۰۲۲: سیاره ما، سلامت ما (Our planet, our health)

۲۰۲۱: ساختن جهانی عادلانه‌تر و سالم‌تر (Building a fairer, healthier world)

۲۰۲۰: حمایت از پرستاران و ماماها (Support Nurses and Midwives)

۲۰۱۹: سلامت، برای همه در هر مکان (Health for all: everyone, everywhere)

۲۰۱۸: سلامت، برای همه در هر مکان (Universal health coverage: everyone, everywhere)

۲۰۱۷: افسردگی: بیایید صحبت کنیم (Depression: let’s talk)

۲۰۱۶: دیابت را شکست دهید (Beat Diabetes)

۲۰۱۵: ایمنی مواد غذایی (Food Safety)

۲۰۱۴: بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین (Vector-borne diseases)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا