تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسمپلر

نکات مهم مراقبت و نگهداری از سمپلر

نگهداری صحیح هریک از تجهیزات آزمایشگاهی می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر طول عمر و افزایش کارایی آن‌ها داشته باشد. سمپلرهای آزمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مراقبت و نگهداری صحیح از سمپلر، نه ‌تنها باعث افزایش طول عمر مفید این تجهیز می‌شود، بلکه در دقت و صحت نتایج آزمایش‌ها، تاثیر مستقیم دارد و در نهایت می‌تواند در کاهش هزینه‌های هنگفت ناشی از تعمیر و یا تعویض سمپلر نیز موثر باشد.

مراقبت و نگهداری از سمپلر نیز مانند سایر تجهیزات حجم‌برداری، بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. به‌همین دلیل در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با ۵ راهکار اساسی برای مراقبت و نگهداری از سمپلر آشنا نماییم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

راهنمای جامع خرید سمپلر: چگونه یک انتخاب هوشمندانه داشته باشیم؟
بخوانید

چگونه از سمپلر خود نگهداری کنیم تا بیشتر عمر کند؟

به‌طور کلی مراقبت و نگهداری از سمپلر شامل نظافت مداوم و سرویس دوره‌ای آن می‌شود. جهت آگاهی از نحوه‌ی نگهداری صحیح از یک سمپلر، می‌توانید از نکات کلیدی زیر کمک بگیرید.

۱- پس از هربار حجم‌برداری، سمپلر خود را تمیز کنید

حجم‌برداری از نمونه‌های آزمایشگاهی با استفاده از سمپلر، می‌تواند باعث کثیف‌شدن بدنه‌ی سمپلر گردد. ممکن است با این پرسش مواجه شوید که چگونه حجم‌برداری از نمونه‌های مختلف باعث کثیف شدن بدنه‌ی سمپلرها می‌شود درصورتی که معمولا تنها نوک سمپلر در تماس مستقیم با نمونه قرار می‌گیرد؟

گاهی اوقات در داخل ظرف نمونه، تنها مقدار اندکی نمونه موجود است و کاربر به‌منظور حجم‌برداری، مجبور می‌شود تا نوک سمپلر را به میزان بیشتری وارد ظرف نماید. در این صورت بدنه‌ی سمپلر در تماس با دیواره‌ی داخلی ظرف قرار خواهد گرفت و توسط قطرات نمونه‌ی موجود بر روی دیواره، کثیف خواهد شد.

پس از هربار حجم‌برداری، سمپلر خود را تمیز کنید

 در صورت عدم نظافت بدنه‌ی سمپلر و باقی‌ماندن این مواد بر روی آن، به مرور زمان طول عمر مفید دستگاه کاهش یافته و دقت آزمایشات نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین نظافت سمپلر پس از هربار حجم‌برداری را می‌توان یکی از اصول مراقبت و نگهداری از سمپلر به‌شمار آورد. عموما به‌منظور نظافت سمپلر از شوینده‌های رقیق، آب و یا اتانول  ۷۰ % –  ۶۰ % استفاده می‌شود. اما لازم است تا جهت اطلاع از روش‌های صحیح نظافت سمپلر خود، به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید.

سمپلرهای حجم ثابت پل ایده‌آل پارس

۲- نسبت به آلودگی‌زدایی سمپلر خود اقدام نمایید

نمونه‌های موجود در آزمایشگاه، ممکن است عفونی، سمی، خورنده و یا مضر باشند. یکی از عواملی که می‌تواند نتایج آزمایش‌ها را با مشکل مواجه کند و همچنین دوام سمپلر را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد، است. این مسئله به‌طور کلی می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد.

  • زمانی که نمونه بیش‌تر از ظرفیت نوک سمپلر به درون آن مکش شود، ممکن است قطعات داخلی سمپلر در تماس با نمونه قرار گرفته و آلوده شوند.
  • درصورتی که نوک سمپلر حاوی نمونه بوده و سمپلر به‌حالت افقی روی میز کار قرار گیرد، آلوده‌شدن قطعات داخلی، توسط نمونه کاملا امکان‌پذیر خواهد بود.
  • آلودگی‌های ناشی از تشکیل آئروسل نیز نه تنها عمر مفید سمپلرها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه موجب اشتباه شدن نتایج آزمایش‌ها می‌شود.

در حقیقت یکی از مهم‌ترین اصول مراقبت و نگهداری از سمپلر، برطرف‌کردن آلودگی قطعات داخلی آن است. به‌منظور آلودگی‌زدایی سمپلر لازم است تا قطعات پایینی دستگاه جدا شده و  با استفاده از روش‌های مناسب، نسبت به آلودگی‌زدایی اقدام شود. این عمل معمولا در آزمایشگاه و توسط افراد باتجربه و متخصص صورت می‌گیرد. اما لازم است تا جهت آلودگی‌زدایی سمپلر، حتما به دستورالعمل‌های ذکر شده در دفترچه راهنمای محصول توجه شود.

روش‌های مختلف آلودگی‌زدایی از سمپلر متناسب با نوع آلودگی
بخوانید

هشدار: استفاده از سمپلرهای آلوده ممکن است سلامت پرسنل را به‌خطر بیندازد.

۳- سمپلر خود را حداقل ۱ مرتبه در سال سرویس کنید

همانطور که می‌دانید، مراقبت و نگهداری از سمپلر تنها به نظافت و آلودگی‌زدایی آن محدود نمی‌شود. بلکه لازم است تا سمپلر طی فواصل معینی سرویس گردد. سرویس سمپلر شامل اقداماتی مانند کالیبراسیون مجدد، روغن‌کاری سیستم حرکتی سمپلر و یا جایگزینی و تعمیر قطعات معیوبی مانند هوابندها می‌شود. توجه داشته باشید که این امر باید الزاما توسط افراد مجرب و کاردان و در مراکز تایید شده صورت گیرد.

نقش آزمون گرانشی در کالیبراسیون سمپلر: آیا با نحوه‌ی کالیبراسیون سمپلر خود آشنا هستید؟
بخوانید

توجه

قبل از ارسال سمپلرهای .P.I.P برای سرویس، حتما شرایط و نحوه‌ی ارسال محصول را به دقت مطالعه فرمایید.

 

شرایط و نحوه‌ی ارسال سمپلر

۴- جهت اطلاع از هرگونه آسیب‌دیدگی، سمپلر را به‌صورت روزانه بررسی نمایید

بررسی روزانه‌، یکی از اقدامات مهم در مراقبت و نگهداری از سمپلر است. لازم است تا اجزای بیرونی سمپلر مانند بدنه و اورینگ‌های موجود بر روی شفت به‌صورت روزانه مورد بررسی قرار گیرند و درصورت وجود هرگونه ترک، شکستگی و یا آسیب‌دیدگی، سمپلر جهت سرویس و تعمیر به شرکت سازنده ارسال شود.

توجه داشته باشید که استفاده از سمپلرهای آسیب دیده به میزان قابل توجهی در افزایش هزینه‌های آزمایشگاه شما تاثیر خواهد گذاشت.

معیارهای ارزیابی عملکرد سمپلر: آیا سمپلر شما از دقت و درستی مطلوبی برخوردار است؟
بخوانید

۵- سمپلر خود را همواره به‌صورت عمودی و بر روی پایه سمپلر قرار دهید

جهت مراقبت و نگهداری از سمپلر، همواره آن را به‌صورت عمودی و بر روی پایه سمپلر قرار دهید زیرا نفوذ مایعات به داخل سمپلر نه تنها باعث آلوده شدن و یا خوردگی قطعات داخلی شده، بلکه کارایی و دقت سمپلر شما را نیز با مشکل روبه‌رو خواهد ساخت.

قراردادن سمپلر بر روی پایه سمپلر در بین مراحل حجم‌برداری و یا پس از اتمام آن، علاوه‌بر افزایش طول مدت کالیبره بودن سمپلر، باعث طولانی شدن عمر دستگاه نیز می‌شود.

توجه داشته باشید که هرگز سپلر را درحالی‌که نوک سمپلر حاوی نمونه است به‌صورت افقی روی میز کار قرار ندهید. این امر باعث نفوذ مایع به داخل سمپلر و در نتیجه آسیب دیدن سمپلر خواهد شد.

سمپلر خود را همواره به‌صورت عمودی و بر روی پایه سمپلر قرار دهید
پایه سمپلرهای P.I.P، در دو مدل گردان و ساده، به منظور مراقبت و نگهداری صحیح از انواع سمپلرها طراحی شده‌اند.

۶- هنگام اتصال نوک سمپلر دقت نمایید

یکی دیگر از نکاتی که ممکن است باعث آسیب دیدن سمپلر شود، نحوه‌ اتصال نوک سمپلر به سمپلر است. درصورتی که در حین اتصال، فشار بیش از حدی اعمال نمایید و یا ضربه بزنید، ممکن است دچار شکستگی شود.

جمع‌بندی

همانطور که می‌دانید سمپلرها جزو کاربردی‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی به‌شمار می‌روند که چنانچه به خوبی از آن‌ها مراقبت و نگهداری نشود، نه تنها طول عمر آن‌ها را کاهش می‌یابد، بلکه موجب اشتباه شدن نتایج آزمایش‌ها نیز می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با ۶ راهکار اساسی برای مراقبت و نگهداری از سمپلر آشنا نماییم تا با به‌کارگیری آن‌ها‌ بتوانید طول عمر مفید سمپلر خود را افزایش دهید.

نظر شما در مورد نکات ارائه شده در این مقاله چیست؟ شما به‌منظور نگهداری از سمپلر خود، چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟ تجربیات و نظرات خود را با دیگر خوانندگان ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا