سلامت

آیا با بیماری‌های موثر در ناباروری زنان آشنا هستید؟

ناباروری زنان یکی از نگرانی‌های مهم در جامعه است. به همین دلیل لازم است زنان با علل موثر در ناباروری آشنا باشند تا در زمان مناسب نسبت به درمان اقدام نمایند.

دستگاه تناسلی زن یک سیستم ظریف و پیچیده در بدن است. به همین دلیل مهم است که اقدامات لازم را برای محافظت از آن در برابر عفونت ها و آسیب ها انجام داد.

در این مطلب قصد  داریم به بررسی علل ناباروری زنان بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اندومتریوز خارجی

اندومتریوز خارجی

اندرومتریوز (Endometriosis ) یکی از مشکلات مربوط به رحم است. رحم شما در حالت عادی توسط بافتی پوشیده شده است. گاهی اوقات این بافت در قسمت دیگری از بدن رشد می‌کند. به عنوان مثال روی تخمدان ها، پشت رحم، روده‌ها یا روی مثانه. در این حالت گفته می‌شود که فرد به اندرومتریوز مبتلا است. این امر می‌تواند باعث درد، ناباروری و پریودهای بسیار سنگین شود. درد معمولا در ناحیه شکم، کمر یا ناحیه لگن است. برخی از زنان هیچ علامتی از اندرومتروز را ندارد. اما اندرومتریوز می‌تواند یکی از علل ناباروری زنان باشد.

فیبروم های خارجی رحم

فیبروم های خارجی رحم

فیبروم رحم (Uterine fibroids) شایع‌ترین تومور غیرسرطانی در زنان در سنین باروری است. که می‌تواند سبب ناباروری زنان شود. فیبروم‌ها در واقع سلول‌های ماهیچه‌ای و بافتی هستند که در داخل و اطراف دیواره رحم یا رحم رشد می‌کنند. علت بروز فیبروم ناشناخته است. اما ژنتیک یا اضافه وزن می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. علائم فیبروم عبارتند از:

  • پریودهای سنگین یا دردناک یا خونریزی بین دوره‌ها.
  • احساس «پری» در پایین شکم.
  • افزایش ادرار
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد پایین کمر
  • مشکلات باروری، مانند ناباروری، سقط جنین‌های متعدد یا زایمان زودرس.

اما برخی از زنان هیچ علامتی نخواهند داشت. به همین دلیل مهم است که برای معاینات معمول به پزشک خود مراجعه کنید.

سرطان زنان

سرطان زنان

سرطان یکی از دلایل اصلی ناباروری زنان است. سرطان ژنیکولوژیک (gynecologic cancers) به هر سرطانی گفته می‌شود که در اندام های تناسلی زنان شروع شود. سرطان‌های زنانه از نقاط مختلفی در لگن بانوان شروع می‌شود که ناحیه زیر معده و بین استخوان‌های لگن است.

به طور کلی ۵ نوع سرطان مرتبط با اندام تناسلی زنان وجود دارد که می‌تواند تمامی نقاط بدن را آلوده کنند.

  • سرطان دهانه رحم: از دهانه رحم که انتهای باریک و پایینی رحم است شروع می شود.
  • سرطان تخمدان: از تخمدان‌هایی که در هر طرف رحم قرار دارند شروع می‌شود.
  • سرطان رحم: از رحم شروع می شود.
  • سرطان واژن: از واژن شروع می‌شود، که کانال توخالی و لوله مانندی بین انتهای رحم و قسمت بیرونی بدن است.
  • سرطان ولو: در فرج که قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه است شروع می‌شود.
گیف تبلیغاتی سیتزبث PIP

تاثیر بیماری ایدز بر ناباروری زنان

HIV ویروس نقص ایمنی انسانی است. این ویروس بر سلول‌های خاص سیستم ایمنی (به نام سلول های CD4) تأثیر می‌گذارد. با گذشت زمان، HIV می‌تواند بسیاری از این سلول‌ها را از بین ببرد. در نتیجه بدن دیگر قادر نخواهد بود با عفونت مبارزه کند. بنابراین بدن انسان نمی‌تواند از شر اچ.آی.وی خلاص شود. به این معنی که وقتی یک فرد مبتلا به HIV شد، تا آخر عمر به آن مبتلا است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. اما با مراقبت های پزشکی مناسب می توان این ویروس را کنترل کرد. HIV ویروسی است که می‌تواند منجر به سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز شود. ایدز مرحله آخر عفونت HIV است که سیستم ایمنی بدن فرد به شدت آسیب می‌بیند.

به همین دلیل این بیماری با تضعیف بدن فرد می‌تواند سبب ناباروری زنان شود.

زنان مبتلا به HIV معمولاً از طریق رابطه جنسی با مرد آلوده یا استفاده از سوزن مشترک با فرد آلوده به آن مبتلا می‌شوند. HIV می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود. بنابراین مادران مبتلا به HIV نباید به نوزادان خود شیر دهند.

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی (Interstitial Cystitis) یک بیماری مزمن مثانه است که منجر به ناراحتی یا درد مکرر در مثانه یا ناحیه اطراف لگن می‌شود. افراد مبتلا به IC معمولاً دیواره‌های مثانه ملتهب یا تحریک شده دارند. این می‌تواند باعث زخم و سفت شدن مثانه شود. که در نهایت سبب ناباروری زنان می‌شود.

 سیستیت بینابینی می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، در زنان شایع‌‌تر از مردان است. برخی از افراد دچار علائم زیر می‌شوند:

  • تکرر ادرار
  • احساس فوریت برای ادرار کردن
  • احساس فشار در ناحیه شکم یا لگن
  • درد شدید در مثانه یا ناحیه لگن
  • درد شدید زیر شکم که با پر شدن یا خالی شدن مثانه تشدید می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری زنان

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز می‌تواند یکی از علل ناباروی زنان باشد. این سندرم زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها یا غدد فوق کلیوی زنان بیش از حد طبیعی هورمون‌های مردانه تولید می‌کنند. در نتیجه‌ی این اختلال، کیست‌هایی روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. زنان چاق بیشتر در معرض ابتلا به PCOS هستند. زنان مبتلا به PCOS در معرض افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی هستند. علائم این سندرم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناباروری زنان
  • درد لگن
  • رشد موهای زائد روی صورت، قفسه سینه، شکم، شست یا انگشتان پا.
  • طاسی یا نازک شدن مو.
  • آکنه، پوست چرب یا شوره سر.
  • لکه های پوستس قهوه‌ای تیره یا سیاه

بیماری های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی(STD) عفونت‌هایی هستند که از طریق رابطه جنسی با فردی که این عفونت را دارد به آن مبتلا می‌شوید. علل بیماری‌های مقاربتی باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها هستند. بیش از ۲۰ نوع بیماری مقاربتی وجود دارد.

بیشتر بیماری های مقاربتی هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما در بسیاری از موارد مشکلات سلامتی برای زنان شدیدتر است. اگر یک زن باردار مبتلا به بیماری مقاربتی باشد، ممکن است کودک به شدت آسیب ببیند. این عفوت‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر ناباروری زنان داشته باشند.

اگر بیماری‌های مقاربتی ناشی از باکتری یا انگل باشد، پزشک می‌تواند آن را با آنتی بیوتیک‌ها یا سایر داروها درمان کند. اما اگر یک بیماری مقاربتی ناشی از ویروس باشد، درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما داروهای ضد ویروسی می‌توانند به کنترل علائم کمک کنند.

استرس

ما شیوع افسردگی در میان زنان در سنین باروری می‌تواند تاثیر بسزایی بر ناباروری زنان داشته باشد. اغلب، تلاش برای باردار شدن، باردار بودن یا تولد نوزاد می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

تاثیر نقایص قلبی بر ناباروری زنان

نقایص قلبی در زنانی که تصیم با بارداری دارند، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. به همین دلیل پیش از اقدام به بارداری حتما لازم است با پزشک در این باره مشورت کنید.

سخن پایانی

ناباروری در زنان می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. اگرچه این مورد برخی مواقع به سختی قابل درمان است. اما خیلی مواقع علت آن به راحتی قابل درمان بوده و می‌توان با مراجعه به پزشک مشکل را برطرف نمود.

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی برخی از علل شایع ناباروری در زنان بپردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا