اخبار پزشکی و آزمایشگاهیسلامت

تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا

با وجود صحبت‌های پیرامون واکسن کرونا، عده‌ی زیادی به راحتی فراموش کرده‌اند که ویروس تنفسی دیگری نیز در شرف حمله است.

با ورود به فصل آنفولانزا و با در نظر داشتن همه‌گیری کووید ۱۹، ممکن است افراد زیادی نگران تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا و عوارض ناشی از آن باشند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا به استناد از مطالعات علمی انجام شده و یافته‌های آن‌ها به این موضوع بپردازیم که آیا تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا خطرناک است؟

پس اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه‌ با ما همراه باشید.

آیا تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا خطرناک است؟

تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا

جهت بررسی این موضوع که آیا تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا خطرناک است یا خیر، یک آزمایش بالینی در ۱۲ سایت NHS در انگلستان و ولز انجام شد. در این آزمایش ۶۷۹ نفر دومین دوز واکسن فایزر یا آسترازانکا را در یک دست خود و یک واکسن سه‌گانه آنفولانزا را در دست دیگر تزریق کردند. عوارض جانبی و پاسخ‌های ایمنی بدن این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

داوطلبان به دو گروه سنی زیر ۶۵ سال و ۶۵ سال به بالا تقسیم شدند. در بین این گروه‌های سنی برخی یک واکسن کووید ۱۹ و یک واکسن آنفولانزا دریافت کرده و به برخی نیز یک واکسن کووید ۱۹ و یک واکسن‌نما تزریق شد.  سه تا چهار هفته بعد، شرکت‌کنندگان این آزمایش بالینی مجددا به مرکز تحقیقاتی مراجعه کرده و واکسن آنفولانزا و یا واکسن‌نما دریافت کردند (بسته به اینکه در نوبت اول کدامیک را دریافت نکرده بودند)

دو تا سه هفته بعد، داوطلبان مجدداً برای صحبت در مورد عوارض جانبی و انجام آزمایش خون به مرکز تحقیقاتی مراجعه کردند. حدود سه چهارم داوطلبان حداقل یک عارضه جانبی سیستمیک مانند خستگی را تجربه کرده بودند. (چه افرادی که  واکسن کووید را به تنهایی تزریق کرده‌اند و چه افرادی که تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا را انجام داده بودند). در بین این افراد تنها یک نفر دچار عوارض شدید شده بود که دچار میگرن بود و در بیمارستان بستری شد.

طبق نتایج این آزمایش بالینی که در رابطه با تزریق همزمان واکسن آنفولانزا و کرونا انجام شده است، تزریق واکسن آنفولانزا همزمان با واکسن‌‍‌های فایزر و آسترازانکا ایمن است. بر اساس نتایج این مطالعه برخی افرادی که واکسن آنفولانزا و کرونا را به‌طور هم‌زمان تزریق کرده‌اند، دچار عوارض جانبی بیشتری شده‌اند (نسبت به تزریق تنها یک واکسن) با این وجود این عوارض اغلب خفیف بوده و بیشتر شامل درد در محل تزریق و خستگی موقت، سردرد یا درد عضلانی بوده است.

علاوه‌براین، نتایج آزمایش خونی که روی داوطلبان آزمایشی انجام شد، نشان می‌دهد که تزریق همزمان واکسن آنفولانزا و کرونا در بازوهای مخالف، هیچ گونه تأثیر منفی بر پاسخ‌های ایمنی بدن نداشته است. حتی به نظر می‌رسد که یکی از واکسن‌های آنفولانزا (فلوبلوک) زمانی که به‌طور هم‌زمان با واکسن فایزر تزریق شده است، قوی‌تر بوده است.

آیا با افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ تزریق واکسن آنفولانزا توصیه می‌شود؟

تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا

توصیه می‌شود که تزریق واکسن آنفولانزا انجام شود زیرا پیامدهای ابتلا به آنفولانزا در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، بسیار جدی خواهد بود.

طبق مطالعات انجام شده، این امکان وجود دارد که به صورت هم‌زمان به کووید ۱۹ و آنفولانزا دچار شوید که ممکن است خطرات زیادی را برای سلامتی شما به دنبال داشته باشد.

دلایلی وجود دارد که محققان معتقدند اگر فردی به صورت هم‌زمان به کووید ۱۹ و آنفولانزا دچار شود، بیماری شدیدتری را تجربه خواهد کرد. اگرچه در مورد ابتلای هم‌زمان به آنفولانزا و کرونا، هنوز داده‌های دقیقی در دسترس نیست اما مشاهده شده است ابتلا به ویروس سینسیتیال تنفسی، پاراآنفولانزا و کرونا به صورت هم‌زمان در کودکان، عوارض شدیدی را به دنبال داشته است.

تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا ممکن است عوارض جانبی را برای فرد به همراه داشته باشد، اما باید به این موضوع توجه داشت که هیچ عارضه جانبی واکسن به اندازه‌ی ابتلای هم‌زمان به هردوی این بیماری‌ها خطرناک نیست. واکسن آنفولانزا هنوز هم سالانه جان ده‌ها هزار نفر را در سراسر جهان نجات می‌دهد و واکسن کووید ۱۹ نیز یک واکسن بسیار حیاتی برای جلوگیری از شیوع یک بیماری کشنده است.

سوالات متداول در رابطه با تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا

۱. تفاوت بین کووید ۱۹ و آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا و کووید ۱۹ هر دو بیماری‌های مسری تنفسی هستند اما ویروس‌های مختلفی در ایجاد آن‌ها نقش دارند.  کووید ۱۹ در اثر عفونت با ویروس کرونا (به نام SARS-CoV-2) ایجاد می‌شود و آنفولانزای فصلی ناشی از عفونت با یکی از اعضای گروه ویروس‌های آنفلوانزا است که سالانه بین افراد جهان شیوع می‌یابد.

از آنجایی که برخی علائم آنفولانزا و کووید ۱۹ مشابه هستند، ممکن است افراد مبتلا به هریک از این دو بیماری، نیاز به آزمایش داشته باشند تا مشخص شود چه ویروسی باعث بیماری شده است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که افراد می‌توانند هم‌زمان به هردو ویروس آنفولانزا و کرونا آلوده شوند.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

۲. اگر به آنفولانزا مبتلا شوم، آیا بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارم؟

از آنجایی که بیماری کووید ۱۹ هنوز یک بیماری نسبتاً جدید است، اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه بیماری آنفولانزا ممکن است خطر ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش دهد، در دسترس است. اما مشخص شده است که افراد می‌توانند به طور هم‌زمان به ویروس‌های آنفولانزا و ویروسی که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شود، آلوده شوند.

۳. با وجود استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، آیا لازم است واکسن آنفولانزا را تزریق کنم؟

بله. استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند از شما و دیگران در برابر ویروس‌های تنفسی مانند آنفولانزا کرونا محافظت کند. با این‌وجود بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا و عوارض جدی آن این است که افراد بالاتر از ۶ ماه، واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

۴. آیا می‌توان واکسن آنفولانزا و کرونا را هم‌زمان دریافت کرد؟

بله، تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا منعی ندارد. اگر دوزهای فعلی واکسن COVID-19 را دریافت نکرده‌اید، در اسرع وقت واکسن کرونا را دریافت کنید. همچنین توصیه می‌شود واکسن آنفولانزا نیز تا پایان ماه اکتبر (۹ آبان) تزریق شود.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، نتایج مطالعات و آزمایش‌های صورت گرفته پیرامون تزریق هم‌زمان واکسن آنفولانزا و کرونا نشان می‌دهد که این تزریق هم‌زمان ایمن است و خطر ابتلای هم‌زمان به دو بیماری کووید ۱۹ و آنفولانزا بسیار بیشتر و شدیدتر از عوارض جانبی تزریق واکسن‌ خواهد بود.

با این وجود ذکر این نکته لازم است که واکسن‌ها هیچگاه ۱۰۰ % ایمنی‌زایی نداشته و لزوما تمام افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند عوارض یکسانی را تجربه نخواهند کرد.

 امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا