تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسایر تجهیزات

راهنمای خرید هات پلیت آزمایشگاهی

آیا تا به حال برای تجهیز آزمایشگاه خود به این موضوع فکر کرده‌اید که یک هات پلیت مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

هات پلیت‌ها یکی از رایج‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی هستند که در هر آزمایشگاهی، فارغ از حوزه فعالیت، می‌توان یکی از آن‌ها را یافت. این تجهیزات با ولتاژها و ابعاد مختلفی عرضه می‌شوند و در درجه اول برای گرم کردن مایعات آزمایشگاهی طراحی شده‌اند. اما حین انتخاب و پیش ازخرید این تجهیز آزمایشگاهی باید یکسری نکات را در ذهن خود مرور کنید. در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات خرید هات پلیت آزمایشگاهی بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

هات پلیت آزمایشگاهی و انواع آن

پیش از اینکه به سراغ نکات خرید هات پلیت آزمایشگاهی برویم، بهتر است ابتدا مروری بر انواع هات پلیت‌ها داشته باشیم.

هات پلیت‌های آزمایشگاهی، همانطور که از نامشان پیدا است، اغلب جهت گرم کردن مایعات و نمونه‌های آزمایشگاهی طراحی می‌شوند. اما برخی از این تجهیزات به یک استیرر نیز مجهز هستند تا نمونه حین گرم شدن، مخلوط نیز شود.

جنس صفحه

صفحه هات پلیت از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود که در ادامه به مرور برخی از آن‌ها و مزایا و معایب هریک خواهیم پرداخت.

آلومینیوم:

هات پلیت‌هایی که صفحه آن‌ها از آلومینیوم ساخته شده است، یکنواختی دمایی بهتری نسبت به سرامیک، پلی پروپیلن یا فولاد ضد زنگ دارند. صفحات آلومینیومی با دوام‌تر  بوده و در برابر شکستن مقاوت هستند.

سرامیکی:

هات پلیت‌هایی که صفحه آن‌ها از جنس سرامیک است، در برابر خوردگی مقاوم بوده و دمای بالای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند.

پلی پروپیلن:

برخی تولیدکنندگان برای ساخت صفحه هات پلیت، استفاده از پلی پروپیلن را ترجیح می‌دهند. پلی پروپیلن در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و حلال‌ها مقاومت بالایی دارد، اما میزان تحمل دمایی آن به اندازه‌ی سرامیک یا آلومینیوم نیست.

نکات خرید هات پلیت آزمایشگاهی

۱. ظرفیت

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید هات پلیت آزمایشگاهی، ظرفیت آن است. شما بسته به ظرفیت هات پلیت می‌توانید ظروف مختلفی را روی آن قرار دهید. به عنوان مثال برخی هات پلیت‌ها توانایی تحمل ۲۰ لیتر از مایع را داشته و برخی دیگر می‌توانند ۱۰۰ یا ۲۰۰ لیتر مایع را تحمل کنند. به همین دلیل پیش از خرید هات پلیت، در درجه اول فعالیت‌های آزمایشگاه و میزان نمونه‌ای که لازم است تهیه شود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که برای نمونه‌هایی با ویسکوزیته بالا، همزن شما ممکن است نتواند حجم‌های حداکثر تعیین‌شده را تحمل کند.

هات پلیت آزمایشگاهی

۲. ویژگی‌های ایمنی

ایمنی دستگاه یکی از موارد مهم پیش از خرید هات پلیت آزمایشگاهی است. به همین دلیل پیش از خرید هات پلیت نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • امکان افزایش سرعت: هیتر استیرری ( هات پلیت به همراه هم‌زن) که خریداری می‌کنید، باید امکان افزایش یا کاهش سرعت را داشته باشد. به این ترتیب قادر خواهید بود بدون خطر ریختن نمونه، آن را حرارت داده و میکس کنید.
  • نشانگر اخطار: هات پلیت آزمایشگاهی بهتر است به سیستم هشدار مجهز باشد تا هنگامی که هات پلیت داغ است (معمولا بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد) یک چراغ هشدار روشن شود. به این ترتیب سایر کاربران آزمایشگاه از داغ بودن هات پلیت آگاه خواهند شد.
  • محافظت از قطعات حساس: توصیه می‌شود هات پلیتی که خریداری می‌کنید به گونه‌ای طراحی شده باشد که در صورت ریختن تصادفی نمونه، به قطعات حساس دستگاه آسیبی نرسد.
هات پلیت آزمایشگاهی

۳. محدوده دما

همانطور که می‌دانید، وظیفه اصلی یک دستگاه هات پلیت، گرم کردن نمونه‌‌ها و مایعات آزمایشگاهی است. بنابراین حین خرید هات پلیت آزمایشگاهی باید اطمینان حاصل کنید که محدوده دمایی هات پلیت متناسب با کاربرد شما باشد.

اما محدوده‌ی دمایی تنها نکته‌ی حائز اهمیت نیست. بلکه در خرید هات پلیت باید به یکنواختی دما نیز توجه داشت. هات پلیت‌هایی که صفحه آلومینیومی دارند، رسانایی حرارتی عالی داشته و یکنواختی دما در آنها بهتر است.

نکات ایمنی کار با هات‌پلیت

بعد از مرور نکات مهم حین خرید هات پلیت آزمایشگاهی، در انتهای این مطلب قصد داریم برخی نکات ایمنی کار با این تجهیز را بیان کنیم. شاید این نکات در ابتدا، ساده به نظر برسند. اما در روزهای کاری پرمشغله در آزمایشگاه، رعایت همین نکات ساده می‌تواند از بروز حوادث جدی جلوگیری کند.

۱. فقط از هات پلیت‌هایی استفاده کنید که توسط تولیدکنندگان معتبر تولید شده‌اند.

۲. پیش از استفاده، دستورالعمل‌های سازنده را به دقت مطالعه کنید.

۳. به‌طور دوره‌ای هات پلیت را پیش از استفاده بازرسی کنید. اگر دوشاخه یا سیم فرسوده، یا آسیب دیده است، از هات پلیت استفاده نکنید.

۴. ترموستات دستگاه را بررسی کنید تا آسیب ندیده باشد. زیرا هرگونه آسیب ممکن است سبب جرقه شده و خطر آتش‌سوزی را به دنبال داشته باشد.

۵. از ظروف شیشه‌ای بوروسیلیکات مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید و قبل از استفاده ترک خوردگی ظروف را بررسی کنید.

۶. زمانی که از هات پلیت استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. زیرا ممکن است سایر کاربران از روشن بودن آن مطلع نشوند و با لمس هات پلیت، دچار آسیب دیدگی گردند. همچنین عملکرد کلید “خاموش” را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی عمل می‌کند و دستگاه پس از خاموش شدن، به سرعت خنک می‌شود.

جمع‌بندی

هنگام انتخاب و خرید هات پلیت آزمایشگاهی، باید مطمئن شوید که مناسب‌ترین تجهیز را برای آزمایشگاه و کاربرد خود انتخاب می‌کنید. در این مطلب، ضمن مرور نکاتی ایمنی کار با هات پلیت، سعی کردیم معیارهای انتخاب یک هات پلیت آزمایشگاهی مناسب را نیز بیان کنیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. خوشحال می‌شویم تجربیات خود در مورد خرید هات پلیت آزمایشگاهی و مشکلاتی که با آن مواجه بودید را با ما به اشتراک بگذارید.

شیکرهای پل ایده آل تجهیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا