تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسایر تجهیزات

راهنمای خرید هات پلیت آزمایشگاهی، وسیله‌ای ضروری در آزمایشگاه

آیا تا به حال برای تجهیز آزمایشگاه خود به این موضوع فکر کرده‌اید که یک هات پلیت مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

هات پلیت‌ها یکی از رایج‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی هستند که در هر آزمایشگاهی، فارغ از حوزه فعالیت، می‌توان یکی از آن‌ها را یافت. این تجهیزات با ولتاژها و ابعاد مختلفی عرضه می‌شوند و در درجه اول برای گرم کردن مایعات آزمایشگاهی طراحی شده‌اند. اما حین انتخاب و پیش ازخرید این تجهیز آزمایشگاهی باید یکسری نکات را در ذهن خود مرور کنید. در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات خرید هات پلیت آزمایشگاهی بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

هات پلیت یا همزن مغناطیسی چیست؟

هات پلیت

هات پلیت یک وسیله آزمایشگاهی است که دو کاربرد ضروری را با هم ترکیب می‌کند: یعنی حرارت دادن و هم زدن نمونه.

این وسیله از یک صفحه گرماده صاف (هات پلیت) و مکانیزم هم‌زن مغناطیسی تشکیل شده است. صفحه گرماده از موادی ساخته شده است که دمای بالا را تحمل می‌کنند و معمولا به یک سیستم کنترل دما مجهز می‌شوند. این سیستم شما را قادر می‌سازد تا یک دما معین را برای آزمایش های خود انتخاب کنید.

از سوی دیگر، مکانیزم هم‌زن مغناطیسی از یک میدان مغناظیسی دوار استفاده می‌کند تا مگنت قرار گرفته داخل ظرف واکنش را بچرخاند. این همزن مغناطیسی به اختلاط کامل محلول کمک می‌کند.

 

ضرورت استفاده از هات‌پلیت

شیکرهای پل ایده آل تجهیز

کنترل دقیق دما: هات‌پلیت به شما کمک می‌کند تا نمونه خود را با میزان بالایی از دقت در محدوده دمایی دلخواهتان نگه دارید. این موضوع برای آزمایش‌هایی که در محدوده دمایی مشخصی انجام می‌شوند بسیار حیاتی است مانند واکنش‌های شیمیایی، آماده‌سازی نمونه و ارزیابی‌های زیستی.

مخلوط کردن کارآمد: این همزن مغناطیسی به اختلاط کامل محلول کمک می‌کند. علاوه‌براین، استفاده از همزن های دستی می‌تواند سبب انتقال آلودگی محیط به نمونه شود. اما همزن مغناطیسی هیچ‌گونه آلودگی خارجی را به نمونه اضافه نمی‌کند. این امر باعث کاربردی‌تر شدن آن برای استفاده در موقعیت‌هایی است که خلوص و قوام اهمیت زیادی دارند.

تطابق‌پذیری: دستگاه هات پلیت کاربرد‌های زیادی در حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی دارد. به عنوان مثال شیمی، زیست‌شناسی، بیوشیمی، داروسازی و علم مواد. می‌توان از این دستگاه برای مصارفی مانند حل‌کردن جامدات در حلال‌ها، آماده‌سازی شناساگرها، انجام‌دادن سنتز‌های شیمیایی یا ساخت محیط‌کشت سلول استفاده کرد.

ایمنی: یک هات پلیت مناسب معمولا با در نظرگرفتن تمامی موارد ایمنی طراحی می‌شود. گاهی به سنسور دما مجهز می‌شوند تا در صورت افزایش بیش ازحد دما نسبت به دمای تنظیم شده به صورت اتوماتیک المنت گرمایی خاموش شود. علاوه بر این، برخی مدل ها قابلیت تنظیم محدوده دما را دارند تا از افزایش تصادفی دما جلوگیری شود.

طراحی با قابلیت انبارش مناسب: این دستگاه‌ها کوچک هستند و فضای کمی را روی میز آزمایشگاه اشغال ‌می‌کنند. از این جهت مناسب آزمایشگاه‌هایی هستند که فضای کاری محدودی دارند.

موارد مصرف همزن مغناطیسی

هات پلیت آزمایشگاهی

سنتز شیمیایی: در شیمی آلی و غیرآلی، همزن مغناطیسی در گرمادادن و مخلوط‌کردن واکنش‌دهنده‌ها حین سنتز بسیار ارزشمند است. این دستگاه به محققان کمک می‌دهد تا حین مخلوط‌کردن، اجزای واکنش دما را  کنترل کنند.

آماده‌سازی نمونه: آزمایشگاه‌ها دائما از هات‌پلیت برای آماده‌سازی نمونه‌ها استفاده ‌می‌کنند.مانند حل‌کردن جامدات در حلال و تهیه محلول‌های هموژن. در شیمی‌تجزیه این موضوع بسیار حائز‌اهمیت است. جایی که تهیه محلول‌های هموژنیزه برای دستیابی به نتایج دقیق ضرورت دارد.

بیوشیمی و زیست‌شناسی: در زمینه بیوشیمی، این دستگاه‌ها برای انجام واکنش‌های آنزیمی یا کشت سلول به‌کار می‌روند. آن‌ها همچنین برای آماده‌سازی شبکه‌رشد و شناساگر‌های میکروبی و آزمایش‌های سلول زیستی نیز ضروری هستند.

تحقیقات دارویی: آزمایشگاه‌های دارویی برای طیف گسترده‌ای از اهداف از هات‌پلیت استفاده می‌کنند. شامل فرمول داروها، تست انحلال و مطالعات پایداری. در این قبیل مصارف برای دستیابی به نتایج معتبر و قابل اعتماد کنترل دمایی دقیق و مخلوط کردن کامل بسیارحیاتی هستند .

علم مواد: محققان این زمینه از هات‌پلیت برای کارهایی ‌مانند ساخت پلیمر، تست مواد و آماده‌سازی نانومواد ها استفاده می‌کنند. ترکیب قابلیت‌های گرما‌دادن و هم‌زدن به خصوص حین کار با مواد خاص بسیار سود‌مند است.

هات پلیت آزمایشگاهی و انواع آن

شیکرهای پل ایده آل تجهیز

پیش از اینکه به سراغ نکات خرید هات پلیت آزمایشگاهی برویم، بهتر است ابتدا مروری بر انواع هات پلیت‌ها داشته باشیم.

هات پلیت‌های آزمایشگاهی، همانطور که از نامشان پیدا است، اغلب جهت گرم کردن مایعات و نمونه‌های آزمایشگاهی طراحی می‌شوند. اما برخی از این تجهیزات به یک استیرر نیز مجهز هستند تا نمونه حین گرم شدن، مخلوط نیز شود.

صفحه هات پلیت از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود که در ادامه به مرور برخی از آن‌ها و مزایا و معایب هریک خواهیم پرداخت.

آلومینیوم:

هات پلیت‌هایی که صفحه آن‌ها از آلومینیوم ساخته شده است، یکنواختی دمایی بهتری نسبت به سرامیک، پلی پروپیلن یا فولاد ضد زنگ دارند. صفحات آلومینیومی با دوام‌تر  بوده و در برابر شکستن مقاوت هستند.

سرامیکی:

هات پلیت‌هایی که صفحه آن‌ها از جنس سرامیک است، در برابر خوردگی مقاوم بوده و دمای بالای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند.

پلی پروپیلن:

برخی تولیدکنندگان برای ساخت صفحه هات پلیت، استفاده از پلی پروپیلن را ترجیح می‌دهند. پلی پروپیلن در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و حلال‌ها مقاومت بالایی دارد، اما میزان تحمل دمایی آن به اندازه‌ی سرامیک یا آلومینیوم نیست.

نکات خرید هات پلیت آزمایشگاهی

هنگام انتخاب هات‌پلیت مغناطیسی برای آزمایشگاه‌تان، چندین معیار باید درنظر گرفته شود:

ظرفیت

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید هات پلیت آزمایشگاهی، ظرفیت آن است. شما بسته به ظرفیت هات پلیت می‌توانید ظروف مختلفی را روی آن قرار دهید. به عنوان مثال برخی هات پلیت‌ها توانایی تحمل ۲۰ لیتر از مایع را داشته و برخی دیگر می‌توانند ۱۰۰ یا ۲۰۰ لیتر مایع را تحمل کنند. به همین دلیل پیش از خرید هات پلیت، در درجه اول فعالیت‌های آزمایشگاه و میزان نمونه‌ای که لازم است تهیه شود را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که برای نمونه‌هایی با ویسکوزیته بالا، همزن شما ممکن است نتواند حجم‌های حداکثر تعیین‌شده را تحمل کند.

ظرفیت گرمایی

ظرفیت گرمایی موردنیاز برای آزمایش‌های تان را در نظر بگیرید. مدل‌های گوناگون، محدوه‌های دمایی و توان گرمایی متفاوتی را ارائه می‌دهند. پس مدلی را که با نیاز‌های خاص شما همخوانی دارد انتخاب کنید. همانطور که می‌دانید، وظیفه اصلی یک دستگاه هات پلیت، گرم کردن نمونه‌‌ها و مایعات آزمایشگاهی است. بنابراین حین خرید هات پلیت آزمایشگاهی باید اطمینان حاصل کنید که محدوده دمایی هات پلیت متناسب با کاربرد شما باشد.

اما محدوده‌ی دمایی تنها نکته‌ی حائز اهمیت نیست. بلکه در خرید هات پلیت باید به یکنواختی دما نیز توجه داشت. هات پلیت‌هایی که صفحه آلومینیومی دارند، رسانایی حرارتی عالی داشته و یکنواختی دما در آن‌ها بهتر است.

سرعت همزن

برای مخلوط‌کردن مناسب، سرعت همزن بسیار اهمیت دارد؛ پس اطمینان حاصل کنید مدلی که انتخاب کرده اید طیف وسیعی از سرعت هارا دارا باشد تا بتواند با نمونه‌ها و گرانروی‌های مختلف انطباق یابد.

ایمنی

ایمنی دستگاه یکی از موارد مهم پیش از خرید هات پلیت آزمایشگاهی است. به همین دلیل پیش از خرید هات پلیت نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • امکان افزایش سرعت: هیتر استیرری ( هات پلیت به همراه هم‌زن) که خریداری می‌کنید، باید امکان افزایش یا کاهش سرعت را داشته باشد. به این ترتیب قادر خواهید بود بدون خطر ریختن نمونه، آن را حرارت داده و میکس کنید.
  • نشانگر اخطار: هات پلیت آزمایشگاهی بهتر است به سیستم هشدار مجهز باشد تا هنگامی که هات پلیت داغ است (معمولا بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد) یک چراغ هشدار روشن شود. به این ترتیب سایر کاربران آزمایشگاه از داغ بودن هات پلیت آگاه خواهند شد.
  • محافظت از قطعات حساس: توصیه می‌شود هات پلیتی که خریداری می‌کنید به گونه‌ای طراحی شده باشد که در صورت ریختن تصادفی نمونه، به قطعات حساس دستگاه آسیبی نرسد.

ابعاد

فضای در دسترس در آزمایشگاه خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن مدلی را انتخاب کنید که به راحتی بر روی میز آزمایشگاه‌تان قرار بگیرد.

نکات ایمنی کار با هات پلیت

بعد از مرور نکات مهم حین خرید هات پلیت آزمایشگاهی، در انتهای این مطلب قصد داریم برخی نکات ایمنی کار با این تجهیز را بیان کنیم. شاید این نکات در ابتدا، ساده به نظر برسند. اما در روزهای کاری پرمشغله در آزمایشگاه، رعایت همین نکات ساده می‌تواند از بروز حوادث جدی جلوگیری کند.

۱. فقط از هات پلیت‌هایی استفاده کنید که توسط تولیدکنندگان معتبر تولید شده‌اند.

۲. پیش از استفاده، دستورالعمل‌های سازنده را به دقت مطالعه کنید.

۳. به‌طور دوره‌ای هات پلیت را پیش از استفاده بازرسی کنید. اگر دوشاخه یا سیم فرسوده، یا آسیب دیده است، از هات پلیت استفاده نکنید.

۴. ترموستات دستگاه را بررسی کنید تا آسیب ندیده باشد. زیرا هرگونه آسیب ممکن است سبب جرقه شده و خطر آتش‌سوزی را به دنبال داشته باشد.

۵. از ظروف شیشه‌ای بوروسیلیکات مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید و قبل از استفاده ترک خوردگی ظروف را بررسی کنید.

۶. زمانی که از هات پلیت استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید. زیرا ممکن است سایر کاربران از روشن بودن آن مطلع نشوند و با لمس هات پلیت، دچار آسیب دیدگی گردند. همچنین عملکرد کلید “خاموش” را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی عمل می‌کند و دستگاه پس از خاموش شدن، به سرعت خنک می‌شود.

سخن پایانی

هات‌پلیت  یک ابزار جدایی‌ناپذیر از آزمایشگاه‌های مدرن است ؛ این دستگاه  راه‌حل های موثر و کاربردی برای گرما‌دادن و مخلوط‌کردن طیف وسیعی از نمونه‌ها فراهم می‌کند. برای انجام‌دادن واکنش‌های شیمیایی، آماده‌سازی نمونه‌ها، کشت سلول یا کار‌کردن با مواد پیچیده؛ این دستگاه‌ها با فراهم کردن قابلیت کنترل دمایی دقیق و اختلاط کامل؛ دقت و اعتبار آزمایش‌هارا افزایش می‌دهند. با انتخاب صحیح هات‌پلیت که متناسب با نیاز مخصوص خودتان است؛موفقیت تحقیقات خود را تضمین کرده و امور  آزمایشگاهی خودتان را موثر‌تر و خلاقانه تر کنید.

هنگام انتخاب و خرید هات پلیت آزمایشگاهی، باید مطمئن شوید که مناسب‌ترین تجهیز را برای آزمایشگاه و کاربرد خود انتخاب می‌کنید. در این مطلب، ضمن مرور نکاتی ایمنی کار با هات پلیت، سعی کردیم معیارهای انتخاب یک هات پلیت آزمایشگاهی مناسب را نیز بیان کنیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. خوشحال می‌شویم تجربیات خود در مورد خرید هات پلیت آزمایشگاهی و مشکلاتی که با آن مواجه بودید را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا