سلامت

مولوسکوم کونتاژیوزوم ، مراقب زگیل‌های آبکی باشید

مولوسکوم کونتاژیوزوم (Molluscum contagiosum) یک عفونت پوستی شایع است که توسط ویروس molluscum contagiosum (MCV) ایجاد می‌شود. عموماً بی‌ضرر (خوش خیم) است و باعث ایجاد لکه‌های کوچک و برجسته می‌شود. مولوسکوم تناسلی نوعی رایج از این بیماری است که می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست انتقال یابد. مولوسکوم کونتاژیوزوم در کودکان شایع‌تر است. اما می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. هر فردی ممکن است بیش از یک بار در طول زندگی خود به این عفونت مبتلا شود. در ادامه قصد داریم به بررسی علل بروز این عفونت و نحوه پیشگیری و درمان آن بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

علائم مولوسکوم کونتاژیوزوم چیست؟

مولوسکوم کونتاژیوزوم

مولوسکوم کونتاژیوزوم باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک و برآمده روی پوست می‌شود. این بیماری با نام زگیل‌های آبکی نیز شناخته می‌شود.

هنگامی که لکه‌ها ظاهر می‌شوند، مانند جوش‌های سفید به نظر می‌رسند. با گذشت زمان، به توده‌های گرد، صورتی یا مرواریدی رنگ تبدیل می شوند. لکه‌ها معمولاً بسیار کوچک هستند. (حدود ۳ تا ۶ میلی‌متر) اما می‌توانند تا ۳۰ میلی‌متر هم بزرگ شوند. لکه‌ها ممکن است خارش دار، دردناک، قرمز یا متورم باشند. معمولاً در عرض شش ماه تا یک سال از بین می‌روند. اما این زمان ممکن است بیشتر طول بکشد.

از ویژگی لکه های مولوسکوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معمولاً سفید، صورتی یا همرنگ پوستتان به نظر می‌رسند.
  • مرکز لکه سفت است و گاهی حالت فرورفته دارد.
  • در هر نقطه از بدن ظاهر می‌شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به مولوسکوم تناسلی هستند؟

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، هرکسی ممکن است زگیل‌های مولوسکوم کونتاژیوزوم را تجربه کند. گاهی هم ممکن است بیش از یکبار در زندگی به این بیماری مبتلا شوید. اما عوامل زیر، خطر ابتلا به عفونت مولوسکوم را افزایش می‌دهند.

  • سیستم ایمنی ضعیف (به عنوان مثال در اثر ابتلا به HIV یا سرطان).
  • سابقه اگزما
  • زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب و محیط‌های شلوغ و پر ازدحام

آیا زگیل‌های آبکی مسری هستند؟

مولوسکوم تناسلی

مولوسکوم کونتاژیوزوم یک بیماری مسری است. اگر با کسی که آن را دارد در تماس مستقیم باشید، ممکن است به عفونت مبتلا شوید. همچنین عفونت با لمس اشیاء آلوده به ویروس نیز ممکن است انتقال یابد. به عنوان مثال حوله، لباس یا تجهیزات استخر.

فرد مبتلا نیز می‌تواند آن را به سایر نواحی بدن خود پخش کند. این کار ممکن است از طریق خاراندن زخم یا روش‌های حذف موهای زائد اتفاق بیفتد.

در صورت داشتن رابطه جنسی با فردی مبتلا نیز ممکن است به مولوسکوم تناسلی مبتلا شوید.   در واقع بسیاری از عفونت‌های مولوسکوم در بزرگسالان از طریق رابطه جنسی و یا استخرها رخ می‌دهد.

چه زمانی باید به پزشکم مراجعه کنم؟

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

برای تشخیص هر گونه بیماری پوستی مراجعه به پزشک ضروری است. مولوسکوم معمولاً نیازی به درمان ندارد و اغلب خود به خود بهبود می‌یابد. اما ممکن است پزشک نگران گسترش ویروس و انتقال آن به اعضای خانواده باشد و راهکارهایی برای درمان و بهبود اسکارها پیشنهاد کند.

مولوسکوم کونتاژیوزوم چگونه درمان می شود؟

مولوسکوم معمولاً طی ۶ تا ۹ ماه بدون هیچ درمانی بهبود می‌یابد. اما در برخی از افراد ممکن است علائم تا سال‌ها ادامه یابد. به عنوان مثال کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از نیتروژن مایع برای از بین بردن لکه‌ها
  • برداشتن زگیل‌ها با جراحی
  • استفاده از کرم یا لوسیون

لکه‌ها معمولاً بدون برجای گذاشتن جای زخم بهبود می‌یابند. اما برخی روش‌های درمانی و یا خاراندن می‌توانند آثاری بر جای بگذارد. اگر فرد دارای یک بیماری پوستی مانند اگزما است، بهتر است قبل از درمان مولوسکوم کونتاژیوزوم، این بیماری را درمان کند.

در صورتی که در اطراف اندام تناسلی خود (آلت تناسلی، فرج، واژن یا مقعد) زخم دارید، نیاز به درمان سریع خواهید داشت. پس در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که برخی از درمان های موجود در اینترنت ممکن است موثر نبوده و حتی مضر باشند.

زخم‌ها یا مایع داخل آن‌ها را خودتان از بین نبرید. این می‌تواند عفونت را به سایر نواحی بدن منتقل کند. همچنین می‌تواند باعث عفونی شدن زخم ها شود.

آیا می‌توان از سرایت مولوسکوم کونتاژیوزوم جلوگیری کرد؟

مولوسکوم کونتاژیوزوم می‌تواند با لمس لکه‌ها پخش شود. برای جلوگیری از سرایت این عفونت، توصیه می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

  • شستن و خشک کردن اسباب بازی‌های حمام کودکان پس از استفاده
  • عدم استفاده از حوله یا لباس مشترک
  • شستن کامل دست‌ها پس از تماس با فرد مبتلا
  • برای بزرگسالان مبتلا به مولوسکوم تناسلی، می‌توانید با استفاده از کاندوم، احتمال سرایت به سایرین را کاهش دهید.
  • اگر شما یا شریک جنسی تان به تازگی به این عفونت مبتلا شده‌اید، توصیه می‌شود برای بررسی سایر بیماری‌های مقاربتی (STI) آزمایش دهید.

سخن پایانی

مولوسکوم کونتاژیوزوم توسط ویروسی ایجاد می‌شود که از خانواده آبله است. این یک عفونت شایع در کودکان است. زمانی اتفاق می‌افتد که کودک مستقیماً با یک ضایعه پوستی یا جسمی که ویروس روی آن قرار دارد، تماس پیدا کند. در بزرگسالان بیشتر به صورت یک عفونت تناسلی بروز می‌کند. در این مطلب نحوه درمان و جلوگیری از سرایت این بیماری را بیان کردیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا