اطلاعات فنی پلیمرهاتجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی

پاکسازی و نگهداری پلاستیک‌ها

تمامی پلی‌الفین‌ها، از جمله پلی‌اتیلن با چگالی کم (LDPE)، پلی‌اتیلن با چگالی زیاد (HDPE)، پلی‌پروپیلن (PP) و پلی‌متیل‌پنتن (PMP)، همانند فلوروپلاستیک‌های PTFE، PFA، FEP و ETFE دارای سطوح دافع آب بوده که بسیار مقاوم بوده و به آسانی قابل پاکسازی می‌باشند.

برای پاکسازی، بسته به میزان آلودگی، میتوان از مواد پاک‌کننده خنثی یا قلیایی قابل خرید در بازار استفاده نمود. لوازم آزمایشگاهی از جنس پلی‌کربنات (PC) را نباید با مواد پاک‌کننده قلیایی پاک نمود (pH بالاتر از ۷). لطفا توجه داشته باشید که نباید از هیچگونه معرف ساینده یا پد تمیزکننده برای پاکسازی لوازم آزمایشگاهی پلاستیکی استفاده نمود.

گیف تبلیغاتی محصولات آزمایشگاهی

شست‌و‌شو با ماشین ظرف‌شویی آزمایشگاهی

تمامی لوازم آزمایشگاهی که از پلاستیک‌های معرفی شده در بالا ساخته شده‌اند (به جز LDPE، به دلیل محدودیت دمایی) را میتوان به همراه سایر تجهیزات و به وسیله ماشین ظرفشویی آزمایشگاهی شسته و خشک نمود. شست‌و‌شوی ماشینی به وسیله ماشین ظرفشویی آزمایشگاهی آسیب کمتری را نسبت به شست‌وشو با حمام آب به لوازم آزمایشگاهی وارد می‌کند. لوازم آزمایشگاهی وقتی توسط جت یا Injector nozzle شسته شوند، برای مدت زمان به نسبت کوتاهی در معرض مواد شوینده قرار می‌گیرند. به دلیل وزن کم ظروف آزمایشگاهی، پیشنهاد میشود برای محافظت و جلوگیری از شکستن آن‌ها، از سبدهای شست‌وشو استفاده شود تا از تکان‌خورن و لغزیدن ظروف که در معرض جریان سریع آب قرار می‌گیرند، جلوگیری شود. هنگامی که سبد فلزی داخل ماشین ظرفشویی دارای روکش پلاستیکی باشد، ظروف آزمایشگاهی در مقابل خدشه‌دار شدن به نحو بهتری محافظت می‌شوند.

پاکسازی با حمام فراصوت (اولتراسونیک)

میتوان لوازم آزمایشگاهی را در حمام اولتراسونیک پاکسازی نمود. با این وجود، از تماس مستقیم با غشای صوتی خودداری شود.

شست‌و‌شو در اندازه‌گیری مقادیر ناچیز

برای جلوگیری از آلودگی با کاتیون‌ها و آنیون‌ها در اندازه‌گیری مقادیر ناچیز، لوازم آزمایشگاهی پلاستیکی باید در معرض محلول‌های ۱NHCL و یا HNO3  برای حداکثر ۶ ساعت و در دمای اتاق قرار بگیرند و سپس توسط آب مقطر شسته شوند. برای آنالیز مقادیر ناچیز (مقادیر در حد نانوگرم (ppb)ءng/g و پیکوگرم (ppt)ءpg/g) ظروف ساخته شده از فلوروپلاستیک PFA مناسب هستند چون دارای سطح صاف می‌باشند که فرآیند پاکسازی بدون باقی‌ماندن ذرات و واکنش با مواد را ممکن می‌سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا