ایمنی در آزمایشگاه

ترتیب پوشیدن وسایل حفاظت فردی و ترتیب در آوردن وسایل حفاظت فردی

امروزه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در زمینه‌ی تامین سلامت جهانی صورت می‌گیرد، انجام آزمایشات تحقیقی در رابطه با بیماری‌ها و تلاش برای تولید دارو است. از آنجایی که در این آزمایشات همواره پرسنل آزمایشگاهی با عوامل بیماری‌زا و خطرناک مواجه هستند، رعایت نکات ایمنی در آزمایشگاه برای حفظ سلامت پرسنل بسیار حائز اهمیت است. پروتکل‌های ایمنی در آزمایشگاه ممکن است با توجه به قوانین و ضوابط هر کشور و یا تحقیقات در حال انجام، متفاوت باشد. اما نقطه‌ی مشترک بین همه‌ی این الزامات استفاده‌ی مناسب از وسایل حفاظت فردی[۱] است.

علاوه‌بر این پرسنل بخش بهداشت و درمان نیز که با بیماران مبتلا به بیماری‌های واگیردار روبه‌رو هستند، برای حفظ سلامت خود و کاهش شیوع بیماری‌‌هایی مانند کووید ۱۹، نیاز به استفاده‌ی صحیح از وسایل حفاظت فردی دارند.

وسایل حفاظت فردی، تجهیزاتی هستند که برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از تماس با مواد شیمیایی، رادیولوژیکی و یا سایر خطرات موجود در محیط آزمایشگاه به کار برده می‌شوند. اما نکته‌ی مهم در استفاده از این وسایل، نحوه صحیح پوشیدن و درآوردن وسایل حفاظت فردی است. زیرا در صورتی که این تجهیزات به درستی استفاده نشوند، ممکن است به دلیل حس کاذبی از امنیت که در کاربر ایجاد می‎‌کند، اوا را در معرض خطرات بیشتری قرار دهد.

به همین دلیل و با توجه به اهمیت بالای استفاده‌ی صحیح از وسایل حفاظت فردی، تصمیم داریم تا نحوه‌ی صحیح پوشیدن و درآوردن وسایل حفاظت فردی را توضیح دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مهمترین نکات ایمنی در آزمایشگاه
بخوانید

ترتیب پوشیدن وسایل حفاظت فردی

ترتیب پوشیدن وسایل حفاظت فردی

ترتیب پوشیدن وسایل حفاظت فردی ممکن است بنا بر قوانین و مقررات مرکز شما در مورد برخی تجهیزات کمی متفاوت باشد. در ادامه، یک روش عمومی برای پوشیدن این تجهیزات به نحوی که مورد قبول اکثر آزمایشگاه‌ها و بخش‌های درمانی است توضیح خواهیم داد.

۱- وسایل حفاظت فردی مناسب خود را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات کاملا متناسب با سایز شما هستند.

۲- دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنید.

۳- گان را پوشیده و بندهای آن را به طور کامل ببندید. ممکن است در این مورد به کمک دیگران نیاز داشته باشید.

در این مرحله، چنانچه لازم است، کاورهای کفش و کلاه پلاستیکی را نیز بپوشید.

۴- ماسک تنفسی (N95) را بر روی صورت خود قرار دهید. توجه داشته باشید که فلز موجود در ماسک را به دقت و با استفاده از هر دو دست، بر روی بینی محکم کنید.

همچنین دقت داشته باشید که ماسک باید دهان و بینی شما را به طور کامل بپوشاند. از قرار دادن ماسک زیر چانه و یا درون جیب خودداری کنید.

۵- محافظ صورت و یا گاگل را بپوشید. دقت داشته باشید که گاگل به گونه‌ای بر روی صورت قرار گیرد که در قرارگیری صحیح ماسک بر روی صورت تداخلی ایجاد نکند.

نکته: هنگام استفاده از عینک‌ محافظ چشم، احتمال بروز بخار بر روی آن وجود دارد.

۶- دستکش‌های خود را بپوشید. توجه داشته باشید که دستکش باید مچ گان را به طور کامل بپوشاند.

به این ترتیب پرسنل می‌توانند وارد اتاق بیمار و یا محیط آزمایش شوند.

با علائم ایمنی در آزمایشگاه بیشتر آشنا شویم
بخوانید

ترتیب درآوردن وسایل حفاظت فردی

ترتیب درآوردن وسایل حفاظت فردی

ترتیب درآوردن وسایل حفاظت فردی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا حین درآوردن این وسایل، چنانچه تجهیزات آلوده شده با پوست، دهان، چشم و یا بینی فرد تماس داشته باشند، احتمال بروز مخاطرات سلامتی بالا خواهد بود.

۱- دستکش‌های خود را دربیاورید. لازم به ذکر است که برای درآوردن دستکش روش‌های متفاوتی وجود دارد اما باید به این مسئله توجه داشت که درآوردن دستکش باعث آلوده شدن دست‌ها نشود.

۲- گان را در بیاورید. بندهای گان را باز کنید. دقت داشته باشید که گان را به آرامی از قسمت شانه باز کنید. سپس آن را به صورت ایمن و در ظروف مخصوص پسماند دفع کنید.

در این مرحله، پرسنل می‌توانند از اتاق بیمار خارج شوند.

۳- دست‌های خود را بشویید.

۴- محافظ صورت یا عینک را بردارید به طوری که با گرفتن بند و کشیدن آن به سمت بالا، عینک را از قسمت دور سر خارج کنید. هرگز قسمت جلوی محافظ صورت یا عینک را لمس نکنید.

۵- ماسک را از روی صورت خود بردارید. برای برداشتن ماسک نیز بندهای آن را گرفته و از لمس کردن ماسک خودداری کنید.

۶- مجددا دست‌های خود را شسته و ضدعفونی نمایید.

بنرهای مربوط به ترتیب پوشیدن و ترتیب درآوردن وسایل حفاظت فردی

به منظور مشاهده‌ی پوسترها در سایز بزرگ، بر روی تصاویر کلیک کنید.

پوستر ترتیب پوشیدن وسایل حفاظت فردی
پوستر نحوه ی در آوردن تجهیزات حفاظت فردی مدل یک
پوستر نحوه ی در آوردن تجهیزات حفاظت فردی مدل دو

همانطور که گفته شد، استفاده صحیح از وسایل حفاظت فردی یکی از نکات بسیار مهمی است که پرسنل بخش بهداشت و درمان و افرادی که در آزمایشگاه مشغول به کار هستند باید کاملا با آن آشنا باشند. درغیر این صورت در معرض خطرات جدی سلامتی قرار خواهند گرفت. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم تا با استناد از منابع معتبری مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، ابتدا مروری بر ترتیب پوشیدن وسایل حفاظت فردی داشته باشیم و سپس ترتیب درآوردن وسایل حفاظت فردی را بیان کنیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

واژه‌نامه:

Personal Protective Equipment [۱]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا