سلامت

درمان درد با گرما یا سرما ، کدامیک بهتر است؟

خیلی اوقات در طول زندگی دچار کشیدگی عضله، رگ به رگ شدن رباط، سردرد یا کمر درد می‌شوید. اما، وقتی دچار چنین آسیب‌هایی می‌شوید چه چیزی آن را بهتر می‌کند؟ درمان درد با گرما یا سرما ، کدامیک بهتر است؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

درمان درد با گرما یا سرما ، کدامیک بهتر است؟

درمان درد با گرما یا سرما

در وهله اول باید توجه داشته باشید که برای گرفتگی عضلات یا کمر درد و گردن درد بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از این شرایط با داروهای تجویز شده توسط پزشک قابل درمان هستند گاهی اوقات نیز مصرف داروهای مسکنی که پزشک تجویز می‌کند در بهبود درد بسیار تاثیرگذار است.

اما خیلی اوقات استفاده از کمپرس گرم یا سرد می‌تواند یک راهکار بسیار موثر برای گرفتگی‌ها باشد.

پیش از درمان درد با گرما یا سرما ، باید بدانیم که در چه شرایطی از کدامیک استفاده کنیم. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

۱. صدمات حاد

صدمات حاد

صدمات حاد (Acute injuries) به صدماتی گفته می‌شود که به طور ناگهانی رخ می‌دهد. مانند افتادن، خوردن دست یا سر به صورت اتفاقی به یک دیوار و یا پیچ خوردن پا.

برای درمان درد ناشی از جراحات حاد، از کمپرس گرم استفاده نکنید. ممکن است گرما در ابتدا احساس خوبی به شما دهد، اما گول نخورید! زیرا گرمای می‌تواند التهاب را افزایش داده و درد را بیشتر کند.

هنگام مواجهه  با چنین آسیب‌هایی، بهتر است یخ را انتخاب کنید. اگر به سرما حساس هستید، ممکن است استفاده از یخ در ابتدا ناراحت کننده یا حتی دردناک به نظر برسد. اما سرما، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند، التهاب را تسکین می‌دهد و کبودی را بهبود می‌بخشد.

توجه داشته باشید که آسیب‌های حاد معمولا ۶ هفته طول می‌کشند و بهتر است برای درمان آن‌ها حتما به پزشک مراجعه شود.

اگر آسیب خیلی شدید بود و تورم و درد ناشی از آن بیشتر از ۶ هفته طول کشید، استفاده از کمپرس گرم اشکالی ندارد. زیرا جریان خون را افزایش داده و باعث شل شدن عضلات سفت و تسکین درد مفاصل می‌شود.

پس توجه داشته باشید که درمان درد با گرما یا سرما در وهله اول نیازمند تجویز پزشک و بررسی نوع آسیب‌دیدگی است.

۲. آرتروز

التهاب مفاصل یا درد ناشی از ساییدگی غضروف در مفاصل می‌تواند باعث درد آرنج، استخوان لگن، زانو، شانه‌ها و انگشتان شود. برای این موارد، گرمای مرطوب، کمک کننده است. به طور مثال می‌توانید از سیتزبث استفاده کنید یا دوش آب گرم بگیرید.

برای اطلاع از نحوه استفاده از سیتزبث، کلیک کنید.

۳. نقرس

حین تجربه درد نقرس، کدامیک را باید انجام داد؟ درمان درد با گرما یا سرما ؟

نقرس شکل دردناکی از آرتریت است. هنگامی که بدن شما اسید اوریک اضافی دارد، کریستال‌های تیز در انگشت پا یا سایر مفاصل ایجاد می‌شود. این کریستال‌ها باعث ایجاد دوره‌هایی از تورم و درد می‌گردد. این دوره‌ها حملات نقرس نامیده می‌شود.

حین تجربه‌ی حملات نقرس، استفاده از کمپرس یخ گزینه مناسبی است. هنگامی که شروع ناگهانی درد و التهاب به مفاصل فردی می‌رسد، یخ، درد آرام کرده و به بی‌حس شدن ناحیه نیز کمک می‌کند.

۴. سردرد

سردرد

محال است کسی در طول زندگی خود دچار سردرد نشده باشد. برخی سردردها سبک هستند و با مسکن‌ها به راحتی درمان می‌شوند. اما برخی موارد تسکین درد به چیزی بیشتر از قرص مسکن نیاز دارد.

کمپرس یخ می‌تواند به تسکین درد ضربان‌دار در سر کمک کند. به گفته‌ی پزشکان قرار دادن کمپرس سرد روی پیشانی، چشم‌ها و شقیقه‌ها به درد تپنده میگرن کمک می‌کنند.

اما توجه داشته باشید که سردرد شما ممکن است ناشی از اسپاسم و گرفتگی گردن باشد. در این صورت گرمای مرطوب یا پوشش حرارتی می‌تواند اسپاسم گردن را آرام کند و سردرد را کاهش دهد.

 

۵. درمان درد با گرما یا سرما برای عضلات

قطعا شماهم گاهی دچار گرفتگی عضلات می‌شوید. اما چه روشی برای درمان گرفتگی عضلات موثرتر است؟ درمان درد با گرما یا سرما؟

برای بهبود درد کشیدگی یا گرفتگی عضلات، هر دو کمپرس گرم و سرد باهم موثر هستند.

بهتر است برای کاهش التهاب (از جمله تورم و قرمزی) و بی‌حس کردن درد، با یخ شروع کنید. پس از رفع التهاب، بهتر است از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار می‌تواند به رفع هرگونه سفتی عضلانی در محل آسیب کمک کند.

۶. تاندونیت

تاندونیت یک اختلال التهابی دردناک است که بر تاندون‌ها، بافت‌های همبند بین عضلات و استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد. یکی از دلایل بروز این اختلال، انجام فعالیت‌های تکراری است. به همین دلیل تاندون‌های آرنج، زانو، شانه و لگن محل های رایج برای بروز تاندونیت هستند. استراحت و توقف فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شوند در کاهش اثرات تاندونیت مهم است. اما استفاده از یخ نیز یک روش موثر است که می‌تواند التهاب را کاهش داده و به بی‌حس کردن ناحیه کمک کند.

گیف تبلیغاتی سیتزبث PIP

تا به اینجای مطلب درباره‌ی درمان درد با گرما یا سرما در شرایط مختلف اطلاعاتی ارائه کردیم.

اما حین استفاده از این روش درمانی، توجه به دو نکته‌ی زیر ضروری است.

۱. در صورت مشاهده هرگونه درد حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است مشکل جدی‌تر از چیزی که شما تصور می‌کنید باشد.

۲. حین استفاده از کمپرس گرم یا سرد احتیاط کنید. در صورت عدم رعایت یکسری موارد ممکن است به خودتان آسیب برسانید.

در ادامه به بررسی نحوه استفاده ایمن از یخ و کیسه آب گرم خواهیم پرداخت.

نحوه استفاده ایمن از کمپرس گرم و سرد

درمان درد با گرما یا سرما یکی از راهکارهای موثر برای کاهش درد است. شما می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی انجام دهید. معمولا توصیه می‌شود که ۲۰ دقیقه از کمپرس استفاده کنید. سپس ۲۰ دقیقه استراحت کنید و مجددا ازکمپرس استفاده نمایید.

  • برای کمپرس یخ می‌توانید از نخود فرنگی یا ذرت منجمد، تکه‌های یخ در بسته بندی کیسه‌ای یا ژل منجمد استفاده کنید.
  • یخ را مستقیم رو پوست قرار ندهید. آن را درون دستمال یا کیسه پلاستیکی قرار دهید. ناحیه حساس را ماساژ دهید تا بی‌حس شود.
  • برای گرمای مرطوب از حمام، دوش، وان آب گرم یا سیتزبث استفاده کنید. دقت کنید که آب نباید خیلی داغ باشد.
نحوه استفاده از سیتزبث

سخن پایانی

درمان درد با گرما یا سرما یکی از روش‌هایی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود انجام می‌دهند. حتی ممکن است آن‌را به دوستان و  اطرافیان خود نیز توصیه کنند. اما باید بدانید که در چه مواقعی از چه نوع کمپرسی استفاده کنید. گاهی یک عملکرد اشتباه می‌تواند سبب تشدید درد و التهاب شود.

ما سعی کردیم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا