مطالعه موردی

مطالعه موردی، مورد مشکوک کچلی سر در یک پسربچه ۲ ساله

یک پسربچه ۲ ساله و سالم با سابقه ۴ هفته ای ریزش موی بدون درد و منظره نقاط سیاه روی سرش به بخش پوست مراجعه کرد. در معاینه فیزیکی، نقاط سیاه متعددی در لکه‌های آلوپسی روی پوست سر در ناحیه پس سری مشاهده شد. ارزیابی ناحیه زیر لامپ وود هیچ فلورسانس را نشان نداد.

بررسی میکروسکوپی نمونه بیمار

 در بررسی مستقیم میکروسکوپی، اسپورهای قارچی در داخل ساقه‌های مو مشاهده شد – یافته‌ای تشخیصی از عفونت اندوتریکس (برخلاف عفونت اکتوتریکس، که در آن اسپورهای قارچی در قسمت بیرونی ساقه‌های مو قرار دارند).  در کشت قارچ درماتوفیتیTrichophyton tonsurans  که در آزمایش با لامپ وود فلورسانس نشان نمی دهد شناسایی شد و به این صورت کچلی سر “black dot”  تشخیص داده شد.

کپلی سر چیست؟

 کچلی نقطه سیاه یک عفونت اندوتریکس است که در آن اسپورهای قارچی ساقه های مو را ضعیف می کند و باعث می شود موها در سطح پوست سر شکسته شوند. این شکستگی منجر به ظاهر شدن تکه‌هایی از آلوپسی با نقاط سیاه در روزنه‌های فولیکول‌های مو می‌شود. برای درمان تربینافین خوراکی و نفتیفین (naftifine) موضعی تجویز شد. در پیگیری ۸ هفته ای، موهای بیمار رشد کرده و نتایج آزمایش میکروسکوپی مستقیم و کشت قارچ منفی شده بود.

کچلی سر
منظره میکروسکوپی زنجیره کونیدی های تریکوفیتون وروکوزوم در کچلی نوع اندوتریکس Medical Mycology Case Reports 39(2023) 34-37
کچلی سر
منظره بالینی کچلی سر اندوتریکسی با دانه های سیاه (Black dots)

Black Dot Tinea Capitis,  Xiaopo Wang, M.D., N Engl J Med ۲۰۲۴;۳۹۱: e7., VOL. ۳۹۱ NO. ۴,  July 20, 2024

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا