سلامت

رازهای پنهانی عفونت‌ قارچی در مردان و نحوه جلوگیری از بروز آن

عفونت‌ قارچی در مردان یا کاندیدا بالانیت (Candida balanitis)، یک عفونت قارچی است که باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش‌دار در سر‌آلت تناسلی می‌شود. این قارچ در مناطق گرم و مرطوب مانند پوست ختنه‌گاه افراد ختنه نشده رشد می‌کند. این عفونت می‌تواند مشکلات و عوارضی را برای فرد مبتلا ایجاد کند که در ادامه به بررسی ان خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی علل ، علائم و راه‌های درمان این عفونت بپردازیم.

 

عفونت‌ قارچی در مردان چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

 

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

عفونت‌ قارچی در مردان که با نام علمی بالانیت کاندیدا شناخته می‌شود، آلت تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که عفونت‌های مخمری اغلب با عفونت‌های واژن همراه است، مردان نیز می‌توانند مستعد ابتلا باشند. کاندیدا، مخمر مسئول این عفونت‌ها، معمولاً به عنوان فلور طبیعی پوست وجود دارد. یعنی در شرایط عادی روی پوست زندگی کرده و هیچ نوع بیماری ایجاد نمی‌کند. با این حال، رشد بیش از حد آن می‌تواند منجر به التهاب یا عفونت سر آلت تناسلی (گلانس آلت تناسلی) شود. کاندیدا در محیط‌های گرم و مرطوب مانند ناحیه زیر پوست ختنه گاه رشد می‌کند.

 

کاندیدا بالانیت چه کسانی را مبتلا می‌کند؟

کاندیدا بالانیت می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. به طوری که تقریباً از هر ۲۵ مرد، ۱ نفر این بیماری را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

خطر بروز این بیماری در کودکان زیر ۴ سال و مردان ختنه نشده بیشتر است. به ویژه آن‌هایی که مبتلا به فیموز هستند. فیموز وضعیتی که در آن پوست ختنه گاه نمی‌تواند جمع شود. وقتی کودکان به سن ۵ سالگی می‌رسند، پوست ختنه گاه آن‌ها معمولاً راحت‌تر جمع می‌شود و خطر ابتلا کاهش می‌یابد.

گروه های خاصی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند، از جمله کسانی که:

  • اختلالات سیستم ایمنی مانند دیابت، سرطان یا HIV/AIDS داشته باشند
  • اضافه وزن یا چاقی
  • آنتی بیوتیکی مصرف کنند که فلور باکتریایی طبیعی را مختل می‌کند
  • داشتن یک عفونت مقاربتی (STI).

 

عفونت‌ قارچی در مردان چقدر شایع است؟

عفونت‌ قارچی در مردان نسبتاً شایع هستند و تقریباً ۳ تا ۱۱ درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

علائم عفونت قارچی مردانه چیست؟

علائم عفونت قارچی مردانه چیست؟

علائم عفونت قارچی مردانه شامل درد، تورم و قرمزی در کشاله ران است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوزش و خارش در اطراف سر آلت تناسلی و زیر پوست ختنه گاه
  • ترشحات ضخیم و سفید شبیه پنیر دلمه
  • ترشحات بد بو
  • مشکل در جمع کردن پوست ختنه‌گاه
  • زخم‌ها یا تاول‌های براق روی آلت تناسلی

پس از ابتلا به عفونت قارچی، ممکن است متوجه لایه لایه شدن پوست شوید. به این دلیل که عفونت پوست شما را آسیب پذیرتر می‌کند. این می‌تواند باعث پوسته پوسته شدن و در نهایت کنده شدن پوست آلت تناسلی شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

عفونت‌ قارچی در مردان توسط قارچ کاندیدا ایجاد می‌شود که در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند. کاندیدا بالانیت بیشتر در بین افراد ختنه نشده شایع است. عواملی که باعث رشد کاندیدا می‌شوند عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت
  • استفاده از برخی صابون‌های نامناسب که به پوست آسیب می‌رساند
  • خشک نکردن ناحیه تناسلی
  • پوست تحریک شده یا آسیب دیده
  • شریک جنسی مبتلا به عفونت‌های قارچی واژن

عفونت‌ قارچی در مردان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

 

عفونت‌های قارچی مردانه از طریق معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند. پزشک ممکن است با مشاهده هرگونه بثورات قرمز روی آلت تناسلی و پوست ختنه‌گاه، عفونت را شناسایی کند. آنها همچنین ممکن است با استفاده از چاقوی جراحی یا اسپاچولا، نمونه‌ای از ناحیه آلوده جمع آوری کنند. سپس یک پاتولوژیست نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کند تا وجود قارچ را تایید کند.

 

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

عفونت‌ قارچی مردانه چگونه درمان می‌شود؟

 

عفونت‌ قارچی در مردان معمولاً با داروهای ضد قارچی درمان می‌شوند که ممکن است به شکل کرم، لوسیون یا پماد باشد. این داروها را می‌توان مستقیماً روی پوست آسیب دیده اعمال کرد و بسیاری از آن‌ها بدون نسخه در دسترس هستند. اگر عفونت ادامه یابد، پزشک ممکن است یک ضد قارچ قوی‌تر تجویز کند. گزینه‌های رایج موضعی عبارتند از:

  • میکونازول (Monistat 7®).
  • کلوتریمازول (Lotrimin®).
  • نیستاتین (Mycostatin®).

همچنین پزشک ممکن است داروهای ضد قارچ خوراکی مانند فلوکونازول (Diflucan®) و احتمالاً یک کرم استروئیدی را برای کاهش علائم پیشنهاد کند.

حفظ تمیزی و خشکی در ناحیه کشاله ران برای از بین بردن و پیشگیری از عفونت‌های قارچی ضروری است.

چگونه می‌توانم خطر ابتلا به عفونت قارچی را کاهش دهم؟

خطر ابتلا به عفونت قارچی

برای کاهش خطر عفونت قارچی، کشاله ران خود را تمیز و خشک نگه دارید. اقدامات پیشگیرانه شامل رعایت بهداشت و پرهیز از محصولات زبر روی اندام تناسلی ، حمام کردن برای اطمینان از تمیز کردن و خشک کردن کامل است.

 

عفونت قارچی در مردان چقدر طول می‌کشد؟

عفونت‌ قارچی در مردان می‌تواند زمان بر باشد، معمولاً طی یک تا سه هفته با درمان ضد قارچ برطرف می‌شود. عود در افراد ختنه نشده شایع است. در صورت تداوم علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض عفونت‌ قارچی در مردان چیست؟

اگرچه ممکن است کمی خجالت بکشید، اما بسیار مهم است که با پزشک خود در مورد عفونت قارچی مشورت کنید. در صورت عدم درمان، عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زخم و باریک شدن آلت تناسلی.
  • درد و مشکل در عقب کشیدن یا حرکت دادن پوست ختنه گاه
  • مشکلات مربوط به خونرسانی به نوک آلت تناسلی.
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی.

 

سخن پایانی

در این مقاله در مورد عفونت قارچی در مردان صحبت شد که به دلیل رشد بیش از حد مخمرها، به ویژه کاندیدا ایجاد می‌شود. علائم شامل خارش، سوزش و ترشح غیرعادی است. عوامل خطر شامل دیابت، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و ضعف سیستم ایمنی می‌باشد. درمان معمولا شامل داروهای ضد قارچی و تغییرات در سبک زندگی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا