سلامت

مسمومیت با سرب ، واقعیت تلخ زیبایی!

شاید مسمومیت با سرب امروزه کمی عجیب به نظر برسد.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که رژ لبی که هر روز استفاده می‌کنید، ممکن است حاوی مقادیر قابل توجهی سرب باشد؟ یک مطالعه اخیر نشان داده است که بسیاری از محصولات برندهای معروف حاوی سرب است. این فلز سمی می‌تواند باعث مشکلات پوستی، اختلالات هورمونی و حتی سرطان شود. با ما همراه باشید تا روش‌های تشخیص و اجتناب از مسمومیت با سرب را بیاموزید و از سلامتی خود محافظت کنید.

سرب چیست؟

سرب نوعی فلز است که معمولاً در مقادیر بسیار کمی در خاک وجود دارد. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای سرب می‌تواند برای شما مضر باشد.هیچ سطح ایمنی برای قرار گرفتن در معرض سرب وجود ندارد، اما خطر مسمومیت با سرب برای نوزادان وکودکان بیشتر است. شما می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر در مورد منابع بالقوه سرب در محیط کار یا زندگی خود، قرار گرفتن در معرض آن را کاهش دهید.

منابع قرار گرفتن در معرض سرب چیست؟

سرب عمدتاً از طریق تنفس یا بلع مواد آلوده به سرب وارد بدن می‌شود.

سرب قبلاً به رنگ و بنزین اضافه می‌شد، اما اکنون از رنگ‌های بدون سرب و بنزین بدون سرب بیشتر استفاده می‌شود. استفاده از سرب در مواردی مانند اسباب‌بازی‌ها، لوازم آرایشی، سرامیک‌ها و لوله‌های آب نیز معمولا رایج است که می‌تواند سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهداین ماده همچنان در باتری‌های اسیدی و برخی لعاب‌های سرامیکی استفاده می‌شود. آب آشامیدنی نیز ممکن است به دلیل سرب‌کاریِ اتصال فلزی یا اتصالات لوله‌های قدیمی حاوی مقادیر کمی سرب باشد.

کجا ممکن است در معرض سرب قرار بگیرم؟

وضعیت‌های زیر می‌تواند خطر قرار گرفتن در معرض سرب را افزایش دهد:

  • کار یا زندگی در نزدیکی معادن سرب و کارخانه‌های پردازش سرب
  • بازسازی خانه‌ها، مبلمان، خودروها یا قایق‌های قدیمی که با رنگ‌های مبتنی بر سرب رنگ‌آمیزی شده‌اند
  • کار با یا بازیافت اشیاء حاوی سرب مانند باتری‌های خودرو و رادیاتورها
  • لعاب کاری یا پخت سفال
  • خوردن حیواناتی که با گلوله‌های سربی شکار شده‌اند
  • دست زدن به موادی که در ساخت سقف، ناودان‌ها، لوله‌ها و مخازن استفاده می‌شوند

توجه داشته باشید که نوزادان و کودکان خردسال ممکن است بیشتر در معرض خطر مسمومیت با سرب قرار داشته باشند.  زیرا احتمالاً بیشتر از بزرگسالان روی زمین یا سرامیک اتاق بازی می‌کنند و چیزهایی را در دهان خود می‌گذارند.

مسمومیت با سرب چه اثراتی دارد؟

تاثیر قرار گرفتن در معرض سرب به سن، شدت و مدت زمان قرار گرفتن در معرض سرب و همچنین سلامت عمومی شما بستگی دارد. علائم مسمومیت با سرب ممکن است خیلی راحت و سریع تشخیص داده نشوند.

علائم قرار گرفتن در معرض سرب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افزایش فشار خون و مشکلات کلیوی
  • مشکلات هدایت عصبی و تعادل
  • کاهش باروری
  • مشکلات رفتاری و فکری
  • کم خونی
  • مشکلات روده

در بزرگسالان و کودکان، سطوح بسیار بالای سرب خون می‌تواند باعث انسفالیت (اختلال عملکرد مغز) شود که منجر به تشنج، کما و حتی مرگ می‌شود.

اگر باردار هستید، باید از قرار گرفتن در معرض سرب اجتناب کنید زیرا می‌تواند از طریق جفت به جنین شما منتقل شود.

علاوه بر مشکلات پوستی، به عوارضی مانند اختلالات هورمونی، مشکلات باروری، آسیب به سیستم عصبی و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها اشاره کنیم.

خطرات قرار گرفتن در معرض سرب برای کودکان چیست؟

قرار گرفتن در معرض سرب بیشترین آسیب را به نوزادان و کودکان خردسال وارد می‌کند. بدن آن‌ها سرب بیشتری را نسبت به بزرگسالان جذب می‌کند و بیشتر در معرض خطرات بهداشتی هستند. زیرا مغز آنها هنوز در حال رشد و توسعه است.

قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می‌تواند مشکلاتی از جمله موارد زیر را ایجاد کند:

  • مشکلات یادگیری، مشکلات شنوایی و کاهش هوش (IQ)
  • مشکلات رفتاری
  • رشد ضعیف استخوان‌ها
  • ناهنجاری‌های خون مانند کم‌خونی
  • مشکلات روده

مسمومیت با سرب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

مسمومیت با سرب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

از طریق آزمایش خون می‌توان مسمومیت با سرب را تشخیص داد. اگر سطح سرب در خون بیشتر از ۵ μg/dL باشد، منبع قرار گرفتن در معرض سرب باید بررسی شده و کاهش یابد.

چگونه می‌توان این خطر را کاهش داد؟

از مناطقی از خانه خود که ممکن است با رنگ مبتنی بر سرب رنگ‌آمیزی شده باشند آگاه باشید. همچنین اگر در حال بازسازی یا نقاشی خانه خود هستید، از رنگ‌های بدون سرب استفاده کنید.

همچنین برای جلوگیری از مسمومیت با سرب، به اهمیت انتخاب برندهای معتبر و محصولات دارای تاییدیه‌های بهداشتی تاکید می‌شود. توصیه می‌گردد که قبل از خرید، برچسب محصولات را به دقت مطالعه کرده و به دنبال محصولات فاقد سرب باشید.

درمان مسمومیت با سرب

درمان مسمومیت با سرب به شدت مسمومیت بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است تنها با حذف منبع سرب و استفاده از مکمل‌های غذایی، مشکل برطرف شود. در موارد شدیدتر، ممکن است به درمان دارویی نیاز باشد.

پزشک ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض سرب، مکمل‌های کلسیم را توصیه کند. اگر آزمایش خون نشان دهد که سطح سرب بالایی در خون وجود دراد، پزشک ممکن است درمان پزشکی به نام درمان شلاتاسیون را توصیه کند. این داروها به سرب در خون شما متصل می‌شوند تا کلیه‌های شما بتوانند آن را از بدن شما خارج کنند.

مهم است بدانید که مسمومیت با سرب یک مشکل جدی است که می‌تواند عواقب طولانی‌مدتی داشته باشد. بنابراین، پیشگیری از این مشکل بسیار مهم‌تر از درمان آن است.

اگر نگران هستید که شما یا فرزندتان در معرض خطر مسمومیت با سرب هستید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

سرب، یک سم قوی است که به طور نامحسوس وارد بدن می‌شود و می‌تواند به سیستم عصبی، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها آسیب برساند.کودکان به دلیل کنجکاوی طبیعی و سیستم ایمنی ضعیف‌تر، در معرض خطر بیشتری هستند.خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه مناسب و تشخیص زودهنگام، می‌توان از عوارض جدی مسمومیت با سرب جلوگیری کرد.

امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا