سلامت

تغییر رنگ مایع منی نشانه کدام بیماری‌ها است؟

خیلی از آقایان ممکن است با دیدن تغییر رنگ مایع منی دچار نگرانی شوند. اما آیا این مشکل خطرناک است؟

تغییر رنگ مایعات بدن گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از بیماری در فرد باشد. تغییرات جزئی در رنگ، بافت و حتی بوی منی ممکن است طبیعی باشد. با این وجود، در برخی موارد، تغییر رنگ منی می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی مانند عفونت باشد. در ادامه قصد داریم به بررسی این مشکل، خطرات و علل بروز آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

علت تغییر رنگ مایع منی چیست؟

علت تغییر رنگ مایع منی چیست؟

منی بخش مهمی از دستگاه تناسلی مردان است. خیلی ها تصور می‌کنند که مایع منی تنها حاوی اسپرم است. اما در واقع مایع پیچیده‌ای است که حاوی مواد دیگری نیز می‌باشد. یک مطالعه در سال 2016 اشاره می‌کند که منی سالم حاوی موارد زیر است:

  • ویتامین‌ها
  • آنزیم‌ها
  • مواد معدنی
  • پروتئین ها
  • آنتی اکسیدان‌ها
  • قندها

این ترکیبات به رشد اسپرم کمک می‌کنند و از آن در برابر عوامل محیطی محافظت می‌نمایند.

مایع منی طبیعی و سالم یک مایع سفید یا خاکستری با قوامی شبیه به تخم مرغ خام است. همچنین بوی قلیایی مشابه سفید کننده دارد. تغییرات در محتوای مایع منی ممکن است کمی این ویژگی‌ها را تغییر دهد.

در ادامه به بررسی علل مختلف تغییر رنگ مایع منی خواهیم پرداخت.

تغییر رنگ منی نشانه چیست؟

علت قهوه ای شدن رنگ اسپرم

دلایل مختلفی برای تغییر رنگ مایع منی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

الف/ علت قرمز یا صورتی شدن رنگ مایع منی

رنگ صورتی یا قرنز در مایع منی می‌تواند نگران کننده باشد. به طور کلی نشان دهنده وجود خون در مایع منی است. این مشکل در اصطلاح پزشکی با عنوان هماتواسپرمی (hematospermia) شناخته می‌شود. چندین برای این مشکل وجود دارد که البته همیشه خطرناک نیستند.

· ترکیدن رگ خونی

ترکیدن رگ‌های خونی یکی از علل تغییر رنگ منی است. این تغییر رنگ ممکن است صورتی، قرمز و یا قهوه‌ای کم رنگ باشد. رگ‌های خونی ممکن است در اثر آسیب، رابطه جنسی شدید یا خودارضایی پاره شوند.

·  عفونت

برخی از عفونت‌ها ممکن است باعث مخلوط شدن خون با مایع منی شوند.

·  مشکلات پروستات

برخی از مشکلات پروستات نیز ممکن است سبب تغییر رنگ مایع منی شوند به عنوان مثال:

  • التهاب پروستات
  • جراحی پروستات
  • بیوپسی از بافت پروستات
  • سرطان پروستات

·  فشار خون بالا

عوارض ناشی از فشار خون بالا ممکن است باعث اختلال در چندین سیستم بدن شود. در دستگاه تناسلی، ممکن است خون وارد مایع منی شود و رنگ آن را تغییر دهد.

ب/ علت قهوه ای شدن رنگ اسپرم

گاهی اوقات تغییر رنگ مایع منی ممکن است نشانه مشکلات جدی‌تری باشد.  به همنی دلیل منی قهوه‌ای یا سیاه را نباید نادیده گرفت. علل تیره شدن مایع منی معمولا به شرح زیر است.

·  تروما و خونریزی شدید

منی قهوه‌ای تیره یا سیاه ممکن است نشانه خونریزی شدید یا خونی باشد که برای مدت طولانی در بدن بوده است. این ممکن است به دلیل یک آسیب شدید، مانند آسیب نخاعی یا ضربه در ناحیه تناسلی رخ دهد.

·  فلزات

سطوح بالای فلزات سنگین در بدن و خون ممکن است در برخی موارد منجر به تیره شدن مایع منی شود. یک مقاله معتبر در سال 2013 نشان داد که خون افرادی که منی تیره رنگ دارند سرشار از فلزات سنگین مانند منگنز، سرب و نیکل است. این ممکن است به دلیل غذا، آب، یا سایر عوامل محیطی آلوده رخ دهد.

ج/ تغییر رنگ مایع منی به زرد یا سبز

تغییر رنگ مایع منی به زرد یا سبز

دلایلی که منی ممکن است زرد یا سبز به نظر برسد عبارتند از:

·   عفونت

یکی از علل تغییر رنگ منی به سبز یا زرد عفونت دستگاه ادراری یا عفونت‌های مقاربتی (STI) مانند کلامیدیا یا سوزاک است. در این شرایط ممکن است مایع منی بوی ناخوشایندی داشته باشد.

·  دیرانزالی

منی با رنگ زرد ممکن است نشانه دیرانزالی باشد.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

·   تغییر رنگ مایع منی به دلیل رژیم غذایی

یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ مایع منی، ترکیب شدن آن با ویتامین‌ها، داروها یا رنگ‌های خوراکی است. در این شرایط معمولا با قطع دارو و در عرض مدت کوتاهی، مایع منی به حالت طبیعی باز می‌گردد. پس جای نگرانی وجود ندارد.

·         زردی

زردی زمانی رخ می‌دهد که کبد قادر به دفع بیلی روبین نباشد و مقادیر زیادی از این ماده وارد خون شود. زردی می‌تواند باعث زرد شدن پوست، سفیدی چشم و یا مایع منی شود.

·         افزایش تعداد گلبول‌های سفید در خون

وجود گلبول‌های سفید بیش از حد در مایع منی نیز ممکن است رنگ آن را تغییر دهد و آن را زردتر کند. این ممکن است یک اثر ثانویه از یک بیماری ، مانند عفونت ادراری، عفونت پروستات، یا عفونت‌های منتقله از راه جنسی باشد. در برخی موارد، ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال خود ایمنی نیز باشد.

مروری اجمالی بر علل تغییر رنگ مایع منی

جدول زیر به صورت خلاصه آنچه در رابطه با تغییر رنگ مایع منی گفته شد را نشان می‌دهد.

علت رنگ سیاه رنگ نارنجی یا قهوه‌ای رنگ قرمز یا صورتی رنگ زرد یا سبز
وجود فلزات سنگین X X
فشار خون بالا X
زردی X
لکوسیتوسپرمی یا وجود بیش از حد گلبول سفید در منی X
جراحی یا بیوپسی پروستات X X
سرطان بیضه یا پروستات X X
پروستات X X X
عفونت های منتقل از راه جنسی X X
آسیب نخاعی X X
مصرف مواد مخدر X
وجود ادرار X

تغییر بافت مایع منی نشانه چیست؟

علاوه بر تغییر رنگ منی، تغییر در بافت نیز می‌تواند برخی افراد را نگران کند. این تغییرات بافت می‌تواند بر اساس عوامل مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • سبک زندگی کم فعالیت
  • استفاده از الکل
  • استفاده مواد مخدر

تغییر موقت در بافت مایع منی به طور کلی نباید باعث نگرانی شود. زیرا حتی مسائل ساده، مانند کم آبی موقت، ممکن است در کوتاه مدت منجر به غلیظ شدن منی شوند.

با این وجود، تغییرات بافتی در کنار سایر مشکلات منی، مانند بوی بد یا تغییر رنگ ، ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

برخی از دلایل تغییر رنگ در مایع منی نباید باعث نگرانی شود و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. اما، اگر این تغییرات ادامه داشته باشد و با علائم دیگری مانند بوی بد یا هماتواسپرمی طولانی مدت همراه باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، در کاهش علائم بیماری و جلوگیری از عوارضی مانند ناباروری موثر باشد.

سوالات متداول در رابطه با تغییر رنگ منی

در ادامه به بررسی برخی سوالات کاربران در رابطه با مایع منی و تغییر رنگ آن خواهیم پرداخت.

تفاوت بین منی و اسپرم چیست؟

اسپرم بخشی از منی است. منی، مایع سفید رنگی است که از آلت تناسلی خارج می‌شود.این مایع اغلب حاوی اسپرم است که سلول‌های کوچک تولید مثلی هستند که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. اسپرم مسئول لقاح است.

مایع منی طبیعی چه شکلی است؟

مایع منی طبیعی و سالم، شفاف، سفید مایل به شیری و خاکستری کدر است که بافتی ژله مانند دارد. اما نمی‌توان گفت که این برای همه افراد صادق است.

تغییر رنگ مایع منی خطرناک است؟

تغییر رنگ منی دلایل مختلفی دارد. گاهی نتیجه مصرف دارو یا مواد غذایی رنگی است که در این صورت خطر زیادی ندارد. اما گاهی در اثر آسیب ها و بیماری های جدی ایجاد می‌شود و نگران کننده خواهد بود.

سخن پایانی

مایع منی به طور طبیعی یک مایع شفاف، سفید یا خاکستری است. تغییر در رنگ آن ممکن است موقتی باشد و بدون درمان دارویی برطرف شود. با این حال، اگر افراد دچار تغییراتی در مایع منی شوند که از بین نمی‌رود یا با علائم دیگری مانند عفونت یا التهاب همراه است، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند.

در این مطلب به بررسی علل تغییر رنگ منی پرداختیم. امیدواریم  این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا