تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسانتریفیوژ

راهنمای خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی و روتورهای آن

محتوا پنهان

بدون شک سانتریفیوژ یکی از تجهیزات حساس، مهم و گران‌قیمت آزمایشگاهی است که نام آن بسیار آشنا است و در تمامی آزمایشگاه‌ها کاربرد گسترده‌ای دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که چرخ هر آزمایشگاهی با سانتریفیوژ می‌چرخد.

با توجه به کاربرد گسترده، این تجهیز در انواع مختلف و به همراه طیف وسیعی از لوازم جانبی شامل روتور، باگت و … تولید و عرضه می‌شود و هرکدام برای کاربرد بخصوصی بهینه و مناسب هستند. به همین دلیل در خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی، کاربران باید نیاز آزمایشگاه خود را به دقت بشناسند و تجهیز مناسب خود را انتخاب نمایند.

اگر نمی‌دانید در خرید سانتریفیوژ باید به چه نکاتی توجه کنید، جای نگرانی نیست. این مقاله حاوی مهم‌ترین نکاتی است که باید هنگام خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی مد نظر قرار دهید.

پس در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

گیف تبلیغاتی سانتریفیوژ pit

۱- نیاز آزمایشگاه خود را بسنجید

پیش از خرید سانتریفوژ حتما سوالات زیر را در ذهن خود مرور کنید:

  • به چه نوع سانتریفیوژی نیاز دارید؟ و برای آزمایش‌های مختلف به چه سرعت‌هایی نیاز خواهید داشت؟
  • آیا روتورهای سانتریفیوژ قابل تعویض هستند؟ و یا در صورت آسیب دیدن می‌توان آن‌ها را تعویض یا جایگزین کرد؟
  • برای انجام آزمایش خود، لازم است چه تعداد ظروف حاوی نمونه را سانتریفیوژ کنید؟
  • چه گزینه‌هایی برای گارانتی و خدمات پس از فروش وجود دارد؟ آیا تهیه لوازم جانبی دستگاه به راحتی امکان‌پذیر است؟
  • علاوه‌بر قیمت خرید، سایر هزینه‌ها از قبیل نصب در آزمایشگاه، خدمات، لوازم جانبی، آموزش و نگهداری چقدر است؟

۲- متناسب با نیاز خود انتخاب کنید

همانطور که گفته شد، سانتریفیوژها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام بسته به نیاز آزمایشگاه، نوع آزمایش و نوع و تعداد ظروف نمونه برای کاربرد بخصوصی مناسب هستند. به همین دلیل پیش از خرید سانتریفیوژ، ابتدا باید با انواع آن آشنا باشید و سانتریفیوژی که مناسب کاربردهای شما است را انتخاب کنید.

در ادامه مروری برانواع سانتریفیوژهای موجود در بازار خواهیم داشت.

الف: انواع سانتریفیوژ از لحاظ سایز

سانتریفیوژهای ایستاده (Floor Standing Centrifuge):

اگر نیاز دارید تا روزانه حجم زیادی از ظروف حاوی نمونه را در آزمایشگاه خود سانتریفیوژ کنید و یا روش‌های آزمایشات شما به نیروی گریز از مرکز بالایی نیاز دارند، خرید سانتریفیوژ ایستاده گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

با این وجود، باید در نظر داشته باشید که این نوع سانتریفیوژها در محدوده قیمت بالاتری قرار می‌گیرند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

به طور کلی این نوع از سانتریفیوژها، مناسب آزمایشگاه‌هایی با تعداد نمونه‌های زیاد است.

سانتریفیوژهای رو میزی (Benchtop Centrifuge):

سانتریفیوژهای رومیزی

سانتریفیوژهای رومیزی یا به اصطلاح Benchtop یکی دیگر از انواع رایج سانتریفیوژهای آزمایشگاهی هستند که روی میز آزمایشگاهی قرار گرفته و نسبت به سانتریفیوژهای ایستاده فضای کمتری را اشغال می‌کنند. سانتریفیوژهای رومیزی را می‌توان به راحتی در هر گوشه از آزمایشگاه‌های کوچک قرار داد، وزن آن‌ها نسبت به سانتریفیوژهای ایستاده به مراتب سبک‌تر است و از قیمت کمتری نیز برخوردار هستند.

میکروسانتریفیوژها (Microcentrifuges):

میکروسانتریفیوژها، سانتریفیوژهایی با ابعاد کوچکتر هستند که اغلب برای سانتریفیوژ کردن حجم کمی از نمونه (به طور مثال لوله‌های مویینه) مورد استفاده قرار می‌گیرند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند.

ب: انواع سانتریفیوژ از لحاظ سرعت

سانتریفیوژهای اولترا (Ultra-Speed Centrifuge):

سانتریفیوژهای اولترا، سریع‌ترین نوع موجود در بازار هستند. نیروی گریز از مرکز این سانتریفیوژها بیش از ۱۰۰/۰۰۰g است و جهت آزمایشاتی از جمله جداسازی لیپوپروتئین[۱]، کاربردهای نانوتکنولوژی و یا فِرَکشِن (fractionation)ءDNA یا RNA مناسب هستند.

سانتریفیوژهای دوربالا (High-Speed Centrifuge):

خرید سانتریفیوژ های دوربالا

سانتریفیوژهای دوربالا، برای طیف وسیعی از کاربردهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی مناسب هستند. این تجهیزات آزمایشگاهی به منظور ایجاد توان عملیاتی بیشتر و چرخش‌های سریع‌تر طراحی شده‌اند.

سانتریفیوژهای دوربالا برای جداسازی سلولی، برداشت میکروارگانیسم‌ها، ویروس‌ها، میتوکندری، لیزوزوم و جداسازی DNA یا RNA مناسب هستند.

سانتریفیوژهای دورپایین (Low-Speed Centrifuge):

سانتریفیوژهای دور پایین جهت جداسازی ذرات حجیم مناسب هستند و برای جداسازی ذرات ریز کاربرد ندارند.

ج: انواع سانتریفیوژها از لحاظ عملکرد

سانتریفیوژهای یخچال‌دار و کلاسیک

یک سوال مهم که هنگام خرید سانتریفیوژ باید از خود بپرسید این است که: برای انجام آزمایش لازم است تا از سانتریفیوژ یخچال‌دار استفاده شود و یا سانتریفیوژ کلاسیک.

سانتریفیوژهای کلاسیک برای کار با اغلب نمونه‌های آزمایشگاهی مناسب هستند. در مقابل، سانتریفیوژهای یخچال‌دار برای سانتریفیوژ کردن نمونه‌ در دمای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته‌ی حائز اهمیت در رابطه با سانتریفیوژهای یخچال‌دار، حفظ دمای مناسب حتی در سرعت‌های بالا است. بنابراین اگر در حال کار بر روی نمونه‌های حساس به دما هستید، باید به خرید سانتریفیوژهای یخچال‌دار فکر کنید.

سانتریفیوژهای دستی (Manual Centrifuge):

سانتریفیوژهای دستی

یکی دیگر از انواع سانتریفیوژهای آزمایشگاهی، سانتریفیوژهای دستی یا منوآل هستند. این سانتریفیوژها بدون برق کار می‌کنند و به همین دلیل در مواقع اضطراری و زمانی که برق در دسترس نیست، می‌توان از آن استفاده کرد. همچنین از این سانتریفیوژها می‌توان در مدارس و مراکز آموزشی به عنوان تجهیزات آموزشی استفاده کرد. نکته‌ی قابل توجه این است که استفاده از این سانتریفیوژها ممکن است با ایجاد آئروسل و تماس مستقیم با کاربر، خطراتی را به دنبال داشته باشد.

۳- نیروی نسبی گریز از مرکز (RCF) مناسب با آزمایش خود را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید به آن توجه داشت، نیروی نسبی گریز از مرکز (RCF) و سرعت چرخش (RPM) سانتریفیوژ است.

RPM (دور در دقیقه) اساساً سرعت سانتریفیوژ را توصیف می‌کند و واحدی است که برای آگاهی کاربران از سرعت چرخش روتور استفاده می‌شود.

از طرف دیگر، RCF به میزان نیروی وارد شده بر نمونه در سانتریفیوژ اشاره دارد و تابعی از سرعت چرخش روتور و شعاع چرخش است.

اما در خرید سانتریفیوژ کدام پارامتر مهم‌تر است؟

بر اساس تعاریف فوق، به راحتی می‌توان دریافت که RPM و RCF دو چیز کاملاً متفاوت هستند. در گذشته برای انتخاب و خرید سانتریفیوژ، RPM مهم‌ترین معیار تلقی می‌شد. اگرچه دانستن سرعت چرخش روتور پارامتر مهمی است، اما دانستن نیروی نسبی گریز از مرکز می‌تواند به مراتب مفیدتر باشد. از آنجایی که سانتریفیوژهای مختلف، روتورهای مختلفی از لحاظ ابعاد دارند، در نظر داشتن RCF  (با توجه به اینکه این پارامتر به شعاع روتور مرتبط است) در خرید سانتریفیوژ از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل برای اطمینان از اینکه سانتریفیوژ مناسبی را انتخاب کرده‌اید نیروی نسبی گریز از مرکز  مورد نیاز برای نمونه‌های خود را در نظر بگیرید.

نکته: با استفاده از فرمول زیر، می‌توان این دو پارامتر مهم را به یکدیگر تبدیل کرد:

RCF = 1.12 x r x (rpm/1000)2

r : شعاع روتور

مبانی سانتریفوژ
بخوانید

۴- به انواع روتورهای مختلف و اینکه هرکدام برای چه آزمایشی مناسب هستند توجه داشته باشید

در خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید به این نکته توجه داشت که برخی سانتریفیوژها امکان استفاده به همراه روتورهای مختلف را ندارند. این مسئله سبب می‌شود تا یک آزمایشگاه برای کاربردهای مختلف نیاز به خریداری چندین سانتریفیوژ داشته باشد. از آنجایی که سانتریفیوژها تجهیزات گران‌قیمتی هستند، این مسئله هزینه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل دقت کنید تا سانتریفیوژی را انتخاب کنید که بتوان روتورهای مختلفی را بر روی آن نصب نمود.

علاوه‌بر این با توجه به انواع مختلف سانتریفیوژها و تنوع روتورها، خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی به همراه یک روتور مناسب، ممکن است باعث سردرگمی شما شود. به همین دلیل در ادامه انواع روتورهای سانتریفیوژ به همراه کاربردشان را ذکر کرده‌ایم تا با اطلاع از این مطالب، تجهیز مناسب خود را انتخاب کنید.

به طور کلی روتورهای سانتریفیوژ را می‌توان در ۲ دسته‌ی “روتورهای زاویه ثابت (Fixed Angle)” و “روتورهای زاویه متغیر (Swing Out)”جای داد.

گیف تبلیغاتی سانتریفیوژ pit

روتورهای زاویه ثابت

روتورهای زاویه ثابت

روتورهای زاویه ثابت دارای قطعات متحرک نیستند. در نتیجه این روتورها نسبت به روتورهای زاویه متغیر در معرض تنش بسیار کمتری قرار می‌گیرند. این امر ایجاد نیروهای نسبی گریز از مرکز بالاتر و در نتیجه، زمان کمتر سانتریفوژ را ممکن می‌سازد. اما تنوع لوله‌ها و ظروف نمونه در این مدل از روتورها محدود است.

نحوه قرارگیری لوله در روتورهای زاویه ثابت

زاویه‌ی این نوع روتورها می‌تواند از ۱۴ تا ۴۵ درجه متفاوت باشد ولی زاویه قرارگیری لوله‌ها در اکثر روتورهای زاویه ثابت ۴۵ درجه است.

روتورهای زاویه متغیر

روتورهای زاویه متحرک

روتورهای زاویه متغیر دارای قطعات متحرک هستند و بنابراین نسبت به روتورهای زاویه ثابت در تنش بیشتری قرار می‌گیرند. به همین دلیل طراحی اینگونه روتورها به گونه‌ای است که نیروی نسبی گریز از مرکز کمتری را نسبت به روتورهای زاویه ثابت ایجاد می‌کنند. در روتورهای زاویه متغیر، امکان استفاده از آداپتورهای متنوع‌تری وجود دارد و بنابراین استفاده از لوله‌های نمونه با حجم‌ها و شکل‌های مختلفی امکان‌پذیر است.

نحوه عملکرد روتورهای زاویه متغیر به این صورت است که در حین چرخش روتور، لوله به صورت افقی قرار می‌گیرد و ذرات معلق، بر اثر نیروی گریز از مرکز، به انتهای لوله رانده می‌شوند. در نتیجه رسوب به صورت یک لایه‌ی تقریباً یکنواخت در ته لوله تشکیل می‌گردد. در پایان سانتریفیوژ کردن، لوله‌های حاوی نمونه مجدداً به حالت عمودی درآمده، رسوب در ته لوله و محلول شفاف در بالای آن قرار می‌گیرد. برای کاربر جمع‌آوری این رسوب‌ها نسبت به رسوب‌های تشکیل شده در دیواره‌های لوله آسان‌تر است.

نحوه قرارگیری لوله در روتورهای زاویه متغییر

روتورهایی با کاربرد ویژه (مختص آزمایشات خاص)

همانطور که گفته شد، انتخاب روتور مناسب نیز یکی از پارامترهای مهمی است که در خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی باید به آن توجه داشت. در کنار تقسیم‌بندی روتورها به دو صورت زاویه ثابت و زاویه متغیر، روتورهای دیگری نیز وجود دارند که بر حسب نوع کاربردشان شناخته می‌شوند. در ادامه مروری بر برخی از رایج‌ترین این روتورها خواهیم داشت.

روتور سیتولوژی:

روتور سیتولوژی
روتور سیتولوژی

روتور سیتولوژی، روتور ویژه‌ای است که برای قرار دادن سلول‌های نمونه‌های مایع روی لام میکروسکوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان لام را رنگ‌آمیزی و زیر میکروسکوپ بررسی کرد. این روتورها در آزمایشگاه‌های مختلفی از جمله سیتوپاتولوژی، خون شناسی، میکروبیولوژی و همچنین در تحقیقات بیولوژیکی استفاده می‌شوند. نحوه عملکرد روتور سیتولوژی به این صورت است که یک فانل به همراه فیلتر به لام میکروسکوپ متصل می‌شود. چند قطره مایع درون فانل ریخته شده و در روتور قرار می‌گیرد. با چرخش روتور، نیروی گریز از مرکز سبب می‌شود تا مایع را از طریق دهانه قیف رد شده و سلول‌ها در منطقه کوچکی از لام متمرکز شوند. به این ترتیب یک لایه ضخیم سلولی بر روی لام ایجاد شده و امکان ارزیابی مورفولوژی سلولی فراهم می‌شود.

روتور استریپ:

روتور استریپ

واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) روشی است که به طور گسترده برای ساخت سریع میلیون‌ها و حتی میلیاردها نسخه از یک نمونه DNA خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنانچه در آزمایشگاه خود نیاز به انجام آزمایشات PCR دارید، ممکن است نیاز به سانتریفیوژکردن لوله‌های استریپ داشته باشید. روتورهای استریپ دقیقا به همین منظور طراحی شده‌اند.

روتور پلیت:

روتور پلیت

در برخی آزمایشات، بسته به نوع آزمایش (به طور مثال آزمایش الایزا) نیاز است تا پلیت‌ها سانتریفیوژ شوند. به همین دلیل تولیدکنندگان سانتریفیوژ با در نظر گرفتن این مسئله، روتورهایی را طراحی کرده‌اند که مختص قرارگیری پلیت است.

روتور هماتوکریت:

روتور هماتوکریت

آزمایش هماتوکریت مستلزم استفاده از لوله‌های باریک و مویینه است. به همین دلیل سانتریفیوژ کردن این لوله‌ها نیز نیاز به روتور ویژه‌ای دارد. علاوه‌بر این برخی شرکت‌های تولید کننده، روتور هماتوکریت و درب آن را به گونه‌ای طراحی می‌کنند، که دارای خطکش بوده و امکان خوانش راحت‌تر هماتوکریت را فراهم می‌کنند.

آزمایش هماتوکریت: روش انجام آزمایش و نحوه‌ی خواندن خط‌کش
بخوانید

۵- از تنوع لوازم جانبی غافل نشوید

یکی دیگر از نکات مهمی که باید در خرید سانتریفیوژ در نظر داشت، لوازم جانبی متعدد و متناسب با مقدار نمونه و تعداد ظروف حاوی‌ نمونه است که باید در دستگاه سانتریفیوژ قرار گیرند. به همین دلیل در خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی حتما به لوازم جانبی آن که شامل انواع باگت‌ها و آداپتورها است توجه داشته باشید. همچنین از حداکثر گنجایش مجاز سانتریفیوژ نیز غافل نشوید و حتما ظرفیت سانتریفیوژ را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. با بررسی سوالات زیر می‌توانید سانتریفیوژ را به همراه لوازم جانبی متناسب با نیازتان خریداری نمایید.

  • از چه نوع لوله‌هایی استفاده می‌کنید؟ به عنوان مثال مخروطی، ته گرد و….
  • ابعاد و حجم لوله‌ها چقدر است؟
  • نوع نمونه چیست؟

۶- به ایمنی سانتریفیوژ توجه ویژه‌ای داشته باشید

سانتریفیوژ آزمایشگاهی یکی از تجهیزات پرکاربرد است که کار با آن در صورت نداشتن تجربه و مهارت کافی، خطرات زیادی را به دنبال دارد. بنابراین یکی از نکات مهم در خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی توجه به ایمنی آن است. در واقع ایمنی سانتریفیوژ برابر با ایمنی جان کاربر، آزمایش و آزمایشگاه شما است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین پارامترهایی که با ایمنی سانتریفیوژ مرتبط هستند خواهیم پرداخت:

حسگر شناسایی روتور

روتور سانتریفیوژ شکسته شده

برخی سانتریفیوژها، علی‌الخصوص سانتریفیوژهای رومیزی چندکاره، دارای حسگر شناسایی روتور هستند. با وجود این قابلیت، زمانی که یک روتور جدید بر روی سانتریفیوژ نصب شود، روتور شناسایی شده و نیروی نسبی گریز از مرکز سانتریفیوژ و سرعت چرخش را به حداکثر مقدار مجاز روتور محدود می‌کند. به عبارت دیگر، حسگر شناسایی روتور مانع از آن می‌شود که از یک روتور در سرعت‌هایی بالاتر از سرعت تعیین‌شده برای آن استفاده شود. این مسئله سبب ایمنی دستگاه، کاربر و آزمایشگاه می‌شود.

چنانچه سرعت روتور از میزان ظرفیت آن بیشتر شود، ممکن است روتور از تعادل خارج شده، جان کاربر به خطر بیفتد و خسارات سنگینی به آزمایشگاه وارد گردد.

با این حال، برخی از دستگاه‌ها به ویژه سانتریفیوژها دارای حسگر شناسایی روتور نیستند. در این موارد، کاربر بایستی به دفترچه راهنمای دستگاه مورد نظر مراجعه نمایند.

حسگر بارگذاری بالانس

روش صحیح بارگذاری نمونه در روتور

به منظور آنکه روتور بتواند روان و ایمن در سرعت عملیاتی خود کار کند، نیاز است تا بارگذاری به درستی در داخل آن صورت گرفته باشد و تمامی نیروها بالانس باشند.

برخی مدل‌های سانتریفوژهای آزمایشگاهی به حسگر تشخیص عدم‎توازن در بارگذاری مجهز هستند که باعث می‌شود قبل از آسیب دیدن شفت و یا یاتاقان در اثر هرگونه چرخش غیرعادی ناشی از عدم‌توازن در بارگذاری، سانتریفوژ خاموش شود.

سنسور داغ شدن محفظه

در خرید سانتریفیوژ و در رابطه با نکات ایمنی، سنسور داغ شدن بیش از حد محفظه را نباید از قلم انداخت. این مورد به ویژه در رابطه با سانتریفیوژهای یخچال‌دار، که برای نمونه‌های حساس به دما به کار می‌روند، از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. داغ شدن بیش از اندازه روتور در اثر چرخش و بالا رفتن دمای محفظه سانتریفیوژ می‌تواند روی نمونه‌های آزمایش تاثیر منفی گذاشته و باعث از بین رفتن نمونه گردد. سانتریفیوژهایی که به سنسور داغ شدن روتور و محفظه مجهز هستند، به محض افزایش بیش از حد دمای روتور، هشدار داده و فرایند سانتریفیوژ کردن را متوقف می‌کنند.

گیف تبلیغاتی سانتریفیوژ pit

سایر پارامترهای مرتبط با ایمنی سانتریفیوژ:

  • دارای سیستم اتوماتیک قفل درب با عملکرد روان و ایمن
  • دارای سیستم هشدار بسته نشدن درب دستگاه

علاوه‌بر این برخی مدل‌های سانتریفیوز دارای آچار بازکننده درب در مواقع ضروری هستند. این وسیله به کاربر کمک می‌کند تا در مواقع ضروری، سانتریفیوژ را خاموش کرده و پس از توقف روتور، حتی درصورتی که فرایند سانتریفیوژ کردن به طور کامل انجام نشده باشد، درب سانتریفیوز را باز نماید.

۷- به قابلیت‌های عملیاتی سانتریفیوژ توجه کنید

سانتریفیوژها جزء تجهیزاتی هستند که ممکن است برای انجام آزمایش به تنظیمات زیادی نیاز داشته باشند. به طور مثال تنظیم شیب زمانی شروع و اتمام آزمایش، تنظیمات RCF و RMP و … . این موارد ممکن است برای کاربران کمی گیج کننده باشد. به همین دلیل یکی دیگر از نکات مهمی که باید در خرید سانتریفیوژ به آن توجه داشت، کاربری آسان این تجهیز است. اما چگونه می‌توان کارایی سانتریفیوژ آزمایشگاهی را ارزیابی نمود؟

جهت آشنایی با این موضوع به موارد زیر توجه کنید:

تنظیم رسیدن به حداکثر سرعت در زمان دلخواه

تنظیم رسیدن به حداکثر سرعت در زمان دلخواه

چنانچه هنگام کار با سانتریفیوژ، به شتاب و سرعت شروع و اتمام فرآیند سانتریفیوژ کردن توجه نشود، ممکن است ذرات نمونه در انتهای فرآیند، مجدداً مخلوط شوند و یا نمونه به طور کامل از دست برود. دستگاه‌های سانتریفیوژ مدرن عموما قابلیت تنظیم شیب زمانی شروع (شتاب) و شیب اتمام (توقف) را دارند.

این ویژگی سبب می‌شود تا کاربر به آسانی و به صورت بهینه قادر به انجام دستورالعمل‌های مناسب برای جداسازی ذرات نمونه باشد.

چرا تنظیم شیب زمانی شروع (شتاب) و شیب اتمام (توقف) مهم است؟
بخوانید

تنظیم پارامترها حین سانتریفیوژ کردن

همانطور که در قسمت‌های قبلی این مطلب نیز گفته شد، RPM و RCF دو پارامتر اساسی در سانتریفیوژ کردن نمونه‌ها هستند. ممکن است برخی مواقع کاربر نیاز داشته باشد تا حین فرایند سانتریفیوژ کردن و درحالی که دستگاه در حال کارکردن است، این پارامترها را تنظیم کند. سانتریفیوژها مدرن امروزی از چنین ویژگی‌ای برخوردار هستند. همچنین این ویژگی کاربر را قادر می‌سازد تا درصورت نیاز و حین کارکرد دستگاه، برنامه‌های مختلفی را به سانتریفیوژ دهد.

وجود منفذ دید روی درب

تکنومتر

سانتریفیوژها از جمله تجهیزات آزمایشگاهی هستند که نیاز به کالیبراسیون دارند. کالیبراسیون این تجهیزات بسته به تعداد دفعات استفاده و با استفاده از ابزاری به نام دورسنج (تاکومتر[۲]) انجام می‌شود. وجود منفذ دید روی درب سانتریفیوژ این امکان را به کاربر می‌دهد تا به راحتی عملکرد دستگاه خود را با استفاده از تاکومتر بسنجد و در صورت نیاز نسبت به کالیبراسیون آن اقدام نماید. پس هنگام خرید سانتریفیوژ این ویژگی را نیز باید مد نظر قرار داد.

سایر ویژگی‌های عملیاتی مهم در خرید سانتریفیوژ:

  • قابلیت ذخیره برنامه‌های متعدد با پارامترهای مختلف
  • عملکرد کم صدا

۸- از ارائه خدمات پس از فروش مناسب غافل نشوید

توجه به خدمات پس از فروش در هنگام خرید سانتریفیوژ مهم است

خدمات پس از فروش مناسب، در خرید هرگونه دستگاهی حائز اهمیت است. خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که می‌دانید سانتریفیوژ ها جزء دستگاه‌های حساس و گران قیمت آزمایشگاهی هستند و نگهداری صحیح از این تجهیزات، جهت کاهش هزینه‌های آزمایشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. بدون شک سانتریفیوژ شما در طول سال‌ها استفاده، به سرویس و تعمیر احتیاج خواهد داشت. اما ممکن است جهت تعمیر و سرویس دستگاه خود با مشکلاتی روبه‌رو شوید. به طور مثال طولانی بودن زمان ارائه خدمات ممکن است سبب متوقف شدن فعالیت‌های آزمایشگاهی شما گردد و خساراتی را به دنبال داشته باشد. بنابراین حین خرید سانتریفیوژ حتما ارائه خدمات بهینه در مدت زمان مناسب را مد نظر قرار دهید.

 همچنین برخی از تولیدکنندگان برای اطمینان از عملکرد ایمن و صحیح سانتریفیوژ، سرویس سالانه دستگاه را توصیه می‌کنند. این سرویس سالیانه شامل تمیز کردن قطعات داخلی دستگاه و … است. با در نظر داشتن تمامی این موارد، توصیه می‌شود تا هنگام تصمیم گیری در مورد خرید سانتریفیوژ، خدمات پس از فروش و تخصص تکنسین‌های شرکت تولیدکننده را مد نظر قرار دهید و حتما به اعتبار شرکت تولید کننده توجه داشته باشید. دلیل این امر این است که طول عمر هر دستگاهی محدود است و برای اطمینان از کارایی آن‌ها، باید سرویس سالیانه و تعمیر را انجام دهید.

۹- قطعات و لوازم یدکی سانتریفیوژ باید در دسترس باشند

نکته‌ی بسیار مهم دیگر در خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی ، در دسترس بودن قطعات آن است. روتور، باگت و درب روتور جزء لوازمی هستند که به صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعضی اوقات می‌شکنند. بنابراین پیش از خرید حتما به این نکته توجه داشته باشید که آیا درصورت بروز مشکل، قطعات سانتریفیوژ جهت جایگزینی، به راحتی در دسترس قرار می‌گیرند؟ همچنین باید توجه داشت که چه مدت طول می‌کشد تا این قطعات در دسترس شما قرار گیرند.

خرید دستگاهی که لوازم یدکی آن در دسترس نیست عاقلانه نیست.

گیف تبلیغاتی سانتریفیوژ pit

جمع‌بندی

با توجه به پیشرفت‌های جدید تکنولوژی انواع مختلف سانتریفیوژهایی که تولیدکنندگان به بازار عرضه می‌کنند، جای تعجب نیست که انتخاب سانتریفیوژ فرایندی پیچیده و چالش برانگیز باشد. به همین دلیل برای خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی در وهله اول نیازهای آزمایشگاه خود را بسنجید تا متوجه شوید کدام نکات برجسته سانتریفیوژ پاسخگوی نیازهای شما هستند.

در مرحله بعد، شرایط آزمایشگاه خود را ارزیابی کنید. فضای آزمایشگاه، سرعت، دما و حجم نمونه برای آزمایش چقدر است؟ کدام نوع ظرف نمونه برای آزمایش شما مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

همچنین خدمات پس از فروش را از قلم نیندازید. دسترسی به یک تولیدکننده قابل اطمینان و دریافت سرویس و تعمیرات به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است.

پس از بررسی تمامی این جوانب می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین نکاتی که در خرید سانتریفیوژ آزمایشگاهی حائز اهمیت هستند را بیان کنیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشید.

همچنین خوشحال می‌شویم تا نظرات و تجربیات خود را در رابطه با خرید تجهیزات آزمایشگاهی با ما به اشتراک بگذارید.

واژه‌نامه:

tachometer [۲] lipoprotein floatation [۱]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا