تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسایر تجهیزات

رسیور پزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر شما یکی از پرسنل بخش بهداشت و درمان باشید، حتما با این موارد مواجه شده‌اید که هر روزه در اتاق‌های عمل ابزارهای جراحی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که باید آن‌ها را به طور مناسب نگهداری کرد، تعداد زیادی نمونه از بیماران مختلف گرفته می‌شود که لازم است جابه‌جا شوند و مراقبت از بیماران مستلزم تعویض مداوم پانسمان‌ها است.

رسیور پزشکی یکی از تجهیزات پرکاربرد در حوزه‌ی پزشکی است که در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و دندانپزشکی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد و جهت نگهداری از تجهیزات پزشکی و جراحی مانند پنس و قیچی، نگهداری نمونه‌های به دست آمده و ترشحات جمع‌آوری شده از بیماران و نگهداری محلول‌های شست و شو یا ضدعفونی کننده طراحی و تولید می‌شود.

در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم تا ابتدا توضیح دهیم که رسیور پزشکی چیست و سپس شما را با این وسیله‌ی پرکاربرد و انواع آن بیشتر آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گیف تبلیغاتی رسیور پزشکی

رسیور پزشکی چیست؟

کاربردهای رسیور پزشکی
شکل 1. راحتی استفاده از رسیور پزشکی به دلیل ساختار آن

رسیور پزشکی یا Kidney Dish وسیله‌ای با ساختار کلیوی است که در مراکز درمانی، جهت حمل وسایل کوچک، پانسمان‌های کثیف، باند و سایر مواد زائد پزشکی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای شست‌و‌شوی وسایل پزشکی در طی مراحل جراحی نیز استفاده کرد. ساختار رسیور پزشکی به گونه‌ای است که می‌توان آن را به راحتی به بدن بیمار نزدیک کرد تا هنگام استفراغ بیمار، از آن استفاده نمود. نام انگلیسی این وسیله نیز به دلیل ساختار کلیه شکل آن انتخاب شده است.

رسیور پزشکی از چه جنسی ساخته می‌شود؟

انواع رسیور
شکل 2. رسیور پزشکی پلاستیکی و فلزی

پس از پاسخ به این پرسش که رسیور پزشکی چیست و چه کاربردهایی دارد، لازم است تا با انواع مختلف آن نیز آشنا شویم. رسیورهای پزشکی بسته به نوع کابرد از جنس‌های مختلفی از جمله فلز، پلاستیک و … ساخته می‌شوند.

برخی رسیورهای یکبار مصرف بوده و لازم است بلافاصله پس از استفاده دفع شوند. بنابراین، این ظروف تنها برای آماده‌سازی لوازم تزریق و پانسمان مناسب هستند و کاربرد چندانی ندارند.

از سوی دیگر رسیورهای پزشکی که از جنس فلز و یا استیل ضدزنگ ساخته می‌شوند، قابل ضدعفونی و اتوکلاو بوده و این ویژگی آن‌ها را برای مصارفی مانند ضدعفونی ابزارهای جراحی و یا جمع آوری استفراغ بیماران مناسب کرده است.

امروزه اغلب رسیورهای پزشکی از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و جایگاه ویژه‌ای در مراکز درمانی یافته‌اند.

رسیورهایی که از جنس پلی پروپیلن ساخته می‌شوند نیز همانند رسیورهای فلزی قابل اتوکلاو بوده و ویژگی‌ای که آن‌ها را نسبت به رسیور فلزی متمایز می‌کند وزن کمتر آن‌هاست که امکان حمل و جابه‌جایی آسان‌تر این وسیله را فراهم می‌کند. همچنین این رسیورها نسبت به مواد شیمیایی رایج مقاوم بوده و شست و شو و نظافت آن‌ها نیز به راحتی صورت می‌گیرد.

سمپلر آزمایشگاهی چیست؟
بخوانید

رسیور پزشکی استاندارد

بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی ([۱]WTO) استانداردهایی برای شکل و ابعاد یک رسیور پزشکی مناسب تعیین شده است.

۱- شکل: شکل ظاهری رسیور پزشکی باید با شکل ۳ مطابقت داشته و کف ظرف کاملا تخت و صاف باشد.

استانداردهای رسیور پزشکی
شکل 3. ابعاد رسیور ممکن است متغیر باشد اما شکل ظاهری آن باید حفظ شود

۲- درجه‌بندی: اغلب رسیورهای پزشکی دارای درجه‌بندی هستند. این درجه‌بندی به دو صورت سی سی (هر cc ۱۰۰) و اونس سيال (هر oz.ء.flء۴) است.

اونس مایع ایالات متحده یا .fl.oz واحد حجمی در واحدهای ایالات متحده آمریکا است که برابر با ۱/۱۲۸ گالن مایع ایالات متحده یا تقریباً ۲۹/۶ میلی‌لیتر است.

گیف تبلیغاتی رسیور پزشکی

مروری بر اونس سیال و سی سی

اونس سیال ایالات متحده[۲] یا .fl. oz واحد حجمی در واحدهای ایالات متحده آمریکا است که برابر با ۱/۱۲۸ گالن مایع ایالات متحده یا تقریبا ۲۹/۶ میلی لیتر است. اونس مایع معمولا برای اندازه گیری حجم مایع استفاده میشود و بیشتر در ایالات متحده و انگلستان کاربرد دارد.

سانتی متر مکعب یا cc، کسری اعشاری از متر مکعب است. متر مکعب از واحدهای SI میباشد که در حوزه‌های پزشکی کاربرد زیادی دارد.

نکته: هر انس سیال معادل با ۲۹/۵۷۲۵۲۹۵۶۲ سی سی است.

جمع‌بندی

رسیور پزشکی یکی از وسایل پرکاربرد در حوزه‌ی پزشکی و بیمارستانی است که از مدت‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با توجه به کاربرد فراوان آن، پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضا و استفاده از این وسیله در آینده نیز روندی رو به افزایش داشته باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی در رابطه با اینکه رسیور پزشکی چیست ارائه نماییم و ضمن توضیح شکل و ابعاد استاندارد این وسیله، جنس‌های مختلف و مزایا و معایب هر یک را  نسبت به یکدیگر بیان کنیم.

امیدواریم این مقاله مورد توجه شما واقع گردیده باشد.

رسیور پزشکی .P.I.P

رسیور پلاستیکی پل ایده آل پارس

شرکت پل‌ایده‌آل ‌پارس با بیش از ۳ دهه تجربه در امور تولید، توزیع و فروش محصولات پزشکی و آزمایشگاهی، اقدام به تولید و عرضه رسیورهای پزشکی باکیفیت کرده است. رسيورهای پلاستيکي .P.I.P وسيله‌ای کلیوی شکل و مناسب برای استفاده در بخش عمومي بيمارستان، اتاق‌های عمل، اورژانس، درمانگاه‌ها، کلينيک‌های دندانپزشکی و… جهت قراردادن لوازم و انواع ضایعات درون آن می‌باشد. اين ظرف از پلی‌پروپيلن ساخته شده و قابل اتوکلاو می‌باشد. در برابر اکثر اسيدها و حلال‌های رايج آزمايشگاهی مقاوم است. ظرفيت آن cc ۵۰۰ بوده و به ۲ واحد سی‌سي (هر  cc ۱۰۰ ) و اونس سيال (هر flozء۴) درجه‌بندی شده است و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای مصارف پرسنل بخش بهداشت و درمان باشد.

واژه‌نامه:

Fluid ounce [۲] World Trade Organization [۱]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا