سلامت

روز جهانی بهداشت حرفه‌ای

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

روزانه حدود ۶۳۰۰ نفر در سراسر جهان، جان خود را در اثر حوادث شغلی و یا بیماری‌های مرتبط با کار از دست می‌دهند که این امر بیش از ۲/۳ میلیون مرگ و میر سالانه را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، بروز حدود ۳۱۷ میلیون حادثه‌ی شغلی در هرسال، سبب می‌شود تا تعداد زیادی از کارکنان، برای مدتی طولانی از ادامه‌ی کار خود معذور باشند.

بار اقتصادی ناشی از ضعف ایمنی و بهداشت شغلی، هرساله حدود ۴ درصد از تولیدات ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. گذشته از این خسارات اقتصادی، آلامی که حوادث شغلی و بیماری‌های ناشی از کار برای افراد به همراه دارند، بسیار دردناک است.

روز جهانی بهداشت حرفه‌ای، فرصت بسیار مغتنمی است تا توجه اذهان عمومی به مسئله‌ی ایمنی و بهداشت شغلی جلب شود و بدین ترتیب اقدامات مناسبی جهت پیشگیری از وقوع سوانح شغلی در نظر گرفته شود. همچنین به مناسبت این روز، دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران قادر هستند تا به طور فعال در تأمین امنیت محیط‌های کاری فعالیت نمایند.

روز جهانی پرستار: قدردان زحمات پرستاران باشیم
بخوانید

روز جهانی بهداشت حرفه‌ای، اولین بار در سال ۲۰۰۳ توسط سازمان بین‌المللی کار ([۱]ILO)  انتخاب شد. این روز که در ۲۸ آوریل مصادف با ۹ اردیبهشت ماه در ایران برگزار می‌شود، یادآور این مسئله است که چگونه اقدامات ما می‌تواند از مرگ ‌و میر، صدمات و بیماری‌های ناشی از کار جلوگیری کند.

سازمان بین المللی کار، هرساله روز جهانی بهداشت حرفه‌ای را با پرداختن به موضوعی خاص برگزار می‌کند و سالیانه شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا نگاه مختصری به روزهای جهانی بهداشت در سال‌های مختلف داشته باشیم و بدین وسیله بر اهمیت رعایت نکات ایمنی در محیط کار، تاکید کنیم.

روز جهانی بهداشت حرفه‌ای ۲۰۲۰

شعار روز جهانی بهداشت حرفه‌ای 2020

در اواخر سال ۲۰۱۹، پاتوژن جدیدی در کشور چین شناخته شد که در سال ۲۰۲۰ سبب مرگ و میر تعداد زیادی از افراد گردیده و به یک پاندمی تبدیل شده است.

نگرانی از افزایش مداوم مبتلایان به کووید ۱۹در تمام نقاط جهان در حال افزایش است و دولت‌ها، کارفرمایان، کارگران و سازمان‌های مردم نهاد، همگی در تلاش برای مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ هستند. در این بین، محافظت از ایمنی و سلامت کارکنان در محل کار، چالش بزرگی است که جوامع با آن روبرو هستند. سازمان بین‌المللی کار، با در نظر گرفتن این چالش بزرگ، تصمیم دارد تا روز جهانی بهداشت حرفه‌ای ۲۰۲۰ را  با محوریت شیوع بیماری‌های عفونی در محل کار و تمرکز بر روی بیماری کووید ۱۹ برگزار نماید.

تشخیص کرونا ویروس: هرآنچه لازم است در رابطه با آزمایش کرونا بدانید
بخوانید

به همین دلیل، موضوع انتخاب شده برای این روز، حفظ ایمنی و سلامت شغلی در دوران شیوع کووید ۱۹ است و شعار روز جهانی بهداشت حرفه‌ای ۲۰۲۰ به صورت زیر انتخاب شده است:

متوقف کردن پاندمی: رعایت اقدامات ایمنی و سلامت شغلی می‌تواند نجات بخش زندگی‌ها باشد.

بر اساس الگوی ارائه شده توسط سازمان بین المللی کار، کارفرمایان موظف‌اند تا شرایط ایمن و سالم محیط کار را برای کارکنان فراهم کنند تا بدین وسیله، شیوع بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان تحت کنترل قرار گیرد.

با رعایت اقدامات زیر می‌توان از خطرات شیوع ویروس کرونا در محیط‌های کاری پیشگیری کرد:

  • حصول اطمینان از بهداشت و پاکیزگی محیط کار
  • اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی
  • استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی ([۲]PPE) مناسب (مانند ماسک و …)

علاوه بر این، براساس قوانین بهداشت حرفه‌ای آمریکا ([۳]WHS)، کارفرمایان باید به سلامت روان کارکنان خود در دوران شیوع کرونا نیز اهمیت دهند. روز جهانی بهداشت حرفه‌ای ۲۰۲۰، فرصتی است تا در آن کارفرمایان تمامی اقدامات لازم جهت کاهش خطرات شغلی و روانی کارکنان را بررسی کرده و به رعایت آن بپردازند.

به گفته‌ی گای رایدر ، مدیرکل سازمان بین المللی کار، “ما به اقدامات ویژه‌ای برای محافظت از میلیون‌ها کارگر مراقبت‌های بهداشتی و سایر کارگرانی که هر روز سلامت خود را برای ما به خطر می‌اندازند، نیاز داریم”

لازم به ذکر است که موضوع روز جهانی بهداشت حرفه‌ای  ۲۰۲۰، در ابتدا خشونت و آزار و اذیت در محیط‌های کاری انتخاب شده بود اما با توجه به بحران جهانی فعلی ،موضوع ایمنی شغلی در دوران کرونا جایگزین شده است.

راهکارهای جلوگیری از ابتلا به کرونا در محیط کار

راهکارهای جلوگیری از ابتلا به کرونا در محیط کار

روز جهانی بهداشت حرفه‌ای ۲۰۱۹

سازمان بین‌المللی کار به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای ۲۰۱۹، بر موضوع آینده‌ی کار تمرکز کرده است.

این سازمان با استفاده از ۱۰۰ سال تجربه‌ی خود در زمینه‌ی ایمنی و سلامت شغلی، سعی دارد تا تغییرات عمده‌ای در زمینه‌‌های فناوری، جمعیت‌شناسی وتوسعه‌ی پایدار ایجاد نماید. به همین دلیل شعار انتخاب شده در روز جهانی بهداشت حرفه‌ای ۲۰۱۹، “آینده‌ای سالم و ایمن برای مشاغل” انتخاب شده است.

به مناسبت این روز جهانی، سازمان بین المللی کار قصد دارد تا گزارشی از ۱۰۰ سال فعالیت خود در زمینه‌ی ایجاد محیط کاری ایمن و ارتقاء آن منتشر نماید. این گزارش به شرح پیشرفت فعالیت‌های مرتبط با ایمنی و بهداشت شغلی از سال ۱۹۱۹ تا  سال ۲۰۱۹ خواهد پرداخت. از آن مهم‌تر، روز جهانی بهداشت حرفه‌ای ۲۰۱۹ تغییراتی که در حوزه‌ی فناوری (دیجیتالی سازی و فن‌آوری اطلاعات، رباتیک و …)، جمعیت‌شناسی و سایر محرک‌های موثر بر ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در سراسر جهان (چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای درحال توسعه) ایجاد شده‌اند را بیان خواهد کرد.

واژه‌نامه

Workplace Health & Safety [۳] Personal Protective Equipment [۲] International Labour Organization [۱]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا