تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسمپلر

۶ نکته‌ی مهمی که باید در رابطه با نگهداری از سمپلرها بدانید

در تمامی آزمایشگاه‌ها تجهیزاتی گران قیمت و حساس وجود دارد که برای عملکرد بهینه و دقیق به نگهداری و سرویس منظم نیاز دارند. این کار نه تنها سبب اطمینان از عملکرد دستگاه شده بلکه از هزینه‌های گزاف تعویض و جایگزینی دستگاه و یا خسارات ناشی از عملکرد نامناسب آن نیز جلوگیری خواهد کرد.

 سمپلرهای آزمایشگاهی نیز از این قبیل تجهیزات هستند که به نگهداری منظم نیاز دارند اما ممکن است برخی کاربران از اهمیت نگهداری و سرویس منظم سمپلرهای خود غافل باشند. در این مقاله قصد داریم تا مروری بر نکات مهم مراقبت و نگهداری از سمپلرهای آزمایشگاهی داشته باشیم. پس اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید با نگهداری صحیح از سمپلر، عملکرد آن را بهبود ببخشید و از نتایج قابل اطمینانی برخوردار شوید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

۶ نکته‌ی مهم در نگهداری از سمپلرهای آزمایشگاهی

۱. سمپلرهای خود را تمیز کنید.

نکته‌ی اول در نگهداری از سمپلرها، نظافت روتین آن‌ها است. یک سمپلر آلوده باعث بی‌فایده شدن تمامی حجم‌برداری‌های صورت گرفته خواهد شد. به‌طور مثال آلودگی متقاطع یا cross contamination یکی از مشکلات رایجی است که به دلیل آلوده بودن سمپلرها اتفاق می‌افتد. آلودگی قسمت‌های داخلی سمپلر می‌تواند موجب ایجاد آلودگی متقاطع میان نمونه‌های مختلف شده و نتایج تمام آزمایش‌ها را با مشکل مواجه سازد .به همین دلیل در فواصل زمانی مشخص حتما نسبت به تمیز کردن سمپلر خود اقدام نمایید. اطمینان حاصل کنید که برای تمیز کردن قسمت‌های خارجی و داخلی سمپلر از راهنمایی‌های شرکت سازنده تبعیت می‌کنید. تعیین اینکه در چه بازه‌های زمانی به نظافت سمپلر نیاز دارید بستگی به نحوه‌ی کاربرد سمپلر، نوع نمونه‌ها و تعداد دفعات استفاده از آن دارد.

دقت داشته باشید که جهت نظافت قسمت‌های خارجی حتما از شوینده‌های توصیه شده توسط سازنده استفاده نمایید تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. همچنین هرگز سمپلر را درون محلول‌ شوینده غوطه‌ور نکنید و جهت پاک کردن آن از دستمال آغشته به محلول مورد نظر و پارچه‌های بدون پرز و نرم استفاده نمایید تا در هنگام از بین بردن آلودگی یا گرد و غبار، به دستگاه آسیب نرسد.

نظافت سمپلر
شکل ۱. تمیز کردن سمپلرهای PIP با توجه به دستورالعمل سازنده، توصیه می شود تمیزکردن بدنه و قسمت های خارجی سمپلر توسط آب و شوینده‌های رقیق و اتانول % ۶۰ تا % ۷۰ انجام شود.

۲. سمپلرهای خود را بررسی کنید

یکی از راه‌های موثر در نگهداری صحیح از سمپلرها و افزایش طول عمر این تجهیزات بررسی منظم دستگاه به صورت بصری است. با این کار می‌توان به ایرادات جزئی سمپلر پی برد و نسبت به سرویس آن اقدام نمود تا از آسیب‌های جدی‌تر به دستگاه و همچنین به خطر افتادن صحت و دقت نتایج جلوگیری کرد.

سمپلرهای خود را به طور منظم از نظر آسیب‌دیدگی، ترک، شکستگی و یا خوردگی بررسی کنید، به خصوص اگر به طور منظم با نمونه‌های بیولوژیکی کار می‌کنید. بازرسی سمپلر به‌طور منظم، شما را از آسیب دیدگی یا خوردگی دستگاه آگاه می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از به‌کار بردن یک ابزار آسیب دیده حین کار خود جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که هرگونه صدمه به سمپلر ‌می‌تواند نتایج آزمایش شما را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد.

از مهم‌ترین قسمت‌هایی که نیاز است به‌طور پیوسته بررسی شود محل اتصال نوک سمپلر به سمپلر است. هر گونه شکستگی، آلودگی، ترک و … در این قسمت موجب تاثیر مستقیم در میزان حجم‌برداری می‌گردد. همچنین در صورتی که در محل اتصال نوک سمپلر، اورینگ وجود دارد حتما میزان سلامت اورینگ را نیز بررسی نمایید که بر روی آن آثار ترک و  پارگی وجود نداشته باشد. در صورت سالم نبودن اورینگ سریعا نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

سمپلرهای حجم ثابت پل ایده‌آل پارس

۳. تست مکانیزم‌های سمپلر خود را انجام دهید

تست مکانیزم سمپلرها
شکل ۲.تست مکانیزم سمپلرهای PIP
  • ‌ارزیابی مکانیزمهای متحرک

برای بررسی اینکه آیا سمپلر شما مانند روز اول عملکردی صحیح دارد، به‌طور منظم عملکرد مکانیزم آن را بررسی کنید. در صورتی که از سمپلر حجم متغیر استفاده می‌نمایید آن را روی حداکثر حجم آن تنظیم کنید (در صورت استفاده از سمپلرهای حجم ثابت نیازی به این کار نیست) و حرکت دکمه‌ی حجم‌برداری، پیستون و دکمه‌ی پران را آزمایش کنید. اگر حرکت دکمه‌ها نرم و روان نیست، ممکن است نیاز به سرویس دستگاه داشته باشید. در این‌صورت با شرکت سازنده سمپلر تماس بگیرید و جهت سرویس سمپلر آن‌را به شرکت سازنده ارسال نمایید.

  • تست نشتی

نشتی سمپلر می‌تواند در اثر عوامل مختلف مانند ضربه خوردن سمپلر، خورندگی نمونه‌‌ها و آسیب دیدن قطعات داخلی، انباشت روغن‌ داخلی سمپلر به دلیل نگهداری غیر صحیح و … رخ دهد.  تست نشتی نیز یکی دیگر از تست‌های عملکردی مهم برای بررسی سمپلرها است.

به این منظور کافی است مراحل زیر را طی کنید:

۱. نوک سمپلر را متصل کنید.

۲. نوک سمپلر را پنج مرتبه از مایع نمونه پر و خالی کنید. این عمل باعث مرطوب شدن نوک سمپلر خواهد شد.

۳. مقداری از مایع آزمون که متناسب با حجم نامی سمپلر است را حجم‌برداری کنید.

۴. سـمپلر را بـه صـورت عمـودی روی پایـه سـمپلر قـرار دهیـد. می‌تـوان سـمپلر را بـه صـورت عمـودی و توسـط دو انگشـت ِدسـت نگـه داشـت امـا توجـه کنیـد کـه گرمـای دسـت نبایـد بـه سـمپلر منتقـل شـود. بـه همیـن دلیـل توصیـه می‌شـود تـا از پایـه سـمپلر اسـتفاده نماییـد .اگر پس از ۱۵ ثانیه هیچ قطره‌ای بر روی نوک سمپلر ظاهر نشد، مکانیزم‌های داخلی سمپلر فاقد نشتی هستند.

البته توجه داشته باشید نشتی الزاما ناشی از مکانیزم‌های داخلی سمپلر نیست و نشتی می‌تواند ناشی از عدم اتصال صحیح نوک سمپلر به سمپلر باشد. بنابراین از اتصال صحیح اطمینان حاصل نمایید.

در صورت نشتی سمپلر با شرکت سازنده سمپلر تماس بگیرید و سمپلر را جهت سرویس به این شرکت ارسال نمایید.

تست نشتی سمپلر
شکل ۳.تست نشتی سمپلرهای PIP، توصیه می‌شود سمپلر را روی پایه سمپلر قرار دهید.

۴. سمپلرها را به طور منظم کالیبره کنید

آزمایشگاه کالیبراسیون پل‌اید‌آل پارس
شکل ۴. آزمایشگاه کالیبراسیون پل‌اید‌آل پارس

با انجام تست‌های عملکردی و تمیز کردنِ روتین و منظم، می‌توانید از سالم بودن دستگاه  مطمئن شوید. با این وجود لازم است تا میزان خطای حجم‌برداری سمپلرها نیز به صورت دوره‌ای بررسی شود تا میزان خطا در محدوده‌های مجاز تعیین شده باشد. مطابق با استاندارد ایزو ۸۶۵۵ توصیه می‌شود سمپلرها حداقل سالی یک مرتبه کالیبره شوند. اما فواصل انجام کالیبراسیون دوره‌ای سمپلرها بسته به فاکتورهای مختلفی مانند نوع نمونه، میزان دفعات استفاده و شرایط محیطی متغیر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌شود متناسب با اهمیت دقت در نمونه‌برداری و همچنین دستورالعمل های تدوین شده در آزمایشگاهتان و با توجه به توصیه‌های سازنده نسبت به کالیبراسیون سمپلر اقدام نمایید.

۵. برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید

به عنوان نکته‌ی پایانی، همواره این موضوع را به خاطر داشته باشید که برای رعایت تمامی نکات گفته شده جهت نگهداری از سمپلرها، اعم از تمیز کردن، بازرسی، آزمایش عملکرد و کالیبراسیون، نیازمند ایجاد یک برنامه‌ی زمانی و اجرایی دقیق است.

سمپلرهای حجم ثابت پل ایده‌آل پارس

۶. سمپلرها را سالانه نزد سازنده سرویس کنید

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری از سمپلرها، سرویس سالانهِ، دوره‌ای و مداوم آن‌ها است. سرویس و تعمیر سمپلرها به طور منظم می‌تواند تاثیر بسزایی در حفظ عملکرد و دقت سمپلر از یک سو و همچنین افزایش طول عمر مفید سمپلر از سوی دیگر داشته باشد که این موارد موجب کاهش هزینه‌ها در آزمایشگاه می‌گردد. می‌توان گفت که با سرویس دوره‌ای (به طور مثال سالانه) و منظم یک سمپلر قادر هستید تا سال‌ها از آن سمپلر برای آزمایش‌های خود استفاده کنید.

با این وجود ممکن است برخی کاربران به علت در دسترس نبودن نمایندگی‌های مجاز برای سرویس سمپلر ( به ویژه در صورت خریداری سمپلر از کشوری دیگر) و یا نبود قطعات برای جایگزینی با مشکلات زیادی مواجه شوند که به طبع هزینه‌های گزافی را نیز به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود حین خرید سمپلر خود، از دارا بودن خدمات پس از فروش مطمئن و در دسترس اطمینان حاصل کرده و سمپلرهای خود را با خیالی آسوده به‌طور منظم سرویس نمایید.

سرویس سالانه و رایگان سمپلرهای PIP
شکل ۵. سرویس سالانه و رایگان سمپلرهای PIP

یک سرمایه‌گذاری مطمئن

گارانتی و خدمات پس از فروش سمپلر
شکل ۶. گارانتی و خدمات پس از فروش مطمئن برای سمپلرهای PIP

سمپلرها تجهیزات مهم و دقیق آزمایشگاهی هستند که سرویس و کالیبراسیون آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

سمپلرهای حجم ثابت PIP عملکردی دقیق مطابق با استاندارد جهانی ایزو ۸۶۵۵ دارند و از کیفیت و دوام بالایی برخوردار هستند. شرکت پل ایده‌آل پارس، در کنار تولید سمپلرهای باکیفیت، به ارائه خدمات فنی و پشتیبانی سمپلرهای خود نیز می‌پردازد.

از بین بردن خطاهای سمپلر به کارکنان منضبطی نیاز دارد که آگاهند چه عواملی می‌تواند بر دقت و صحت حجم‌برداری در جریان کار روزانه تأثیر بگذارند. این شرکت با ‌بکارگیری تجربه و دانش متخصصینِ این حوزه و تامین الزامات ISO 8655 و ISO 17025 بالاترین سطح از خدمات پس از فروش سمپلرهای خود را ارائه می‎دهد. گروه PIP برای کمک به شما در حفظ حداکثر عملکرد سمپلرهای آزمایشگاهی و اطمینان از داده‌های شما، همراهتان است. ما می‌دانیم که سمپلرهای شما ابزار ارزشمندی در آزمایشگاه بوده و برای تحقیقات شما حیاتی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا