سلامت

تسکین در ناحیه لگن و پرینه با آب درمانی

آب درمانی و یا هیدروتراپی[۱] شاخه‌ای از پزشکی می‌باشد که در آن به منظور تسکین درد، بهبود تورم و درمان بیماری از آب استفاده می‌کنند. این روش درمانی شامل طیف گسترده‌ای از رویکردها و روش‌ها است.

در آب درمانی از خواص فیزیکی مختلف آب مانند دما و فشار، برای درمان و بهبود بیماری استفاده می‌شود. (برای مثال از طریق تحریک گردش خون)

یکی از نواحی بدن که آب درمانی موضعی برای آن بسیار توصیه و تجویز می‌شود، ناحیه‌ی لگن و پرینه[۲] است.

معمولا به منظور کاهش خارش، درد و ناراحتی در ناحیه‌ی پرینه، نشستن در آب گرم توصیه می‌شود. آب گرم با افزایش جریان خون در ناحیه‌ی مذکور و پاکسازی آن ناحیه، باعث بهبود بیماری می‌شود.

از سوی دیگر به منظور رفع یبوست، بهبود التهاب و ترشحات واژنی، نشستن در آب سرد توصیه می‌‍شود.

چه چیزهایی باید در رابطه با گرفتگی‌های قاعدگی بدانیم؟
بخوانید

همچنین هیدروتراپی با تقویت ماهیچه‌ها، برای بهبود بی‌اختیاری ادراری و یا مدفوعی، مفید است.

معمولا در برخی از شرایط پزشکی مانند دوران پس از زایمان، جراحی هموروئید، فیشر مقعدی، آبسه مقعدی، پروستاتیت، هموروئید، زخم‌های تناسلی و عفونت‌های واژینال، درد و نارحتی شدیدی در ناحیه‌ی پرینه ایجاد می‌شود که آب درمانی موضعی برای تسکین و بهبود این موارد بسیار مفید و موثر می‌باشد.

متاسفانه با وجود شایع‌بودن موارد ذکر شده در بالا، اما عدم دسترسی به تجهیزات مناسب برای درمان این دست از بیماری‌ها، باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای بیماران شده است.

سیتزبث[۳] یا لگن هموروئید تجهیزی است که در داخل آن آب ریخته و به منظور کاهش درد و یا بهبود تورم در ناحیه‌ی پرینه و واژن، بر روی آن می‌نشینید.

سیتزبث یا همان لگن هموروئید قابلیت قراگیری بر روی انواع توالت‌های فرنگی استاندارد و توالت‌های فرنگی سیار را دارد، از این رو برای سالخوردگان، افرادی که دچار گرفتگی عضلانی هستند و کسانی که محدودیت حرکتی دارند، مناسب است.

گیف معرفی سیتزبث پل ایده آل پارس

نحوه‌ی استفاده از سیتزبث (لگن هموروئید)

چنانچه شما از هموروئید و یا فیشر مقعدی (بیماری شقاق) رنج می‌برید، و یا به تازگی زایمان طبیعی داشته‌اید و در ناحیه‌ی واژن دچار آسیب شده‌اید، دکتر شما ممکن است که استفاده از سیتژبث را به شما توصیه کند.

صرف نظر از آنکه در چه ناحیه‌ای نیاز به درمان دارید، استفاده از سیتزبث یک راهکار موثر به منظور تسکین جراحت می‌باشد.

در این قسمت به شما نحوه‌ی استفاده از سیتزبث (لگن هموروئید) را آموزش خواهیم داد.

استفاده از سیتز بث (لگن هموروئید) چه مزایایی دارد؟
بخوانید

مراحل استفاده از ستزبث

۱- سیتزبث را تمیز کنید

لگن هموروئید (سیتزبث) را قبل از استفاده تمیز کنید

حتی اگر سیتزبث را تازه خریده‌اید و برای اولین بار است که می‌خواهید از آن استفاده کنید، حتما قبل از استفاده آن را با مواد شوینده شسته و تمیز کنید.

۲- نصب سیتزبث (لگن هموروئید)

نصب صحیح لگن هموروئید

بعد از آنکه سیتزبث را بر روی توالت فرنگی قرار دادید، می‌توانید به راحتی بر روی آن بنشینید و اجازه دهید که درمان اثر کند.

بدین منظور مطمئن‌شوید که درب توالت فرنگی باز است. سپس سیتزبث (لگن هموروئید) را بر روی توالت فرنگی قرار دهید. سیتزبث باید طوری قرار گیرد که لبه‌های آن بر روی لبه‌های توالت فرنگی باشد. در نهایت سیتزبث را با آب گرم و یا سرد (با تشخیص پزشک) پر کنید.

قرار گرفتن لگن هموروئید (سیتزبث) بر روی توالت فرنگی

سیتزبث (لگن هموروئید) را تا حدی پر نمایید که در هنگام نشستن بر روی آن، ناحیه تحتانی شما را پوشش دهد (تقریبا ۲/۳ آن را پر نمایید). عمدتا نیازی نیست که هیچ نوع افزوندنی به آب اضافه شود، اما برخی از افراد عرق بابونه، آب گازدار، بتادین، محلول‌های ید دار و برخی محلول‌های الکل‌دار را به آب اضافه می‌نمایند. (پیشنهاد می‌گردد تنها با توصیه پرشک معالج از مواد افزودنی استفاده شود).

دقت کنید در صورتی که سیتربث را با آب گرم پر می‌نمایید، دمای ۳۷ تا ۳۹ درجه سانتیگراد مناسب می‌باشد. برای امتحان دما کمی از آب را روی مچ دست خود بریزید. چنانچه به نظر خیلی گرم بیاید، نشان‌دهنده‌ی آن است که دمای آب برای نشستن در آن زیاد می‌باشد.

در صورتی که از کیسه محلول استفاده می‌نمایید، لوله خروجی کیسه را مطابق شکل از سوراخ تعبیه شده در قسمت جلویی و یا پشتی سیتزبث عبور دهید و سر لوله را در زائده‌ی تعبیه شده در کف سیتزبث ثابت نمایید.

نحوه ی استفاده از لگن هموروئید

۳- بر روی سیتزبث بنشینید

برای اولین بار شاید لازم باشد تا کمی بر روی سیتزبث جا‌به‌جا شوید تا محل مناسب نشستن را پیدا کنید.

هر گاه در اثر نشستن زیاد خسته شدید، می‌توانید اندکی خود را جا‌به‌جا کنید.

۴- آرام باشید و ناحیه‌ی آسیب دیده را به مدت مناسب بر روی سیتزبث قرار دهید

به منظور درمان مناسب ناحیه‌ی آسیب‌دیده، به مدت زمان کافی بر روی سیتزبث بنشینید و اجازه دهید تا محل مورد نظر در معرض آب قرار گیرد.

سعی کنید به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر روی سیتزبث (لگن هموروئید) بنشینید و در این مدت حرکت چندانی نداشته باشید. سوراخ‌هایی در قسمت پشتی سیتزبث تعبیه شده است که در هنگام نشستن، آب اضافی به درون توالت فرنگی ریخته شود.

۵- بعد از اتمام مدت زمان لازم، خود را به آرامی خشک کنید

شما باید محل آسیب دیده را بسیار با دقت و به آرامی خشک نمایید. از یک حوله‌ی نرم و تمیز و بدون پرز استفاده کنید و بافت آسیب دیده را به آرامی خشک کنید. دقت کنید که خشک‌کردن خشن ناحیه‌ی آسیب دیده، باعث وخامت جراحت خواهد شد.

۶- بعد از اتمام آب درمانی و استفاده از سیتزبث

بعد از تخلیه‌ی سیتزبث (لگن هموروئید)، آن را شسته و سپس خشک نمایید. توالت فرنگی را نیز پیش از بستن درب آن، بشویید و در صورت امکان با استفاده از مواد شوینده تمیز کنید.

واژه‌نامه:

Sitz Bath [۳] perineum [۲] Hydrotherapy [۱]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا