سلامت

انواع جعبه قرص و فواید استفاده از آن

حتما گاهی اوقات برای شما هم پیش آمده است که در صورت ابتلا به یک بیماری، حتی یک سرماخوردگی ساده، مصرف قرص‌های خود را فراموش کنید و یا به خاطر نداشته باشید که کدام قرص باید در چه ساعتی مصرف می‌شد.

این مشکل در سالمندان بیشتر دیده می‌شود. با افزایش سن، افراد اغلب شروع به مصرف بیش از یک دارو می‌کنند و نظارت بر اینکه چه قرص‌هایی باید در چه زمانی از روز مصرف شوند، چالش برانگیز خواهد بود.

به همین دلیل است که در دنیای پر مشغله‌ی امروزی، استفاده از جعبه قرص‌ها، که با نام پیل ریمایندر (Pill Reminder) نیز شناخته می‌شوند، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. ابزاری با فناوری نه چندان پیچیده که به شما کمک می‌کند همه چیز را مرتب و ایمن نگه دارید!

در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با انواع این وسیله‌ی کاربردی و فواید استفاده از آن آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

جعبه قرص چیست؟

جعبه قرص یک تجهیز عمومی است که به دسته‌بندی قرص‌ها و دوز مصرف آن‌ها؛ طبق برنامه تجویز شده توسط پزشک کمک زیادی می‌کنند. جعبه قرص‌ها در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. پیل ریمایندرها ممکن است طراحی ساده‌ای داشته باشند و یا به صورت یک دستگاه‌ خودکار پیشرفته مجهز به نرم‌افزار رایانه‌ای ساخته شوند که اغلب در مراکز درمانی و آسایشگاه‌ها کاربرد دارد.

جعبه قرص‌های ساده را به‌راحتی می‌توان از داروخانه‌ها و یا شرکت‌های فروش تجهیزات پزشکی تهیه کرد.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

اهمیت استفاده از جعبه قرص

مصرف داروها در زمان مشخص یکی از مسائلی است که پزشکان همواره بر آن تاکید داشته‌اند. با افزایش سن، اضافه کردن قرص‌ها به رژیم روزانه امری طبیعی است. برای مثال، ممکن است برای فشار خون بالا، کلسترول بالا، تنظیم قند خون و … داروهایی تجویز شود. اما مدیریت دوزهای متعدد چالش برانگیز بوده و عدم مدیریت صحیح آن در برخی موارد خطرناک باشد.

 به طوری که هر ساله، صدها هزار نفر با واکنش‌ها یا عوارض جانبی تداخل دارویی مواجه شده و  در برخی کشورها بین ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر بر اثر اشتباهات مدیریت دارو جان خود را از دست می‌دهند. جعبه‌ قرص‌ها می‌توانند در جلوگیری از بروز چنین معضلاتی موثر باشند.

چه کسانی نیاز به استفاده از جعبه قرص دارند؟

جعبه قرص‌ها لوازمی عمومی هستند. به این معنا که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. می‌توان گفت جعبه قرص برای افراد مسنی که نیاز به استفاده از داروهای متعدد در طی یک روز دارند و یا حتی ورزشکاران و اشخاصی که روزانه ویتامین‌ها و مکمل‌های مختافی مصرف می‌کنند، ابزاری کاربردی است.

اگر فراموشکار هستید یا عزیزی دارید که به اختلالات شناختی مبتلا است، جعبه قرص می‌تواند به عنوان یادآوری برای مصرف قرص‌ها در ساعات معینی از روز و یا روزهای خاصی از هفته موثر باشد.

حین انتخاب جعبه قرص به چه نکاتی توجه کنیم؟

۱. نوع مناسب جعبه قرص را انتخاب کنید.

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز گفته شد، جعبه قرص‌ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. اگرچه یک یک جعبه قرص می‌تواند ابزار بسیار کاربردی در مدیریت داروها باشد، اما انتخاب نادرست آن هزینه‌های اضافی را به همراه دارد. در ادامه به  معرفی رایج‌ترین انواع جعبه قرص‌ها خواهیم پرداخت.

جعبه قرص‌ روزانه

جعبه قرص روزانه
جعبه قرص روزانه

جعبه قرص‌های روزانه، همانطور که از نامشان مشخص است برای سازماندهی مصرف قرص‌ها در طول یک روز ساخته شده‌اند.

یکی از ویژگی‌های این جعبه قرص‌‌ها ابعاد کوچک آن‌ها است که باعث حمل راحت آن‌ها در جیب یا کیف می‌شود. کاربر می‌تواند با کمک تقسیم‌‌بندی چهار قسمتی درون جعبه‌ قرص‌ها و علائم حک شده در کف آن‌ها به‌ راحتی قرص‌های مربوط به صبح، ظهر، عصر و شب را از یکدیگر تشخیص داده و در زمان مناسب آن ها را مصرف کند.

جعبه قرص‌ هفتگی

جعبه قرص هفتگی

جعبه ‌قرص‌های هفتگی داراي هفت قسمت مجزا و دربدار هستند که براي هفت روز هفته در نظر گرفته شده‌اند. برخی از این جعبه قرص‌ها با خط بريل نيز نشانه‌ گذاري شده‌اند تا افراد نابینا نیز بتوانند به ‌راحتی از آن استفاده کنند.

جعبه قرص روزانه – هفتگی

جعبه قرص روزانه-هفتگی

جعبه قرص روزانه – هفتگی را می‌توان کامل‌ترین نوع جعبه قرص‌ها محسوب کرد. این وسیله‌‌ی ساده و کاربردی دارای هفت بخش مجزا برای هفت روز هفته می‌باشد که هر بخش به ۴ قسمت با درب‌های مجزا تقسیم شده است. به این ترتیب هم می‌توان از آن برای یک هفته‌ی کامل استفاده نمود و هم می‌توان هر بخش آن را به صورت مجزا به عنوان جعبه قرص روزانه در داخل کیف یا جیب قرار داد.

جعبه قرص‌های دیجیتال

جعبه قرص دیجیتال

جعبه‌قرص‌های دیجیتال خود نیز در انواع مختلفی عرضه می‌شوند.

برخی از این جعبه قرص‌ها مجهز به سیستم هشدار هستند. به این ترتیب اگر گاهی اوقات مصرف یک قرص در یک زمان خاص فراموش شود، جعبه قرص با سیستم هشدار خودکار، زمان مصرف دارو را به شما یادآوری خواهد کرد.

برخی دیگر از جعبه قرص‌های دیجیتال نیز مجهز به سیستم قفل خودکار هستند تا از مصرف بیش از حد دارو، به ویژه در افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا هستند، جلوگیری شود.

۲. به کیفیت ساخت و راحتی کاربری توجه ویژه داشته باشید.

جعبه قرص‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که برای استفاده‌ی تمامی افراد، به ویژه کسانی که به آرتروز یا مشکلات عضلانی مبتلا هستند نیز مفید باشند. به همین دلیل حین انتخاب این وسیله توجه داشته باشید که یک جعبه قرص با کیفیت دارای یک دکمه فشاری نرم و روان است که باز کردن درب محفظه را آسان می‌کند. همچنین وزن کم و ابعاد مناسب این وسیله، به گونه‌ای که به راحتی قابل حمل باشد، نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، عدم مصرف داروها در زمان مشخص شده و یا مصرف همزمان داروهایی که تداخل ایجاد می‌کنند یکی از معضلاتی است که افراد زیادی با آن مواجه هستند. از همین رو شرکت‌‌هایی که در زمینه سلامت جامعه فعالیت دارند به طراحی و تولید ابزاری مفید به نام جعبه قرص برای مدیریت مصرف قرص‌ها پرداخته‌اند.

جعبه قرص‌ها در انواع مختلفی عرضه می‌شوند و حین خرید آن‌ها باید به نکاتی از جمله، وزن کم، کیفیت بالا و راحتی کاربری توجه داشت. در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع جعبه قرص آشنا کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با جعبه قرص‌های شرکت پل ایده‌آل‌پارس می‌توانید به وبسایت ما به آدرس medpip.com مراجعه کنید.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا