اخبار پزشکی و آزمایشگاهیسلامت

اولین داروی درمان سرطان در مرحله کارآزمایی

” سرطان ” واژه‌ای است که خیلی افراد ممکن است از شنیدن نام آن وحشت داشته باشند. اشکال مختلف این بیماری طی سال‌‌ها، زندگی افراد زیادی را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است.

اما اخیرا یک مطالعه نشان داده که دارویی به نام Dostarlimab به درمان سرطان رکتوم کمک کرده است. این نتیجه برای اولین بار در تاریخ به عنوان داروی درمان سرطان توصیف شده است.

در ادامه می‎خواهیم نکات مهمی را در مورد داروی Dostarlimab را بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

مروری بر Dostarlimab ، داروی درمان سرطان

داروی درمان سرطان

طی یک کارآزمایی بالینی که اخیرا صورت گرفته، پزشکان ادعا کردند که با استفاده از دارویی به نام دوستارلیماب، سلول‌های سرطانی را کاملا از بین برده‌‌اند. اگرچه این مطالعه هنوز در مرحله آزمایشی است و لازم است تحقیقات بیشتری در مورد آن صورت گیرد، اما این دارو، در صورت موفقیت، می‌تواند نویدبخش تحولی عظیم در حوزه درمان سرطان باشد.

 Dostarlimab (دوستارلیماب) به عنوان اولین داروی درمان سرطان در طول تاریخ شناخته شده است. این دارو که با نام تجاری Jemperli نیز شناخته می‌شود، متعلق به دسته‌ای از داروهای شناخته شده به عنوان آنتی بادی‌های مونوکلونال (monoclonal antibody) است.

دوستارلیماب یک داروی ایمونوتراپی است که در درمان سرطان آندومتر استفاده می‌شود. اما این اولین بررسی بالینی بود که نشان می‌دهد آیا این دارو در برابر تومورهای سرطان رکتوم نیز موثر است یا خیر.

نتایج اولیه گزارش‌شده تا کنون نشان می‌دهد که این دارو به‌طور شگفت‌آوری مؤثر است.

یکی از ویژگی‌های مهم این دارو، کمترین میزان عوارض جانبی آن است.

درمان استاندارد سرطان رکتوم با جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی می‌تواند  برای افراد سخت باشد. بیماران ممکن است از اختلال عملکرد روده و مثانه، بی‌اختیاری، ناباروری، اختلال عملکرد جنسی و موارد دیگر رنج ببرند. اما این دارو به بیماران کمک کرد تا از اینگونه عوارض جانبی اجتناب کنند.

شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده از دوستارلیماب شامل خستگی، حالت تهوع، اسهال، کم‌خونی، یبوست، استفراغ، درد مفاصل، خارش، بثورات پوستی، تب و کم کاری تیروئید بوده است. در حین تزریق دارو نیز ممکن است واکنش‌های تزریقی رخ دهد.

آیا دوستارلیماب درمانی قطعی است؟

Dostarlimab : داروی درمان سرطان

به گفته محققین، این داروی درمان سرطان، در حال حاضر جایگزینی برای کنترل طولانی مدت سرطان نیست. زیرا رشد مجدد سرطان همچنان ممکن است در تعداد کمی از بیماران که تومور دارند رخ دهد.

 همچنین مشخص نیست که آیا نتایج این مطالعه کوچک که در مرکز سرطان مموریال انجام شده است، قابل تعمیم به جمعیت وسیع تری از بیماران مبتلا به سرطان رکتوم است یا خیر.

اما بهبود موفقیت‌آمیز سرطان که در هر بیمار آزمایشی مشاهده می‌شود ممکن است برای مداخله دارویی سرطان بی‌سابقه باشد. هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که ما نمی‌دانیم، اما با تحقیقات بیشتر ، ممکن است شاهد توسعه نوع جدیدی از درمان سرطان باشیم.

۱۰  نکته در مورد داروی درمان سرطان

۱. کارآزمایی بالینی داروی درمان سرطان، شامل یک گروه از ۱۸ نفره از بیماران بود. همه آن‌ها در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در منهتن ایالات متحده با سرطان رکتوم مبارزه می‌کردند.

۲. در همه بیماران، سرطان رکتوم به صورت موضعی پیشرفته بود. این بدان معناست که تومورها در داخل راست روده و در برخی موارد به غدد لنفاوی گسترش یافته بودند. اما سرطان به سایر اندام‌ها گسترش نیافته بود.

۳. داروی درمان سرطان که با نام دوستارلیماب شناخته می‌شود، به مدت شش ماه برای بیماران تجویز شد. دارو در دوزهای تجویز شده هر سه هفته یکبار به بیماران داده می‌شد.

۴. در پایان کارآزمایی، سرطان از طریق معاینه فیزیکی، آندوسکوپی، توموگرافی گسیل پوزیترون (اسکن PET) و MRI بررسی شد. سرطان در هیچکدام از بیماران مشاهده نشد.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

۵. به گفته نیویورک تایمز، قیمت هر دوز این دارو نزدیک به ۱۱۰۰۰ دلار است.

۶. این داروی درمان سرطان در واقع از طریق مشخص کردن (unmasking) سلول‌های سرطانی، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا این سلول‌‌ها را شناسایی کرده و از بین ببرد.

۷. به کمک این داروی درمان سرطان، بیماران توانستند جلسات دردناک شیمی درمانی و پرتودرمانی را کنار بگذارند.

۸. بیماران تا ۲۵ ماه پس از پایان کارآزمایی، هیچگونه علائمی از عود سرطان و یا عوارضی از دارو را تجربه نکردند.

۹. این مطالعه توسط شرکت دارویی GlaxoSmithKline حمایت مالی شد.

۱۰. Dostarlimab به عنوان داروی درمان سرطان، امید زیادی را در محققین و بیماران به جود آورده است. محققان در حال بررسی هستند که آیا رویکرد ایمونوتراپی آن‌ها می تواند به بیماران مبتلا به سایر تومورها مانند برخی از انواع سرطان معده، پروستات و پانکراس نیز کمک کند یا خیر.

جمع‌بندی

کشف داروی درمان سرطان می‌تواند انقلابی جدید در حوزه پزشکی و دارویی تلقی شود و محققین روز به روز به آن نزدیک‌تر می‌شوند.

Dostarlimab (دوستارلیماب) به عنوان اولین داروی درمان سرطان در طول تاریخ شناخته شده و نتایج اولیه تا کنون نشان می‌دهد که این دارو به‌طور شگفت‌آوری موثر  بوده است.

با وجود اینکه هنوز تحقیقات در حال انجام است و کارآزمایی‌های بالینی بیشتری مورد نیاز است، اما همین خبر خوش کشف داروی درمان سرطان، حتی در مراحل اولیه، می‌تواند امید زیادی برای بسیاری از پزشکان و بیماران ایجاد کند.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا