اخبار پزشکی و آزمایشگاهیسلامت

افراد مبتلا به کووید ۱۹ چه زمانی میتوانند قرنطینه خانگی را ترک کنند؟

ماه‌ها است که بیماری کووید ۱۹ زندگی مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است و از زمان شیوع آن تاکنون (۲۹ تیر ۱۳۹۹-۱۹ جولای ۲۰۲۰) بیش از ۱۴ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

با توجه به تلاش‌های بسیار محققین برای یافتن راهی برای درمان کووید ۱۹، متاسفانه تاکنون هیچ روش درمان موثری برای این بیماری به دست نیامده است و تنها راه جلوگیری از ابتلا به آن رعایت اقدامات بهداشتی و قطع زنجیره انتقال است. در چنین شرایطی، لازم است تا بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا شده و یا مشکوک به ابتلا هستند، بسته به وضعیت سلامتشان، برای مدتی در خانه بمانند و با قرنطینه کردن خود به حفظ سلامت خود و اطرافیانشان کمک کنند.

چالش‌های ساخت واکسن کرونا: واکسن کرونا چه زمانی آماده می‌شود؟
بخوانید

این افراد را به طور کلی می‌توان به دو گروه زیر تقسیم نمود:

  1. افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ که دارای علائم این بیماری هستند
  2. افرادی که نتیجه تست تشخیصی آن‌ها مثبت بوده اما فاقد علائم بیماری‌‌اند

اما سوال این است که چه زمان می‌توان قرنطینه خانگی را پایان داد؟

برای پاسخ به این سوال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، دستورالعملی را برای اتمام خود قرنطینگی ارائه نموده است که راهکارهای موجود در آن تا تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۹ (۱۸ جولای ۲۰۲۰)، به روزترین راهکار ارائه شده در رابطه با این موضوع هستند. باتوجه به محدودیت اطلاعات موجود درباره طیف علائم بالینی بیماری کووید ۱۹ و میزان انتقال ویروس توسط افراد بیمار، این دستورالعمل براساس اطلاعات فعلی تدوین شده و در صورت دسترسی به هرگونه اطلاعات بیشتر، ممکن است اصلاح شود.

شدت بیماری‌زایی (ویرولانس) ویروس کرونای جدید، تحت تاثیر چه عواملی است؟
بخوانید

با توجه به این دستورالعمل، به منظور اینکه بتوان تشخیص داد فرد چه زمانی می‌تواند قرنطینه را ترک کند، دو مورد کلی ارزیابی می‌شوند.

  1. اولین روش به ارزیابی علائم بیماری کووید ۱۹ می‌پردازد. با توجه به اینکه علائم بیماری چه زمانی در فرد بروز کرده و چه مدت طول کشیده تا این علائم بهبود یابد، می‌توان زمان ترک قرنطینه خانگی را ارزیابی نمود.
  2. علاوه‌بر این، انجام آزمایش تشخیص کرونا نیز می‌تواند به تعیین زمان ترک قرنطینه کمک کند.

همانطور که گفته شد، افرادی که در قرنطینه خانگی به سر می‎برند به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند. افرادی که دارای علائم این بیماری هستند و افراد بدون علائمی که تنها نتیجه‌ی تست تشخیص کرونای آن‌ها مثبت بوده است. در ادامه‌ی این مطلب ابتدا به شرح شرایط ترک قرنطینه برای این دو گروه خواهیم پرداخت و در آخر نیز دستورالعمل‌های کلی در رابطه با قرنطینگی خانگی را برای شما مطرح خواهیم نمود.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

بخش ۱: دستورالعمل اتمام قرنطینه برای افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ (افراد دارای علائم)

برای تصمیم‌گیری در رابطه با اتمام دوره‌ی قرنطینه‌ی خانگی افراد مبتلا به کووید ۱۹ و دارای علائم، همانطور که گفته شد می‌توان به دو صورت عمل کرد. ارزیابی علائم و یا انجام آزمایش تشخیص طبی. درصورت تایید شرایط زیر، فرد قادر به اتمام خود قرنطینگی خانگی خواهد بود.

الف: ارزیابی علائم بیماری

  1. حداقل ۱۰ روز از بروز اولین علائم بیماری سپری شده باشد.
  2. حداقل ۱ روز (۲۴ ساعت) از بروز آخرین تب گذشته باشد. توجه داشته باشید که این مورد باید بدون مصرف داروهای تب بُر بررسی شود.
  3. علائم بیماری (به عنوان مثال سرفه و تنگی نفس) بهبود یافته باشد.
تاثیر کرونا بر بارداری و زایمان: راهنمای جامع بارداری در دوران کرونا
بخوانید

ب: آزمایشات تشخیصی

به کمک انجام آزمایشات تشخیصی نیز می‌توان در رابطه با اتمام قرنطینه خانگی اظهار نظر کرد. اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که انجام آزمایشات تشخیصی به در دسترس بودن تجهیزات کافی، ظرفیت آزمایشگاه‌ها و دسترسی همگانی به تست‌های تشخیصی بستگی دارد.

به منظور ارزیابی زمان اتمام قرنطینه از طریق آزمایش، لازم است تا دو آزمایش تشخیص کرونا به صورت متوالی و با فاصله ۲۴ ساعت از هم صورت گیرد. چنانچه نتیجه‌ی دو آزمایش انجام شده بر روی نمونه‌های گرفته شده از دستگاه تنفسی فرد منفی باشد، شخص قادر به اتمام خود قرنطینگی خانگی خواهد بود.

لازم به ذکر است که نمونه‌های جمع‌آوری شده باید مطابق با دستورالعمل‌ انجام تست تشخیصی کووید ۱۹ جمع‌آوری شده باشند.

در رابطه با نحوه‌ی انجام تست تشخیص کووید ۱۹ و آزمایش پادتن‌شناسی ویروس کرونا مقالاتی جامع آماده کرده‌ایم که شما را به مطالعه از آن‌ها دعوت می‌کنیم.

لازم به ذکر است که جهت اتمام خود قرنطینگی، علاوه‌بر منفی بودن نتیجه هر دو تست، شرایط زیر نیز باید در نظر گرفته شود:

  1. قطع شدن تب بدون مصرف داروهای تب بر
  2. بهبود علائم بیماری مانند سرفه و تنگی نفس

بخش ۲: افرادی که تست تشخیصی کرونای آن‌ها مثبت بوده اما فاقد علائم هستند

چنانچه نتیجه تست تشخیصی کرونا برای فردی مثبت بوده اما فرد فاقد علائم باشد، امکان اتمام قرنطینه در شرایط زیر وجود دارد:

  • گذشت ۱۰ روز از دریافت نتیجه تست مثبت

البته این در صورتی است که پس از نتیجه مثبت تست، هیچگونه علائمی در فرد ظاهر نشده باشد. اما چنانچه پس از مثبت بودن تست تشخیص کرونا، به مرور زمان، علائم بیماری در فرد ظاهر شده باشد، باید بر اساس دستورالعمل‌های ذکر شده در بخش ۱ عمل کرد.

روز جهانی سالمند 2020: محافظت از سالمندان در برابر کووید 19
بخوانید

بخش ۳: ملاحظات کلی

۱- لازم به تاکید است که کلیه دستورالعمل‌های ذکر شده برای اتمام قرنطینگی خانگی، باید در چهارچوب قوانین منطقه‌ای صورت گیرند.

۲- بیماری کووید ۱۹ دارای دوره‌ی نهفتگی است. به این معنا که اگر کسی در تماس مستقیم با فرد مبتلا قرار داشته باشد، ممکن است به بیماری مبتلا شود اما علائم بیماری پس از گذشت مدت زمانی ظاهر خواهند شد. همچنین در دوره‌ی نهفتگی بیماری، احتمال بروز نتیجه‌ی تست کاذب منفی نیز وجود دارد. به همین دلیل ممکن است شرایط اتمام قرنطینه در مورد افرادی که در معرض ابتلا بوده‌اند طولانی‌تر باشد زیرا از زمان آلوده شدن تا بروز بیماری، مدتی طول خواهد کشید.

بیماری کووید 19 باعث ایجاد لخته‌های خونی کشنده می‌شود
بخوانید

به طور کلی، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، ۱۴ روز قرنطینه خانگی را برای افرادی که در تماس مستقیم با افراد مبتلا بوده‌اند، توصیه می‌کند.

۳- دستورالعمل ذکر شده تا حد زیادی از شیوع ثانویه بیماری کووید ۱۹ جلوگیری خواهد کرد زیرا چنانچه فردی پس از ابتلا به این بیماری به طور کامل بهبود یابد، احتمال انتقال بیماری از وی به افراد دیگر بسیار کم خواهد بود.

۴- نکته بسیار مهم: زمان قرنطینه لازم است برای دو گروه از افراد طولانی‌تر شود:

الف: کادر درمان که مستقیما با افراد مبتلا در تماس بوده‌اند

ب: افرادی که دارای شرایط خاصی مانند ضعف سیستم ایمنی هستند و ممکن است به مدت طولانی‌تری ناقل بیماری باقی بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا