سلامت

ایدز و بارداری: جلوگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد بعد از وضع حمل

نکات کلیدی

  • نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به HIV نیاز است تا ۴ الی ۶ هفته بعد از زایمان داروی زیدوودین[۱] مصرف نماید. داروهای HIV از نوزاد در برابر عفونت ناشی از هرگونه ویروس HIV احتمالی که در زمان زایمان وارد بدن او شده است، محافظت می‌نماید.
  • توصیه می‌شود نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به HIV، تست تشخیص HIV را در سه نوبت و در بازه‌های ۱۴ الی ۲۱ روزگی، ۱ الی ۲ ماهگی و ۴ الی ۶ ماهگی انجام دهند.
  • برای اطمینان از عدم ابتلای نوزاد به HIV، نیاز است تا حداقل نتایج ۲ تست از ۳ تست انجام شده، منفی باشد. اولین نتیجه‌ی منفی باید مربوط به تستی باشد که بین ۱ الی ۲ ماهگی از نوزاد به عمل می‌آید و دومین نتیجه‌ی منفی نیز باید مربوط به تستی باشد که بین ۴ الی ۶ ماهگی نوزاد انجام می‌شود. همچنین برای اطمینان از ابتلای نوزاد به HIV، نیاز است تا جواب ۲ آزمایش مثبت باشد.
  • اگر مشخص شود که نوزاد مبتلا به HIV است، نیاز است تا به جای زیدوودین از ترکیبی از داروهای HIV استفاده نماید. داروهای HIV به کودکان مبتلا به HIV کمک می‌کنند تا زندگی سالم‌تری داشته باشند.
  • به دلیل آنکه HIV می‌تواند از طریق شیر مادر منتقل شود، زنان مبتلا به HIV نباید با شیر خود نوزادان را تغذیه نمایند. در اینگونه موارد شیر خشک می‌تواند جایگزینی مناسب برای شیر مادر باشد.
هر آنچه لازم است در مورد ویروس ایدز (HIV) بدانید
بخوانید

آیا بعد از زایمان، نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV، نیاز است تا دارو مصرف نمایند؟

نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV، ظرف ۶ الی ۱۲ ساعت بعد از تولد، نیاز است تا داروی زیدوودین مصرف نمایند. (در بعضی از شرایط ممکن است نیاز باشد که نوزاد علاوه‌بر زیدوودین داروهای HIV دیگری نیز مصرف نماید). داروهای HIV از نوزاد در برابر عفونت ناشی از هرگونه ویروس احتمالی که ممکن است در حین زایمان به نوزاد منتقل شده باشد، محافظت می‌نماید.

مصرف داروهای HIV و انجام دیگر راهکارها قبل و بعد از زایمان نوزاد، به طرز چشمگیری نرخ انتقال HIV از مادر به جنین را کاهش داده است. هر ساله کمتر از ۲۰۰ نوزاد مبتلا به HIV در ایالات متحده‌ی آمریکا به دنیا می‌آیند.

ایدز و بارداری: جلوگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد
بخوانید

نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به HIV، تا چه مدتی نیاز است زیدوودین مصرف نماید تا از عدم انتقال HIV از مادر به نوزاد اطمینان حاصل شود؟

به‌طور کلی، نوزادان متولد از مادران مبتلا به HIV، از ۴ الی ۶ ماهگی نیاز است تا زیدوودین مصرف نماید.

بعد از اتمام دوره‌ی ۴ الی ۶ هفته‌ی مصرف زیدوودین، نیاز است به نوزاد دارویی با نام سولفامتوکسازول[۲] (تریمتوپریم[۳]) داده شود. داروی تریمتوپریم مانع از بروز پنوموسیستیس جیرووسی پنومونی[۴] که نوعی ذات‌الریه است که در اشخاص مبتلا به HIV میتواند بروز کند، می‌شود. اگر تست‌های تشخیص HIV نشان دهد که نوزاد به HIV آلوده نیست، خوراندن داروی تریمتوپریم به او متوقف می‌شود.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

چه زمانی نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV، نیاز است تا تست تشخیص HIV بدهند؟

معمولا نوزادان متولد از مادران مبتلا به HIV در ۳ نوبت و در زمان‌های ۱۴ الی ۲۱ روزگی، ۱ الی ۲ ماهگی و ۴ الی ۶ ماهگی نیاز است تا تست تشخیص HIV بدهند.

برای تشخیص قطعی ابتلا و یا عدم ابتلای نوزاد به HIV، نیاز است تا ۲ تست از ۳ تست صورت گرفته، یک جواب داشته باشند. (برای مثال ۲ تست مثبت و یا ۲ تست منفی باشند).

  • برای اطمینان از آن‌که تست تشخیص HIV نوزاد منفی است (نوزاد مبتلا نیست): جواب حداقل ۲ تست از ۳ تست صورت گرفته، باید منفی باشد. اولین نتیجه‌ی منفی باید مربوط به تستی باشد که بین ۱ الی ۲ ماهگی از نوزاد به عمل می‌آید و دومین نتیجه‌ی منفی نیز باید مربوط به تستی باشد که بین ۴ الی ۶ ماهگی نوزاد انجام می‌شود.

  • برای اطمینان از آن‌که تست تشخیص HIV نوزاد مثبت است (نوزاد مبتلا است): نتیجه‌ی ۲ تست تشخیص HIV باید مثبت باشد. اگر تست‌ها نشان دهند که نوزاد آلوده به HIV است، باید به جای زیدوودین، ترکیبی از داروهای HIV به او خورانده شود. (که به این روش، درمان ضدرتروویروسی[۵] می‌گویند). درمان ضدرتروویروسی باعث می‌شود که افراد مبتلا به HIV طول عمر بیشتر و زندگی سالم‌تری داشته باشند.
ایدز و بارداری: داروهای HIV در طول مدت بارداری و زایمان
بخوانید

مراحل دیگر مراقب از نوزاد در برابر ویروس HIV چیست؟

به دلیل آن‌که ویروس HIV می‌تواند از طریق شیر مادر نیز منتقل شود، در ایالات متحده‌ی آمریکا مادران مبتلا به HIV از تغذیه‌ی نوزاد با شیر خود منع شده‌اند و به جای آن باید از شیر خشک استفاده نمایند.

 گزارش‌هایی وجود دارد که از انتقال ویروس HIV به نوزاد از طریق مصرف غذای از پیش جویده شده[۶] حکایت دارد. به همین دلیل به منظور محافظت از نوزاد و پیشگیری از انتقال HIV، کودک را نباید با غذای پیش جویده شده تغذیه کرد.

واژه‌نامه:

Trimethoprim [۳] sulfamethoxazole [۲] Zidovudine [۱]
Pre-chewed food [۶] (ART)Antiretroviral therapy [۵] Pneumocystis jiroveci pneumonia [۴]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا