سلامت

روز جهانی هپاتیت: با انواع هپاتیت بیشتر آشنا شویم

حتما تاکنون درباره‌ی بیماری هپاتیت شنیده‌اید و اسامی گونه‌های شایع آن، یعنی هپاتیت نوع B، A و C به گوشتان خورده است. اما جالب است بدانید که بیماری هپاتیت انواع دیگری نیز دارد که برخی از آن‌ها مسری و بعضی دیگر غیر مسری هستند.

به‌طور کلی بیماری هپاتیت به دو دسته‌ی هپاتیت عفونی (ویروسی) و هپاتیت غیرعفونی تقسیم می‌شود. از جمله انواع هپاتیت عفونی میتوان به هپاتیت نوع C، B، A، D و E اشاره کرد. هپاتیت الکلی و هپاتیت خود ایمنی نیز ازجمله انواع غیرعفونی هپاتیت محسوب می‌شوند که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و جامعه نسبت به آن‌ها شناخت کافی ندارد. به همین منظور و با هدف افزایش آگاهی جامعه، سازمان بهداشت جهانی ([۱]WHO)  و ارگان‌های مرتبط، روز ۲۸ام ماه جولای (ششم مرداد) مصادف با سالروز تولد دکتر برانچ بلومبرگ[۲] (کاشف ویروس هپاتیت B و روش‌های تشخیص و درمان این بیماری) را به عنوان روز جهانی هپاتیت نامگذاری کرده‌اند.

روز جهانی بیماری های نادر: شایع‌تر از چیزی که تصور می‌شوند
بخوانید

هدف از این روز، ایجاد یک فرصت برای آموزش و بالابردن سطح دانش افراد جامعه، آشنا شدن آن‌ها با انواع هپاتیت عفونی و غیرعفونی به‌عنوان یک بیماری تهدید کننده‌ی سلامت جهانی و همچنین حفظ سلامت یکی از حیاتی‌ترین اعضای بدن یعنی کبد است. در روز جهانی هپاتیت، علاوه‌بر افزایش میزان آگاهی نسبت به انواع مختلف بیماری هپاتیت و روش‌های انتقال آن، بر جلوگیری از ابتلا به این بیماری و کنترل آن و افزایش واکسیناسیون نیز تاکید می‌شود. در واقع هدف اصلی در این روز حذف بیماری هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ است.

از سال ۲۰۱۱، سازمان بهداشت جهانی، هر ساله شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرد.

در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شعار انتخاب شده برای روز جهانی هپاتیت به‌ترتیب “سرمایه‌گذاری برای حذف هپاتیت [۳]” و ” آینده‌ای عاری از هپاتیت [۴]” بوده است. همچنین این سازمان شعار روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱ را “هپاتیت صبر نمی‌کند [۵]” اعلام کرده است.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

روز جهانی هپاتیت فرصتی مغتنم است تا تمامی دست اندرکاران این حوزه با همکاری سیاست‌گذاران، متخصصان حوزه‌ی سلامت، صنایع، رسانه‌ها و عموم مردم نسبت به حذف بیماری هپاتیت و ریشه‌کن کردن آن تا سال ۲۰۳۰ اقدامات مفیدی انجام دهند.

به مناسبت روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، مقاله‌ای جامع در مورد این بیماری و انواع عفونی و غیرعفونی آن تهیه کرده‌ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

میزان شیوع بیماری هپاتیت

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود ۳۲۵ میلیون نفر در جهان به بیماری هپاتیت ویروسی مبتلا هستند که مبتلایان به بیماری هپاتیت نوع  B و C حدود ۹۰% این افراد را تشکیل می‌دهند.

هر آنچه لازم است در مورد ویروس ایدز (HIV) بدانید
بخوانید

هپاتیت نوع B و C هر ساله باعث مرگ بیش‌ از ۱/۳ میلیون نفر در جهان می‌شود که این آمار از میزان مرگ و میر در اثر ویروس ایدز (HIV)، بیماری سل و مالاریا نیز بیش‌تر است. طی یک اقدام جهانی نسبت به حذف بیماری هپاتیت در جهان، واکسن و درمان‌های موثری جهت بهبود و پیش‌گیری از ابتلا به هپاتیت نوع B و C ایجاد شده است. با این وجود، در حال حاضر ۲۹۰  میلیون نفر از افراد آلوده، از بیماری خود مطلع نیستند و همین امر باعث می‌شود تا میزان انتقال این بیماری به افراد دیگر نیز افزایش یابد. متاسفانه چنانچه این بیماری به‌موقع تشخیص داده نشود و درمان مناسب آن صورت نگیرد، بیماری هپاتیت پیشرفت کرده و باعث بروز مشکلات سلامتی و در نهایت سرطان کبد و بیماری‌های کشنده‌ی مرتبط با کبد خواهد شد.

روز جهانی مبارزه با بیماری مالاریا: در رابطه با بیماری مالاریا بیشتر بدانیم
بخوانید

همه‌چیز درباره‌ی بیماری هپاتیت

بیماری هپاتیت عموما به دوصورت عفونی و غیرعفونی افراد را مبتلا می‌کند که در هر دو مورد، عملکرد کبد، (شامل تصفیه‌ی خون، ذخیره‌سازی ویتامین‌ و تولید هورمون‌ها) تحت تاثیر قرار می‌گیرد. نوع عفونی این بیماری که به هپاتیت ویروسی[۶] معروف است، در اثر ویروس ایجاد می‌شود. در صورتی‌که عواملی مانند استفاده از داروها، مواد مخدر، الکل و دیگر سموم در بروز نوع غیرعفونی این بیماری موثر هستند. بیماری هپاتیت خودایمنی که با نام  هپاتیت اتوایمیون[۷] نیز شناخته می‌شود، یک نوع از هپاتیت غیرعفونی است که به دلیل ترشح پادتن علیه کبد در بدن ایجاد می‌شود. بیماری هپاتیت ویروسی انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها حاد[۸] بوده و بدون ایجاد هیچ مشکل خاصی و پس از یک مدت زمان کوتاه برطرف می‌شوند اما برخی از انواع آن، به ویژه هپاتیت نوع B و C، می‌توانند مزمن[۹] باشند و در طولانی مدت باعث بروز سیروز[۱۰] کبدی، از بین رفتن عملکرد کبد و در برخی موارد منجر به سرطان کبد ‌شوند.

هپاتیت حاد عموما علائم قابل تشخیصی ندارد. بنابراین ممکن است فرد متوجه ابتلا به آن نشود. اما علائم این بیماری در صورت تشدید شامل اسهال، تب خفیف، درد عضلات و مفاصل، دمای بالای بدن، احساس بیمار بودن، احساس خستگی غیرمعمولی و مفرط، از دست دادن اشتها، درد شکم، ادرار تیره رنگ، مدفوع خاکستری رنگ، خارش پوست و زرد بودن پوست و چشم‌ها (که می‌تواند نشانه‌ی بیماری زردی نیز باشد)، می‌شوند.

در مراحل پیشرفته‌تر بیماری هپاتیت، ممکن است علائم زیر در فرد مبتلا ظاهر شود:

  • زردی
  • ورم پا و ورم قوزک پا
  • گیجی
  • وجود خون در مدفوع و یا استفراغ
علائم و نشانه‌های بیماری هپاتیت

بیماری هپاتیت دارای انواع مختلفی است که عوامل متفاوتی در بروز آن تاثیر دارند. اما ۸ نوع ویروس در ایجاد هپاتیت ویروسی موثر هستند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

از جمله شایع‌ترین انواع هپاتیت می‌توان به هپاتیت‌های نوع B ،A و C اشاره کرد که بیش‌ترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند. البته انواع نادرتری از این بیماری نیز در جهان یافت شده‌است که با نام هپاتیت ویروسی نوع F، E،D و G شناخته می‌شوند.

نکته‌ای که باید بدان توجه داشت آن است که حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد مبتلایان به هپاتیت عفونی، در هیچکدام از انواع هفت‌گانه‌ی هپاتیت نام برده شده در بالا جای نمی‌گیرند. به همین دلیل دانشمندان حدس می‌زنند دیر یا زود هپاتیت نوع H نیز کشف شود.

ویروس هپاتیت HAV[11]) A) 

روش انتقال ویروس هپاتیت A

هپاتیت A یک بیماری ویروسی است که از طریق تماس مدفوع شخص آلوده با غذاها و یا نوشیدنی‌هایی که اشخاص سالم از آن استفاده می‌کنند، منتقل می‌شود. به‌طور مثال زمانی‌که فرد آلوده پس از استفاده از سرویس بهداشتی دست‌های خود را نشسته باشد، تماس او با خوراکی‌ها، باعث انتقال بیماری به سایر افراد خواهد شد. این بیماری همچنین از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل می‌شود.

 هپاتیت نوع  A در کشورهایی که بهداشت ضعیفی دارند بسیار شایع است. این نوع هپاتیت عموما حاد بوده و پس از چند ماه برطرف می‌شود اما در برخی موارد می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی زندگی افراد را به خطر بیندازد.

هیچ درمان مشخصی برای هپاتیت نوع A وجود ندارد اما می‌توان علائم آن ‌را که شامل درد، حالت تهوع و خارش است، تسکین داد.

جهت پیش‌گیری از بروز این بیماری در مواردی که افراد در معرض عفونت بوده و یا قصد سفر به کشورهایی را دارند که این بیماری در آن‌ها شایع است (مانند آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی، شبه قاره‌ی هند و اروپای شرقی) واکسینه شدن، توصیه می‌شود.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

ویروس هپاتیت Bء([۱۲]HBV)

هپاتیت B یکی دیگر از انواع بیماری هپاتیت است. ویروس این بیماری در تمامی خون شخص بیمار پخش شده و معمولا از طریق مادر باردار به فرزند منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند از طریق آمیزش جنسی، بزاغ فرد آلوده، استفاده‌ی مشترک از لوازم بهداشتی شخصی مانند مسواک و تیغ‌های یکبار مصرف و یا مصرف مواد مخدر توسط سوزن مشترک نیز منتقل شود.

اکثر افراد بالغی که به بیماری هپاتیت نوع B مبتلا هستند، پس از چند ماه به‌طور کامل درمان می‌شوند و این ویروس از بدن آن‌ها خارج می‌شود. همچنین لازم است این افراد برای جلوگیری از بروز آسیب‌های کبدی از مصرف الکل بپرهیزند.

اما در مورد نوزادان و کودکان آلوده، ممکن است بیماری هپاتیت نوع B مزمن بوده و باعث سیروز و سرطان کبد ‌شود.

باید توجه داشت که نوع مزمن این بیماری را می‌توان توسط بررسی منظم کبد و داروهای ضد ویروسی، کنترل و درمان کرد.

چه افرادی در معرض ابتلا به هپاتیت نوع B قرار دارند

عموما افرادی که از داروهای تزریقی استفاده می‌کنند، افراد دیالیزی، کودکانی که مادران آن‌ها هنگام بارداری به این نوع از هپاتیت مبتلا بودند و افرادی که قصد سفر به کشورهایی را دارند که این عفونت در آن‌ها شایع است در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت نوع B قرار دارند و واکسیناسیون جهت کاهش خطر ابتلا به این بیماری در این اشخاص توصیه می‌شود. در سال ۲۰۱۷ واکسن بیماری هپاتیت نوع B جزء برنامه‌های ایمنی جهان قرار گرفت تا خطر ابتلا به این بیماری در تمامی کودکان جهان کاهش یابد.

سیفتی باکس های شرکت پل ایده آل پارس

همچنین پرسنل بخش درمان نیز از جمله افرادی هستند که در معرض ابتلا به هپاتیت نوع B قرار دارند. این افراد عموما در حین کار از ابزارهای تیز و برنده مانند سرنگ‌ استفاده می‌کنند و در معرض خطر جراحت توسط این ابزار قرار دارند. از جمله اقداماتی که در جلوگیری از بروز این مشکلات موثر است، استفاده از ظروفی ایمن به نام سیفتی‌باکس است که باعث جمع‌آوری ایمن سوزن سرنگ‌ها شده و به این ترتیب امکان بروز جراحت توسط سوزن را کاهش می‌دهد. این امر در کاهش ابتلا به بیماری هپاتیت بسیار موثر است.

روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی
بخوانید
آمپول بازکن های شرکت پل ایده آل پارس

علاوه‌بر این مسئله، ممکن است این افراد هنگام باز کردن سر آمپول، دچار جراحت و آسیب شوند. این جراحت می‌تواند سلامت فرد را تهدید کرده و یکی از راه‌های ورود و انتقال بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت (از طریق تماس با مواد آلوده و عفونی) به بدن او باشد. به همین سبب پرسنل بخش درمان باید به این مسئله دقت کنند و هنگام باز کردن سر آمپول از لوازم ایمنی مانند آمپول‌بازکن‌ها استفاده نمایند. آمپول بازکن وسیله‌ای یک‌بار مصرف، ساده و کارآمد است که جهت شکستن ایمن سر آمپول و انتقال بی‌خطر قسمت شکسته شده به درون سیفتی باکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویروس هپاتیت HCV[13]) C)

هپاتیت نوع C شایع‌ترین نوع هپاتیت در انگلستان شناخته شده است و معمولا توسط تماس خونی با شخص آلوده، منتقل می‌شود. استفاده از سرنگ مشترک در بین افراد معتاد و تزریق دارو به‌صورت نا ایمن، خال‌کوبی و حجامت در مکان‌های غیربهداشتی و روابط جنسی پرخطر دلایل اصلی انتقال این بیماری هستند. توجه کنید که هپاتیت از طریق سرفه، عطسه، بغل کردن، شیر دادن به نوزادان و گزیده شدن توسط حشرات منتقل نمی‌شود.

بیماری هپاتیت نوع C علائم قابل تشخیصی ندارد و یا علائم آن مشابه با آنفلانزا هستند. بنابراین اغلب افراد از وجود این بیماری در خود اطلاعی ندارند.

حدود ۲۵% مبتلایان به هپاتیت نوع C کاملا بر بیماری خود غلبه کرده و درمان می‌شوند اما این بیماری می‌تواند مدت زمان زیادی در بدن سایر افراد باقی مانده و به نوع مزمن تبدیل ‌شود. در حال حاضر حدود ۹۰% افراد مبتلا به نوع مزمن این بیماری توسط استفاده از داروهای خوراکی و قرص‌ها طی ۸ الی ۱۲ هفته درمان شده‌اند. متاسفانه هنوز هیچ‌گونه واکسنی برای بیماری هپاتیت نوع C یافت نشده‌است.

ویروس هپاتیت HDV[14]) D)

بیماری هپاتیت نوع D از طریق ویروس هپاتیت D ایجاد می‌شود و این ویروس برای این‌‌که بتواند در بدن باقی بماند به ویروس هپاتیت B نیازمند است. بنابراین این نوع از بیماری هپاتیت، تنها در افرادی که به هپاتیت نوع B مبتلا هستند بروز می‌کند. هپاتیت نوع D از طریق تماس خونی و آمیزش جنسی به افراد سالم منتقل می‌شود و بیش‌تر در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی شایع است.

ابتلا به بیماری مزمن هپاتیت B و  D ممکن است منجر به سیروز و سرطان کبد شود.

به‌طور کلی هیچ واکسنی برای بیماری هپاتیت نوع D وجود ندارد اما واکسن هپاتیت نوع B می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند.

ویروس هپاتیت HEV[15]) E)

ویروس هپاتیت نوع E عموما از طریق مصرف غذاها و گوشت خام یا نیم‌پز حیوانات (مانند گوشت و سیرابی خام و یا گوشت نیم‌پز خوک، گوشت گراز وحشی و گوشت گوزن) به بدن افراد منتقل می‌شود. این نوع از بیماری هپاتیت حاد بوده و به درمان خاصی نیاز ندارد. اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است بسیار جدی و خطرناک باشد.

می‌توان خطر ابتلا به هپاتیت E را  با رعایت اقدامات بهداشتی مرتبط با آب و غذا، به خصوص در هنگام سفر به کشورهایی که این بیماری در آن‌ها شایع است، کاهش داد.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

هپاتیت الکلی

هپاتیت الکلی معمولا در اثر استفاده‌ی افراطی و طولانی مدت از الکل ایجاد می‌شود. علائم هپاتیت الکلی عموما غیرقابل تشخیص هستند اما این بیماری به‌طور ناگهانی منجر به ایجاد زردی و یا نارسایی کبد خواهد شد.

با کم کردن میزان مصرف الکل، می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد و یا آن را درمان کرد. اما در صورتی‌که از مصرف الکل اجتناب نشود، این نوع از بیماری هپاتیت به سیروز و سرطان کبد منجر خواهد شد.

هپاتیت خودایمنی

هپاتیت خودایمنی که با نام هپاتیت اتوایمیون نیز شناخته می‌شود، یکی از علل بروز هپاتیت مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن با ترشح پادتن‌هایی به کبد حمله می‌کند. این امر به کبد آسیب می‌رساند و در نهایت منجر به از کار افتادگی آن می‌شود.

داروهایی که برای درمان این نوع از بیماری هپاتیت استفاده می‌شوند، سیستم ایمنی بدن را از کار انداخته و عفونت را کاهش می‌دهند. هنوز هیچ‌گونه دلیلی برای بروز این بیماری و یا جلوگیری از ابتلا به آن پیدا نشده است.

بیماری هپاتیت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد بیماری هپاتیت معمولا علائم قابل تشخیص و واضحی ندارد. بنابراین جهت اطلاع از مبتلا بودن به این بیماری لازم است تا آزمایشاتی انجام شوند. این بیماری طی انجام آزمایشات و مراحل زیر تشخیص داده خواهد شد.

• بررسی سوابق و تست فیزیکی

جهت تشخیص این بیماری، ابتدا لازم است تا پزشک سوابق و پیشینه‌ی افراد را جهت تعیین عوامل خطر ابتلا به بیماری هپاتیت عفونی و غیرعفونی بررسی کند.

علاوه‌بر این، یکسری آزمایشات فیزیکی شامل فشار دادن شکم (بطن) جهت بررسی هرگونه درد و یا حساسیت و اطلاع از بزرگ شدن کبد توسط پزشک انجام ‌می‌شوند. زرد بودن رنگ پوست و چشم‌ها نیز باید در مورد مراجعه‌کنندگان بررسی شود.

• آزمایش عملکرد کبد

در این مرحله از تشخیص بیماری هپاتیت، نمونه‌ی خون افراد جهت بررسی عملکرد کبد مورد آزمایش قرار می‌گیرد. هرگونه نتیجه‌ی غیرعادی در این آزمایشات ممکن است اولین نشانه‌ی وجود مشکل در کبد فرد باشد، به‌خصوص اگر در تست‌های فیزیکی اولیه هیچ‌گونه اثری از علائم این بیماری دیده نشود. اگر در آزمایشات انجام شده میزان آنزیم کبدی بالا باشد، یعنی کبد فرد دچار مشکل بوده و عملکرد خوبی ندارد.

• آزمایشات خون

اگر نتیجه‌ی آزمایش کبد غیرعادی باشد، در مرحله‌ی بعدی، آزمایشات دیگری جهت بررسی وجود ویروس‌های ایجاد کننده‌ی بیماری هپاتیت انجام می‌شوند. همچنین در این آزمایشات وجود پادتن‌هایی که باعث بروز بیماری هپاتیت خودایمنی می‌شوند نیز بررسی خواهد شد.

• استفاده از اولتراسوند (امواج مافوق صوت)

در روش اولتراسوند از امواج اولتراسونیک جهت ایجاد یک تصویر از شکم و ارگان‌های مرتبط با آن استفاده می‌شود و به همین دلیل بررسی کبد و اندام‌های اطراف آن برای پزشک راحت‌تر خواهد شد. این تصویر نشان‌دهنده‌ی مایع درون شکم، آسیب‌های وارد شده به کبد و یا بزرگ شدن آن، تومورهای کبد و وضعیت غیرعادی کیسه‌ی صفرا است.

• بیوپسی کبد[۱۶] (نمونه‌برداری از کبد)

بیوپسی کبد یک مرحله‌ی پیشرفته جهت تشخیص بیماری هپاتیت است که در آن پزشک قسمتی از بافت کبد را جدا کرده و مورد آزمایش قرار می‌دهد. این امر توسط یک سوزن انجام شده و نیازی به جراحی ندارد.

توصیه‌هایی جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت

 در واقع علت اصلی بروز بیماری هپاتیت ویروسی، عدم رعایت بهداشت است. بنابراین لازم است تا نکات بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری بررسی شوند.

یکی از روش‌های اصلی جلوگیری از ابتلا به هپاتیت نوع A و E رعایت بهداشت است. لازم است بدانید که هنگام سفر به کشورهای در حال توسعه باید از مصرف آب‌ و یخ روستاها، گوشت خام و یا نیم‌پز، میوه‌های شسته ‌نشده و سبزیجات خام بپرهیزید.

به طور کلی جهت پیشگیری از هپاتیت نوع A و E موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • دست‌های خود را مرتب بشویید و قبل از استحمام، از تمیز بودن صابون مطمئن شوید.
  • حتما مواد غذایی که تازه پخته شده‌اند را مصرف کنید.
  • از بطری‌های آب‌ آشامیدنی استفاده کنید و حتما قبل از استفاده از آب روستاها، آن را بجوشانید.
  • اگر در مناطقی هستید که بهداشت ضعیفی دارند، حتما میوه‌ها را پوست بکنید.
  • قبل از استفاده از سبزیجات خام، از نحوه‌ی شست‌و‌شوی صحیح آن‌ها مطمئن شوید و درغیر این صورت آن‌ها را استفاده نکنید.
  • توجه داشته باشید که حتما قبل از سفر به مناطقی که این بیماری در آن‌ها شایع است، واکسینه شوید.

ویروس هپاتیت نوع C ،B و D از طریق تماس با خون آلوده منتقل می‌شوند و جهت جلوگیری از ابتلا به آن‌ها لازم است موارد زیر رعایت شوند.

  • حتما از روابط جنسی پرخطر اجتناب کنید.
  • هرگز از سوزن‌های مشترک جهت تزریق دارو یا مصرف مواد مخدر استفاده نکنید.
  • از استفاده‌ی لوازم بهداشت شخصی مانند مسواک، تیغ‌های یکبار مصرف و لوازم مانیکور سایر افراد جدا خودداری کنید.
  • هنگام خال‌کوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش و پیرسینگ بدن حتما مطمئن شوید که لوازم این‌کار کاملا بهداشتی هستند.
  • اگر در معرض ابتلا به این بیماری هستید، حتما واکسینه شوید.

همان‌طور که در موارد بالا نیز ذکر شد، استفاده از واکسن‌ می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به هپاتیت بسیار موثر باشد.

امروزه، واکسن‌هایی جهت جلوگیری از ابتلا به هپاتیت نوع A و  B وجود دارد. همچنین درحال حاضر، پزشکان در حال تولید و توسعه‌ی واکسن هپاتیت نوع C هستند.

عوارض ابتلا به بیماری هپاتیت

اثر بیماری هپاتیت بر روی کبد

بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن نوع B  و C به مشکلات سلامتی بیش‌تری دچار می‌شوند. این دو ویروس عموما عملکرد کبد را به شدت تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های مزمن کبدی، سیروز و سرطان کبد در افراد آلوده می‌شوند.

عملکرد نامناسب کبد، در نهایت باعث نارسایی کبد در بیماران می‌شود که عوارض زیر را به دنبال خواهد داشت.

  • اختلالات خون‌ریزی‌دهنده [۱۷]
  • افزایش مایع درون شکم که به آسیت[۱۸] (آب‌آوردگی شکم) معروف است
  • پرفشاری ورید پورت[۱۹]( افزایش فشار خون رگ‌هایی که به کبد می‌روند)
  • نارسایی کلیه
  • آنسفالوپاتی کبدی[۲۰]( افزایش اسیدهایی مانند آمونیاک که موجب کاهش عملکرد مغز شده و ضعف، از دست دادن حافظه و کاهش توانایی ذهن را به دنبال دارد)
  • هپاتوسلولار کارسینوما[۲۱]( یک نوع سرطان کبد)
  • خطر مرگ
بیماری هموفیلی: اختلال خونریزی دهنده‌ی ارثی
بخوانید

باید به‌خاطر داشت، افرادی که به هپاتیت نوع B و C مبتلا هستند باید از مصرف الکل خودداری کنند زیرا این مسئله باعث وخیم‌تر شدن بیماری‌های کبدی می‌شود. همچنین یکسری از داروهای درمانی ممکن است عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین لازم است افراد آلوده به هپاتیت نوع B و  C قبل از مصرف هرگونه داروی جدیدی با پزشک خود مشورت کنند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بیماری هپاتیت عموما یک بیماری ویروسی است که اکثر افراد مبتلا به آن، هیچ اطلاعی از ابتلای خود به این بیماری ندارند. این بیماری با آسیب رساندن به کلیه‌ها، سالیانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشد. این درصورتی است که به لطف پیشرفت‌های پزشکی اخیر، داروها و واکسن‌هایی جهت درمان و جلوگیری از بروز این بیماری کشف شده است.

بیماری هپاتیت در یک نگاه

وضعیت بیماری هپاتیت در جهان
اینفوگرافی بیماری هپاتیت
اینفوگرافی هپاتیت
گیف تبلیغی سیفتی باکس های پل ایده آل پارس

نگاهی اجمالی بر مطالب گفته شده

  • هر ساله به مناسب روز جهانی هپاتیت در ۲۸ ام ماه جولای که مصادف با ششم مرداد است، اقداماتی جهت پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هپاتیت صورت می‌گیرد.
  • شعار روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، “هپاتیت صبر نمی‌کند ” انتخاب شده است.
  • بیماری هپاتیت دارای انواع مختلفی است که نوع B و C آن، آمار بیش‌تری از مبتلایان را به خود اختصاص داده و هرساله باعث مرگ ۱/۳ میلیون نفر در جهان می‌شوند.
  • بیماری هپاتیت ممکن است پس از یک دوره‌ی کوتاه کاملا برطرف شود که به آن نوع حاد بیماری می‌گویند اما در برخی انواع آن و به‌ویژه نوع B و C، ممکن است این بیماری مزمن شود که عوارض بسیار خطرناکی دارد.
  • بیماری هپاتیت عموما در اثر عدم رعایت بهداشت، مصرف مواد مخدر توسط سوزن مشترک، روابط جنسی پرخطر و یا از طریق مادران باردار مبتلا به این بیماری منتقل می‌شود.
  • افراد زیادی مانند پرسنل بخش بهداشت و درمان، افرادی که از داروهای تزریقی استفاده می‌کنند و افرادی که قصد سفر به کشورهایی را دارند که هپاتیت در آن‌ها شایع است، در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت قرار دارند.
  • گاهی اوقات بیماری هپاتیت ممکن است علائمی مانند زردی چشم و پوست، حالت تهوع و ادرار تیره‌رنگ داشته باشد.
  • هپاتیت‌های نوع A و B دارای واکسن هستند که در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر عمل می‌کنند.
  • تشخیص بیماری هپاتیت در اکثر موارد تنها با انجام آزمایش امکان‌پذیر است.
  • بروز بیماری هپاتیت در افراد ممکن است منجر به مشکلات جدی کبدی مانند سیروز و سرطان کبد و حتی مرگ شود.
  • هر ساله به مناسب روز جهانی هپاتیت در ۲۸ ام ماه جولای که مصادف با ششم مرداد است، اقداماتی جهت پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هپاتیت صورت می‌گیرد.
  • شعار روز جهانی هپاتیت ۲۰۲۱، “هپاتیت صبر نمی‌کند” انتخاب شده است.
  • بیماری هپاتیت دارای انواع مختلفی است که نوع B و C آن، آمار بیش‌تری از مبتلایان را به خود اختصاص داده و هرساله باعث مرگ ۱/۳ میلیون نفر در جهان می‌شوند.
  • بیماری هپاتیت ممکن است پس از یک دوره‌ی کوتاه کاملا برطرف شود که به آن نوع حاد بیماری می‌گویند اما در برخی انواع آن و به‌ویژه نوع B و C، ممکن است این بیماری مزمن شود که عوارض بسیار خطرناکی دارد.
  • بیماری هپاتیت عموما در اثر عدم رعایت بهداشت، مصرف مواد مخدر توسط سوزن مشترک، روابط جنسی پرخطر و یا از طریق مادران باردار مبتلا به این بیماری منتقل می‌شود.
  • افراد زیادی مانند پرسنل بخش بهداشت و درمان، افرادی که از داروهای تزریقی استفاده می‌کنند و افرادی که قصد سفر به کشورهایی را دارند که هپاتیت در آن‌ها شایع است، در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت قرار دارند.
  • گاهی اوقات بیماری هپاتیت ممکن است علائمی مانند زردی چشم و پوست، حالت تهوع و ادرار تیره‌رنگ داشته باشد.
  • هپاتیت‌های نوع A و B دارای واکسن هستند که در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر عمل می‌کنند.
  • تشخیص بیماری هپاتیت در اکثر موارد تنها با انجام آزمایش امکان‌پذیر است.
  • بروز بیماری هپاتیت در افراد ممکن است منجر به مشکلات جدی کبدی مانند سیروز و سرطان کبد و حتی مرگ شود.

واژه‌نامه

invest in eliminating hepatitis [۳] Baruch Samuel Blumberg [۲] World Health Organization [۱]
viral hepatitis [۶] Hepatitis can’t wait [۵] Hepatitis Free Future [۴]
chronic [۹] acute [۸] autoimmune hepatitis [۷]
hepatitis B virus [۱۲] hepatitis A virus [۱۱] Cirrhosis [۱۰]
hepatitis E virus [۱۵] hepatitis D virus [۱۴] hepatitis C virus [۱۳]
ascites [۱۸] Bleeding disorders [۱۷] Liver biopsy [۱۶]
Hepatocellular carcinoma [۲۱] Hepatic encephalopathy [۲۰] Portal hypertension [۱۹]

۱- https://www.healthline.com/health/hepatitis

۲- https://www.nhs.uk/conditions/hepatitis

۳- https://www.medicalnewstoday.com/articles/145869.php

۴- https://www.worldhepatitisday.org/wp-content/uploads/2019/02/WHD-report-2018.pdf

۵- https://www.cdc.gov/hepatitis/abc/index.htm

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا