سلامت

چرا در مراقبت‌های بعد از زایمان باید از سیتزبث استفاده کرد؟

احتمالا شما جزو آن دسته افرادی هستید که پیش از زایمان تمام شرایط مورد نیاز برای به دنیا آمدن کودکتان را فراهم کرده‌اید. از خرید انواع و اقسام شامپوهای شست و شوی کودک گرفته تا لباس‌ها، وسایل بازی متنوع و سایر مواردی از این قبیل. اما آیا تا به حال به آسیب‌هایی که ممکن است بعد از زایمان، به بدنتان وارد شود فکر کرده‌اید. آیا برای مراقبت از خود در دوران بعد از زایمان تدبیری اندیشیده‌اید؟

آیا می‌دانید بعد از زایمان ممکن است دردهای زیادی را متحمل شوید؟ برخی از این دردهای رایج را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • دردهایی ناشی از گرفتگی، پارگی و اپیزیوتومی (برش جراحی) در ناحیه پرینه.
  • درد ناشی از کشیدگی‌های ایجاد شده در زایمان.
  • خارش محل بخیه‌ها.
  • درد و خارش ناشی از بواسیر که از عوارض ایجاد شده بعد از زایمان است.

علاوه‌بر آن بعد از زایمان ممکن است پزشک تا مدتی اجازه حمام کردن را به شما ندهد پس برای تسکین دردها و تمیز نگه‌داشتن ناحیه پرینه در این زمان چه باید کرد؟

اگر زایمان شما به روش طبیعی صورت گرفته باشد، دردهای ناحیه پرینه و واژینال حتی بعد از زایمان نیز تا مدتی ادامه خواهند داشت. یکی از موارد مراقبت‌های بعد از زایمان و راه‌های تسکین دردهای ذکر شده در بالا، آب درمانی (هیدروتراپی) با استفاده از سیتزبث است. جهت بهبود انواع بیماری‌ها از سر درد گرفته تا دردهای پروستاتیت از سیتزبث استفاده می‌شود اما در این مقاله به صورت اختصاصی روی استفاده از سیتزبث و تاثیر آن در دوران پس از زایمان تمرکز می‌کنیم چرا که استفاده از سیتزبث در این دوران به عنوان یکی از موثرترین و ایمن‌ترین روش‌های تسریع بهبود، در این عرصه می‌باشد. بنابراین در ادامه مطلب ابتدا به طور مختصر سیتزبث را معرفی می‌کنیم و سپس تاثیر آن بر روند بهبود را بررسی خواهیم‌کرد و نیز در ادامه فواید استفاده از سیتزبث و نحوه استفاده از آن را ذکر می‌کنیم.

چه چیزهایی باید در رابطه با گرفتگی‌های قاعدگی بدانیم؟
بخوانید

سیتزبث چیست؟

سیتزبث (لگن هموروئید) تجهیزی جهت آب درمانی ناحیه پرینه است که به تسکین درد، سوزش و تورم در ناحیه پرینه (ناحیه‌ی میان مقعد تا کیسه‌ی بیضه یا واژن) کمک می‌کند. هیدروتراپی با استفاده از سیتزبث باعث افزایش گردش خون شده و پروسه درمان را کوتاه‌تر می‌کند.

موارد استفاده از سیتز بث

استفاده از سیتزبث در مراقبت‌های پس از زایمان چه تاثیری می‌گذارد؟

همان‌طور که گفته شد استفاده از سیتزبث در مراقبت‌های بعد از زایمان طبیعی توصیه شده است. ممکن است پزشک حین زایمان طبیعی جهت تسهیل زایمان، در ناحیه پرینه یک تا دو سانت برش ایجاد کند و بعد از زایمان آن را بخیه بزند. اگرچه این بخیه‌ها به اندازه بخیه‌های زایمان به روش سزارین عمیق نیست، اما لازم است برای تسریع در روند بهبود آن‌ها مراقبت‌های لازم را انجام دهید. زایمان طبیعی علاوه‌بر موارد ذکر شده عوارض دیگری مانند بواسیر، پارگی پرینیال (Perineal) و … را نیز به همراه دارد. در نتیجه مراقبت‌های بهداشتی پس از زایمان از اهمیت بالایی برخوردار است و استفاده از سیتزبث می‌تواند به تسکین درد و بهبود جراحت شما کمک زیادی کند.

هنگام استفاده از سیتزبث می‌توانید آن را با آب گرم یا سرد، پُر کنید. ممکن است شما برای استفاده از سیتزبث آب سرد را به آب گرم ترجیح دهید. طبق مطالعات معتبر صورت گرفته، آب سرد تاثیر بیش‌تری در تسکین درد دارد. اما پیش از هر اقدامی، این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید و از او مشورت بگیرید.

شقاق مقعد چیست و به چه علت به وجود می‌آید؟
بخوانید

در چه مواقعی می‌توان از سیتزبث استفاده کرد؟

  • استفاده از سیتزبث برای بانوانی که به تازگی زایمان طبیعی داشته‌اند، توصیه می‌شود. حتی اگر زایمان شما به روش طبیعی نبوده است، استفاده از سیتزبث بعد از زایمان می‌تواند یک تجربه‌ی آرامش بخش برای شما باشد بدون آن که به محل جراحی روی شکم، آسیبی وارد شود.
  • استفاده از سیتزبث می‌تواند در تسکین درد و رفع خشکی در ناحیه پرینه بسیار موثر واقع شود. ممکن است پزشک شما بعضی از داروها یا گیاهان دارویی را حین استفاده از سیتزبث به منظور راحتی و آرامش بیش‌تر تجویز کند. به این منظور باید این داروها را در آب درون سیتزبث حل کنید. توجه داشته باشید که استفاده از هر نوع دارویی، حتما باید با تجویز پزشک صورت بگیرد.
  • شما می‌توانید در هر زمان و به صورت مکرر از سیتزبث استفاده کنید. استفاده از سیتزبث می‌تواند بخشی از مراقبت‌های بهداشتی شما به حساب بیاید.

در ادامه فواید دیگر استفاده از سیتزبث را ذکر کرده‌ایم:

گیف معرفی سیتزبث پل ایده آل پارس

فواید استفاده از سیتزبث:

  • تسکین دردهایی مانند اپیزومی یا بواسیر
  • افزایش جریان خون که باعث افزایش سرعت بهبود می‌شود
  • القای حس آرامش
  • پاکسازی ناحیه پرینه
  • تسکین خارش
کیست های بارتولین: علل بروز، شناخت خطرات و راه‌های درمان
بخوانید

در مراقبت‌های بعد از زایمان و هنگام استفاده از سیتزبث به چه نکاتی باید توجه کرد؟

استفاده از سیتزبث خطرات کمی به همراه دارد. به طور کلی سیتزبث یک وسیله ایمن تلقی می‌شود. با این حال پیش از استفاده از سیتزبث به این مسئله توجه داشته باشید که آن را کاملا بشویید. اگر سیتزبث به درستی تمیز نشود، میکروب‌های باقی مانده در آن ممکن است از طریق زخم‌ها یا ‌‌جراحت‌های حاصل از جراحی وارد بدن شوند. به همین جهت خطر آلودگی ناحیه پرینه حین استفاده از سیتزبث وجود دارد.

استفاده از سیتزبث خطرات کمی به همراه دارد. به طور کلی سیتزبث یک وسیله ایمن تلقی می‌شود. با این حال پیش از استفاده از سیتزبث به این مسئله توجه داشته باشید که آن را کاملا بشویید. اگر سیتزبث به درستی تمیز نشود، میکروب‌های باقی مانده در آن ممکن است از طریق زخم‌ها یا ‌‌جراحت‌های حاصل از جراحی وارد بدن شوند. به همین جهت خطر آلودگی ناحیه پرینه حین استفاده از سیتزبث وجود دارد.

توجه داشته باشید چنانچه پس از استفاده از سیتزبث دچار درد یا خارش شدید، استفاده از آن را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

حین استفاده از سیتزبث جهت حفظ آرامش به موارد زیر توجه کنید:

  • هنگام استفاده از سیتزبث، محیط را گرم نگه‌دارید یا قسمت‌هایی از بدن که در آب قرار ندارد را بپوشانید.
  • بعد از زایمان احتمال خون‌ریزی وجود دارد. به همین دلیل حین استفاده از سیتزبث تعدادی دستمال نرم و تمیز را نزدیک خود قرار دهید تا در صورت خون‌ریزی از آن‌ها استفاده کنید (دستمال را به آرامی در محل خون‌ریزی قرار دهید و از کشیدن دستمال روی محل خودداری فرمایید).
  • برای افزایش تاثیرگذاری سیتزبث با مشورت پزشک می‌توانید نمک اپسون و انواع گیاهان دارویی را به آب اضافه کنید.
6 درمان خانگی هموروئید
بخوانید

نحوه استفاده از سیتزبث:

لگن هموروئید

طریقه استفاده از سیتزبث بسیار ساده است. جهت استفاده از سیتزبث ابتدا باید آن را با مواد شوینده تمیز کنید. سپس سیتزبث را روی انواع توالت فرنگی‌های استاندارد قرار داده و درون آن را با آب سرد یا آب گرم پر کنید. (در صورت تجویز پزشک می‌توانید انواع داروهای گیاهی و غیر گیاهی را جهت تسریع روند بهبود، به آب اضافه کنید.) بعد از انجام دادن مراحل بالا می‌توانید به راحتی  به مدت حداقل ۱۵ دقیقه روی آن بنشینید و اجازه دهید تا آب درمانی اثر کند.

بعد از اتمام آب درمانی خود را به آرامی با یک حوله نرم و تمیز خشک کرده و سیتزبث را تخلیه کنید. توجه داشته باشید که بعد از تخلیه سیتزبث آن را با مواد شوینده شسته و خشک کنید. همچنین در صورت امکان توالت فرنگی را نیز با مواد شوینده تمیز کنید.

توجه داشته باشید که حتما پیش از استفاده از سیتزبث، با پزشک خود مشورت کنید.

مقاله جامعی در رابطه با نحوه استفاده از سیتزبث نگارش شده است که می‌توانید با مراجعه با این مطلب به طور کامل با طریقه مصرف سیتزبث آشنا شوید و جزئیات آن را مشاهده کنید.

تسکین در ناحیه لگن و پرینه با آب درمانی
بخوانید

جمع بندی:

مراقبت‌های بعد از زایمان یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. شما برای به دنیا آوردن کودکتان سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اید، اکنون وقت آن است که از خود مراقبت کنید و راه‌هایی که سبب تسریع روند بهبود شما می‌شوند را امتحان کنید. همان‌طور که گفته شد استفاده از سیتزبث یکی از این موارد است.

استفاده از سیتزبث یکی از روش های درمان گرفتگی های قاعدگی است

اگرچه در این دوران نمی‌توانید از خانه خارج شوید، اما استفاده از سیتزبث در خانه، می‌تواند در روند بهبود شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

در این مقاله قصد داشتیم مزایای استفاده از سیتزبث و تاثیرات آن بر روند بهبود شما در دوران پس از زایمان را بیان کنیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا