تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسایر تجهیزات

نکاتی برای خرید انکوباتور شیکردار

پیش‌تر در مقاله‌ای با عنوان ” انکوباتور آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟” اطلاعاتی در رابطه با کاربرد این تجهیز مهم آزمایشگاهی و انواع آن ارائه کردیم.

انکوباتورهای شیکردار یکی از انواع انکوباتورهای آزمایشگاهی هستند که برای انکوباسیون و هم‌زدن نمونه‌ها به‌طور هم‌زمان طراحی شده‌اند و امکان هم زدن و کشت نمونه را در یک دستگاه واحد فراهم می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به معرفی این تجهیز و مهم‌ترین نکات خرید انکوباتور شیکردار بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

انکوباتور آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟
بخوانید

خرید انکوباتور شیکردار چه اهمیتی دارد؟

تصور کنید در آزمایشگاهی کار می‌کنید که همزمان با انکوباسیون نمونه، به هم زدن آن نیز نیاز دارید. در چنین شرایطی باید دستگاه شیکر خود را درون انکوباتور قرار دهید. این کار می‌تواند به دلایل زیر پیچیده و دردسر ساز باشد:

  • هر بار که نیاز به تغییر تنظیمات شیکر داشته باشید، باید انکوباتور خود را باز کنید. به این ترتیب، دمایی را که تنظیم کرده اید موقتاً از دست خواهید داد.
  • اما موضوع تنها به اتلاف دما ختم نمی‌شود. بلکه باز و بسته کردن درب انکوباتور جهت تنظیم شیکر، می‌تواند خطر ایجاد آلودگی را نیز افزایش دهد.
  • همچنین ممکن است شیکری که در آزمایشگاه خود دارید، ابعاد مناسبی برای قرارگیری درون انکوباتور شما را نداشته باشد، یا نتواند شرایط فشای داخل انکوباتور ( مانند دما و …) تحمل کند.
  • علاوه‌بر این، نباید موضوع ایمنی را نیز از قلم بیندازید. قرار دادن شیکر مجزا در انکوباتور نیاز به اتصالات برق دارد. با توجه به فضای داخلی انکوباتور، این موضوع می‌تواند خطرات برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی را به دنبال داشته باشد.
گیف تبلیغاتی انکوباتورها

به همین دلیل مهم است که تا حد امکان از قرار دادن شیکرهای آزمایشگاهی خود درون انکوباتور خودداری کنید. انکوباتورهای شیکر دار دقیقا به همین منظور و جهت رفع چنین نیازی طراحی شده‌اند.

با استفاده از این تجهیزات، نیازی به قرار دادن شیکر جداگانه در دستگاه انکوباتور نیست. به همین دلیل اگر فعالیت آزمایشگاهی شما به گونه‌ای است که علاوه بر کشت مداوم میکروارگانیسم و سلول، به اختلاط مداوم نیز نیاز دارید، انکوباتورهای شیکردار گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند.

با داشتن یک انکباتور شیکردار درون آزمایشگاه خود می‌توانید به راحتی، پارامترهای شیکر را از پنل انکوباتور تنظیم کنید و به این ترتیب نیازی به باز و بسته کردن درب انکوباتور نیست.

همچنین سازندگان این تجهیز آزمایشگاهی معمولا به اتصالات الکتریکی توجه ویژه‌ای دارند که خطر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی را تا حد امکان کاهش می‌هد.

بنابراین اگر در مطالعات کشت سلولی، هوادهی و حلالیت سلولی خود، علاوه بر تنظیم دما، به میکس کردن نمونه نیز نیاز دارید و ایمنی کارکنان و دقت نتایج برای شما اهمیت زیادی دارد، توصیه می‌شود خرید انکوباتور شیکردار را در لیست کارهار خود قرار دهید.

نکات خرید انکوباتور شیکردار

اگر به خرید انکوباتور شیکردار فکر می‌کنید، باید دقیقاً بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. انکوباتورهای شیکردار نیز مانند هر تجهیز دیگری، انواع مختلفی دارند. پیدا کردن مدل مورد نظر شما، بدون داشتن هیچ پیش‌زمینه‌ای در رابطه با این دستگاه، ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد. برای کمک به تسهیل فرآیند، این عوامل را در نظر بگیرید.

۱. چه ظرفیتی نیاز دارید؟

خرید انکوباتور شیکردار

اولین نکته مهم در خرید انکوباتور شیکردار، توجه به ظرفیت مورد نظر شما است. به همین دلیل پیش از اینکه به سراغ خرید انکوباتور شیکردار بروید، حتما موارد زیر را بررسی کنید:

  • معمولا با چه حجمی از نمونه کار می‌کنید.
  • معمولا از چه ظروفی برای کشت استفاده می‌کنید؟ فلاسک یا پتری دیش یا پلیت؟
  • آیا تمامی ظروف کشت شما یکسان و یک اندازه هستند؟

تعیین این موارد علاوه بر اینکه به انتخاب ظرفیت انکوباتور مورد نظر شما کمک می‌کند، در انتخاب لوازم جانبی شیکر، مانند انواع سینی‌ها، نیز موثر است.

۲. آیا دستگاه قابلیت برنامه ریزی دارد؟

نکاتی برای خرید انکوباتور شیکردار

یکی از نکات مهم در خرید انکوباتور شیکردار، قابلیت برنامه‌ریزی است. دستگاه انکوباتور و همچنین شیکر آن باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که کاربر مجموعه‌ای از مراحل انکوباسیون و هم زدن را برنامه‌ریزی کرده و دستگاه را مطابق با برنامه مورد نظر خود تنظیم کند. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که سلول‌ها و ارگانیسم‌های مختلف برای رشد خود به دماهای مختلفی نیاز دارند.

این ویژگی امکان کنترل دقیق‌تری از پارامترها را فراهم می کند که ممکن است روند کشت سلول را تسریع نمایند.

توجه داشته باشید که این تنظیم پارامترها باید بدون باز و بسته کردن درب انکوباتور و تنها از طریق پنل دستگاه صورت گیرد.

۳. محدوده سرعت چرخش (RPM) شیکر چقدر است؟

سرعت چرخش شیکر انکوباتور با RPM یا دور در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. سرعت چرخش انکوباتور شیکردار نیز مانند دما، برای سلول‌ها و میکروارگانیسم‌های مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال سلول‌های حیوانات باید با سرعتی در حدود ۴۰ تا ۱۰۰ دور در دقیقه هم زده شوند، در حالیکه سلول‌های گیاهی به ۱۰۰ تا ۱۵۰ دور در دقیقه نیاز دارند. بنابراین، باید به محدوده RPM شیکر دستگاه انکوباتور خود توجه داشته باشید و مطمئن شوید که تنظیمات مورد نیاز شما را فراهم می‌کند.

۴. آیا دستگاه به سیستم هشدار مجهز است؟

در کشت سلولی، یا هر آزمایش دیگری، احتمال رخ دادن خطا یا حادثه وجود دارد. با این اوصاف، اگر قصد خرید انکوباتور شیکردار دارید، سیستم هشدار را از قلم نیندازید.

انکوباتور شیکردار باید به یک سیستم هشدار مجهز باشد که در صورت بروز خطاهای کاربری، مانند عدم تعادل بار، قطع برق، باز بودن درب و… کاربر مطلع شود. این خطاها ممکن است هشدار صوتی یا تصویری باشند.

۵. حرکت شیکر چگونه است؟

حرکت شیکر در انکوباتور شیکردار ممکن است خطی یا اوربیتالی باشد. این موضوع بستگی به نیاز کاربر و نمونه‌ی مورد آزمایش دارد. پیش از خرید انکوباتور شیکردار از تولیدکننده یا فروشنده، نحوه حرکت شیکر را بپرسید و در صورت امکان بخواهید که این حرکت را بر اساس نیاز شما تنظیم کنند.

حرکت خطی شیکر
حرکت اوربتالی شیکر

در حرکت خطی، ظروف حاوی نمونه در یک محور افقی، به سمت عقب و جلو حرکت می‌کنند. حرکت این نوع شیکرها به گونه‌ای است که امکان مخلوط کردن یکنواخت و طولانی مدت نمونه‌ها را برای طیف وسیعی از آزمایشات ازجمله کشت سلولی فراهم می‌کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های شیکرهایی که دارای حرکت اوربیتالی هستند، می‌توان به ایجاد لرزش و گرمای کمتر در مقایسه با انواع دیگر شیکرها اشاره نمود. این مزایا باعث می‌شود تا این مدل از شیکرها برای کشت میکروب‌، مناسب و ایده‌آل باشند.

۶. آیا فضای شما متناسب با سایز انکوباتور است؟

انکوباتور شیکردار

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید حین خرید انکوباتور شیکردار در نظر گرفت، اندازه و ابعاد دستگاه است. اندازه‌ای که به آن نیاز دارید با توجه به حجم کاری آزمایشگاه و فضای آزمایشگاه تعیین می‌شود. انکوباتورهای شیکردار ابعاد مختلفی دارند. به عنوان مثال:

انکوباتور شیکردار رومیزی:

انکوباتور شیکردار رومیزی، کوچکترین نوع این تجهیزات هستند که روی میز آزمایشگاه قرار گرفته و فضای کمی اشغال می‌کنند.

انکوباتور شیکردار ایستاده:

اگر برنامه کشت سلولی شما به حجم کاری سنگین نیاز دارد و آزمایشگاه شما فضای کافی دارد، توصیه می‌شود یک انکوباتور شیکردار ایستاده خریداری کنید.

۷. خدمات پس از فروش

یکی از مهم‌ترین نکات خرید هر وسیله‌ یا تجهیز، توجه به خدمات پس از فروش سریع و مناسب است. در خرید انکوباتور شیکردار خود حتما به مدت زمان گارانتی و نحوه ارائه خدمات پس از فروش دقت کنید. توصیه می‌شود انکوباتور خود را از شرکت‌های معتبر ایرانی خریداری کنید. به این ترتیب در صورت بروز خرابی یا مشکل برای تجهیز، به راحتی می‌توانید از خدمات پس از فروش سریع بهره‌‌مند شوید. انکوباتورهای آزمایشگاهی تجهیزات مهم و پرکاربردی در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی محسوب می‌شوند.

در دسترس نبودن قطعات و طول کشیدن زمان تعمیر این تجهیزات مهم آزمایشگاهی، ممکن در برنامه‌های روتین آزمایشگاه شما اختلال ایجاد کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا