اخبار پزشکی و آزمایشگاهیسلامت

ویروس کرونا و عفونت چشم‌ها

چشم‌ها را می‌توان واسطه‌ی ارتباط با دنیای اطراف به شمار آورد. به همین دلیل مراقبت از چشم‌ها و جلوگیری از عفونت چشم موضوعی است که نباید از آن غافل شد.

با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در جهان، هر روزه محققین به اطلاعات تازه‌تری در رابطه با این بیماری و عوارض و تاثیرات آن بر بدن دست می‌یابند. یکی از موضوعات مورد بررسی ویروس کرونا و عفونت چشم‌ها است.

مطالعات صورت گرفته روی ویروس کرونا نشان می‌دهند که این ویروس ممکن است از طریق چشم‌ها نیز وارد بدن شود. چه از طریق مالش چشم و یا از طریق قطرات تنفسی که اتفاقاً به چشم برخورد می‌کنند. به نظر می‌رسد این ویروس می‌تواند در بافت چشم تکثیر شود و سپس راه خود را به مجرای بینی باز کند. در حقیقت چشم ممکن است دریچه‌ای برای ابتلا به بیماری کووید باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این ارتباط بپردازیم و نحوه مراقبت‌ از چشم‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا را بیان کنیم.

پس اگر به سلامت چشمان خود اهمیت می‌دهید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید.

برای خواندن تاثیر کرونا و واکسن کووید ۱۹ بر قاعدگی، روی تصویر زیر کلیک کنید.

آیا کووید-19 یا واکسن آن بر قاعدگی تأثیر می‌گذارد؟
بخوانید

ارتباط ویروس کرونا وعفونت چشم‌ها از کجا آغاز شد؟

ویروس کرونا و عفونت چشم‌ها

از ابتدای همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، گزارش‌هایی شامل قرمزی چشم به عنوان یک علامت در بین بیماران مبتلا دیده می‌شد. این موضوع برای دانشمندان تعجب آور نبود زیرا در طول شیوع سارس در سال ۲۰۰۳ نیز، محققان در سنگاپور ویروسی را که باعث این بیماری می‌شود در اشک بیماران شناسایی کردند.

اما از آنجایی که کووید ۱۹ بیشتر باعث مشکلات تنفسی می‌شد، در ابتدا ارتباط ویروس کرونا و عفونت چشم‌ها نادیده گرفته شد.

یک مطالعه که در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ صورت گرفت، نشان داد که بیماری کووید ۱۹ می‌تواند باعث ایجاد یک عفونت چشم نادر شود.

بر اساس این مطالعه، در طی دو ماه، سه بیمار مبتلا به کووید-۱۹در یکی از سیستم‌های بهداشتی نیویورک دچار کراتیت (keratitis) یا همان التهاب قرنیه شدند که منجر به اندوفتالمیت (endophthalmitis) گردید. اندوفتالمیت یک عفونت بسیار شدید بافت‌ها یا مایعات داخل قرنیه چشم است که در اثر ورود عامل میکروبی، به ویژه عوامل باکتریایی به چشم ایجاد می‌شود.

به گفته‌ی دکتر آمیلیا شریر (Dr. Amilia Schrier)، محقق و استاد چشم پزشکی در دانشکده پزشکی زوکر، این نوع عفونت چشم به ندرت اتفاق می‌افتد و داشتن سه مورد اندوفتالمیت در چنین مدت کوتاهی بسیار نادر است.

اگرچه نمی‌توان به طور قطع گفت که کووید-۱۹ باعث بروز اندوفتالمیت شده است، اما این موضوع را نمی‌توان کاملا هم رد کرد و از آنجایی که این سه بیمار همگی به عفونت COVID-19 مرتبط بودند، موضوع ارتباط ویروس کرونا و عفونت چشم‌ها نیاز به بررسی بیشتر داشت.

شریر گفت از این سه بیمار، یکی به دلیل کووید-۱۹ جان باخت، دیگری مجبور شد یکی از چشم‌های خود را تخلیه کند  و سومین بیمار نیز بینایی خود را از دست داد.

با این وجود، از آنجایی که اندوفتالمیت چندان شایع نیست و تبدیل کراتیت به اندوفتالمیت نیز بسیار نادر است، لازم است تحقیقات بیشتری روی این موضوع انجام شود.

اما اندوفتالمیت تنها عفونت چشمی مرتبط با کووید ۱۹ نیست. ورم ملتحمه نیز یکی دیگر از عفونت‌های چشمی است  که با ویروس کرونا مرتبط است. در ادامه به بررسی ارتباط  ویروس کرونا وعفونت چشم‌ صورتی (ورم ملتحمه) خواهیم پرداخت.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

ارتباط ویروس کرونا و عفونت ملتحمه

در طول یک سال و نیم همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که حدود ۱۱ درصد از افراد مبتلا به کووید به نوعی عفونت چشم مبتلا می‌شوند.

شایع‌ترین نوع این عفونت، ملتحمه یا التهاب پوشش چشم می‌باشد.

سایر مشکلات چشمی ایجاد شده در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شامل خشکی چشم، قرمزی، خارش، تاری دید، حساسیت به نور و احساس وجود ذره خارجی در چشم است. علائم چشمی می‌توانند در اوایل یا اواخر بیماری ظاهر شوند.

ملتحمه زمانی اتفاق می افتد که ویروس کرونا، بافتی به نام ملتحمه را که قسمت سفید چشم یا داخل پلک شما را می پوشاند، آلوده کند. علائم ملتحمه شامل موارد زیر است:

  • قرمزی
  • تورم چشم
  • خارش چشم

التبه لازم به ذکر است که بروز ملتحمه لزوماً به این معنی نیست که شما به  کووید-۱۹ مبتلا هستید. بلکه سایر ویروس‌ها، باکتری‌ها، مواد شیمیایی و آلرژن‌های مختلف نیز می‌توانند چشم شما را تحریک کنند و سبب ایجاد ملتحمه یا مشکلات مشابه با آن شوند.

بسیاری از انواع ورم ملتحمه با درمان های بدون نسخه در حدود ۱-۲ هفته از بین می‌روند.

چگونه از چشمان خود محافظت کنیم؟

ویروس کرونا و عفونت چشم‌ها

ابتدا توجه داشته باشید که اگر به ورم ملتحمه ناشی از کووید-۱۹ مبتلا هستید، با لمس چشمان خود و سپس دست زدن به افراد یا سطوح بدون شستن دست‌ها، ممکن است دیگران را نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا کنید.

برای محافظت از چشمان خود در برابر عفونت ناشی از ویروس کرونا به نکات زیر توجه کنید:

  • از دست زدن به صورت به خصوص غشاهای مخاطی دهان، بینی و چشم خودداری کنید.
  • دست‌های خود را مرتب بشویید و تا حد امکان در خانه بمانید. اگر بیرون می‌روید، حدود ۲ متر (۶ فوت) از دیگران فاصله بگیرید و ماسک بزنید.
  • اگر از لنز استفاده می‌کنید، حتما برای قرار دادن آن در چشم نکات بهداشتی را رعایت کنید.
  • عینک بزنید. لنز عینک شما ممکن است به محافظت از چشمان شما در برابر هرگونه قطرات تنفسی کمک کند. اگر عینک طبی نمی‌زنید، عینک آفتابی یا عینک‌های ایمنی را امتحان کنید.
  • اگر دچار خارش چشم هستید، چشمان خود را نمالید. اگرچه ترک کردن این عادت ممکن است سخت باشد. استفاده از قطره های مرطوب کننده ممکن است به کاهش خارش چشم کمک کند.

جمع‌بندی

ویروس کرونای جدید که عامل ایجاد بیماری کووید ۱۹ و همه‌گیری آن در سراسر جهان است،  علائمی مانند تب، سرفه و مشکلات تنفسی را به دنبال دارد. اما هرچه از شیوع این بیماری می‌گذرد، عوارض بیشتری از این بیماری بر بدن آشکار می‌شود. همانطور که در این مطلب گفته شد، ابتلا به بیماری کووید ۱۹ می‌تواند با بروز عفونت‌ها و مشکلات چشم ازجمله ملتحمه مرتبط باشد.

خوشحال می‌شویم شما نیز تجربیات خود را در رابطه با ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و عوارضی که تجربه کرده‌اید با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا