آزمایش‌ها و آزمایشگاهاخبار پزشکی و آزمایشگاهیبیولوژی مولکولی

گالری: آزمایش خونی که قادر به تشخیص بیش از ۵۰ نوع سرطان است

گالری (Galleri) یک آزمایش خون جدید است که امکان تشخیص بیش از ۵۰ نوع سرطان را از طریق تنها یک خون‌گیری ساده فراهم می‌کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی اطلاعات مربوط به این آزمایش جدید بپردازیم.

توسعه‌ی آزمایش گالری از کجا آغاز شد؟

حدود هفت سال پیش، محققین شرکت Illumina که یک شرکت تعیین توالی DNA در سن دیگو است، طی یک پروژه تحقیقاتی به دنبال قطعات DNA در خون افراد باردار بودند که ممکن است ناهنجاری‌های کروموزومی را نشان دهد.

در طول این تحقیق، یک آسیب شناس در ۱۰ نمونه خون چیزی غیرمنتظره را مشاهده کرد. در این ۱۰ نمونه، به جای اختلالات کروموزومی، ناهنجاری‌های DNA مشاهده شد. این موضوع برای محققان منطقی نبود و برخی از اعضای این تیمِ تحقیقاتی، به وجود سرطان مشکوک شدند.

با بررسی بیشتر، محققان دریافتند که یکی از ۱۰ شرکت‌کننده به سرطان مبتلا بوده و از این موضوع آگاهی داشته است. سایرین این زیرمجموعه نیز سرطان داشتند اما هیچ اطلاعی از آن نداشته و فاقد علائم بودند.

این امر مدیران شرکت Illumina را متقاعد کرد که در سال ۲۰۱۶ یک شرکت اسپین آف به نام GRAIL ایجاد کنند. تحقیقات این شرکت منجر به ایجاد یک آزمایش خون جدید به نام Galleri شد که می‌تواند مراحل اولیه سرطان را قبل از بروز علائم در فرد تشخیص دهد.

شرکت GRAIL بیش از ۱۳۴۰۰۰ نفر را در آزمایشات بالینی آزمایش خون ثبت نام کرده است.

به گفته‌ی دکتر جاشوا آفمن (Dr. Joshua Ofman) ، مسئول امور خارجی شرکت GRAIL، این آزمایش با تشخیص سیگنال سرطان، محل قرارگیری سلول‌های سرطانی در بدن را با دقت بالا مشخص می‌کند و این موضوع به پزشک معالج کمک می‌کند تا درمان‌ سریع را به کار گرفته و تا حد امکان از پیشرفت سرطان جلوگیری کند.

آزمایش گالری چگونه به تشخیص سرطان کمک می‌کند؟

آزمایش خون گالری

سرطان یک بیماری ژنومی است. این بدان معناست که سرطان تغییرات ژنومی خاصی دارد و DNA سلول‌های سرطانی، سیگنال‌های مخصوصی را حمل می‌کنند. با ورود DNA سلول‌های سرطانی به خون می‌توان از سیگنال‌های مخصوص آن‌ها برای شناسایی سرطان از طریق یک خون‌گیری ساده استفاده کرد.

آزمایش گالری از الگوریتم‌های توالی‌یابی برای تجزیه و تحلیل الگوهای متیلاسیون DNA بدون سلول (cfDNA) در جریان خون استفاده می‌کند.  ویژگی‌های اختصاصی سلول‌ها به‌طور عمده به الگوی بیانی ژن‌های آن‌ها بستگی دارد. متیلاسیون دی‌ان‌ای یا فرایند متیل دار شدن DNA فرآیندی است که توسط سلول‌ها برای تنظیم بیان ژن استفاده می‌شود. این فرایند در سلول‌های سرطانی متفاوت از سلول‌های سالم است و می‌تواند اطلاعات خاص سرطان را حمل کند.

آزمایش گالری با استفاده از سیگنال‌های سلول‌های سرطانی، مشخص می‌کند که سرطان از کدام قسمت بدن ایجاد شده است.

آزمایش گالری، در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیست و ۹۴۹ دلار هزینه دارد و لازم است توسط یک پزشک دارای مجوز، تجویز گردد.

نتایج معمولاً حدود دو هفته پس از خونگیری به دست می‌آیند. آزمایش گالری در حال حاضر در ایالات متحده برای افراد ۵۰ سال به بالا توصیه می‌شود و باید در کنار سایر آزمایشات معمول غربالگری سرطان مانند کولونوسکوپی یا ماموگرافی استفاده گردد.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

Galleri برای بیماران سرطانی چه مفهومی دارد؟

پیش از روی کار آمدن آزمایش گالری، تست‌های غربالگری برای سرطان وجود داشت. اما مشکل اینجا بود که این آزمایش‌های غربالگری امکان تشخیص تنها پنج نوع سرطان را فراهم می‌کردند. با افزودن آزمایش گالری به این آزمایشات غربالگری، تشخیص سرطان‌های بیشتری میسر خواهد شد.

همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، سرطان در حال تبدیل شدن به عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. به این دلیل که اکثر سرطان‌ها در مراحل پیشرفته (متاستاتیک) تشخیص داده می‌شوند، که درمان دشوار یا غیر ممکنی دارند.  با افزودن گالری به آزمایش‌های غربالگری موجود، این امکان وجود دارد که تشخیص‌های سرطان در مراحل پایانی (END STAGE) به میزان  کاهش یابد و در نتیجه با تشخیص زودتر، شانس بیشتری برای درمان بیماران و نجات آن‌‌‌ها از مرگ به وجود بیاید.

آزمایش گالری در حال جمع‌آوری حمایت گسترده است

آزمایش خون برای تشخیص سرطان

شرکت GRAIL که مجددا توسط ایلومینا به مبلغ ۸ میلیارد دلار خریداری شد، با شرکت‌های داروسازی مختلفی همکاری خواهد کرد. این شرکت‌ها استفاده از فناوری GRAIL را روشی‌ امیدوارکننده و جدید برای نظارت بر بیماری سرطان، تشخیص عود این بیماری و به دست آوردن بینش عمیق‌تری در مورد بیولوژی تومور می‌دانند.

GRAIL همچنین قراردادی را با خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) امضا کرد تا از برنامه بلندمدت NHS برای تشخیص زودهنگام و نجات جان افراد حمایت کند.

دکتر آفمن خاطرنشان کرد که آزمایش گالری به عنوان مکملی برای تست های غربالگری سرطان در نظر گرفته شده است و جایگزینی برای غربالگری‌های توصیه شده موجود نیست. اما این فرصت را دارد که در آینده غربالگری سرطان را متحول کند و به طور بالقوه منجر به کاهش تلفات انسانی و اقتصادی ناشی از سرطان شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا