تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسیفتی باکس

راهنمای جامع خرید سیفتی باکس: متناسب با نیاز خود انتخاب کنید

سیفتی‌باکس‌ها‌ اگرچه در ظاهر مانند یک وسیله‌ی عمومی به نظر می‌رسند اما در حفظ ایمنی افرادی که با لوازم تیز و برنده سرو کار دارند، به ویژه در مراکز درمانی، بسیار موثر هستند. اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که انتخاب نادرست سیفتی باکس و استفاده از سیفتی‌باکس‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت نه تنها شرایط ایمنی را مهیا نمی‌کند، بلکه با ایجاد یک حس کاذب از ایمنی، می‌تواند باعث افزایش خطرات مرتبط با سلامتی شده و حتی جان افراد را در معرض خطر قرار دهد.

امروزه انواع مختلفی از سیفتی‌باکس‌ها به بازار عرضه می‌شوند و ممکن است از قیمت پایینی نیز برخوردار باشند، اما در مسائل مربوط به ایمنی، چشم‌پوشی از کیفیت به دلایل مالی، امری پرخطر است و می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. با در نظر گرفتن این مسائل، انتخاب سیفتی باکس یک مسئله‌ی بسیار مهم محسوب می‌شود و عدم توجه کافی به برخی نکات هنگام خرید این وسیله می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم تا شما را با نکات مهمی آشنا کنیم که لازم است در خرید سیفتی باکس به آن توجه داشته باشید تا انتخاب بهتری انجام دهید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سیفتی باکس چیست؟
بخوانید

حین خرید سیفتی باکس توجه به چه نکاتی لازم است؟

همانطور که گفته شد، خرید سیفتی باکس با کیفیت و استاندارد در جلوگیری از بروز سوانح و حوادث مرتبط با سلامت افراد، به ویژه پرسنل بخش بهداشت و درمان، اهمیت زیادی دارد. امروزه سیفتی باکس‌های بسیاری به بازار عرضه می‌شوند اما تمام آن‌ها از یک کیفیت برخوردار نیستند. به همین دلیل در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب سیفتی باکس در نظر داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

گیف تبلیغی سیفتی باکس های پل ایده آل پارس

اما پیش از اینکه به بررسی نکات مهم حین خرید سیفتی باکس بپردازیم، ذکر این نکته لازم است که پیش از خرید این تجهیز حتما به استاندارد بودن آن توجه داشته باشید. استاندارد بودن سیفتی باکس به این معنی است که:

  1. سیفتی باکس هنگام سقوط از ارتفاع حداکثر یک متری و یا در اثر ضربه و فشار نشکند.
  2. محتویات داخل سیفتی باکس به هیچ عنوان به بیرون نشت نکند.
  3. هنگام سوزاندن و امحاء سیفتی باکس، کمترین میزان گازهای سمی مانند فوران تولید شود.
  4. بدنه‌ی سیفتی باکس به اندازه‌ی کافی مستحکم باشد تا خطر جراحت و آسیب برای کارکنان بخش بهداشت و درمان کاهش یابد.

در ادامه نکاتی که در انتخاب سیفتی باکس مناسب به شما کمک خواهد کرد، ذکر شده‌اند.

۱- متناسب با نیاز خود انتخاب کنید

سیفتی باکس را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید

امروزه، سیفتی باکس‌ها در حجم‌ها، مدل‌ها و انواع گسترده‌ای عرضه شده و از کوچکترین سایز (۸۰ سی سی) تا بزرگترین ابعاد (حدود ۳۰ لیتری) موجود هستند. این موضوع باعث می‌شود تا کاربران در انتخاب سیفتی باکس مناسب برای نیاز خود و متناسب با فضای کاری، دچار چالش‌هایی شوند. به همین دلیل در ادامه مواردی را ذکر کرده‌ایم که با بررسی آن‌ها می‌توان یک سیفتی باکس مناسب را خریداری نمود.

• سیفتی باکس مناسب برای دفع پسماندهای طویل بیمارستانی

دفع پسماندهای طویل و حجیم مانند سوند، ابزار اندوسکوپی، تراکر، پیپت، کانولا و … در مراکز بهداشتی بزرگ و مطب‌ها می‌تواند چالش برانگیز باشد. خرید سیفتی باکس‌های طویل با دهانه‌ی عریض می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای برای اینگونه کاربردها باشد.

سیفتی باکس های بزرگ مخصوص پسماندهای طویل

• سیفتی باکس سایز کوچک (پرتابل و قابل حمل)

اغلب پرستاران در بیمارستان‌ها حین نمونه‌گیری از بیمار و یا انجام تزریقات، نیاز به استفاده از سیفتی باکسی دارند که بتوانند آن‌را به راحتی حمل کنند. در چنین شرایطی باید سیفتی‌باکسی‌ را خریداری نمود که به آسانی درون جیب روپوش و یا تجهیزاتی مانند سینی تزریقات و ظروف حمل نمونه قرار گیرد.

سیفتی باکس های کوچک قابل حمل

• استفاده از سیفتی باکس در آمبولانس و یا محیط‌های آزمایشگاهی

ممکن است بخواهید سیفتی باکس را هنگام انجام آزمایشات استفاده کنید. در چنین شرایطی لازم است تا سیفتی باکس خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که قابلیت قرارگیری زیر هود بیولوژیکی را داشته باشد.

علاوه‌بر این وجود سیفتی باکس در آمبولانس‌‌ها و واحدهای درمانی سیار نیز ضروری است. به همین دلیل نیاز است تا هنگام خرید سیفتی باکس، نوع کاربری آن را در نظر گرفته و حتما محصولی را انتخاب نمایید که از لحاظ ابعادی متناسب با کاربرد شما است.

استفاده از سیفتی باکس در آمبولانس و یا محیط‌های آزمایشگاهی

• سیفتی باکس مناسب افراد دیابتی

استفاده از سیفتی باکس، تنها به مراکز درمانی و کادر درمان محدود نمی‌شود. برخی افراد به دلیل شرایط سلامتی مانند ابتلا به بیماری دیابت، روزانه به تزریق دارو نیاز دارند. یکی از دغدغه‌های این افراد دفع سوزن سرنگ انسولین در خانه و یا محیط کار، به گونه‌ای است که به کسی آسیب نرساند. چنین افرادی هنگام خرید سیفتی باکس باید به قابلیت حمل آسان و قرارگیری آن در جیب و کیف، توجه داشته باشند.

خرید سیفتی باکس مخصوص افراد دیابتی

۲-هنگام خرید سیفتی باکس به کیفیت بدنه و جنس آن توجه ویژه داشته باشید

یکی از اصلی‌ترین نکات هنگام خرید سیفتی باکس، توجه به کیفیت آن است. همانطور که در قسمت مقدمه نیز گفته شده، خرید سیفتی باکس بی‌کیفیت نه تنها خطر بروز حوادث مرتبط با سلامت را کاهش نمی‌دهد، بلکه باعث می‌شود کاربر احساس امنیت داشته و با خیالی آسوده از سیفتی باکس استفاده کند. درصورتی که بی‌کیفیت بودن این وسیله می‌تواند سوراخ شدن آسان بدنه سیفتی باکس را در پی داشته و سلامت کاربر را با خطراتی جدی مواجه سازد.

علاوه‌بر این، سیفتی باکس‌ها معمولا از جنس پلاستیک (پلی‌پروپیلن) ساخته می‌شود. اما متاسفانه برخی سازنده‌ها برای تولید این محصول، از مواد بازیافتی استفاده می‌کنند. این امر احتمال انتشار بیشتر گاز فوران در اثر سوزاندن و دفع سیفتی باکس را افزایش می‌دهد که جزء گازهای خطرناک محسوب می‌شود.

گیف تبلیغی سیفتی باکس های پل ایده آل پارس

۳- سیفتی باکسی را بخرید، که قابل اتوکلاو شدن باشد

قابل اتوکلاو بودن سیفتی باکس از اهمیت زیادی برخوردار است

سیفتی باکس‌ها اغلب برای دفع ابزاری استفاده می‌شوند که با موادی مانند خون انسان و یا مایعات بیولوژیکی و عفونی در تماس بوده‌اند. به همین دلیل اغلب لازم است تا سیفتی باکس و محتویات آن پیش از دفع، به منظور آلودگی زدایی محتویات اتوکلاو شده و سپس امحاء گردد. توجه به خرید سیفتی باکس هایی که قابلیت تحمل دمایی و اتوکلاو شدن را دارند، از جمله نکات بسیار مهمی است که باید هنگام خرید سیفتی باکس به آن توجه ویژه‌ای داشت.

۴- در خرید سیفتی باکس طراحی مناسب آن را در نظر داشته باشید

طراحی مناسب نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که در خرید سیفتی باکس باید آن را مد نظر قرار داد. از مهم‌ترین نکاتی که باید برای حفظ ایمنی کاربر در طراحی یک سیفتی باکس رعایت شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قفل‌های مستحکم: درب سیفتی باکس باید به گونه‌ای باشد که امکان قفل کردن موقت و دائم آن را برای کاربر ایجاد کند.

لازم است تا پس از هربار استفاده از سیفتی باکس، پیش از تکمیل گنجایش آن، قفل موقف بسته شود تا خطر بروز حوادث کاهش یابد. علاوه‌بر این وجود قفل‌های موقت، حین انتقال سیفتی باکس به مکانی دیگر توسط ترالی، این امکان را به کاربر می‌دهد تا محفظه را به‌صورت ایمن ببندد تا خطر ریختن و نشت محتویات کاهش یابد.

قفل دو مرحل هاي فشاری با قابلیت قفل موقت و دائم

یکی از نکاتی که همواره باید به آن توجه داشت این است که سیفتی باکس‌ها اغلب حاوی پسماندهای تیز و برنده‌ای هستند که می‌توانند به مواد عفونی نیز آلوده باشند. به همین دلیل این ظروف باید پیش از امحاء به طور کامل بسته شود به طوری که امکان بازشدن آن وجود نداشته باشد. وجود قفل دائم این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا سیفتی باکس را جهت دفع و امحاء به طور دائم مهر و موم نماید.

• وجود شیار بر روی دهانه: شيارهاي تعبيه شده در دهانه درب سیفتی باکس سبب می‌شود تا جداسازی سوزن سرنگ‌ها به آسانی صورت گیرد.

شیارهای مخصوص جداکردن سر سوزن

• قطر مناسب دهانه: دهانه‌ی سیفتی‌باکس‌ها باید متناسب با نوع کاربرد آن‌ها طراحی شده باشد. به طور مثال در بعضی بخش‌های بیمارستانی لازم است تا دهانه‌ی سیفتی باکس‌ها عریض‌تر بوده تا امکان دفع آسان پسماندهایی مانند کانولا، تراکر و … فراهم شود.

دهانه عریض سیفتی باکس برای دفع پسماندهای حجیم

سطح مقطع مناسب: یکی دیگر از نکاتی که باید در خرید سیفتی باکس به آن توجه داشت انواع سطح مقطع‌هایی است که در طراحی این تجهیز وجود دارد. پیش از خرید سیفتی باکس، حتما فضایی که لازم است سیفتی باکس در آن قرار گیرد را بررسی کنید.

• وجود دسته برای جابه‌جایی آسان و ایمن سیفتی باکس: وجود دستگیره ارگونومیک در طراحی سیفتی باکس باعث می‌شود تا جابه‌جایی و حمل این تجهیز توسط کاربران به راحتی صورت گیرد.

وجود دستگیره برای حمل ایمن سیفتی باکس

• دارا بودن نشانگر حداکثر ظرفیت: سیفتی باکس‌ها، تجهیزاتی هستند که پر شدن بیش از حد آن‌ها می‌تواند باعث آسیب کاربر شود. مطابق با دستورالعمل‌های استفاده از سیفتی باکس، حداکثر ظرفیت مجاز برای پر شدن این وسیله، ۷۵ درصد حجم آن است. وجود نشانگر حداکثر ظرفیت مجاز، این امکان را به کاربر می‌دهد تا به راحتی وضعیت پر بودن ظرف را مشاهده و مشخص نماید.

• سطح صاف و بدون زائده: عدم وجود زائده و گوشه‌های تیز نیز یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سیفتی‌باکس است. زیرا در صورتی که این ابزار دارای لبه‌های تیز باشد، احتمال بروز جراحت و انتقال عفونت‌ به کاربر افزایش می‌یابد.

۵- از اهمیت لوازم جانبی غافل نشوید

لوازم جانبی سیفتی باکس

یکی از پارامترهای مهم در خرید سیفتی باکس ، وجود لوازم جانبی گسترده و متنوع است. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، سیفتی باکس‌ها در بخش‌های مختلف بیمارستانی و جهت دفع پسماندهای تیز مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گستردگی کاربرد ایجاب می‌کند تا لوازم جانبی متنوعی نیز برای این تجهیز طراحی و عرضه شود. شاید تهیه لوازم جانبی هنگام خرید سیفتی باکس مسئله‌ی مهمی به نظر نرسد اما در ادامه برخی از کاربردهای مهم لوازم جانبی سیفتی باکس‌ها را عنوان خواهیم نمود.

• نصب سیفتی باکس در ارتفاع مناسب: نصب سیفتی باکس در ارتفاع مناسب یکی از نکات مهمی است که باید هنگام کار با این وسیله به آن توجه داشت. سیفتی باکس‎ها باید به گونه‌ای نصب شوند که کاربر به راحتی بتواند محتویات درون آن را مشاهده کرده و پسماندهای خود را دفع کند. وجود انواع نگهدارنده‌ها و پایه‌ها این امکان را به کاربر می‌دهد تا سیفتی باکس را در ارتفاع مناسب قرار دهد.

نصب سیفتی باکس در ارتفاع مناسب به دو جهت حائز اهمیت است و خطر بروز جراحات را کاهش می‌دهد.

  1. چنانچه سیفتی باکس در ارتفاع مناسبی نصب شود، به راحتی قابل مشاهده و رویت خواهد بود.
  2. نصب سیفتی باکس در ارتفاع مناسب این امکان را به کاربر می‌دهد تا به راحتی و بدون خم شدن، پسماندهای خود را دفع نماید.
نصب سیفتی باکس در ارتفاع مناسب

• قابلیت قرارگیری و نصب بر روی ترالی بیمارستانی: ترالی بیمارستانی از جمله تجهیزاتی است که به منظور جابه‌جایی تجهیزات پزشکی، دارو، تجهیزات احیای قلبی و … بین بخش‌های مختلف بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب اوقات لازم است تا یک سیفتی باکس نیز در آن قرار داده شود تا دفع پسماندهای تیز و برنده به آسانی صورت گیرد. به کمک یک نگهدارنده مناسب می‌توان سیفتی باکس را به پایه ترالی متصل کرد و آن را به راحتی حمل نمود.

سیفتی باکس های pip قابلیت قرارگیری بر روی ترالی را دارند

• استفاده آسان و جابه‌جایی سیفتی باکس‌های بزرگ: همانطور که اشاره شد، سیفتی باکس‌هایی با ابعاد بزرگتر جهت دفع پسماندهای حجیم و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. جابه‌جایی اینگونه سیفتی باکس‌ها اغلب دشوار بوده و ممکن است باعث واژگونی این تجهیز شود و آلودگی محیط و به خطر افتادن سلامت کاربر را در پی داشته باشد.

علاوه‌بر این، نگه‌داشتن سیفتی باکس‌های طویل، روی میز و یا روی زمین، به صورتی که کاربر به راحتی بتواند به درب سیفتی باکس دسترسی داشته باشد، دشوار است.

به همین دلیل درصورتی که نیاز به خرید سیفتی باکس‌هایی با ابعاد بزرگ دارید، حتما تهیه یک ترالی حمل سیفتی باکس را نیز مد نظر قرار دهید. این عمل باعث افزایش ایمنی هنگام جابه‌جایی سیفتی باکس خواهد شد.

پایه های نگهدارنده ی سیفتی باکس

علاوه‌بر این وجود پایه‌های نگهدارنده برای سیفتی باکس‌های بزرگ به حفظ تعادل و پایداری بیشتر این تجهیزات و استفاده‌ی راحت‌تر از آن‌ها کمک خواهد کرد.

۶- حتما توجه داشته باشید سیفتی باکسی که خریداری می‌کنید، استاندارد باشد

استاندارد سیفتی باکس

مواردی که در بالا ذکر شد، پارامترهایی هستند که حتما باید پیش از خرید سیفتی باکس مورد بررسی قرار گیرند. اما در کنار تمامی این موارد، استاندارد بودن سیفتی باکس را نباید از قلم انداخت. جهت بررسی استاندارد بودن سیفتی باکس‌ها، آزمون‌های متفاوتی انجام می‌شود. در ادامه برخی از ویژگی‌های مهمی که لازم است یک سیفتی باکس استاندارد از آن برخوردار باشد، ذکر شده است:

• مقاومت دمایی: چنانچه یک سیفتی باکس استاندارد در دمای ۱۱۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱/۵ اتمسفر (طی مدت زمان دلخواه) اتوکلاو شود، محتویات آن به بیرون نشت نکرده و بدنه آن دچار دفرمگی نخواهد شد.

• مقاومت دسته: چنانچه یک سیفتی باکس استاندارد که معادل ظرفیت خود پر شده است را به مدت یک ساعت از یک مکان ثابت آویزان کنید، نباید هيچ اثری از جداشدگی دسته از بدنه ظرف مشاهده شود.

• مقاومت به ضربه و نشتی پس از سقوط عمودی: چنانچه یک سیفتی باکس استاندارد از ارتفاع یک متری به زمین بیفتد، نباید هیچگونه شکستی و یا اثری از نشتی محتویات در آن مشاهده گردد.

۷- در خرید سیفتی باکس استاندارد رنگ بندی درب را از قلم نیندازید

معمولاً برای سازمان‌دهی انواع پسماندهای تیز و برنده، از یک سیستم کدگذاری رنگی در مراکز پزشکی و درمانی استفاده می‌شود. این مسئله به دفع اصولی‌تر پسماندهای تیز کمک بسیاری خواهد کرد. به همین دلیل لازم است هنگام خرید سیفتی باکس، حتما به رنگ‌بندی درب این تجهیزات دقت شود. البته ممکن است این کدهای رنگی در مراکز مختلف و بسته به قوانین محلی، ملی یا بین المللی متفاوت هستند.

به عنوان مثال سیفتی باکس‌های درب قرمز، رایج ترین نوع سیفتی باکس مورد استفاده در مراکز درمانی و بهداشتی هستند. سیفتی باکس‌ های درب قهوه ‌ای برای جمع اوری زباله های غیرعفونی سمی و پسماندهای دارویی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

احتمالا متوجه شده‌اید که خرید یک سیفتی باکس مسئله‌ای است که نیاز به دقت بالایی دارد. بنابراین لازم است تا پیش از اقدام به خرید این وسیله، حتما نیازهای خود را در نظر بگیرید و یک سیفتی باکس مناسب، استاندارد و با کیفیت را انتخاب نمایید.

ما در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای جامع خرید سیفتی باکس را برای شما ارائه کنیم تا به کمک آن بتوانید خرید مناسبی داشته باشید. خوشحال می‌شویم تا تجربیات خود را در رابطه با استفاده از سیفتی باکس با ما به اشتراک بگذارید.

سیفتی باکس‌های .P.I.P، می‌توانند انتخاب مناسبی باشند

گیف تبلیغی سیفتی باکس های پل ایده آل پارس

خرید سیفتی باکس با کیفیت و استاندارد برای حفظ سلامت پرسنل بخش بهداشت و درمان و دفع ایمن پسماندهای تیز و برنده‌ای که ممکن است به مواد خطرناکی آلوده باشند، بسیار حائز اهمیت است.

از همین رو شرکت پل ایده‌آل پارس، جهت رفع نیاز کاربران و همچنین متناسب با کاربردهای مختلف در مراکز درمانی، اقدام به تولید سیفتی باکس‌هایی با کیفیت بالا و کاملا استاندارد نموده است که در ابعاد متنوع و به همراه لوازم جانبی متناسب با نیاز کاربر عرضه می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر، شما را به بازدید از صفحه‌ی اختصاصی سیفتی باکس‌های .P.I.P دعوت می‌نماییم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا