تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسایر تجهیزات

چگونه یک هیدرومتر را بخوانیم؟

هیدرومتر تجهیزی است که به وسیله‌ی آن چگالی مایعات را اندازه‌گیری می‌کنند. هیدرومتر دارای یک ساقه استوانه‌ای شکل و یک بالون است که با جیوه یا گلوله‌های سربی سنگین شده تا به صورت مستقیم و رو به بالا شناور بماند.

در این مقاله قصد داریم تا نحوه‌ی صحیح استفاده و خوانش درست هیدرومتر را به شما آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

هیدرومتر چیست و در چه مورادی از هیدرومتر استفاده می‌کنند؟
بخوانید

نحوه‌ی صحیح خواندن هیدرومتر

روش خواندن هیدرومتر

1- مطمئن شوید که هیدرومتر تمیز و خشک است.

۲- از یک ظرف شفاف استوانه‌ای شکل که کاملا تمیز و خشک باشد یا با قسمتی از نمونه شستشو داده شده باشد، استفاده نمایید.

۳- قبل از آزمایش، نمونه باید کاملا هم خورده باشد. بهتر است از یک همزن که به انتهای ظرف حاوی نمونه می‌رسد، استفاده شود.

۴- به آرامی هیدرومتر را داخل مایع نمایید و کمی پایین‌تر از مقداری که به صورت طبیعی می‌ایستد، فرو ببرید (نه بیشتر از ۳ میلی‌متر).

۵- صبرکنید تا هیدرومتر ساکن شده و حباب‌های موجود در مایع از بین بروند. سپس قرائت را انجام دهید.

۶- دمای هیدرومتر و مایعی که تحت آزمایش است، باید یکی باشند.

۷- بیشترین دقت در نتایج خوانده شده زمانی است که دمای نمونه، با دمایی که ترمومتر در آن کالیبره شده است، یکی باشد. وقتی که تفاوت در دما اجتناب‎‌ناپذیر است، می‌توان مقدار خوانده شده از هیدرومتر را با استفاده از جداول تصحیح، اصلاح نمود.

گیف تبلیغاتی هیدرومتر

۸- کشش سطحی مایع، می‌تواند بر مقدار قرائت شده توسط هیدرومتر تاثیر بگذارد. کشش سطحی مایع مورد آزمایش باید متناسب با کشش سطحی مایعی باشد که هیدرومتر درون آن درجه‌بندی شده است. باید توجه داشت که مقدار قرائت شده در مایعاتی که دارای چگالی یکسان و کشش سطحی متفاوت هستند، متغیر است. وقتی که کشش سطحی مایع با مقداری که از طرف سازنده هیدرومتر اعلام شده است متفاوت است، باید مقدار خوانده شده را با کمک جداول تصحیح، اصلاح نمود.

روش صحیح خواندن هیدرومتر

۹- برای جلوگیری از خطاهای ناشی از تغییرات خودبه‌خودی کشش سطحی، کف‌کردن و ایجاد فیلم سطحی (ناشی از ناخالصی‌های دستگاه‌ها، هوا یا مایع)، بلافاصله قبل از خواندن، ظرف استوانه‌ای را سر ریز نمائید.

۱۰- به یک نقطه پایین‌تر از صفحه سطح مایع نگاه کنید و سپس خط دید خود را تا سطح مایع افزایش دهید تا سطح آب که به صورت بیضی دیده می‌شود، به صورت یک خط صاف درآید. نقطه‌ای که محل تقاطع این خط با هیدرومتر است، را بخوانید.

۱۱- جهت خواندن ترمومتر، چشم خود را به گونه‌ای قرار دهید که قسمتی از ساقه هیدرومتر و ستون موئین ترمومتر را به صورت خط راست ببینید. وقتی که چشم در چنین موقعیتی قرار دارد، خط دید نسبت به ساقه حالت عادی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا