اخبار پزشکی و آزمایشگاهیسلامت

آیا کووید-۱۹ یا واکسن آن بر قاعدگی تأثیر می‌گذارد؟

کووید ۱۹ (COVID-19) و واکسن آن مدتی است که سر و صدای زیادی در جهان به پا کرده است.

حتما شما هم در این مدت در رابطه با کووید-۱۹و علائم تنفسی آن، مانند سرفه و تنگی نفس شنیده‌اید. اما بهتر است بدانید که ابتلا به کووید-۱۹روی قاعدگی، نامنظم‌ شدن آن و وجود لخته‌های خون بزرگ و غیرمعمولی نیز تاثیر می‌گذارد. در این مطلب قصد داریم آنچه را که تاکنون در این مورد مشخص شده است بررسی کنیم.

پس اگر شما هم به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید و چنین علائمی را تجربه‌کرده‌اید و به دنبال علت آن هستید، در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشد.

آیا کووید ۱۹ می‌تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد؟

تاثیرات مختلف کووید 19 بر قاعدگی

در طول همه‌گیری ویروس کرونای جدید، گزارش‌های  متعددی در مورد تاثیرات مختلف کووید ۱۹ بر قاعدگی وجود داشته است. برخی از تغییرات گزارش شده عبارتند از:

  • دوره‌های سبک‌تر
  • دوره‌های سنگین‌تر
  • دوره‌های نامنظم
  • پریود نشدن در طول یک ماه

هنگامی که محققان طول چرخه قاعدگی افراد مبتلا به کووید ۱۹ را با طول چرخه طبیعی یک خانم مقایسه کردند، دریافتند که ۵۰ نفر از ۱۷۷ نفر (۲۸ درصد) تغییراتی در چرخه قاعدگی خود داشتند. اکثر این افراد در طول بیماری خود چرخه طولانی تر از حد طبیعی را تجربه کردند، اگرچه در برخی موارد چرخه کوتاه‌تری نیز مشاهده شد.

اما علت چیست؟

به‌طور کلی این امکان وجود دارد که هر نوع عفونتی، بدن را تحت فشار قرار داده، سبب تغییر سطح هورمون‌ها شده و منجر به تغییرات قابل توجهی در دوران قاعدگی گردد. اما در رابطه با تاثیر کووید ۱۹ بر قاعدگی، محققین هنوز در حال بررسی هستند. در ادامه به بیان نتیجه‌ای که تاکنون در این تحقیقات به دست آمده است، خواهیم پرداخت.

گیف تبلیغاتی سیتزبث PIP

علت احتمالی اول

سلول‌های سیستم ایمنی در تمامی بخش‌های بدن وجود دارند و لایه داخلی رحم (اندومتر) نیز از این قاعده مستثنی نیست. اندومتر در واقع وظیفه‌ دارد تا رحم را برای بارداری آماده کند و اگر حاملگی اتفاق نیفتد این لایه می‌ریزد و به شکل خون قاعدگی خارج می‌شود. ابتلا به بیماری کووید۱۹، بر سلول‌های ایمنی بدن، از جمله آن‌هایی که در اندومتر هستند، تاثیر می‌گذارد و این موضوع می‌تواند باعث ریزش لایه داخلی رحم و در نتیجه لکه‌بینی یا پریود زودرس شود.

علت احتمالی دوم

ACE2 یک عنصر حیاتی در مسیر بیوشیمیایی است که برای تنظیم فرآیندهایی مانند فشار خون، بهبود زخم و التهاب (مسیر سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون (RAAS)) حیاتی است.

ACE2 به تعدیل فعالیت‌های پروتئینی به نام آنژیوتانسین II (ANG II) کمک می‌کند. ANG II پروتئینی است که فشار خون و التهاب را افزایش می‌دهد و سبب آسیب دیدن پوشش رگ‌های خونی و بافت‌ها می‌شود.  ACE2 این پروتیئن را به مولکول‌های دیگری تبدیل می‌کند تا اثرات سوء آن خنثی شوند.

ACE2 به عنوان گیرنده ویروس SARS-CoV-2 نیز عمل می‌کند.

هنگامی که ویروس SARS-CoV-2 به ACE2 متصل می‌شود، از انجام عملکرد طبیعی این پروتئین برای تنظیم سیگنالینگ ANG II جلوگیری می‌کند. بنابراین، عملکرد ACE2 مختل شده و ANG II بیشتری برای آسیب‌رسانی به بافت‌ها در دسترس خواهد بود.

در نتیجه التهاب رخ داده علاوه بر اینکه بر لایه داخلی رحم تاثیر می‌گذارد، ممکن است بر زمان تخمک‌گذاری هم اثر بگذارد و باعث دیر و زود شدن قاعدگی شود.

علائم التهابی ممکن است پریود فرد را دردناکتر نیز کنند.

علت احتمالی سوم

افزایش استرس، تغییر در وزن و عدم تحرک کافی عواملی هستند که می‌تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند  و همه این تغییرات در طول همه گیری COVID-19 بسیار رایج هستند.

آیا واکسن کووید-۱۹ بر چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارد؟

آیا واکسن کووید-19 بر چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارد؟

بسیاری از خانم‌ها پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز تغییراتی در قاعدگی خود تجربه کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که خانم‌ها بعد از تزریق واکسن، دوره‌های نامنظم یا سنگین‌تری را تجربه کرده‌اند. این اثرات موقتی به نظر می‌رسد و اکثر آن‌ها به زودی برطرف شده است. با ‌این وجود، تحقیقاتی که تا به امروز در این باره صورت گرفته، هنوز به طور دقیق و مشخص ارتباطی بین تزریق واکسن کرونا و تغییرات دوران قاعدگی را بیان نکرده است.

تحقیقات نشان داده است که اگر ارتباطی نیز بین تزریق واکسن کرونا و تغییرات قاعدگی وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل پاسخ ایمنی بدن به واکسیناسیون باشد، نه یک ماده یا جزء خاصی از واکسن.

با در نظر داشتن علل احتمالی که بیماری کووید ۱۹ را به تغییرات قاعدگی مرتبط می‌کند، می‌توان اینگونه گفت که واکسن هم باعث واکنش التهابی در بدن می‌شود. این واکنش بخشی از فعال شدن سیستم ایمنی است که برای مبارزه با عامل بیماری‌زا، شروع به تولید پادتن و سایر سلول‌های ایمنی می‌کند. این التهاب می‌تواند باعث دیر و زود شدن قاعدگی شود.

همچنین در برخی افراد تزریق واکسن ممکن است بر پلاکت‌های خون تاثیر بگذارد. این موضوع بر خون‌ریزی قاعدگی نیز تاثیرگذار بوده و ممکن است آن را شدیدتر کند.

جمع‌بندی

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

با توجه به مطالب ارائه شده، می‌توان گفت که برخی از افراد ممکن است به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ تغییرات موقتی در حجم قاعدگی و طول چرخه قاعدگی را تجربه کنند. اما اکثر افراد ۱ تا ۲ ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹ به الگوهای قاعدگی طبیعی خود بازگشتند.

دلیل دقیق اینکه چرا این اتفاق می‌افتد در حال حاضر ناشناخته است.

دریافت واکسن کووید-۱۹ نیز ممکن است باعث تغییراتی در پریود شما شود. این موارد می تواند شامل مواردی مانند پریودهای سنگین یا پریودهای دردناک باشد. با این حال، داده های علمی هنوز این تغییرات را مستقیماً با واکسن‌های فعلی کووید ۱۹مرتبط نکرده است.

به یاد داشته باشید که بسیاری از شرایط می‌توانند باعث بی‌نظمی قاعدگی شوند. در این بین فشار جسمی و روانی یکی از علل اصلی تغییرات دوران قاعدگی هستند که در دوران شیوع کووید ۱۹ بسیار شایع می‌باشند. پس اگر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اید یا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اید و تغییراتی را در دوارن پریود خود تجربه کرده‌اید، توصیه می‌شود حتماً به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا