تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسانتریفیوژ

۳ نکته‌ای که به هنگام خرید لوله‌ سانتریفیوژ باید مد نظر داشته باشید

تیوب‌ها و لوله‌های سانتریفیوژ به لحاظ عملکرد و کیفیت دارای طیف وسیعی هستند. در تعیین کیفیت کلی یک لوله سانتریفیوژ، فاکتورهای متعددی دخیل هستند که باید مورد ارزیابی قرار گیرند. مهم است که قبل از انتخاب و خرید یک لوله‌ سانتریفیوژ، ابتدا نیازها و الزامات کار خود را در نظر بگیرید و سپس بر اساس آن اقدام به خرید نمایید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با ۳ نکته‌ای که باید قبل از خرید لوله سانتریفیوژ مد نظر داشته باشید، آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟
بخوانید

نیروی نسبی گریز از مرکز سانتریفیوژ (RCF)

یکی از مشخصه‌های لوله‌های سانتریفیوژ، حداکثر نیروی نسبی گریز از مرکزی (RCF) است که می‌توانند تحمل کنند. حداکثر نیروی گریز از مرکز قابل تحمل لوله‌های مختلف، با هم تفاوت بسیاری دارند. همچنین قیمت لوله‌ها نیز بر این اساس متفاوت است. بنابراین به منظور انتخاب صحیح، ضروری است تا ابتدا نیاز خود را تعیین و حداکثر نیروی نسبی گریز از مرکز لازم برای کار خود را مشخص کنید، سپس بر اساس آن اقدام به انتخاب لوله‌ سانتریفیوژ نمایید.

اگر الزامات کار شما به صورتی است که نیاز به نیروی نسبی گریز از مرکز بالایی ندارید، می‌توانید تیوب‌هایی با قابلیت تحمل RCF پایین‌تری را انتخاب نمایید و با این کار در هزینه‌ها صرفه‌جویی نمایید. چنانچه مصرف شما زیاد باشد، این صرفه‌جویی در طول زمان می‌تواند به مبلغ قابل توجهی تبدیل شود.

اغلب توصیه می‌شود لوله‌های سانتریفیوژ پلاستیکی تنها یک مرتبه مورد استفاده قرار گیرند. اما چنانچه بنا به شرایط کار خود مجبور به استفاده از این لوله‌ها به دفعات بودید، توجه داشته باشید که استفاده مکرر از این لوله‌ها احتمال بروز شکستگی و نشتی را حین فرایند سانتریفیوژ کردن افزایش خواهد داد.
شکستن لوله‌های سانتریفیوژ و یا نشت کردن محتویات آن می‌تواند باعث آسیب دیدن دستگاه، روتور و یا حتی کاربر شود.

مبانی سانتریفوژ
بخوانید

سازگاری با مواد شیمیایی

مقاومت یک لوله سانتریفیوژ در برابر مواد شیمیایی مختلف، بستگی به جنس ماده‌ای دارد که تیوب از آن ساخته شده است. بر این اساس ضروری است که قبل از خرید لوله‌ی سانتریفیوژ، ابتدا نوع موادی که قصد دارید سانتریفیوژ کنید را در نظر بگیرید و بر اساس آن لوله‌ای را انتخاب نمایید که نسبت به این مواد مقاوم باشند. تیوب‌های سانتریفیوژ از مواد مختلفی مانند پلی‌پروپیلن ([PP[1)، پلی‌آلومر ([PA[2)، پلی‌کربنات ([PC[3) و پلی‌اتیلن ترفتالات ([PET[4) ساخته می‌شوند. اما تیوب‌های ساخته شده از پلی‌پروپیلن به علت توانایی تحمل RCF بالا، قابل اتوکلاو بودن و مقاومت در برابر اکثر حلال‌های آلی، متداول‌ترین نوع لوله‌های سانتریفیوژ هستند. قبل از انتخاب یک لوله‌ سانتریفیوژ، ابتدا حتما جنس ماده‌ی لوله را بررسی کنید و مطمئن شوید که برای الزامات کار شما مناسب است.

گیف تبلیغاتی لوله های سانتریفیوژ pip

حجم لوله سانتریفیوژ

دقت کنید که هیچگاه نباید یک لوله‌ سانتریفیوژ را بیش از حد پُر کنید، زیرا در این صورت امکان نشت مواد از آن وجود دارد. همچنین باید توجه شود که مواد داخل لوله کمتر از مقدار تعیین شده نیز نباشد و لوله سانتریفیوژ تا حد لازم پُر شده باشد. به طور مثال ممکن است برخی مواقع نیاز باشد تا بعضی از لوله‌های اولتراسانتریفیوژها را به صورت کامل پُر کنید تا دستگاه ناپایدار نشود. به همین منظور همواره مشخصات ارائه شده از سوی سازنده‌ی لوله سانتریفیوژ را بررسی کنید و اطلاعات ارائه شده را با شرایط کار خود تطابق دهید. به خاطر داشته باشید باید لوله‌ای را انتخاب نمایید که با حجم نمونه‌ای که قصد سانتریفیوژکردن آن را دارید، متناسب باشد.

چنانچه متوجه شدید که لوله‌ی متناسب با کار شما، مناسب روتور سانتریفیوژ نیست، می‌توانید از آداپتورهای مخصوص استفاده نمایید. اکثر سازنده‌های سانتریفیوژ آزمایشگاهی ، آداپتورهای مختلفی را نیز تولید می‌کنند. می‌توانید در این زمینه به آن‌ها مراجعه کرده و آداپتور مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

در نهایت باید به خاطر داشت که لوله سانتریفیوژ یکی از لوازم مصرفی مهم در آزمایشگاه‌ها است و انتخاب صحیح آن بر حسب نیاز آزمایشگاه، از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید به آن کم توجهی شود.

سایر مقالات

واژه‌نامه:

Polycarbonate [۳] Polyallomer [۲] Polypropylene [۱]
Polyethylene Terephthalate [۴]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا