اخبار پزشکی و آزمایشگاهیسلامت

آیا درباره خطرات سویه‌های ba4 و ba5 اومیکرون می‌دانید؟

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ویروس کرونا به تکامل خود ادامه می‌دهد و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت. این آژانس هشدار داده است که کاهش تعداد مرگ و میرها لزوماً به معنای «خطر کمتر» نیست و سویه‌های BA.4 و BA.5 اومیکرون در حال گسترش هستند.

در حال حاضر زیرسویه‌های مختلف اومیکرون از جمله BA.2، BA.4 , BA.5 و یک نوترکیب دیگر که ترکیبی از BA.1 و BA.2 در کشورهای مختلف جهان شایع شده است. اما شیوع این سویه‌ها تا چه حد خطرناک است؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی سویه‌های ba4 و  ba5 امیکرون بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

کووید 19 هنوز ظرفیت جهش بیشتر را دارد

سویه BA.4 برای اولین بار در 10 ژانویه 2022 در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن زمان به بعد در اکثر بخش‌های آفریقای جنوبی گسترش یافت. سویه BA.5 نیز برای اولین بار در آفریقای جنوبی، در 25 فوریه 2022 شناسایی شد.

تاکنون سویه‌های سویه‌های BA.4  و BA.5 علاوه بر آفریقای جنوبی در چندین کشور دیگر نیز شناسایی شده است. به عنوان مثال اتریش، انگلستان، ایالات متحده، دانمارک، بلژیک، اسرائیل، آلمان، ایتالیا، کانادا، فرانسه، هلند، استرالیا، سوئیس، پاکستان و …

با توجه به داده‌های توالی ژنتیکی بارگذاری شده در پایگاه داده جهانی [1]GISAID و همچنین گزارش‌های دفاتر و کشورهای منطقه‌ای WHO، هم تعداد موارد ابتلا به این سویه‌ها و هم تعداد کشورهای درگیر همچنان رو به افزایش است.

به گفته محققین کووید 19هنوز ظرفیت جهش بیشتر را دارد و مردم باید آگاه باشند که ممکن است به  سویه‌های BA.4  و BA.5 امیکرون بیمار شوند، حتی اگر قبلاً به کووید 19 مبتلا شده باشند.

سویه‌های BA.4  و BA.5 اومیکرون حامل جهش‌های جدیدی هستند

سویه‌های ba4 و ba5

با توجه به اینکه ویروس SARS-CoV-2 همواره در حال تکامل است، محققین انتظار جهش‌های جدید این ویروس را نیز دارند. این جهش‌ها در صورتی نگران‌کننده خواهند بود که:

۱. شدت بیماری ناشی از ویروس را افزایش دهند.

۲. توانایی ویروس را برای غلبه بر مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها به طور قابل توجهی افزایش دهند.

۳. آزمایش‌های تشخیصی را کم اثر کنند و سبب دشوار شدن کنترل شیوع بیماری شوند.

سویه‌های BA.4  و BA.5 بسیاری از جهش‌های مشابه نسخه اصلی Omicron را دارند. اما دارای تعدادی جهش اضافی هستند که برخی از آن‌ها می‌تواند نگران‌کننده باشد.

هر دو نوع سویه دارای جهش L452R هستند که قبلاً در نوع دلتا نیز شناسایی شده بود. این جهش سبب مسری‌تر شدن ویروس می‌گردد. همچنین ممکن است به ویروس کمک کند تا بتواند از سلول‌های ایمنی بدن در امان باشد.

سویه‌های BA.4 و BA.5 دارای یک تغییر ژنتیکی به نام جهش F486V هستند که در نزدیکی محل اتصال پروتئینspike  آن‌ها به سلول‌های انسانی است. این جهش ممکن است به ویروس کمک کند تا حدی از پاسخ ایمنی انسان فرار کند.

برخلاف نوع BA.2، بیشتر توالی‌های BA.4 و BA.5  حاوی یک تغییر ژنتیکی هستند که منجر به پدیده‌ای به نام حذف ژن S می‌شود. به این ترتیب در آزمایش PCR و زمانی که ژن S شناسایی نمی‌شود، به احتمال زیاد می‌تواند به سویه‌های BA.4 و BA.5 شک کرد.

در مورد حذف ژن S بیشتر بدانید

سویه  BA.2 در ایالات آمریکا با نام  Stealth Omicron شناخته می‌شود که به معنی یواشکی، دزدکی یا پنهان است. دلیل این امر این است که سویه  BA.2 ضمن سریع‌تر پخش شدن، حامل جهش‌هایی است که باعث می‌شود نتوان به راحتی آن را از نوع دلتا افتراق داد.

در اومیکرون اصلی BA.1 یک جهش حذفی کوچک وجود دارد که باعث تغییر در ساختار پروتئین    Spike  و پدیده حذف ژن S می‌شود.  از این طریق نتیجه تست مشکوک به اومیکرون بوده و با تست تخصصی دیگر می‌توان سویه را شناسایی نمود.

 اما در ساب واریانت (زیر سوبه) BA.2 ، این جهش حذفی وجود ندارد و علیرغم اینکه این سویه اومیکرون است، نتیجه تست pcr ممکن است با سویه‌های دلتا اشتباه گرفته شود.

اما به گفته محققین سویه‌های BA.4 و BA.5 دارای پدیده حذف ژن S  هستند.

آیا سویه‌های جدید اومیکرون خطرناک‌تر هستند؟

ba4 و ba5

تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه سویه‌های BA.4 و BA.5 با علائم شدید یا بیماری شدیدتر همراه باشد، یافت نشده است. با توجه به اینکه اکثر جهش‌ها مشابه جهش‌هایی است که در سایر سویه‌های Omicron یافت می‌شود، این موضوع نیز امری طبیعی به نظر می‌رسد.

 اما محققین همواره در حال بررسی هستند.

علائم سویه‌های BA.4 و BA.5 اومیکرون چیست؟

طبق بررسی‌های صوت گرفته، این سویه‌‌ها علائم متفاوتی با نسخه‌های قبلی امیکرون ندارند. افراد آلوده به BA.4 و BA.5 ممکن است دچار سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، خستگی، سردرد و دردهای عضلانی شوند. با این حال، در مقایسه با افرادی که به دلتا یا سایر انواع ویروس کرونا آلوده شده‌اند،  میزان از دست دادن حس بویایی و چشایی  یا تنگی نفس کمتر مشاهده می‌شود.

عده‌ای از بیماران نیز احتقان سینوس و گلودرد شدید را تجربه می‌کنند که ممکن است با گلودرد استرپتوکوکی اشتباه گرفته شود.

مدت زمان قرنطینه چقدر است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ۵ روز قرنطینه را برای افراد مبتلا به سویه امیکرون (Omicron) توصیه کرده است. اما این دستورالعمل تنها برای افراد بی‌علامت است. به طور مثال اگر فردی پس از ۵ روز همچنان تب داشت، باید دوره قرنطینه خود را طولانی‌تر کند.

مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به اومیکرون (Omicron)
بخوانید

آیا واکسن کرونا برای سویه‌های BA.4 و BA.5 اومیکرون موثر است؟

طبق بررسی محققین، آنتی بادی‌های تولید شده در بدن افراد واکسینه، موثرتر از آنتی بادی‌های افرادی بوده که واکسن کرونا را دریافت نکرده بوده‌اند.

افرادی که واکسینه شده‌اند، اگر مجدداً آلوده شوند، احتمالاً علائم خفیف‌تری خواهند داشت.

چگونه می‌توان ایمن بود؟

گسترش سویه‌های ba4 و ba5 اومیکرون

بهترین راه برای در امان بودن از سویه‌های BA.4 و BA.5 اومیکرون، رعایت اقدامات بهداشتی است.

  • اگر واکسینه نشده‌اید، حتما دوز یادآور خود را تزریق کنید.
  • به پوشیدن ماسک ادامه دهید.
  • فاصله احتماعی را به ویژه در مکان‌های سر پوشیده و شلوغ رعایت کنید.

نظارت حیاتی است

این احتمال وجود دارد که سویه‌های BA.4 و BA.5 اومیکرون گسترش بیشتری پیدا کنند و آخرین نسخه‌های جدید نباشند. به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی و انجام واکسیناسیون برای کاهش شیوع این سویه‌ها الزامی است.

به گفته محققین این احتمال وجود دارد که کووید-19، برای چند سال آینده با ما همراه باشد. اما سوال کلیدی این است که آیا می‌توانیم آن را تحت کنترل نگه داریم تا زندگی را به حالت عادی برگردانیم؟

تحقیقات همچنان ادامه دارد…

واژه نامه

Global Initiative on Sharing Avian Influenza Data

[1]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا