اخبار پزشکی و آزمایشگاهیسلامت

مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به اومیکرون (Omicron)

با توجه به شیوع سویه امیکرون (omicron)، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) دستورالعمل‌های جدیدی را برای قرنطینه افراد مبتلا به اومیکرون منتشر کرده است.

در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم به بررسی این دستورالعمل‌ بپردازیم.

دکتر روشل والنسکی (Rochelle Walensky)، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، روز چهارشنبه مورخ (۲۹ دسامبر ۲۰۲۱- ۸ دی ۱۴۰۰) در رابطه با دستورالعمل قرنطینه افراد مبتلا به سویه امیکرون صحبت کرد. اظهارات او در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی و در نشست تیم پاسخگویی به کووید-۱۹ بیان شد.

این موضوع در شرایطی بیان گردید که افراد زیادی نگران شیوع سریع سویه امیکرون هستند و معتقدند ابتلای بالای مردم به امیکرون می‌تواند فعالیت‌های جوامع را، بار دیگر دیگر مختل کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌ها، مدت زمان قرنطینه‌ی توصیه شده برای افراد مبتلا به سویه امیکرون (omicron) را از ۱۰ روز به ۵ روز برای افراد بدون علائم کاهش داد.

اما این دستورالعمل جدید مورد انتقاد شدید برخی از کارشناسان بهداشتی قرار گرفته است. این کارشناسان معتقد هستند که دستورالعمل جدید مبتنی بر “علم” نبوده و می‌تواند باعث شود افراد بدون علامت ویروس را به دیگران منتقل کنند.

 توضیحات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در رابطه با سویه امیکرون (Omicron)

با توجه به آنچه در حال حاضر در مورد COVID-19 و سویه Omicron به دست آمده است، توصیه می‌شود، افراد مبتلا به سویه امیکرون به مدت ۵ روز قرنطینه شوند. این بازه زمانی برای قرنطینه بر این مبنا تعیین شده است که اکثریت موارد انتقال SARS-CoV-2 در اوایل دوره بیماری رخ می‌دهد و به طور کلی طی ۱ الی ۲ روز قبل از شروع علائم و ۲ تا ۳ روز پس از ظهور علائم اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل این مرکز، دوره قرنطینه افراد مبتلا به امیکرون را از ۱۰ روز به پنج روز کاهش داد. اما توصیه کرده است که افراد پس از ۵ روز قرنطینه، همچنان حداقل به مدت ۵ روز دیگر از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را نیز کاملا رعایت کنند.

علائم ابتلا به سویه امیکرون (Omicron)

مدت زمان قرنطینه افراد مبتلا به اومیکرون (omicron)

به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد علائم سویه Omicron با علائم سویه‌های دیگر SARS-CoV-2  متفاوت است.

علائم ابتلا به سویه امیکرون (omicron) اغلب کمتر از علائمی است که در سویه دلتا بروز می‌کرد.

علاوه براین، شرایط آب و هوایی فصل زمستان و همزمانی آن با شیوع سویه امیکرون باعث شده است که مردم در صورت ابتلا به امیکرون، تصور کنند که فقط به یک آلرژی ساده مبتلا شده ‌اند.

این موضوع تشخیص را برای پزشکان دشوار می‌کند.

علائم سویه Omicron اغلب شامل تب، خستگی، خارش گلو، آب ریزش بینی و علائم عمومی است که اغلب در سرماخوردگی دیده می‌شود. البته پزشکان در حال بررسی علائم تنفسی فوقانی نیز هستند.

از دست دادن چشایی و بویایی در موارد ابتلا به سویه امیکرون دیده نشده است. اما افراد مبتلا به امیکرون اغلب عرق شبانه را تجربه کرده‌اند، که علامت بسیار عجیبی است.

با توجه به خفیف بودن علائم سویه امیکرون، پزشکان توصیه می‌کنند که اگر احساس بیماری داشتید، فرض کنید که کووید است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. بنابراین خود را طبق دستورالعمل‌های گفته شده قرنطینه کنید، در صورت لزوم آزمایش دهید و مطابق با توصیه‌های پزشک عمل کنید.

شرایط رهایی از قرنطینه چیست؟

با وجود اینکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ۵ روز قرنطینه را برای افراد مبتلا به سویه امیکرون (Omicron) توصیه کرده است، اما این دستورالعمل تنها برای افراد بی‌علامت است. به طور مثال اگر فردی پس از ۵ روز همچنان تب داشت، باید دوره قرنطینه خود را طولانی‌تر کند.

برای رهایی از قرنطینه، هر کشوری رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

به عنوان مثال، انگلستان تنها در صورتی که نتیجه آزمایش در روزهای ششم و هفتم منفی باشد، اجازه قطع قرنطینه را داده است.

از سوی دیگر، کشور یونان از دستورالعمل‌های CDC پیروی کرده و پنج روز قرنطینه خانگی و به دنبال آن پنج روز استفاده از ماسک، در صورت ناپدید شدن علائم را، برای افراد توصیه می‌کند.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

جمع‌بندی

خلاصه‌ای از دستورالعمل جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در رابطه با مدت زمان قرنطینه برای کووید  ۱۹ و سویه امیکرون در تاریخ December 27, 2021  ( ۶ دی ۱۴۰۰ ) در ادامه ذکر شده است.

اگر تست کووید-۱۹ شما مثبت بود حتی اگر واکسن تزریق کرده‌اید:

  • ۵ روز در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید.
  • اگر علائمی نداشتید یا بعد از ۵ روز علائمتان برطرف گردید، می‌توانید قرنطینه را ترک کنید.
  • پس از ترک قرنطینه، حداقل تا ۵ روز دیگر به پوشیدن ماسک ادامه دهید.
  • اگر تب دارید، همچنان در خانه بمانید تا تب شما برطرف شود.

اگر در معرض فرد مبتلا به COVID-19 قرار گرفتید:

  • ۵ روز در خانه خود را قرنطینه کنید.
  • به مدت ۱۰ روز از ماسک استفاده کنید.
  • در صورت امکان در روز پنجم تست دهید.
  • در صورت بروز علائم، آزمایش بدهید و در خانه بمانید.

cdc

نوشته های مشابه

‫13 نظرها

  1. من اومیکرون گرفتم. ولی ابریزش بینی ندارم و گلوم درد نمیکنه.. فقط تا به امروز که شش روز شده و دوتا سرم زدم فقط شبها تا صبح تب و لرز ۳۹ درجه و گیجی دارم. قبلا دو دوز واکسن برکت زده بودم.

  2. من امیکرون گرفتم و آبریزش بینی و خارش گلو دارم اما تب و خستگی و چیزهای دیگر رو اصلا ندارم

  3. منم همه واکسنم سرموقه ۳دوز زدم بعد از یه هفته دوزآخر مبتلاشدم فقط عرق شبانه وخستگی کوفتگی داشتم الان پنج روزه آیا دوره درمانش ۵روزه یا بیشتر الانم حالم بهتر شده احساس لرز ندارم

  4. دخترم در مدرسه توسط دوستش سرما خورد و تا دو روز تب میکرد با دارو خدا رو شکر خوب شد خودم بعد دو روز فقط صدام گرفت و روز سوم تب ۳۸ داشتم و الان یه هفته اس که هنوز صدام باز نشده علائم دیگه ایی ندارم،پسر و شوهرم گلو دردشون شروع شده!نمیدونم امیکرون هست یا نه اما خانوادگی قرنطینه ایم تا بهبودی علائم انشالله

  5. سلام
    منم دو روزه سردرد شدید در حد انفجار دارم..قرصها و سرم و آمپولها هم جواب نمیدن…اسهال هم همینطور
    شب دوم تب و لرز شدیدتر
    اما آبریزش و گلودرد اصلاندارم
    گاهی تک سرفه ای همراه با درد سینه دارم

  6. سلام
    من ۳ روز احساس سرما خوردگی داشتم و شروع به مصرف دارو استامینوفن کردم.ولی بعد از ۳ روز صدام تغییر کرد و آب ریزش و سوزش گلو فهمیدم یه ویروسی گرفته بدنم.رفتم دکتر و گفت علائم اومیکرونه خفیفه و باید دارو و استراحت کنی.از اون شب بدن درد و لرز به جونم افتاد و گلودرد شدید. الان ۳ روزه از اون حالتها میگزره و حالت ها برطرف شد و گلودردم روبه بهبودی رفته.سرفه های بدی میکردم ولی الان بعد ۳ روز سرفه های خلتی است و کنده میشه که حتما بیرون بریزید.انشااله فردا بهتر بشم.همگی بعد از این دوره باید حتما تا ۵ روز ماسک بزنیم حتی تو خونه که کسی درگیر نشه.موفق باشید.

  7. علیرغم زدن سه دوز واکسن سینوفارم در موعدمقرر در محل اداره وعلیرغم فاصله اجتماعی و وزدن ماسک کرونا گرفتم یک روز قبل از علایم کوفتگی عضلات و روز دون با گلو درد و گاها سرفه و صدا گرفتگی شروع شد به تست رپید رفتم گفتن نتیجه مثبت است و برو خونه استراحت رفتم پیش دکتر متخصص ۴تا سرم و امپول نوشت و کلی دارو وامروز در ششمین روز تب شبانگاهی و لرز در طول روز بویژه در موقع ایستادن و سوزش چشم و سردرد امانم رابریده بد دردی است

  8. با سلام من ۸ روز پیش با بدن درد،تب خفیف و البته درگیری شدید سینوس تستم مثبت شد بعد از ۵ روز هم علائمم ناپدید شد امیکرون ترس نداره ولی باید جدی بگیریش اگر کسی میدونه بعد از ۸ روز میتونم از قرنطینه تو خونه دربیام؟

  9. باسلام توجه داشته باشید هرنوع سرماخوردگی، ازجمله، گلودرد، تب ولرز، آبریزش بینی از جمله سرفه بیماری امیکرون می باشد حتما ماسک بزنید بقیه واز جمله کودکان وسالخورگان دچار نشوند. ????

  10. شب اول از تب و لرز و درد ماهیچه های ران پا نخوابیدم و از فرداش شب آن تب و لرزم با خوردن دارو فروکش ولی مرتب عرق می کنم . حالت سنگینی معده و فشار زیر قفسه سینه رو حس می کنم . حس بویایی و چشاییم خوبه … ولی با وجود خوردن مسکن و پیروسیکام هنوز تو عظلات دستم احساس درد و خستگی می کنم . روز سوم کمی آبریزش خفیف داشتم . قبلا دو دز واکسن سینو فارم زدم .

  11. آخ آخ باز این چه دردیه .۴ روزه که مبتلا شدم اول با استخوان درد و بدن درد شروع شد بعد گلو درد شدید که اب دهنمم به زور قورت میدم سرفه ها اول خشک بعدا همراه با خلط .دیروز گلو دردم کمتر شده بود امروز باز بشدت میسوزه و درد داره خلاصه همه بدن رو درگیر میکنه تب و لرز و عرق شبانه که همراه همیشگیه .اسهال هم شده ام خانوادگی از بچم که تو مشهد دانشجو هست گرفتیم حالا ببینید این بچه چه کشیده همه این علایم رو داشته دو نفرمون علایم کمتر شده ولی من و همسرم همچنان درگیر شدیدیم طوری شده که همسرم روحیه شو از دست داده و مدام از مردن حرف میزنه برامون دعا کنید و مراقب خودتون باشید مخصوصا اگه یکی از افراد خانه مبتلا شد حتما قرنطینه رو رعایت کنید.بیرون از منزل حتما ماسک بزنید۱۴۰۱/۰۴/۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا