اخبار پزشکی و آزمایشگاهیسلامت

تایید اولین درمان تزریقی HIV

در گذشته روش‌های درمانی HIV شامل مصرف چندین قرص متعدد در طول روز بود. بارب کاردل (Barb Cardell)، که از سال ۱۹۹۱ با اچ آی وی زندگی می‌کند، زمانی را به یاد می‌آورد که برای کندکردن روند پیشرفت HIV مجبور بود روزانه ۶۴ قرص را مصرف کند.

اما با گذشت زمان و به کمک تحقیقات صورت گرفته، این درمان برای بسیاری از افراد مبتلا، به یک قرص ترکیبی که لازم است تنها یک بار در روز مصرف شود، منتهی گردید.

در حال حاضر، گزینه دیگری وجود دارد که ممکن است برای بسیاری از افراد ساده‌تر باشد. Cabenuva نام یک داروی تزریقی طولانی اثر که یک بار در ماه تجویز می‌شود. این درمان در ژانویه سال ۲۰۲۱ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شد و موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی (NICE) نیز آن را در تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ مورد تایید قرار داد.

به این ترتیب مراکز درمانی شروع به ارائه این گزینه درمانی جدید برای عموم مردم کردند.

در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم مروری بر این داروی جدید برای درمان HIV داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اولین درمان تزریقی طولاتی اثر HIV

تایید اولین درمان تزریقی HIV

زمانی که در مورد داروهای تزریقی طولانی‌اثر صحبت می‌کنیم، در واقع از تغییر باورنکردنی در زندگی افرادی صحبت می‌کنیم که مدت‌ها است با HIV دست و پنجه نرم می‌کنند. هدف از داروهای HIV فعلی این است که تعداد ذرات ویروس در خون (بار ویروسی) آنقدر کم باشد که نتوان آن را تشخیص داد یا به دیگران منتقل کرد. مصرف روزانه قرص در افراد مبتلا بهHIV  می‌تواند از تکثیر ویروس در سلول‌هایشان جلوگیری کند. اما خیلی از افراد مبتلا به این ویروس، از مصرف روزانه این داروها خسته می‌شوند و گاهی نیز مصرف آن را فراموش می‌کنند. عدم مصرف این داروها، افراد مبتلا به HIV، اطرافیان نزدیک و شرکای جنسی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

با در نظر داشتن این مشکلات و با هدف درمان قطعی عفونت HIV ، محققین در صدد تولید دارویی جدید برای درمان HIV برآمدند.

Cabenuva نام اولین داروی تزریقی HIV است که با تزریق ماهانه‌ی آن دیگر نیازی به مصرف داروهای HIV به شکل قرص نیست. این دارو می‌تواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که از مصرف روزانه قرص‌ها خسته شده‌اند.

یکی دیگر از مزیت‌های این داروی تزریقی این است که اگر فردی خارج از شهر است و به ناچار نتوانسته یک دوز تزریقی را دریافت کند، می‌تواند به‌طور موقت یک دوره از داروهای خوراکی را مصرف کرده و سپس در اسرع وقت تزریق را شروع کند.

به گفته‌ی پزشکان، داروی تزریقی Cabenuva می‌تواند در کاهش فشار روانی افراد مبتلا به HIV نیز مفید باشد. در واقع با تزریق این دارو به‌جای اینکه ۳۶۵ روز در سال به فرد یادآوری شود که به اچ‌آی‌وی مبتلا است، تنها ۱۲ بار در سال این اتفاق رخ می‌هد.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

البته نباید از این موضوع غافل شد که Cabenuva برای همه افراد مبتلا به HIV مناسب نیست. به عنوان مثال، Cabenuva روی افرادی که قبلاً از داروهای خوراکی جواب نگرفته‌‌اند (به یک بار ویروسی (Viral load) غیرقابل شناسایی رسیده‌اند) و یا افرادی که سابقه شکست درمان یا مقاومت به کابوتگراویر(cabotegravir) یا ریلپیویرین (rilpivirine) دارند، مناسب نیست.

Cabenuva شامل ترکیبی از کابوتگراویر و ریلپیویرین است که هر کدام به روش‌های مختلف از تکثیر ویروس HIV در بدن جلوگیری می‌کنند. با تزریق Cabenuva ، این داروها در بافت‌های بدن باقی می‌مانند و طی چند هفته به مرور از بدن خارج می‌شوند. این دارو توسط شرکت  ViiV Healthcare، که یک شرکت دارویی در لندن است، ساخته شده است.

مبارزه علیه HIV ادامه دارد…

تایید اولین درمان تزریقی HIV

موسسات تحقیقاتی مختلف در سراسر جهان اکنون در حال انجام آزمایشاتی هستند تا ببینند آیا تزریق کابوتگراویر یا ریلپیویرین می‌تواند از انتقال HIV جلوگیری کند یا خیر.

بر اساس مطالعه‌ای که در ۵ مارس ۲۰۲۱ در مقاله Nature منتشر شد، به نظر می‌رسد یک فرد مبتلا به HIV پس از دریافت پیوند سلول‌های بنیادی که گلبول‌های سفید خونش را با سلول‌های فردی با مقاومت طبیعی در برابر ویروس جایگزین می‌کند، از ویروس پاک شده است. این دومین بار است که نشان داده شده است که این روش تمام آثار ویروس را از یک فرد پاک می‌کند.

 اما دانشمندان هشدار می‌دهند که هنوز خیلی زود است که بگوییم این یک راه درمان قطعی است و پیوند سلول‌های بنیادی هنوز راهی طولانی را در پیش دارد تا بتوان آن‌را درمانی برای رفع کامل HIV محسوب کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا