سلامت

روش‌های درمان دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ یک وضعیت بهداشتی بسیار پیچیده با گزینه‌های درمانی متفاوت است. در سال‌های اخیر، رژیم‌ها و روش‌های مختلفی برای درمان دیابت نوع ۲ و بهبود آن توسط متخصصین و دانشمندان مطرح شده است. اما آیا واقعا راه درمانی برای دیابت نوع ۲ وجود دارد؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. پس اگر به دنبال روش‌های درمان دیابت نوع ۲ هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

ناشتا بودن افراد دیابتی برای آزمایش خون خطرناک است
بخوانید

سه روش درمان دیابت نوع ۲

همانطور که در قسمت مقدمه نیز گفته شد، متخصصین و پزشکان در سراسر جهان همواره در تلاش هستند تا راهکارهای مختلفی را برای درمان دیابت نوع ۲ ارائه کنند.

در این بین برخی محققین معتقد هستند که دیابت نوع ۲ قابل درمان است و برخی دیگر اعتقاد دارند که این بیماری درمانی ندارد و تنها می‌توان به کمک یکسری اقدامات آن را کنترل نمود.

جیسون فانگ، نفرولوژیست کانادایی، به صراحت معتقد است که دیابت نوع ۲ را می‌توان بهبود بخشید و حتی درمان کرد. ما در این مطلب قصد داریم با توجه به مطالب گفته شده در کتاب ” diabetes code” از این پزشک، ۳ روش مهم در درمان دیابت نوع ۲ را بیان کنیم.

توجه:

لازم به ذکر است مطالب گفته شده در این مقاله صرفا برگرفته از گفته‌های پزشکان و متخصصین هستند و شرکت پل‌ایده‌آل پارس هیچگونه مسئولیتی در قبال راه‌های درمان بیماری‌ها ندارد.

۱٫ خودداری از مصرف فروکتوز

روش‌های درمان دیابت نوع ۲

آیا شما نیز جزء افرادی هستید که معتقدند مصرف زیاد میوه، مفید است؟

آیا تا به حال نام فروکتوز را شنیده‌اید و می‌دانید مصرف آن چه تاثیری بر بدن و دیابت نوع ۲ دارد؟

فروکتوز یک قند طبیعی است که در میوه‌ها، آب میوه‌ها، برخی سبزیجات و عسل وجود دارد و به همین دلیل یکی از قندهایی است که مصرف آن طی دهه‌های گذشته در سراسر جهان به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

مطالعات بالینی، تجربی و اپیدمیولوژیک متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش مصرف فروکتوز بر متابولیسم کربوهیدرات تأثیر منفی داشته و لاکتات تشکیل‌شده از فروکتوز نیز می‌تواند بر تعادل انرژی کل بدن تأثیر سوئی بگذارد.

مصرف بیش از حد فروکتوز باعث تحریک تولید گلوکز و سنتز لیپید در کبد می‌شود. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که فروکتوز، برخلاف گلوکز، مستقیما توسط سلول‌های بدن متابولیزه نمی‌شود. بلکه باید ابتدا در کبد به گلوکز تبدیل شده و سپس به سلول‌ها برسد. به‌همین دلیل مصرف زیاد فروکتوز و مواد غذایی حاوی آن، می‌تواند سبب ایجاد بیماری کبد چرب غیرالکلی در انسان شود.

در حال حاضر اعتقاد بر این است که فروکتوز عامل اصلی کمک کننده به بیماری های متابولیک مزمن، از جمله چاقی، هیپرتری گلیسیریدمی و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

 اما این موضوع چه ارتباطی با دیابت نوع ۲ دارد؟

براساس مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، بیماری کبد چرب یک عامل خطر مستقل برای دیابت نوع ۲ تلقی می‌شود.

محققان دریافتند که در میان افرادی که غلظت انسولین مشابهی داشتند، افراد مبتلا به کبد چرب، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

از این موارد می‌توان نتیجه گرفت که مصرف فروکتوز به عنوان یک قند نه تنها به خودی خود می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، بلکه به دلیل ایجاد کبد چرب نیز می‌تواند نقشی در ابتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

بنابراین یکی از راه‌های طبیعی درمان دیابت نوع ۲ را می‌توان کاهش مصرف فروکتوز تلقی کرد.

۲٫ کاهش مصرف کربوهیدرات

وقتی افراد غذای حاوی کربوهیدرات می‌خورند، دستگاه گوارش مواد قابل هضم را به قند تجزیه کرده و آن را وارد جریان خون می‌کند. به همین دلیل مصرف کربوهیدرات می‌تواند عامل ایجاد دیابت نوع ۲ در افراد باشد. اما این بدان معنا نیست که افراد باید به طور کامل از مصرف کربوهیدرات‌ها اجتناب کنند. زیرا خوردن مقادیر کافی کربوهیدرات برای بدن ضروری است.

به طور کلی ۳ نوع کربوهیدرات وجود دارد:

  • قندها: مانند قند طبیعی موجود در میوه و شیر یا شکر اضافه شده در نوشابه و بسیاری از غذاهای بسته بندی شده دیگر.
  • نشاسته: از جمله گندم، جو، و غلات دیگر و سبزیجات نشاسته‌ای مانند ذرت، سیب زمینی، لوبیا، عدس و نخود خشک.
  • فیبر: بخشی از غذاهای گیاهی که هضم نمی‌شود اما به شما کمک می کند سالم بمانید.

قندها و نشاسته‌های موجود در کربوهیدرات، قند خون شما را افزایش می‌دهند اما فیبر چنین خاصیتی ندارد.

فردی که مبتلا به دیابت نوع ۲ است و یا در معرض ابتلا به آن قرار دارد، باید رابطه بین این بیماری و کربوهیدرات‌ها را درک کند تا بتواند بهترین انتخاب غذایی را داشته باشد.

مصرف فیبر و غذاهای دریایی می‌تواند جایگزین مناسبی برای کربوهیدرات‌ها باشد و تاثیر مثبتی در درمان دیابت نوع ۲ داشته باشد.

۳٫ غذاهای واقعی بخورید

شاید جمله‌ی “غذای واقعی بخورید” کمی عجیب به نظر برسد. اما منظور ما از این جمله این است که تا حد امکان مصرف غذاهای فراوری شده را کاهش دهید و سعی کنید از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید.

این موضوع از بروز چاقی و کبد چرب، که دو مورد از عوامل مهم ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

دیابت نوع ۲ یکی از مشکلات رایجی است که اغلب افراد در سراسر دنیا با آن مواجه هستند. خیلی از افراد به دنبال روش درمان دیابت نوع ۲ می‌گردند و متخصصین نیز همواره در تلاش هستند راه‌حل‌ها و روش‌های جدیدی برای درمان این بیماری پیدا کنند.

اگر مروری اجمالی به تمامی روش‌هایی داشته باشیم که تاکنون ارائه شده است، کاهش مصرف قند و کربوهیدرات و تحرک را می‌توان نقطه‌ی مشترک تمامی متخصصین محسوب کرد.

ما در این مطلب سعی کردیم تا در رابطه با روش‌های درمان دیابت نوع ۲ اطلاعاتی ارائه کنیم.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

شما برای کاهش قند خون خود چه روش‌هایی را امتحان کرده‌اید؟

آن‌ها را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا