اخبار پزشکی و آزمایشگاهی

داروی دونانماب ، نقطه عطفی در مبارزه با زوال عقل و آلزایمر

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

اخیرا یک داروی جدید به نام دونانماب (donanemab) در جهان سر و صدای زیادی ایجاد کرده است. داروی دونانماب توسط شرکت ایلای‌لی‌لی آمریکا ساخته شده است. این دارو به عنوان نقطه عطفی در مبارزه با آلزایمر شناخته می‌شود. زیرا آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد که دونانماب سرعت پیشرفت زوال عقل را کند می‌کند. در ادامه قصد داریم به بررسی این دارو، فواید و عوارض آن بپردازیم.

داروی دونانماب چیست؟

در افراد مبتلا به آلزایمر، نوعی پروتئین در مغز انباشته می‌شود. داروی دونانماب با پاکسازی این پروتئین، به کندتر شدن روند بیماری در مراحل اولیه کمک می‌کند. این دارو، یک آنتی بادی مونوکلونال است که تنها برای بیماری آلزایمر موثر است و برای انواع دیگر زوال عقل مانند زوال عقل عروقی موثر نیست. داروی دونانماب علائم بیماری را بهبود نمی بخشد. همچنین این دارو برای افراد در مراحل پیشرفته‌تر آلزایمر سود چندانی ندارد.

Donanemab با هدف قرار دادن پلاک‌های آمیلوئیدی در مغز که تصور می‌شود باعث علائم بیماری آلزایمر می‌شوند، کار می‌کند.این به کند کردن پیشرفت علائم آلزایمر کمک می‌کند. Donanemab یک داروی ایمونوتراپی است که به سیستم ایمنی می‌آموزد تا پلاک‌های آمیلوئیدی را که در مغز ایجاد می‌شوند، شناسایی و حذف کند.

تاثیر داروی دونانماب

آیا دونانماب عوارض جانبی دارد؟

اگرچه نتایج حاصل از آزمایش این دارو بسیار امیدوارکننده بوده است اما عوارضی نیز دارد. در کارآزمایی‌های بالینی موارد زیر به عنوان عوارض جانبی این دارو دیده شده است: 

  • تهوع
  • عفونت ادراری
  • اسهال
  • خون‌ریزی مغزی
  • واکنش مربوط به تزریق
  • اضطراب

دونانماب یک آنتی بادی مونوکلونال است که آمیلوئید (پروتئین چسبنده و آسیب‌رسان به نورون) را در مغز افراد مبتلا به زوال عقل هدف قرار می‌دهد. Donanemab، مانند lecanemab و داروی مربوط به aducanumab، می‌تواند باعث بیماری به نام ناهنجاری‌های تصویربرداری مرتبط با آمیلوئید (ARIA) شود. که گاهی منجر به تورم مغز، خونریزی مغزی و تشنج کشنده می‌شود. حدود یک چهارم شرکت‌کنندگان در آزمایش فاز سوم داروی دونانماب به ARIA مبتلا شدند و سه نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

آیا داروی دونانماب در دسترس است؟

Donanemab هنوز در دسترس نیست، زیرا تأییدیه FDA هنوز برای آن درخواست نشده است. این دارو هنوز یک داروی تحقیقاتی است که تحت آزمایشات بالینی قرار گرفته است. اما  تصور می‌شود به زودی و در ماه‌های آینده برای تایید FDA آن اقداماتی صورت گیرد.

دونانماب چقدر موثر است؟

تاثیر دونانماب

به استناد از اطلاعات منتشر شده در رابطه با این دارو، در کارآزمایی بالینی TRAILBLAZER-ALZ 2 ، کاهش سرعت پیشرفت ۳۵ درصدی بیماری آلزایمر نشان داده شده است.

چگونه باید این دارو را دریافت کنیم؟

داروی دونانماب هر ۴ هفته یکبار به صورت وریدی تزریق می‌شود.

نام تجاری دونانماب چیست؟

از آنجایی که دونانماب یک داروی تایید شده نیست، هنوز نام تجاری آن را نمی‌دانیم.

چه کسانی می‌توانند از این دارو استفاده کنند؟

استفاده از دونانماب Donanemab در مراحل اولیه آلزایمر

مطالعات برای دونانماب روی بیماران مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه انجام شده است. به همین دلیل تصور می‌شود که برای افرادی که به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند، مؤثر نباشد. هنگامی که این دارو توسط FDA تأیید شد، مشخص می‌شود که دقیقا برای کدام دسته از بیماران آلزایمری مناسب است.

دونانماب چه تفاوتی با Leqembi  دارد؟

Leqembi نیز یکی دیگر از داروهای نوظهور برای بیری آلزایمر است. Leqembi و Donanemab

هر دو برای بیماری آلزایمر استفاده می‌شوند و هر دو علیه پلاک‌های آمیلوئید در مغز اثر دارند.

اما Leqembi اشکال محلول و نامحلول تجمع آمیلوئید بتا را هدف قرار می‌دهد. درحالیکه donanemab پلاک‌های آمیلوئیدی را هدف قرار می‌دهد.

سخن پایانی

بیماری آلزایمر یکی از بیماری هایی که است که زندگی روزمره را هم برای خود بیمار و هم برای اطرافیان او بسیار دشوار می‌کند. به همین دلیل محققین در سراسر جهان در تلاش هستند تا دارویی برای این بیماری پیدا کنند. اخیرا نیز داروهای مختلفی برای کندکردن روند این بیماری معرفی شده است. داروی دونانماب یکی از جدیدترین داروهای معرفی شده است.

بررسی ها نشان می دهد که این دارو قادر است پلاک آمیلوئید را از مغز بیماران پاک کند. به این ترتیب دونانماب از دست رفتن حافظه و تفکر در بیماران مبتلا به آلزایمر اولیه را تا یک سوم کاهش می‌دهد.اما عوارضی نیز دارد. 

به نشر شما آیا این دارو قادر به دریافت تاییدیه FDA خواهد بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا