سلامت

ایدز و بارداری: جلوگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد

نکات کلیدی

  • انتقال HIV از مادر به نوزاد[۱] به مواردی گفته می‌شود که ویروس HIV در طول مدت بارداری، زایمان و یا به هنگام شیردادن، از مادر به نوزاد منتقل شود.
  • مادران مبتلا به HIV در طول مدت بارداری و زایمان باید دارو مصرف نمایند تا از انتقال HIV به نوزاد جلوگیری شود. در بعضی از شرایط به منظور ممانعت از انتقال HIV از مادر به نوزاد در هنگام زایمان، مادر باید به صورت سزارین وضع حمل کند.
  • نوزادانی که از مادران مبتلا به HIV به دنیا می‌آیند، نیاز است که تا ۴ الی ۶ هفته بعد از به دنیا آمدن، دارو مصرف نمایند. داروهای HIV خطر آلودگی نوزاد به HIV را به هنگام زایمان کاهش می‌دهند.
  • به دلیل آنکه HIV می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود، در ایالات متحده‌ی آمریکا مادران آلوده به HIV از شیر دادن به بچه خود منع شده‌اند و در عوض باید از شیر خشک استفاده نمایند.
  • چنانچه زنان مبتلا به HIV به هنگام بارداری و زایمان داروهای HIV مصرف نمایند و نوزاد نیز بعد از زایمان به مدت ۴ الی ۶ هفته دارو مصرف کند، ریسک انتقال HIV کم است.

قبل از خواندن ادامه‌ی این مقاله، به‌منظور دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با HIV و بیماری ایدز، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی “هر آنچه لازم است در مورد ویروس ایدز (HIV) بدانید” دعوت می‌نماییم.

ویروس ایدز (HIV) چطور و از کجا نشات گرفت؟
بخوانید

انتقال HIV از مادر به نوزاد به چه مواردی اطلاق می‌شود؟

انتقال HIV از مادر به نوزاد به مورادی گفته می‌شود که ویروس HIV در طول مدت بارداری، زایمان و یا به واسطه‌ی شیر دادن، به نوزاد منتقل شود.

آیا میتوان مانع انتقال HIV از مادر به نوزاد شد؟

جواب مثبت است. با مصرف داروهای HIV و دیگر راهکارها، ریسک انتقال HIV از مادر به نوزاد در ایالات متحده‌ی آمریکا و در کشورهای اروپایی، به زیر ۱ درصد رسیده است. در موارد زیر، خطر انتقال HIV پایین است:

  • ابتلا مادر به HIV در مراحل اولیه بارداری تشخیص داده شود (و یا قبل از آنکه زنی باردار شود، وضعیت ابتلا او به HIV مشخص باشد).
  • مادر در طول مدت بارداری و زایمان با داروهای HIV تحت درمان قرار گیرد و در بعضی از موارد بچه به صورت سزارین به دنیا آورده شود.
  • نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به HIV به مدت ۴ تا ۶ ماه داروی HIV مصرف نماید و از شیرمادر مبتلا به HIV تغذیه نشود.
ایدز و بارداری: داروهای HIV در طول مدت بارداری و زایمان
بخوانید

آیا انجام تست HIV برای مادران باردار توصیه می‌شود؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ایالات متحده‌ی آمریکا توصیه می‌کند که همه‌ی بانوان قبل از اقدام برای بارداری و یا به محض بارداری، تست ابتلا به HIV را انجام دهند. همچنین نیاز است تا این تست در هر بار بارداری صورت بگیرد.

زنان باردار مبتلا به HIV، نیاز است تا جهت جلوگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد و همچنین جهت حفظ سلامتی خود، داروهای مناسب مصرف نمایند.

به‌طور کلی تمام افراد مبتلا به HIV نیاز است تا داروهای HIV مصرف نمایند. این کار باعث می‌شود تا فرد مبتلا به HIV زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری داشته و خطر انتقال ویروس کاهش یابد.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

داروهای HIV چگونه مانع انتقال HIV از مادر به نوزاد می‌شوند؟

داروهای HIV از ازدیاد ویروس HIV جلوگیری می‌کند که باعث کاهش تعداد ویروس HIV در بدن می‌شود. با کمتر شدن میزان ویروس HIV در بدن مادر، خطر انتقال ویروس از مادر به نوزاد به هنگام زایمان و یا در طول مدت بارداری کاهش می‌یابد. همچنین از سلامت خود مادر نیز محافظت می‌شود.

برخی از داروهای HIV می‌توانند از طریق جفت[۲] وارد بدن جنین شوند. این انتقال دارو از طریق جفت به جنین، باعث می‌شود تا جنین در برابر خطر ابتلا به HIV محافظت شود، مخصوصا به هنگام زایمان طبیعی که نوزاد در معرض ویروس HIV موجود در خون و دیگر مایعات بدن مادر قرار می‌گیرد.

در بعضی از موارد توصیه می‌شود که نوزاد به صورت سزارین به دنیا آورده شود تا ریسک انتقال HIV از مادر به نوزاد به هنگام زایمان کاهش یابد.

نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV، نیاز است ۴ الی ۶ هفته بعد از به دنیا آمدن، داروهای HIV  مصرف نمایند. این داروها باعث می‌شوند تا خطر ایجاد عفونت به دلیل ورود احتمالی ویروس HIV به بدن نوزاد در هنگام زایمان کاهش یابد.

آیا مصرف داروهای HIV در طول مدت بارداری بی‌خطر است؟

مصرف اکثر داروهای HIV در طول مدت بارداری، خطری را برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند. به‌طور کلی، داروهای HIV خطر ایجاد ناهنجاری در نوزاد را افزایش نمی‌دهند. به‌منظور آگاهی دقیق از خطر و میزان تاثیر مصرف داروهای مختلف HIV در طول مدت بارداری، حتما با پزشک مشورت نمایید.

ایدز و بارداری: جلوگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد بعد از وضع حمل
بخوانید

آیا راه دیگری به منظور پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد وجود دارد؟

به دلیل آن‌که ویروس HIV می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود، در ایالات متحده‌ی آمریکا مادران مبتلا به HIV از شیردادن به نوزادان خود منع شده‌اند. در چنین مواردی شیر خشک جایگزینی مناسب برای شیر مادر محسوب می‌شود.

نکته‌ی مهم دیگر آن است که گزارش‌هایی وجود دارد که از انتقال ویروس HIV به نوزاد از طریق مصرف غذای از پیش جویده شده[۳] حکایت دارد. به‌منظور محافظت از نوزاد و پیشگیری از انتقال HIV، کودک را نباید با غذای پیش جویده شده تغذیه کرد.

واژه‌نامه:

Pre-chewed food [۳] Placenta [۲] Mother-to-child transmission of HIV [۱]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا