سلامت

اندومتریوز و شایعات و حقایق مرتبط با آن

امروزه به لطف وجود اینترنت ممکن است مطالب زیادی در رابطه با سلامت خود خوانده باشید. در بین مقالات سلامتی که مربوط به بانوان است، بیماری اندومتریوز اغلب به چشم می‌خورد. شما ممکن است با خواندن یکسری از این مطالب دچار سردرگمی شده و تصور کنید به این بیماری مبتلا هستید یا حتی خودسرانه راه‎های درمانی را امتحان کنید. اما شاید واقعیت خیلی با تصور شما تفاوت داشته باشد.

به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به بررسی اندومتریوز و شایعات و حقایق مرتبط با آن بپردازیم.

گیف تبلیغاتی سیتزبث PIP

اندرومتریوز چیست؟

در داخلی‌ترین بخش رحم، اندومتر (Endometrium) یا همان بافت مخاط رحم وجود دارد. اندومتر دارای گلبول‌های خون، غده‌ و بافت‌ همبند است. تخمک‌ بعد از بارور شدن و تشکیل سلول تخم به اندومتر می‌چسبد و جفت تشکیل می‌شود.

گاهی اوقات بافتی شبیه به اندومتر در جایی خارج از رحم، مانند لگن رشد می‌کند. این موضوع باعث التهاب، خون‌ریزی و ایجاد چسبندگی داخل لگن شده و ممکن است کیست‌‌هایی را در تخمدان به وجود آورد. به این بیماری، اندومتریوز (Endometriosis) گفته می‌شود.

اندومتریوز می‌تواند باعث درد در طول قاعدگی، حین مقاربت جنسی و دفع ادرار یا اجابت مزاج شود. همچنین علائم دیگری از جمله حالت تهوع، خستگی و نگرانی های مربوط به سلامت روان نیز ممکن است به دلیل این بیماری در افراد رخ دهد.

برای آشنایی بیشتر با بیماری اندرومتریوز و علل بروز آن می‌توانید به مقاله “اندومتریوز چیست” مراجعه کنید. اما در ادامه این مطلب قصد داریم به مرور اندومتریوز و شایعات و حقایق مرتبط با آن بپردازیم.

اندومتریوز چیست؟ آیا اندومتریوز به معنای ناباروری زنان یا سرطان است؟
بخوانید

اندومتریوز و شایعات و حقایق مرتبط با آن

۱. در اندومتریوز، پریودها معمولاً بسیار سنگین و دردناک هستند

بر اساس منابع منتشر شده، اغلب زنان در دوران قاعدگی درد را تجربه می‌کنند. دردِ شدید، گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده وجود اندومتریوز باشد. اما همیشه این‌طور نیست.

حجم خونریزی‌ها و طول چرخه پریود نیز در هر فرد ممکن است متفاوت باشد و همیشه نشان‌دهنده‌ی ابتلا به اندرومتریوز نیست. بنابراین اگر در رابطه با خونریزی‌های خود نگران هستید، پیش از هرگونه فکر و خوددرمانی، با یک متخصص مشورت کنید.

۲. بارداری می‌تواند اندومتریوز را درمان کند

به گفته‌ی پزشکان و برخلاف تصور برخی عموم، بارداری اندومتریوز را درمان نمی‌کند. برخی از زنان در طول بارداری بهبودهایی در علائم اندومتریوز مشاهده می‌کنند. اما برخی دیگر ممکن است تشدید علائم را ببینند و یا هیچ تغییری احساس نکنند.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که اگرچه برخی از ضایعات اندومتریوز پس از بارداری پسرفت می‎‌کند، اما برخی دیگر ثابت مانده یا حتی افزایش می‌یابند.

۳. هیسترکتومی می‌تواند اندومتریوز را درمان کند

درمان اندومتریوز

هیسترکتومی (hysterectomy) یک روش جراحی برای برداشتن رحم است. بر اساس یک مطالعه شامل ۱۳۷ شرکت کننده زن مبتلا به اندومتریوز که تحت هیسترکتومی قرار گرفتند، ۸۴٪ شرکت کنندگان از نتایج پس از جراحی راضی بودند.

هیسترکتومی می‌تواند علائم اندومتریوز را برای بسیاری از افراد تسکین دهد. با این وجود پزشکان خاطر نشان می‌کنند که اندومتریوز می‌تواند حتی پس از هیسترکتومی مجددا عود کند. اندومتریوز انواع مختلفی دارد. از ضایعاتی که فقط روی سطح رحم هستند تا ضایعاتی که به روده و سایر اندام‌ها حمله می‌کنند. برداشتن تخمدان‌‌ها (هیسترکتومی) در ازبین رفتن نوع عمیق این بیماری که به سایر اندام‌ها نفوذ می‌کند، تاثیری ندارد.

۴. یائسگی اندومتریوز را متوقف می‌کند

یکی دیگر از باورهای غلط درباره اندرومتریوز، این است که برخی تصور می‌کنند یائسگی می‌تواند اندرومتریوز را متوقف کند. اما طبق مطالعات صورت گرفته، دانشمندان تخمین می‌زنند که ۲ تا ۵٪ موارد ابتلا پس از یائسگی رخ داده است.

تحقیقات هنوز در حال انجام است اما می‌توان گفت به همان دلیل که هیسترکتومی همیشه اندومتریوز را درمان نمی‌کند، یائسگی نیز ممکن است آن را درمان نکند. در واقع، این بیماری می‌تواند سال‌ها پس از توقف دوره‌های پریود در یک فرد ایجاد شود.

۵. اندومتریوز فقط اندام‌ تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد

اندومتریوز

مورد دیگر درباره اندومتریوز و شایعات و حقایق مرتبط با آن، محل وقوع این بیماری است. ضایعات اندومتریوز بیشتر در لگن و پایین شکم دیده می‌شوند. اما به گفته‌ی پزشکان این ضایعات ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن رشد کنند.

در اندومتریوز، بافت بدن مانند پوشش داخلی رحم عمل می‌کند اما خارج از رحم رشد می‌کند. به همین دلیل این بیماری تنها در اندام تناسلی دیده نمی‌شود. بلکه در پوشش ریه و حتی در مغز نیز ممکن است رخ دهد.

۶.  ابتلا به اندومتریوز به معنی ناباروری است

مطالعات نشان می‌دهد که ۳۰ تا ۵۰ درصد از زنان مبتلا به اندومتریوز، مشکل باردار شدن را تجربه می‌کنند. با این وجود علیرغم آماری که این بیماری را با چالش‌های باروری مرتبط می‌کند، “اندومتریوز به طور خودکار به معنای تشخیص ناباروری نیست.”

پزشکان تجربیات خود را در این باره به اشتراک گذاشته‌اند. برخی می‌گویند که فردی با اندرومتریوز شدید باردار شده و شخص دیگری با  اندومتریوز خفیف، دچار مشکلات ناباروری است.

تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا اندرومتریوز در باردار شدن شما موثر است یا خیر، مراجعه به یک پزشک متخصص است. زیرا بسیاری از داروهایی که برای درمان آندومتریوز استفاده می‌شوند از بارداری جلوگیری می‌کنند و جهت بارداری لازم است قطع شوند.

۷. قرص های ضد بارداری می توانند اندومتریوز را درمان کنند

مورد دیگر درباره اندومتریوز و شایعات و حقایق مرتبط با آن، مصرف قرص ضدبارداری است. برخی خانم‌ها ممکن است به طور خودسرانه و جهت درمان اندرومترویز، به مصرف چنین قرص‌هایی روی بیاورند.

به گفته پزشکان، هیچ چیز اندومتریوز را درمان نمی‌کند. اما قرص‌های ضدبارداری با کاهش سطح هورمون‌ها و جلوگیری از خونریزی، ممکن است در بهبود علائم این بیماری موثر باشند. با این وجود مصرف خودسرانه این داروها، بدون تجویز پزشک، می‌تواند عواقبی جدی را برای فرد به همراه داشته باشد.

توجه داشته باشید که مطالب گفته شده برگرفته از منابع معتبر در رابطه با اندرومتریوز هستند. اما شرکت پل‌ایده‌آل‌پارس هیچگونه مسئولیتی در قبال مصرف خودسرانه دارو و خوددرمانی بر عهده ندارد.

جمع‌بندی

همانطور که در قسمت مقدمه نیز گفته شد، امروزه با وجود گستردگی اطلاعاتی که در دسترس عموم مردم قرار دارد، افراد زیادی ممکن است در اثر خواندن این مطالب، تصور کنند به بیماری‌هایی مبتلا هستند و حتی خودسرانه اقدام به یکسری درمان‌ها کنند.در صورتی که چنین اقداماتی تاثیرات منفی زیادی را هم روی جسم و هم روان یک فرد به جا می‌گذارد. ما در این مطلب سعی کردیم به مرور بیماری اندرومتریوز و حقایق و شایعات مرتبط با آن بپردازیم.

در این مطلب، ما به اطلاعات نادرست پزشکی نزدیک شدیم و بر اساس منابع معتبر، بینش متخصصان و تحقیقات صورت گرفته، یکسری از واقعیت‌ها را از افسانه جدا کردیم.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا