تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسایر تجهیزات

لام میکروسکوپ چیست؟

لام آزمایشگاهی که با نام لام میکروسکوپ (Microscope Slide) نیز شناخته می‌شود، قطعه‌ی شیشه‌ای نازکی است که نمونه‌ها را به‌منظور مطالعه و بررسی در زیر میکروسکوپ بر روی آن قرار می‌دهند. از آنجایی که حرکت دادن لام آزمایشگاهی در زیر میکروسکوپ و قراردادن آن در بهترین موقعیت برای مشاهده، راحت‌تر از حرکت دادن خود نمونه است، استفاده از لام آزمایشگاهی به محققان در بررسی سریع نمونه‌های متعدد در زیر میکروسکوپ کمک می‌کند. استفاده از لام همچنین امکان برچسب‌گذاری نمونه‌ها، جا‌به‌جایی و ذخیره‌سازی آن‌ها را میسر می‌نماید.

گیف لام میکروسکوپ پل ایده آل پارس

لامل چیست؟

لام های آزمایشگاهی معمولا به همراه یک قطعه‌ی شیشه‌ای دیگر که کوچکتر و نازک‌تر از لام آزمایشگاهی است، استفاده می‌شوند. این قطعه‌ی شیشه‌ای کوچکتر، با نام لامل شناخته می‌شود و بر روی نمونه قرار می‌گیرد.

لامل باعث مسطح‌ شدن سطح نمونه شده و به بهتر دیده شدن آن در زیر میکروسکوپ کمک می‌کند. همچنین استفاده از لامل باعث می‌شود تا نرخ تبخیر نمونه کاهش یابد و نمونه را در برابر آلوده‌شدن توسط ذرات هوابُرد[۱] محافظت می‌کند.

به‌طور خلاصه لامل باعث ایزوله شدن نمونه، جلوگیری از تماس لنز میکروسکوپ با نمونه، جلوگیری از آلوده شدن نمونه با گرد و غبار و تاخیر در دی‌هیدراته شدن و اکسید شدن نمونه می‌شود.

ابعاد لام میکروسکوپ (لام آزمایشگاهی)

ابعاد یک لام آزمایشگاهی ساده، ۲۵ × ۷۵ میلی‌متر است اما انواع مختلفی از لام های آزمایشگاهی وجود دارد که هریک برای کاربردی خاص و در ابعادی مشخص ساخته می‌شوند. به‌عنوان مثال به‌منظور کاربردهای زمین‌شناسی از لام با ابعاد ۵۰ × ۷۵ میلی‌متر، برای تحقیقات نفت‌شناسی از لام با ابعاد  ۲۷ × ۴۶ میلی‌متر و به‌منظور مطالعه و بررسی برش‌های نازک، از لام با ابعاد  ۲۸ × ۴۸ میلی‌متر استفاده می‌کنند.

انواع مختلف لام آزمایشگاهی

لام آزمایشگاهی ساده[۲] که تخت بوده و از شیشه ساخته می‌شود، متداول‌ترین نوع لام است. از جمله‌ی این نوع لام ها میتوان به لام میکروسکوپ شرکت پل ایده‌آل پارس اشاره کرد. لام میکروسکوپ P.I.P. دارای سطحی کاملا صاف و شفاف است که باعث می‌شود دقت و صحت آزمایشات میکروسکوپی، افزایش یابد. این لام که دارای ابعاد ۲۵ × ۷۵ میلی‌متر است و از شیشه‌ی با کیفیت بالا ساخته شده است.

اما نوع دیگری از لام میکروسکوپ وجود دارد که با نام لام گوده دار [۳] شناخته می‌شود. لام گوده دار دارای یک یا چند گوده هستند که به‌منظور قراردادن نمونه‌های ضخیم‌تر و یا قراردادن نمونه‌های مایع، طراحی و ساخته شده‌اند.

از لام های گوده دار بیشتر در انجام فرآیندهای آگلوتیناسیون، فلوکولاسیون و پرسیپیتاسیون استفاده می‌شود. از جمله‌ی این نوع لام ها میتوان به لام گوده دار سرولوژی و لام گوده دار سرولوژی سفید شرکت پل ایده‌آل پارس اشاره کرد.

لام میکروسکوپ گوده دار سرولوژی
تصویر یک لام گورده دار سرولوژی

یک لام میکروسکوپ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک لام میکروسکوپ مرغوب باید سطحی کاملا صاف و شفاف و بدون خش‌ داشته باشد. همچنین سطح آن باید عاری از هرگونه گرد و خاک بوده و کاملا تمیز باشد. در بسته‌بندی لام های آزمایشگاهی باید تمهیدات لازم به‌منظور جلوگیری از ایجاد رطوبت و اکسیداسیون تعبیه شده باشد. یک لام آزمایشگاهی خوب باید دارای استحکام کافی بوده و به‌منظور ایمنی بیشتر کاربر، لبه‌های آن صیقل داده شده باشد.

لوازم جانبی لام آزمایشگاهی

تجهیزات و لوازم متعددی به‌منظور استفاده‌ی راحت‌تر، دسته‌بندی و نگهداری بهتر و حمل ایمن لام ها، طراحی و به بازار عرضه شده‌اند. در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از این تجهیزات آشنا کرده و کاربرد آن را به شما توضیح دهیم.

جار رنگ‌آمیزی لام آزمایشگاهی

جار رنگ‌آمیزی لام به‌منظور رنگ‌آمیزی هیستولوژی، سیتولوژی، هماتولوژی، پاتولوژی و میکروبیولوژی مناسب و ایده‌آل است. عمق جار رنگ‌آمیزی باید به اندازه‌ای باشد که بتوان لام را به صورت کامل درون آن غوطه‌ور ساخت. همچنین بهتر است درب آن به گونه‌ای طراحی شده باشد تا به‌طور کامل بسته شود تا مانع از تبخیر احتمالی معرف‌های درون جار گردد.

جار رنگ آمیزی لام میکروسکوپ
جار رنگ آمیزی PIP

فایل لام میکروسکوپ

در واحدهای پاتولوژی بیمارستان‌ها و بخش‌های مختلف آزمایشگاه‌ها، به دلیل نیاز به بررسی و یا تهیه مجدد یک لام از یک بلوک بافت خاص، سازماندهی، بایگانی و نگهداری طولانی مدت نمونه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فایل لام تجهیزی است که به شما در سازماندهی و بایگانی ایمن لام های میکروسکوپ کمک کرده و نگهداری طولانی مدت نمونه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. از مهمترین ویژگی‌هایی که یک فایل لام باید داشته باشد، آن است که زنگ نزند تا به لام ها آسیب وارد نشود.

فایل لام میکروسکوپ
فایل لام PIP

سینی رنگ‌آمیزی

این وسیله برای رنگ‌آمیزی انواع لام‌های هماتولوژی، سیتولوژی، پاتولوژی و … مناسب است. سینی‌های رنگ‌آمیزی معمولا از دو قسمت مجزا برای رنگ‌آمیزی و نگهداری لام‌های آزمایشگاهی تشکیل شده‌اند که این ویژگی در امر رنگ‌آمیزی به کاربر کمک میکند.

ازجمله سینی‌های رنگ‌آمیزی، میتوان به سینی رنگ‌آمیزی P.I.P اشاره کرد که بخش رنگ‌آمیزی آن ظرفیت ۲۱ عدد لام آزمایشگاهی به صورت همزمان را دارد و بخش نگهداری نیز دارد ۲۱ عدد شیار نگهدارنده‌ی لام آزمایشگاهی است.

سینی رنگ آمیزی لام آزمایشگاهی
سینی رنگ‌آمیزی با جای لام شیاردار

قلم الماس

اگر به دنبال نشانه‌گذاری بر روی سطح لام میکروسکوپ هستید و یا می‌خواهید عبارتی را در گوشه‌ی آن بنویسید، قلم الماس تجهیزی است که به آن نیاز دارید. قلم الماس که با نام مارکر الماس پزشکی نیز شناخته می‌شود، به‌منظور علامت‌گذاری و نوشتن بر روی سطوح سخت از قبیل لام، شیشه و … طراحی و ساخته شده است.

قلم الماس برای نشانه گذاری بر روی لام میکروسکوپ
قلم الماس PIP

چنانچه قصد دارید تا با دیگر لوازم و تجهیزاتی که به شما در استفاده‌ی راحت‌تر، دسته‌بندی و نگهداری بهتر و حمل ایمن‌تر لام های آزمایشگاهی کمک می‌کنند، آشنا شوید، بر روی لینک زیر کلیک فرمایید.

گیف معرفی تجهیزات آزمایش‌های میکروسکوپی و رنگ آمیزی

واژه‌نامه:

Concavity Slide [۳] Plain Slide [۲] Airborne [۱]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا