سلامت

روز جهانی سالمند ۲۰۲۰: محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹

همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان، زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است. ترس از ابتلا به این بیماری و مبتلا شدن اعضای خانواده، نگرانی و دغدغه‌ای است که تقریبا همه‌ی ما هر روز آن را تجربه می‌کنیم.

بیماری کووید ۱۹، فارغ از جنسیت می‌تواند همه‌ی افراد را درگیر کند. اما سالمندان به دلایلی از جمله ضعف جسمی و ابتلا به بیماری‌هایی که در اثر کهولت سن ظاهر می‌شوند، قشر آسیب‌پذیرتری هستند.

به همین دلیل و به جهت جلوگیری از انتقال کووید ۱۹ به سالمندان، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۹) مطالبی را در رابطه با محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹ ارائه کرده است.

به مناسبت روز جهانی سالمند که مصادف است با ۹ ام مهرماه ۱۳۹۹ تصمیم داریم تا با استناد از این مطالب، اطلاعاتی در رابطه با موضوع سالمندی و کووید ۱۹ برای شما ارائه کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تشخیص کرونا ویروس: هرآنچه لازم است در رابطه با آزمایش کرونا بدانید
بخوانید

چرا افراد مسن در معرض خطر بیشتری قرار دارند؟

سالمندان بیشتر در خطر ابتلا به کووید 19 هستند

با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن افراد تضعیف می‌شود و این مسئله سالمندان را در برابر عوارض جدی بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر خواهد کرد. به همین دلیل است که ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند کووید ۱۹ می‌تواند برای سالمندان بسیار خطرناک باشد. خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ با افزایش سن افزایش می‌یابد. در نتیجه درصورت ابتلا، احتمال اینکه سالمند برای نفس کشیدن به مراقبت‌های ویژه یا دستگاه تنفس نیاز داشته باشد، بسیار بالا خواهد بود و حتی ممکن است جان او در معرض خطر قرار گیرد.

محافظت از سالمندان در برابر کووید 19

محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹

یکی از دلایل اصلی شیوع کووید ۱۹ را می‌توان قرارگیری در اجتماعات و عدم رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی تلقی کرد. سالمندان نیز ممکن است به دلایل مخلتفی در اجتماعات عمومی قرار گیرند. به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) برای محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹ توصیه‌های زیر را ارائه کرده است که سالمندان ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

لازم به ذکر است که رعایت این نکات تنها به قشر سالمند محدود نمی‌شود و تمام افراد باید به آن توجه داشته باشند.

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

۱- سالمندان را از نحوه‌ی انتقال ویروس کرونا آگاه کنید

در حال حاضر و تا تاریخ انتشار این مقاله (۸ مهر ۱۳۹۹) هیچگونه واکسن موثری برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید کشف نشده است. به همین دلیل بهترین راه برای جلوگیری از بیماری، اجتناب از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. مطالعاتی که تا به حال در رابطه با ویروس کرونا صورت گرفته است حاکی از آن است که این ویروس از طریق تماس نزدیک با افراد مبتلا و توسط قطرات تنفسی که هنگام سرفه، عطسه یا گفتگو تولید می‌شوند، منتقل می‌شود. دانستن این موضوع و آگاه ساختن دیگران نسبت به آن می‌تواند تا حد زیادی در محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹ موثر باشد.

۲- از تماس نزدیک سالمند با سایرین خودداری کنید

یکی از نکات مهمی که در رابطه با محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹ مطرح است، دوری از افراد مبتلا و محدود کردن دید و بازدیدها است. اما اگر شما و سالمندی که از او پرستاری می‌کنید قصد ارتباط با سایرین را دارید، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  •  تا حد امکان دوستان و اعضای خانواده را در فضاهای باز ملاقات کنید. اگر این کار عملی نیست، اطمینان حاصل کنید محیطی که در آن قرار دارید از تهویه مناسبی برخوردار است (به عنوان مثال، پنجره‌ها یا درها را باز کنید). همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که مکان مورد نظر باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتوانید فاصله اجتماعی حداقل دو متری را رعایت کنید.
  • با توجه به توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، افرادی که در یک خانه در کنارهم زندگی می‌‌کنند، می‌توانند در یک گروه قرار بگیرند و نیازی نیست که ۲ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • نگه داشتن لیستی از افرادی که با آن‌ها ملاقات داشتید و زمان بازدید، می‌تواند در شناسایی افراد بیمار کمک زیادی به مراکز درمانی کند.
ایمن نمودن فضای منزل برای سالمندان
بخوانید

۳- بر استفاده از ماسک تاکید کنید

یکی دیگر از نکات در رابطه با محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹، توجه به ضرورت استفاده از ماسک است. استفاده از ماسک در کاهش انتقال ویروس کرونا موثر خواهد بود. اما ذکر این نکته نیز لازم است که استفاده از ماسک به هیچ عنوان جایگزین فاصله اجتماعی نیست.

بر اساس توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، کودکان زیر ۲ سال، افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند و یا افراد ناتوانی که بدون کمک قادر به برداشتن ماسک از روی صورت خود نیستند، ترجیحاً نباید از ماسک استفاده کنند زیرا ممکن است با مشکلات تنفسی مواجه شوند. بهترین راه محافظت از این افراد در برابر ویروس کرونا، دوری از اجتماعات عمومی و حفظ فاصله‌ی اجتماعی است.

۴- نکات بهداشتی را برای سالمندان مرور کنید

به سالمندان یادآوری کنید که همیشه هنگام سرفه یا عطسه با استفاده از قسمت داخلی آرنج و یا دستمال، دهان و بینی خود را بپوشانند. دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیندازند و دست خود را بلافاصله حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند. اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، می‌توان از الکل ۷۰ درصد استفاده کرد.

همچنین به آن‌ها متذکر شوید که از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود، خودداری کنند.

شستن دست‌ها در مواقع زیر بسیار حائز اهمیت است:

  • قبل از خوردن یا تهیه غذا
  • قبل از لمس صورت
  • بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
  • پس از ترک مکان عمومی
  • بعد از سرفه یا عطسه
  • پس از دست زدن به ماسک خود
  • پس از مراقبت از فرد بیمار
  • پس از لمس حیوانات خانگی

۵- وضعیت سلامتی سالمند را به صورت روزانه کنترل کنید

علائم بیماری کووید ۱۹ می‌تواند بسیار خفیف باشند و حتی عده‌ی زیادی نیز وجود دارند که هیچ علامتی از این بیماری را تجربه نمی‌کنند. اما برخی افراد و به ویژه سالمندان ممکن است با علائم بسیار شدیدی مواجه شده و حتی در معرض خطر مرگ قرار گیرند. پرستار سالمند باید از این نکته آگاه باشد که
در افراد مسن (۶۵ سال به بالا)، دمای طبیعی بدن ممکن است کمتر از افراد جوانتر باشد. به همین دلیل دمایی که نشان دهنده‌ی تب است نیز ممکن است در سالمندان کمتر از سایر افراد باشد.

توجه داشته باشید که در افراد سالمند، چنانچه تب سنج یک مرتبه درجه حرارت بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷/۸ درجه سانتیگراد) را نشان دهد و یا پرستار پس از چندین مرتبه اندازه‌گیری دمای بدن او با عددی بالاتر از ۹۹ درجه فارنهایت (۳۷/۲ درجه سانتیگراد) مواجه شود، این مسئله می‌تواند نشانه‌‌ی ابتلای سالمند به بیماری کووید ۱۹ باشد.

شدت بیماری‌زایی (ویرولانس) ویروس کرونای جدید، تحت تاثیر چه عواملی است؟
بخوانید
محافظت از سالمندان در برابر کووید 19

همچنین دریافت واکسن‌های توصیه شده علیه آنفلوانزا و بیماری پنوموکوک[۱] برای افرادی که در معرض خطر بیماری شدید هستند، از جمله سالمندان بسیار مهم است.

۶-به سالمندان در کنترل استرس و نگرانی‌ کمک کنید

شیوع بیماری‌های همه‌گیری مانند کووید ۱۹ می‌تواند دوران پر استرسی را برای همه‌ی افراد ایجاد کند.

ترس و اضطراب در مورد ناشناخته بودن یک بیماری جدید و نگرانی نسبت به از دست دادن عزیزان، می‌تواند طاقت فرسا باشد. علاوه‌بر این اقداماتی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌تواند احساس انزوا و تنهایی در افراد ایجاد کند و باعث افزایش استرس و اضطراب شود. با این حال، این اقدامات برای کاهش شیوع  کووید ۱۹ لازم و ضروری هستند. به همین دلیل سعی کنید در این دوران از سلامت روان سالمندان نیز محافظت کنید.

علائم بیماری کووید 19 در سالمندان

جمع بندی

بیماری کووید ۱۹ مدتی است که زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده است و سالمندان به دلیل ضعیف بودن قوای جسمانی و سیستم ایمنی، نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار دارند. به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده با ارائه مطالبی سعی در محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹ دارد.

با آغاز همه‌گیری این بیماری در سراسر جهان، توصیه‌های بهداشتی در رابطه با جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیز بارها و بارها اطلاع رسانی شد و هنوز هم مسئولین بهداشتی بر رعایت این الزامات تاکید دارند. در حقیقت رعایت این نکات و اقدامات بهداشتی را می‌توان تنها راه جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا محسوب کرد.

با در نظر گرفتن تمامی این مسائل سعی کردیم تا به مناسبت روز جهانی سالمند و تمرکز بر مسئله‌ی محافظت از سالمندان در برابر کووید ۱۹، بار دیگر این نکات را یادآوری کنیم تا به این ترتیب بتوانیم در کاهش شیوع بیشتر این بیماری سهیم باشیم.

 امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

واژه‌نامه:

pneumococcal [۱]

۱-  Older Adults

گیف تبلیغاتی محصولات عمومی پل ایده آل پارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا