تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهیسایر تجهیزات

نکات خرید و استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT

در هر آزمایشگاهی که مشغول به کار هستید، فریزرهای با دمای بسیار پایین [۱] (یا فریزرهای ULT) یکی از تجهیزات اساسی برای نگهداری و محافظت از محصولات و نمونه‌های شما در دمای پایین هستند.

به همین دلیل بسیار مهم است که نکات استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT را بدانید تا با بکارگیری آن‌ها در آزمایشگاه خود، از واکسن‌ها، نمونه‌های زیستی، آنزیم‌ها، داروها و موارد دیگر به خوبی نگهداری کنید.

در این مطلب قصد داریم نکات خرید و استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT را بیان کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مشکلات فریزرهای ULT و نحوه اجتناب از آن‌ها

با توجه به هزینه خرید و راه اندازی فریزرهای دمای پایین (ULT) و همچنین اهمیت نمونه‌های با ارزشی که در آن‌ها نگهداری می‌شود، نگهداری صحیح این تجهیز کلیدی، از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل پیش از بررسی نکات خرید و استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT، ابتدا مروری بر مشکلاتی خواهیم داشت که ممکن است در رابطه با فریزرهای ULT با آن مواجه شوید.

مشکل اصلی، محدودیت‌های زیرساختی شامل چالش‌های تامین برق، فضای کافی و تولید گرمای بیش از حد است.

بنر تبلیغاتی جا لوله ای های pip

محدودیت های زیرساختی

وقتی صحبت از محدودیت‌های زیرساختی می‌شود، طیف وسیعی از چالش‌ها در ذهن ایجاد می‌گردد. محدودیت‌های زیر ساختی می‌تواند شامل محدودیت فضا، مسائل مربوط به سرمایش، تامین انرژی و تهویه مطبوع باشد.

از آنجایی که فریزرهای ULT برای کارکرد صحیح به تهویه کافی نیاز دارند، کاربران باید از وجود فضای کافی در اطراف فریزر مطمئن شوند.

علاوه بر این، هر چه تعداد فریزرهای آزمایشگاهی در یک آزمایشگاه بیشتر باشد، گرمای بیشتری در داخل ساختمان ایجاد می‌شود. این دمای بالا می‌تواند بر عملکرد سایر تجهیزات آزمایشگاهی مانند سانتریفیوژهای یخچالدار تاثیر نامطلوب داشته باشد.

به همین دلیل  در چنین شرایطی لازم است سیستم‌های تهویه بیشتر کار کنند و در نتیجه هزینه انرژی افزایش خواهد یافت. انتخاب یک فریزر ULT کم مصرف و ایجاد فضای مناسب بر اساس تعداد فریزرهای مورد نیاز می‌تواند به کاهش چنین مشکلاتی کمک کند.

در ادامه‌ی این مطلب نکاتی را خواهید خواند که حین خرید، راه‌اندازی و کار با فریزرهای ULT از اهمیت بالایی برخوردار هستند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

پیش از هرچیز به خاطر داشته باشید که مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه از هرچیزی مهم‌تر است. زیرا سازندگان مختلف، بسته به مدل فریزر ULT راهنمایی‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند و نکات ذکر شده در ادامه‌ی این مطلب، مواردی عمومی است که باید برای کار با هر فریزری رعایت شود.

۱. متناسب با نیاز خود انتخاب کنید

نکات خرید و استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT

یکی از نکات خرید و استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT، انتخاب تجهیز مناسب است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، فریزرهای ULT در مدل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. این طراحی متنوع، فریزرهای آزمایشگاهی را به یک ابزار ایده‌آل برای آزمایشگاه‌ها و کاربردهای خاص تبدیل کرده است. به عنوان مثال، فریزر‌های صندوقی کارآمدتر از مدل‌های ایستاده هستند، اما به دلیل محدودیت فضا در اکثر آزمایشگاه‌ها، مدل ایستاده از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

علاوه‌براین، فریزرهای ULT با استفاده از مبردهای هیدروکربنی [۲] بسیار کارآمدتر از مبردهای معمولی  هستند. با این حال، از آنجایی که قابلیت اشتعال آن‌ها بالا است، در برخی کشورها محدودیت‌هایی برای استفاده از این فریزرها وجود دارد.

۲.  از قبل بدانید که با چه نمونه‌هایی کار می‌کنید

واکسن‌ها، نمونه‌ها و محصولات مختلف به دماهای نگهداری متفاوتی نیاز دارند. به عنوان مثال، وقتی در مورد واکسن‌های کووید-۱۹ صحبت می‌شود، واکسن مدرنا دارای دمای ذخیره‌سازی بین ۲۵- تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد (۱۳- تا ۵- درجه فارنهایت) است، در حالی که برای ذخیره‌سازی واکسن فایزر در ابتدا به دمای ۷۰- درجه سانتی‌گراد (۹۴- درجه فارنهایت) نیاز بود.

از آنجایی که دمای ذخیره سازی برای مواد مختلف متفاوت است، درک این موضوع هنگام سازماندهی مواد در فریزر از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین یکی دیگر از نکات خرید و استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT ، شناسایی نیازهای محصولی است که با آن کار می‌کنید.

۳. مکان فریزر را پیش از نصب انتخاب کنید.

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با تمام تجهیزات آزمایشگاهی، مکان نصب آن‌ها در آزمایشگاه است. تجهیزاتی مانند یخچال‌ها، فریزرها و سانتریفیوژ ها باید به گونه‌ای در آزمایشگاه قرار گیرند که حتما اطراف آن‌ها فضای کافی جهت کارکرد فنِ دستگاه وجود داشته باشد.

دانستن ابعاد مکانی که فریزر خود را در آزمایشگاه قرار می‌دهید، روند نصب آن را راحت‌ترخواهد کرد.  همچنین اگر نیازی به فریزر با ظرفیت بالا ندارید، در صورت امکان از فریزر سایر بخش‌های آزمایشگاه استفاده کنید. به این ترتیب مصرف انرژی در آزمایشگاه کاهش خواهد یافت.

۴. از کارکرد صحیح سیستم پایش مانیتورینگ دما مطمئن شوید

یکی دیگر از نکات خرید و استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT ، بررسی سیستم مانیتورینگ دما است.  مطمئن شوید که سیستم مانیتورینگ دما و هشدار فریزر شما به درستی تنظیم شده و کار می‌کند.

از آنجایی که نمی‌توانید واکسن‌ها و سایر محصولات را دوباره منجمد کنید، مهم است که مطمئن شوید فریزر شما یک سیستم هشدار و نظارت بر دمای مناسب دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، بسیاری از محصولات دارای دمای نگهداری متفاوت هستند. با یک سرمایه‌گذاری مناسب روی فریزرهای ULT، می‌توانید از بروز مشکلات ساده‌ای مانند شل شدن دوشاخه اتصال برق، خاموش شدن فریزر و از دست رفتن محصولات جلوگیری کنید.

گیف تبلیغاتی رک های پل ایده آل پارس

۵. تنظیم فریزر ULT روی دمای ۷۰- درجه سانتی‌گراد یک راه مقرون به صرفه برای صرفه جویی در انرژی

دانشگاه استنفورد تخمین زده است که فریزرهای ULT تقریباً به اندازه یک خانواده در سال انرژی مصرف می‌کنند و این به دلیل تنظیم مداوم فریزر، روی دماهای بسیار پایین است.

فریزرهای ULT  اغلب محدوده دمایی تا ۱۵۰ – درجه سانتی‌گراد را ارائه می‌دهند.

این درحالی است که معمولا نمونه‌های موجود در آزمایشگاه، به دماهای خیلی پایین برای نگهداری نیاز ندارند و  دمای ۷۰ – درجه می‌تواند برای نگهداری آن‌ها مناسب باشد.

 با افزایش دمای فریزر تا ۷۰- درجه سانتی‌گراد، نه تنها می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، بلکه عمر فریزر خود را نیز افزایش خواهید داد.

فقط به یاد داشته باشید که برخی از نمونه‌ها ممکن است به دمای خاصی نیاز داشته باشند، بنابراین تنها زمانی فریزر خود را روی ۷۰ – درجه سانتیگراد تنظیم کنید که مطمئن باشید نمونه‌ها در آن شرایط ایمن هستند.

۶.  برنامه ذخیره سازی نمونه داشته باشید

فریزرهای ULT در آزمایشگاه

داشتن یک برنامه ذخیره‌سازی نمونه توسط کاربران می‌تواند تاثیر زیادی در استفاده بهینه از فریزرهای ULT داشته باشد. کاربران باید محل قرارگیری نمونه‌ها را از پیش تعیین کنند و میزان فضای خالی فریزر را نیز در نظر داشته باشند. به این ترتیب لازم نیست درهای فریزر را برای مدت طولانی برای یافتن نمونه مورد نظر باز نگه دارند.

۷.  تعمیر و سرویس فریزر آزمایشگاه خود را از قلم نیندازید

فریزرهای ULT مانند هر تجهیز آزمایشگاهی دیگری، به تعمیر و سرویس منظم نیاز دارند. سرویس فریزرهای آزمایشگاهی معمولا شامل موارد زیر است:

  • بررسی لولاهای درب از نظر ساییدگی و پارگی
  • نظافت فریزر برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ ها داخل فریزر
  • بررسی سیستم سرمایشی برای جلوگیری از خارج شدن دما از محدوده
  • بررسی دقت سیستم مانیتورینگ و پایش دما

۸.  سایر نکات کار با فریزرهای ULT

  • تعداد دفعات باز و بسته کردن درب فریزرها را به حداقل میزان ممکن کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که درها فقط تا زمانی که لازم است باز هستند.
  • مراقب نمایشگر دستگاه باشید تا از نوسانات دما آگاه شوید.
  • فیلترها، دریچه‌ها و فن‌ها را تمیز نگه دارید.
  • به طور منظم یخ زدگی را از واشرها و قفسه‌ها پاک کنید.اگر این کار مرتبا انجام نشود، تجمع یخ مانع از بسته شدن صحیح درب شده و در نتیجه هوای بیرون وارد فریزر خواهد شد.
  • حداقل سالی یکبار فریزرها را یخ زدایی کنید.

جمع‌بندی

فریزرهای با دمای بسیار پایین (ULT) جزئی حیاتی از آزمایشگاه‌های علوم زیستی، دارویی و بالینی هستند. فریزرهای ULT عمر مفیدی در حدود دوازده تا پانزده سال دارند و مسئولیت نگهداری طولانی مدت نمونه های شما را بر عهده خواهند داشت.

 بنابراین حین خرید این تجهیزات و یا حین کار با آن‌ها لازم است تصمیمات درستی بگیرید. فناوری فریزر در دهه گذشته پیشرفت زیادی کرده است، بنابراین اگر مدتی است فریزر ULT خریداری نکرده‌اید، ممکن است متوجه شوید که فناوری‌های جدید برخی از مشکلاتی را که در مدل قدیمی با آن مواجه بودید حل کرده است.

ما در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات خرید و استفاده‌ی بهینه از فریزرهای ULT را بیان کنیم. اگر از این تجهیز مهم آزمایشگاهی استفاده کرده‌اید و یا تجربه‌ی خرید آن‌را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را در این باره، با ما به اشتراک بگذارید.

واژه نامه:

Hydrochlorofluorocarbons [۲] Ultra low temperature freezer [۱]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا